VISKOOSI KYTKIN

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
johanness
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 03.10.2010 10:13
Paikkakunta: seinäjoki

VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johanness »

Morjesta,, 124 -92 2,5 MB voiko sen moottorin veden tuulettimen viskoosi kytkintä, säätää tai lukita, että se pyörii aina moottorin kierroslukua seuraten . Moottorin veden lämmöt on normaalia korkeammalla jos autolla ajaa esim 100 km/h. Kuinka kun lämmöt on korkealla ja auton sammuttaa (alla sata C) ei painetta järjestelmässä,
niin pitääkö viskoosi kytkimen jäädä toimineeksi. Minulla tuulettimen siivet pyörii vapaasti käsin pyörittäen.. .Hellettä pukkaa 400 km ajoa edessä, eikä kiinosta jäädä savossa tien poskeen...
Mittarivirhekkö??

terv-j- :oops: :oops:
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johani »

Melkee sanosin että nesteet pois, vettä tilalle johon liuotettu jotain astianpesuainetta tms, kuumaksi ajo, lämppäri kannattaa kans käyttää täysillä (puhistuu myös seki kenno nii talvella tarkenee) ja sitte lasket sen kuraveen sieltä koneesta ja laitat 50/50 uudet nesteet.

ja kaverin 200 bensassa oli ratkassu entinen omistaja flektin niin että oli porannu pari ruuvia vaan siihen sauman väliin
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

mitkä on muute normaalilämmöt näissä diisseleissä? itellänni 300tdt ja lämmöt nousee 100 asteeseen aina kun vähänkin rivakammin ajaa. todella rauhallisella ajolla mittari näyttää noin 90-94 astetta.

ja laitetaas ny tääki vielä tähän ku ei viiti uutta viestiketjua tehä
Eli huomasin että on alkanu viemään jäähdytinnestettä. Ei vie mitenkään hirveästi mutta kerran kuukauessa joutuu nyt lisäämään. Maahan ei näyttäs tiputtavan eikä pakokaasu ole ollut valkoista... Öljytikkua katoin ja mielestäni ei ollut lisääntynyt mutta onko jotain keinoa millä todeta että pääseekö se jäähytinneste öljyjen sekaan?

E: kokeilin jäähyttimen yläletkua eikä tuntunut olevan painetta.
-s124 300tdt -92
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tai sitten ostat kytkimen joka kytkee flektin alemmilla lämmöillä päälle. Esim 80 asteen jälkeen.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johani »

Mgo- kirjoitti:mitkä on muute normaalilämmöt näissä diisseleissä? itellänni 300tdt ja lämmöt nousee 100 asteeseen aina kun vähänkin rivakammin ajaa. todella rauhallisella ajolla mittari näyttää noin 90-94 astetta.

ja laitetaas ny tääki vielä tähän ku ei viiti uutta viestiketjua tehä
Eli huomasin että on alkanu viemään jäähdytinnestettä. Ei vie mitenkään hirveästi mutta kerran kuukauessa joutuu nyt lisäämään. Maahan ei näyttäs tiputtavan eikä pakokaasu ole ollut valkoista... Öljytikkua katoin ja mielestäni ei ollut lisääntynyt mutta onko jotain keinoa millä todeta että pääseekö se jäähytinneste öljyjen sekaan?

E: kokeilin jäähyttimen yläletkua eikä tuntunut olevan painetta.
Sama meillä 300D nousee 92 C ja jämähtää siihen, jos polkasee, matka-ajossa kuormaa ja pitkä ylämäki, nousee 100 C, öljynpaineetki sitte ku 100 C lämpiää nii tyhjäkäynnillä ~1.2, just vaihdetuilla öljyillä 1,5 :shock: ja autolla tosiaan 230tkm ajettu (on huoltokirjat, leimat ja muutenki auton kunto priima), öljyt teboil diamond diesel ja suodatin m-filter, tyhjäkäynti tosin vaan 600rpm, ku polkasee kevyesti että nousee 750rpm niin paineet vaja 2, kun kone on lämmenny vasta 80 C niin tyhjäkäynnillä paineet 2,5, liekkö sitte niin liukkaat öljyt vaan kuumana ja matala tyhjäkäynti että on matalat paineet, taikka sitte öljyruiskunen vaparin kone (sellasiinki törmätty :shock: ) taikka löystynyt ylipainejousi ??? nyt lähiaikoina itekki tarkotus pestä tuo moottorilonko sisältä tuolla periaatteella ja kokeilla auttaako.
johanness
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 03.10.2010 10:13
Paikkakunta: seinäjoki

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johanness »

johanness kirjoitti:Morjesta,, 124 -92 2,5 MB voiko sen moottorin veden tuulettimen viskoosi kytkintä, säätää tai lukita, että se pyörii aina moottorin kierroslukua seuraten . Moottorin veden lämmöt on normaalia korkeammalla jos autolla ajaa esim 100 km/h. Kuinka kun lämmöt on korkealla ja auton sammuttaa (alla sata C) ei painetta järjestelmässä,
niin pitääkö viskoosi kytkimen jäädä toimineeksi. Minulla tuulettimen siivet pyörii vapaasti käsin pyörittäen.. .Hellettä pukkaa 400 km ajoa edessä, eikä kiinosta jäädä savossa tien poskeen...
Mittarivirhekkö??

terv-j- :oops: :oops:
Miten tämä tuultin osan kuuluuko sen olla vapaasti pyörivä(auto moottori pysäytettynä lämmöt korkeat) vai jäykkä siis pyöriä kierrosten mukaisesti. Josko tämä auttaisi päättelemään onko viskoosi kytkin sökö vai ei, Kiinteä vai vapaasti.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Se pyörii vapaasti siihen 100 asteeseen tai vähän yli asti ja sitten tarraa kiinni ja pyörii kiinteästi kierrosten mukaan. Kytkimiä on saatavana eri lämmöillä kytkevänä.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
johanness
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 03.10.2010 10:13
Paikkakunta: seinäjoki

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johanness »

Siekkinen kirjoitti:Se pyörii vapaasti siihen 100 asteeseen tai vähän yli asti ja sitten tarraa kiinni ja pyörii kiinteästi kierrosten mukaan. Kytkimiä on saatavana eri lämmöillä kytkevänä.
OK.ja kiitokset :clap: -j-
Avatar
Mgo-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ma 26.09.2011 09:59

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Mgo- »

johani kirjoitti:
Mgo- kirjoitti:mitkä on muute normaalilämmöt näissä diisseleissä? itellänni 300tdt ja lämmöt nousee 100 asteeseen aina kun vähänkin rivakammin ajaa. todella rauhallisella ajolla mittari näyttää noin 90-94 astetta.

ja laitetaas ny tääki vielä tähän ku ei viiti uutta viestiketjua tehä
Eli huomasin että on alkanu viemään jäähdytinnestettä. Ei vie mitenkään hirveästi mutta kerran kuukauessa joutuu nyt lisäämään. Maahan ei näyttäs tiputtavan eikä pakokaasu ole ollut valkoista... Öljytikkua katoin ja mielestäni ei ollut lisääntynyt mutta onko jotain keinoa millä todeta että pääseekö se jäähytinneste öljyjen sekaan?

E: kokeilin jäähyttimen yläletkua eikä tuntunut olevan painetta.
Sama meillä 300D nousee 92 C ja jämähtää siihen, jos polkasee, matka-ajossa kuormaa ja pitkä ylämäki, nousee 100 C, öljynpaineetki sitte ku 100 C lämpiää nii tyhjäkäynnillä ~1.2, just vaihdetuilla öljyillä 1,5 :shock: ja autolla tosiaan 230tkm ajettu (on huoltokirjat, leimat ja muutenki auton kunto priima), öljyt teboil diamond diesel ja suodatin m-filter, tyhjäkäynti tosin vaan 600rpm, ku polkasee kevyesti että nousee 750rpm niin paineet vaja 2, kun kone on lämmenny vasta 80 C niin tyhjäkäynnillä paineet 2,5, liekkö sitte niin liukkaat öljyt vaan kuumana ja matala tyhjäkäynti että on matalat paineet, taikka sitte öljyruiskunen vaparin kone (sellasiinki törmätty :shock: ) taikka löystynyt ylipainejousi ??? nyt lähiaikoina itekki tarkotus pestä tuo moottorilonko sisältä tuolla periaatteella ja kokeilla auttaako.
itselläni tekee aivan samallailla ja on samat öljyt ja suodatinki sama! sekä öljynpaineet ovat samat! n.3000km asti öljyjen vaiihon jälkeen ei öljynpaineet menny alle 1.5 tyhjäkäynnillä kuumanakaan mutta nytte öljyillä ajettu 5tkm ja kuumana paineet sen 1,2. Itse en tosin ole huolissani noista öljynpaineista, nuo ovat hyvät arvot vielä. enemmän mietityttää noi lämmöt, että mitähä niitte pitäs normaalisti olla ??
-s124 300tdt -92
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14254
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ajoviima pitää kyllä huolen juuri siinä reippaammassa ajossa että lämmöt eivät nouse mihinkään normaalista jos kaikki on kunnossa. Omissa autoissani se on neulan tai parin paksuus yli 80 astetta. Termostaatti on halvin tarkistuskohde, ja ehdottomasti alkuperäinen, maksaa n. 30 e. Bensoissa visko tarraa kiinni vain ja ainoastaan kesäkuumalla kaupunkiajossa, ja sen kyllä huomaa. Kyllä ahistaa niin pirusti ja humina on valtaisa. Lisää ihan jonkun verran polttoaineen kulutusta, eli jos sen jumiuttaa, niin en suosittele ainakaan jatkuvaksi vaihtoehdoksi.

Farkulla toin alkukesästä noin 17 km:n matkan perävaunussa n. 600 kg siemeniä, autossa oli n. 300 kg. Lämmöt eivät nousseet mihinkään vaikka oli mäkeä ja mutkaa matkan varrella.

Suosittelen myös jäähdytysjärjestelmän pesua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja johani »

Huippuja kokeillessa kipus 110 C kunnes huomasin ja rupesin himmaileen, joten jotain vikaa on, vauhtia oli 200km/h mittarissa, oikeata vaja 190km/h, 6km/h heittää 100km/h vauhdissa, ois joku endoskooppi nii vois öljyvaihdon yhteydessä zoomailla öljyruiskuja, nimittäin toisessa 480tkm ajetussa 300d farkussa ei ikinä ole alle 2 mennyt paineet.

http://www.dealextreme.com/p/waterproof ... 89?item=22" onclick="window.open(this.href);return false; pitää varmaan tilailla :D
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kuten timo jo sanoikin, niin sillä flektillä ei ole mitään, ainakaan positiivista vaikutusta kovemmissa vauhdeissa. kovan vauhdin ilmavirtaus kyllä huolehtii ilman kulkemisesta syylärin läpi. enemmänkin kaupunkiajossa ja jyrkkien ylämäkien kiipeilyssä yms. se flekti tekee tehtäväänsä.

jos täysillä ajettaessa lämöt nousee satasen korville, niin se on normaalia. jos taas jossakin satasen vauhdissa lämmöt nousee kovastikkin sinne yli 90, niin sillon jossain on jotain vikaa. veikkaanpa minäkin, että järjestelmä tukossa. pesuaineet vaan joukkoon, niin saattaapi puhdistua. samaten kannattaa tsekata, ettei syylärin edessä ole mitään, esim. talven jäljiltä pahvia, taikka ettei ole kärpäsiä kenno täynnä. termari voi olla kans syypää, jos lähes aina koneen lämmettyä mittari näyttää sataa. 90% termarit jää rikkoontuessaan auki, mutta joskus saattaa jäädä jumiinkin melkein kiinni, tai kokonaan kiinni. ja onhan systeemissä tarpeeks nestettä? liika vajaus nostaa herkästi lämpöjä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tälleen voi huijata viskokytkintä luulemaan että moottorilämpö on yli sadan ja visko pyörii siis kokoajan. Raskaassa vedossa olen itte tehny just näin. Kax kuvaa ja toinen visko ei toimi ja toinen toimii. Sen tapi pitää nousta kun tuota bi-metalliliuskaa nostaa. Kuvista näkee paremmin.

Niin ja viskoa ei pitäisi lukita millään ruuvisysteemillä siksi että kovilla kierroksilla ilmavirta repii konepellin äänieristeen rikki ja tietty viskokin on sitten mennyttä :roll: Viskohan antaa kovilla kierroksilla periksi eikä siis pyöri lneaarisesti samaa nopeutta moottorin kanssa.

http://kuvablogi.com/blog/33389/5/" onclick="window.open(this.href);return false;

E: Vaununvedossa kovilla helteillä lämmöt ekakesänä jatkuvasti yli sadan. Ton tempun jälkeen ei enää sadan ylityksiä. Lämmöt ei lankussa pysy normaalissa kovalla helteellä jos painoa ja tuulenvastusta on paljon varsinkin jos ylämäissäkin vetelee reipasta 80kmh. Luonnollisesti ilmastointikin on silloin päällä ja työskentelee melki täydellä teholla. Alle 20 lämpötiloissa moottorilämpö pysyy jo kohtuuhyvin aisoissa. Veikkaan et Timo on ollu liikkeellä keväällä kohtuu viileillä keleillä kun siemeniä on ollu kyydissä?

Syylari kannattaa pestä ulkopuoleltain. Uskomaton määrä paskaa lähti kun pesin omasta. Siivikko (visko) pois ja tuulitunnelit pois ( em. toimenpiteet jos on ilmastointi) rankka pinelineseos pumppupullolla 3 varttia odotusta pesuainetta välillä lisäten ettei kuivu (1.5 litraa meni) ja lopuksi verkkovesipaineella pesu "jettisuuttimella" ettei syylarin lamellit väänny ja tuki koonaan syylaria. Tällä menetelmällä kävin kaikki lankun jäähdyttimet läpi. Jos ilmastoinnin kennoa ei ole niin sit siivikkoa ja tuulitunneleita ei tarte poistaa vaan pesun voi tehdä etupuolelta.

Ja vielä E: On siitä siivikon "ainapyörimisestä" sellainen etu että jos on automaattiloota niin sekin saa osansa tuosta ilmavirrasta eikä sekään kuumene tolkuttomasti raskaassa vedossa näin ainakin luulen? (onhan noille öljyille jäähdytyskin järjestetty mutta avuksi) Mullahan on tuo jälkimmäinen pohjamuovi pois silloin kun vaunua vetelen. Jos se olisi paikallaan niin silloin ei paljon ilmavirtaa taida sinne mennä. Sekun on tiiviisti vasten pohjaa :think:
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Mulla kun meni viskosta laakeri, niin sen jälkeen oli jäykkä kytkentä. Humina oli kuin Hornetissa. Sen tuo aiheutti, että hajotti hihnan, ku luistatti. Sen verran flektissä on vastusta.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: VISKOOSI KYTKIN

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lisätään vielä se että tuo visko kytkeytyy "päälle" siten että tuo kvissa tikuilla taivutettu bi-metalliliuska taipuu syylarista tulevan lämmön johdosta jolloin punaisella nuolella osoitettu "tappi" nousee ylös. Tuo tappi on itseasiassa venttiili joka sallii viskon sisällä olevalle silikoniöljylle uuden reitin jolloin visko ns. tarraa kiinni.

Mulla taisi olla 93 astetta merkintä tuossa bi-liuskassa mutta käytännössä moottorilämpö on yli 100 kun tarra kiinni.
Vastaa Viestiin