
Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Kysymykseni voi olla tyhmä
, mutta osaisiko joku kertoa oikea oppiset rengaspaineet W210 malliin, jossa on mersun omat alut ja 225/45R17 renkaat alla? Mistä löytäisi järkevän hintaiset roiskeläpät ko. malliin?

Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Tervetuloa foorumille. Alkuperäiset roiskeläpät ovat parhaat ja istuvat täydellisesti. Roiskeläppiä on saanut mm. merkkiliikkeestä, muistaakseni alle 50 e/pari. Kysy myös http://www.mersupurkaamo.fi" onclick="window.open(this.href);return false;, myyvät samaa läppää. Tai sitten http://www.kl-varaosat.fi" onclick="window.open(this.href);return false; .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Itse pidän W 211:ssa ( W210 käytännössä saman painoinen), ilmaa 3 kiloa. Kokeile mieleisesi ns. pehmeys, mutta älä kuitenkaan alle 2,5 kiloa. 3 kilolla ei ainakaan vaaraa, että osuu esim. katukiveys vanteeseen ja on mielestäni hyvä ajaa. Lisäksi alle 2,5:den kilon paine alkaa kuluttamaan rengasta keskeltä, koska keskipakovoima ns. heittää renkaan veltoimman kohdan eli kulutuspinnan keskustan ulospäin. Liika ilma ei tässä profiilissa syö rengasta lainkaan, niin kuin vanhan ajan 80 sarjan renkaissa.
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Perinteisestihän ilmanpaineet on ilmoitettu tehtaan puolesta polttoaineluukun sisäkannessa olevalla tarralla.
Eteen on pienellä kuormalla 2,0 bar ja taakse 2,2.
Isommalla kuormalla 2,3 ja 2,8.
Tosin rengasteknologia on mennyt tuossa ajassa jo aika paljon eteenpäin, joten huoletta pitäisi pystyä laittaa isompiakin paineita renkaisiin.
Tässä lainattua Continentalin sivuilta:
"Ilmanpaineet säädetään kuormituksen mukaan.
Käyttämällä oikeita ilmanpaineita voidaan renkaan vierintävastusta pienentää merkittävästi. Nykyaikaisten, keskikokoisten henkilöautojen ilmanpaineet ovat yleisimmin kevyellä kuormalla liikuttaessa n. 2,5 baria. Jos renkaiden ilmanpaine on laskenut (tai säädetty) tasolle 2,0 baria, voidaan puhua jo reilusta vajaapaineesta. Käyttämällä oikeaa painetta alenee renkaiden vierintävastus 10 %. Tilanne on aivan sama, jos autoa kuormattaessa ei käytetä suosituksen mukaista korkeampaa ilmanpainetta. Vajaapaineiset renkaat myös heikentävät auton ajo-ominaisuuksia ja pidentävät jarrutusmatkoja. Tiesitkö, että 20% vajaapaine vie renkaan kilometrituloksesta jopa 40%. Renkaiden ilmanpainetta kannattaa siis tarkkailla säännöllisesti ja lisätä silloin, kun autoa kuormitetaan. Oikeat ilmanpaineet löydät autosi ohjekirjasta.
Ilmanpaineilla viimeistellään auton ajo-ominaisuudet. Oikeat ilmanpaineet mitataan aina ”kylmistä” renkaista."
Eteen on pienellä kuormalla 2,0 bar ja taakse 2,2.
Isommalla kuormalla 2,3 ja 2,8.
Tosin rengasteknologia on mennyt tuossa ajassa jo aika paljon eteenpäin, joten huoletta pitäisi pystyä laittaa isompiakin paineita renkaisiin.
Tässä lainattua Continentalin sivuilta:
"Ilmanpaineet säädetään kuormituksen mukaan.
Käyttämällä oikeita ilmanpaineita voidaan renkaan vierintävastusta pienentää merkittävästi. Nykyaikaisten, keskikokoisten henkilöautojen ilmanpaineet ovat yleisimmin kevyellä kuormalla liikuttaessa n. 2,5 baria. Jos renkaiden ilmanpaine on laskenut (tai säädetty) tasolle 2,0 baria, voidaan puhua jo reilusta vajaapaineesta. Käyttämällä oikeaa painetta alenee renkaiden vierintävastus 10 %. Tilanne on aivan sama, jos autoa kuormattaessa ei käytetä suosituksen mukaista korkeampaa ilmanpainetta. Vajaapaineiset renkaat myös heikentävät auton ajo-ominaisuuksia ja pidentävät jarrutusmatkoja. Tiesitkö, että 20% vajaapaine vie renkaan kilometrituloksesta jopa 40%. Renkaiden ilmanpainetta kannattaa siis tarkkailla säännöllisesti ja lisätä silloin, kun autoa kuormitetaan. Oikeat ilmanpaineet löydät autosi ohjekirjasta.
Ilmanpaineilla viimeistellään auton ajo-ominaisuudet. Oikeat ilmanpaineet mitataan aina ”kylmistä” renkaista."
E 320 CDI Avantgarde -08 (S211)
450 SLC -75 (C107)
ex. E 270 CDI Avantgarde -00 (W210)
ex. E 230 Classic -97 (W210)
450 SLC -75 (C107)
ex. E 270 CDI Avantgarde -00 (W210)
ex. E 230 Classic -97 (W210)
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Kyllähän juttu nyt niin, että jos 45-sarjan renkaassa on vain kaksi kiloa, on varmaa, että vetelee ja taatusti ei kestä renkaat pitkään, jos/kun ajaa esim.parkkiiin korokkeen yli... Sitäpaitsi bensaluukun takana oleva suositus on aivan pienimmille vakiorenkaille...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Kuten sanoin, rengasteknologia on mennyt huimasti eteenpäin tuosta 210:n ajasta. Vuosituhannen vaihteen renkaille tuo kaksi kiloa oli normi painemäärä. Tosin onhan vielä 211 ohjeissakin ne paineet vielä aika alakanttiin laitettu.
Olen kari v:n kanssa samaa mieltä, että vähintään se 2,5 kiloa olisi hyvä olla se minimi. Kirjoitinkin tuohon vain suoraan sen mitä polttoaineluukun kannessa sanotaan. Se mihin ne paineet sitten jättää on pitkälti käyttäjästä ja hänen omasta ajotuntumasta kiinni.
Olen kari v:n kanssa samaa mieltä, että vähintään se 2,5 kiloa olisi hyvä olla se minimi. Kirjoitinkin tuohon vain suoraan sen mitä polttoaineluukun kannessa sanotaan. Se mihin ne paineet sitten jättää on pitkälti käyttäjästä ja hänen omasta ajotuntumasta kiinni.
E 320 CDI Avantgarde -08 (S211)
450 SLC -75 (C107)
ex. E 270 CDI Avantgarde -00 (W210)
ex. E 230 Classic -97 (W210)
450 SLC -75 (C107)
ex. E 270 CDI Avantgarde -00 (W210)
ex. E 230 Classic -97 (W210)
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Sanoisin ettei kehitys ehkä hirveästi ole harpannut sitten vyö-/ristikudosrenkaiden muutoksen.Slougan kirjoitti:Kuten sanoin, rengasteknologia on mennyt huimasti eteenpäin tuosta 210:n ajasta. Vuosituhannen vaihteen renkaille tuo kaksi kiloa oli normi painemäärä. Tosin onhan vielä 211 ohjeissakin ne paineet vielä aika alakanttiin laitettu.
Olen kari v:n kanssa samaa mieltä, että vähintään se 2,5 kiloa olisi hyvä olla se minimi. Kirjoitinkin tuohon vain suoraan sen mitä polttoaineluukun kannessa sanotaan. Se mihin ne paineet sitten jättää on pitkälti käyttäjästä ja hänen omasta ajotuntumasta kiinni.
Mutta koot ovat kasvaneet, siis vanteet suurentuneet, renkaat leventyneet ja profiilit madaltuneet. Näistä mielestäni se suurin ero johtuu paineissa.
Ja lienee nuo 2 ja 2.2 kiloa olla juuri jolleen 195/65r15 kokoiselle pyörälle ihan ok?
235/45r17 tarvii helposti sen 2.7 ylöspäin.

