W201 2.0E >>>>2.5TD..

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

W201 2.0E >>>>2.5TD..

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kertokaapas hyvät dieselin ystävät ja muut toverit miten moinen juttu onnistuu?

On nimittäin tuo 102 moottori alkanut kolisemaan siihen malliin, että tarttis varmaan tehdä jotain.
Ja ei oikeen mieltä/lompsaa lämmitä kun tankkiin mahtuu yli 50€:n edestä tavaraa, eli väärä käyttövoima?

Onko yleensä mahdollista alunperin 2.0E:n tilalle saada noin raskasta konetta katsastettua ja vielä 6-syl. diesel?
Ja miten paljon menee voimansiirrosta vaihtoon. Vai onko yksinkertaisesti väärä aihio?
Ja tuleeko autosta painojen takia 3-paikkainen ja ajettava takapenkiltä :lol:
Dieselöinti olisi kiehtova ajatus, mutta hevosien puolittuminen ei (200D).

Tarkoitus on jättää se turbo pois koska siitä pitäisi sitten rakentaa Superturbo vaikkei alunperin aikoisikaan :wink: (vaikka ajelisihan silläkin)

Eli 300D olisi sopivan tehoinen kone vaimon ajoon (ja vähän omaankin) ja pääseehan sillä tarvittaessa jo liikkuvasta kohteesta ohi pienellä pumpun säädöllä.

Tiedossa on kyllä Jorman ym. autot, mutta ne ei taida olla 2.0E papereilla?
Viimeksi muokannut Aki P, Su 22.08.2004 15:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kyllähän tuomonenkin viritys onnistuu... autosta kylläkin tulee enintään nelipaikkainen... voimansiirto pitäis sopia sellaisenaan OM603 koneeseen. ja jäähdytintä voi joutua siirtämään edemmäs.etujouset ainakin menee vaihtoon. katsastusmiehestä riippuen voi vaatia järeämmät etujarrut. esim. 2.6E tai 2.5TurboD:n jarrut.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Ne jarrut ja kallistuksen vakain pitää varmasti vaihtaa.
Ja auto ei irtoa hallin lattiasta nykyisillä jousilla jos laitetaan "isolohko"
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

ilman turbojuttuja sen saa katsastettua 5 paikkaisena ja vielä jos siirtää akun takakonttiin niin onnistuu varmasti. Mynän pumpulla ilman turboa lähti n.180hp . siis 300:sta vaparimoottorista
Avatar
Vil_Ma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 76
Liittynyt: La 27.12.2003 15:53
Paikkakunta: Pohojanmaan seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vil_Ma »

Äkkiseltään tuntuis turpottomana isolta projektilta ilman suurimpia hyötyjä. Melkeen suosittelisin kaksviiskymppistä turbolla. Ois helpoin paperisota ja menee heittämällä paikalleen.
-pensalla pestään pensselit-
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

stonehead kirjoitti: Mynän pumpulla ilman turboa lähti n.180hp . siis 300:sta vaparimoottorista
Oliko tuo nyt ihan pakko kertoa? :D

mmm.. 180hv 8)


Vaihdelaatikkoa joutuu kyllä varmasti siirtämään taaksepäin, jos haluaa OM603:n w201:aan ja sitten menee vaihtoon kardaani ja vaihdevivut + vaihteiston takakannake. Ei sinne kyllä liikaa tilaa jää konehuoneeseen...


Helpoin olisi tosiaan laittaa se 250D-kone sinne. Vaikka ihan turbotonkin, voisihan sitäkin vähän piristää pumppua säätämällä.
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

180hp, onkos siinä ollu jo isommat elementit ?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

epk kirjoitti:180hp, onkos siinä ollu jo isommat elementit ?
joo, isolla elementillä ruiskutus hetki ei veny pitkäksi niin vaparimoottorikin piristyy kummasti vaikka syöttö määrä oli lähes vakio
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se 603 moottori taitaa jäädä...

Kävin tuossa koeajamassa jälkiasennusturbottettua 2.5TD:ä.

Tehot olivat aivan riittävät jo TO3 turbolla ja pienellä pumpun säädöllä.

Vastasi vähintäänkin tätä nykyistä 2.0E:ä
Eli MB 250 kahteluun....

Mitäkähän insinöörisedät sanovat kun auto on 10/87, jos sen turbottaa?
Bensakoneen olisi saanut turbottaa katalysaattorilla, mutta...... ?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Taitaa mennä vm87 vielä helposti katsastuksesta läpi ilman hiukkaspäästölappuja vaikka teet mitä...esim jos laitat coolerin.. mutta vm88 ei ilman hiukaspäästölappuja
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

petska kirjoitti:Taitaa mennä vm87 vielä helposti katsastuksesta läpi ilman hiukkaspäästölappuja vaikka teet mitä...esim jos laitat coolerin.. mutta vm88 ei ilman hiukaspäästölappuja
Mutta päästönormit kiristyy juuri 7/87.

Sehän selviää kun käyn insinööriä jututtamassa :D
Ja tietysti se mahdollinen turbotus tapahtuisi coolerin kanssa...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Arto.L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: La 29.11.2003 12:52
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Arto.L »

Kovasti ovat repineet vapari 300D:stä... Voiskohan tuolla pumpun sääjätyksellä kuinka paljon vaikuttaa tuohon omaan 2.5D:n? Mihin hintaan tuo Mynän sääjätyksen ja elementtien vaihon sais?
190D 2.5 -88
exät:
W124 200D -90
W123 240D -84
W123 200D -84
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

No tuota en tiennytkään että päästö normit kiristyy kesken vuoden harmi homma mutta jos leimaat ensin ilman cooleria ja otat sen sitten aina katsastukseen irti....
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

petska kirjoitti:No tuota en tiennytkään että päästö normit kiristyy kesken vuoden harmi homma mutta jos leimaat ensin ilman cooleria ja otat sen sitten aina katsastukseen irti....
Otan coolerin irti jos otan.....
Katsotaanhan nyt kesänpäälle, ettei jää vaan pelkäksi aikomiseksi, kuten monella: Paljon puhetta tyhjästä periaatteella. :wink:

Mutta eiköhän se syksyn päälle ole jo "jäykillä tulpanjohdoilla"
Kunhan vain löytyisi sopiva elinten luovuttaja 8)
Siihen loppuisi seilaavat seokset ja kipinähäiriöt :lol:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
JariK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Ti 30.12.2003 15:53
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja JariK »

jahas täällähän aletaan järkiintyä :wink:
[url=http://www.mersuforum.net/forum/search.php]Joko Sinä olet kokeillut?[/url]

Ei tiedolla
Ei taidolla
Vaan woimalla
Authorized member of
autoSCIFIteam
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Nytpä ois sopivaa "elimen luovuttajaa" tiedossa.

Umpilaho 124 250D jossa kone hienossa kunnossa.

Kunhan hinta vielä tipahtaa sopiville tonneille niin eiköhän sitä naftalla ajella syksyn päälle ja turbolla höystettynä :D

Kuka tarvis 124 osia? mikäli kauppaa syntyy, niin osia jää yli.

mm. 5-v loota, 3.64 perä, vetarit, sisustat, ym...
Joku mersupurkaamo??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

:evil: Kaupat meni....... 250D hakusessa.
Mutta nyt on selvillä mitä insinöörit vaatii päästöjen osalta.

Auto on jo "tiukemman" päästönormin mukainen, mutta onneksi ei ole vielä vähäpäästöinen.
Moottori pitää olla samanikäisestä tai uudemmasta ja tieto moottorin alkuperästä pitää löytyä.
Vaikuttas myös että cooleri ja jälkiasennus turbotuskin kelpaa leimalle ilman hiukkaslappuja.
Vain pelkkä savutesti riittää.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Mikko T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ma 15.12.2003 21:15
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Mikko T »

agip kirjoitti:Moottori pitää olla samanikäisestä tai uudemmasta ja tieto moottorin alkuperästä pitää löytyä.
Ei kai tämä tarkoita, että jos/kun vaihdan tuohon omaani moottorin ni pitäisi myös olla saman ikäinen tai uudempi? :o
W639 "130Cdi" -07
W124 300TD -91
Ex:
W210 "Germanium" -01
W203 270T AMG Avantgarde -02
W124 200D -87
W124 250TD -94
W124 250D -94
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Jos pysyt 200D:ssä niin kuka sitä kyselee?
Mutta muutoskatsastuksessa pitää kuulema olla selvillä.
Joku mersupurkaamo??
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Herätelläänpä välillä tätäkin aihetta.

Nythän se 2.5D kone löytyi!
sopivasti ajettu turbomoottorin aihio...

Ja turbokin ois alustavasti selvillä.

Vielä pitäis löytää hehkujen johtosarja, sammutin puolen alipaineet ym. vermeet pumpulle asti, vakaajatanko, Etujarrut ja aikaa auton seisottamiseen. ( tarjotkaa osia)

Huomenna pitää konetta ruveta aukomaan, kansi olikin valmiiksi irti.

Ja w210:n cooleria spoileriin...

Ei taida aivan Superturboa tulla, mutta joku "Supertupru" kuitenki.
Tavoitteena saada hepat säilymään bensakoneen tasolla ja käyttökustannukset HIEMAN alemmaksi.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

agip kirjoitti:
Ja w210:n cooleria spoileriin...

Se Sprintterin cooleri tais olla liian iso?
Kyllä Mersu on aina Mersu

X218 350CDI
Exät:
W212 220CDI (FL)
S212 300CDI
C219 320CDI
S211 270CDI
S203 200CDI
S210 300TDT (Mynä-D)
W124 300D -24V (PP-D)
S124 250D (PP-D)
W210 E220D
W124 200D (HP-D)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Joo.

Ei se niin isokaan, mutta hankalan mallinen pikkuautoon ja 210:n cooleria ei tarvi muokata.
Joku mersupurkaamo??
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Arto.L kirjoitti:Kovasti ovat repineet vapari 300D:stä... Voiskohan tuolla pumpun sääjätyksellä kuinka paljon vaikuttaa tuohon omaan 2.5D:n? Mihin hintaan tuo Mynän sääjätyksen ja elementtien vaihon sais?
Voisiko joku tietäväinen vastata.... kiinnostaa :shock:
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tomperi kirjoitti:
Arto.L kirjoitti:Kovasti ovat repineet vapari 300D:stä... Voiskohan tuolla pumpun sääjätyksellä kuinka paljon vaikuttaa tuohon omaan 2.5D:n? Mihin hintaan tuo Mynän sääjätyksen ja elementtien vaihon sais?
Voisiko joku tietäväinen vastata.... kiinnostaa :shock:
2.5 turbosta on vakiopumpulla mitattu jotain hiukan reilu 160 hv. Vaparista voisi saada lähelle vakion 300 D:n tehoja.

Elementtien vaihdon hintaa on meiltä turha kysellä, soita mynään ja pyydä tarjous.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Periaatteessahan jos 300 on 180hp... niin samoilla litratehoilla laskettuna 250 pitäs saaha 150hp eikö? :shock: Vai eihän se tietenkään mene noin? :oops:
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

190D 2.5 turbosta kotitalli virityksillä... vakio paineilla (porttiin ei koskettu) noin 1bar... takarenkaalta 126hp ja ilman cooleria... auto on automaatti joten teho häviötä ei tiedossa... mutta olisko jotain 155hp moottorissa ja auttamattomasti laiska...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tomperi kirjoitti:Periaatteessahan jos 300 on 180hp... niin samoilla litratehoilla laskettuna 250 pitäs saaha 150hp eikö? :shock: Vai eihän se tietenkään mene noin? :oops:
Niin siis tarkoitat vaparidieselistä suurempien elementtien kanssa.

Varmaan johonkin tuollaiseen voisi päästä, mutta turbotus olisi fiksumpaa jos vaan auto ei ole vähäpäästöinen.
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mauri H. kirjoitti:
Tomperi kirjoitti:Periaatteessahan jos 300 on 180hp... niin samoilla litratehoilla laskettuna 250 pitäs saaha 150hp eikö? :shock: Vai eihän se tietenkään mene noin? :oops:
Niin siis tarkoitat vaparidieselistä suurempien elementtien kanssa.

Varmaan johonkin tuollaiseen voisi päästä, mutta turbotus olisi fiksumpaa jos vaan auto ei ole vähäpäästöinen.
Juurikin sitä tarkoitin :D
On ollu hieman noita suunnitelmia. Mietin vaan lähtisinkö turbottamaan tuota 250d.tä vai hommaisko jostain 300 turbo tiisselin tekniikan
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tomperi kirjoitti:Juurikin sitä tarkoitin :D
On ollu hieman noita suunnitelmia. Mietin vaan lähtisinkö turbottamaan tuota 250d.tä vai hommaisko jostain 300 turbo tiisselin tekniikan
Kakspuokissa on omat hyvät puolensa, ja kaikkein vähäisin niistä ei ole se että konehuoneeseen jää vielä mukavasti tilaa :lol:

Kivat tehot siitäkin saa ulos.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

joo

se on usein ihan kiva, kun ainoa pitkä konehuoneessa on tuulitunneli :wink:

Tänään tuli sitte 2.5 kone pistettyä levälleen.

Remonttia riittää: kiertokangen laakerit oli väsyneet, eli pinta irronnut sieltä täältä. parissa männässä ylin rengas jumissa, ja kannesta ohjurit väljänä ja pakoventtiilin istukat paskana.

Muuten koneessa hooni jäljet tallella ja kaikki muu ihan ok.
Vastaa Viestiin