Kuha höpöttelen ja omaa näkymystäni asiasta tuon esille, tiedä sitten onko asia noin.

Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Hiljattain ostin W211-sarjaan originaali roiskeläpät eteen Merteilistä. Hinta 60€.
Merteil sijaitsee Herttoniemessä Helsingissä, mutta toimittaa varmaan tilauksiakin?
Merteil sijaitsee Herttoniemessä Helsingissä, mutta toimittaa varmaan tilauksiakin?
W212 200 cdi
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
2015
Ex:
W203, W204, W211 ja W212
malleja useita.
Re: Renkaiden ilmanpaine ja roiskeläpät
Juuri näin...Vensku_ kirjoitti:Sanoisin ettei kehitys ehkä hirveästi ole harpannut sitten vyö-/ristikudosrenkaiden muutoksen.Slougan kirjoitti:Kuten sanoin, rengasteknologia on mennyt huimasti eteenpäin tuosta 210:n ajasta. Vuosituhannen vaihteen renkaille tuo kaksi kiloa oli normi painemäärä. Tosin onhan vielä 211 ohjeissakin ne paineet vielä aika alakanttiin laitettu.
Olen kari v:n kanssa samaa mieltä, että vähintään se 2,5 kiloa olisi hyvä olla se minimi. Kirjoitinkin tuohon vain suoraan sen mitä polttoaineluukun kannessa sanotaan. Se mihin ne paineet sitten jättää on pitkälti käyttäjästä ja hänen omasta ajotuntumasta kiinni.
Mutta koot ovat kasvaneet, siis vanteet suurentuneet, renkaat leventyneet ja profiilit madaltuneet. Näistä mielestäni se suurin ero johtuu paineissa.
Ja lienee nuo 2 ja 2.2 kiloa olla juuri jolleen 195/65r15 kokoiselle pyörälle ihan ok?
235/45r17 tarvii helposti sen 2.7 ylöspäin.![]()
Kuha höpöttelen ja omaa näkymystäni asiasta tuon esille, tiedä sitten onko asia noin.

nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku