Valokapinaa, pikku pissintää ja painetta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Valokapinaa, pikku pissintää ja painetta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kovasti ovat Mersun polttimot solidaarista laatua. Kahden päivän sisällä kun simahti peräti kuusi tuikkua. Ensin oikea jarruvalo. Sitten hetken kuluttua tietysti vasen. No ne sitten molemmat uusiksi, kun huoltis tuli vastaan.
Viiden minuutin ajon jälkeen valojenpalamisen merkkivalo tuikkasi taas. Ei helevata. Vasen ajovalo pimeä. Peräkontissa oli yksi H4 reservissä, siis kiinni se. 10 minuutin kuluttua kojetaulussa paloi taas. Heeeh, taas silmä mustana, nyt vuorossa oikea ajovalo. Ehtoolla kotiasemalle ja uudet tuikut eteen. No aamulla kaupoille. Valonpalovalo tervehti taas :shock: Kas, etuparkkihan se nyt oli palanut. Ei kun polttimosetti huoltsikalta ja molemmat uusiksi. Se vielä palavakin oli jo musta kuin kuukerin nel..... family sites...
Aloin jo epäillä tuhtia ylilatausta, mutta mittari näytti aivan ok arvoja. Niin kai se taival vaan täyttyy joskus näinkin samaan saumaan.

Pesunestesäiliön liruttaminen selkisi siinä samalla lamppujan kanssa ropatessa. Timo L. arvelussaan oli kyllä oikealla kulku-uralla. Toinen pesurin moottori oli noussut reilun sentin verran urassaan ja tuon ansiosta tiiviste vähän falskasi. Moottori takaisin poteroonsa ja pohjaan asti, niin jo vain liemet pysyvät taas oikealla puolellaan. Omat munat kyllä kastuivat, kun menin vielä aavistuksen lämpöisestä koneesta ottaamaan nestesäiliön lämmitysletkut irti ja se paisarin kortti jäi avaamatta. :oops: Ihan kiitettävä paine siellä oli.

Paineista vielä. Onkos muuten normaalia, että auton seistyä tunnin verran, ehkä pidempäänkin, niin öljynpainemittari näyttää vielä liki yhden seutuun, kun virrat kytkee. Aikaisempi suodatin oli kylläkin Mann sekin, mutta paineet katosivat aika vilkkaasti kun koneen sammutti. No eiköhän tässä ole jo yhdeksi maanantaiaamuksi :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.

Kyllä meitillä ainakin TE:ssä viisari (siis öljynpaineen) värähtää johonkin 0,5-noin 1 lukemiin, kun virrat kytkee päälle. Ei ihan aina, mutta vallankin auton seistyä vähän kaltevalla alustalla, arvelisin.

Siihen valonpalovaloon ja perävaunupistokkeeseen liittyvä tarina muuten.
Vetelin tuossa kärryä (ja jos joku nyt tuosta vetää jonkun perhesivulle sopimattoman vitsin, niin hehehe vaan) perjantaina, ja katso: kärrystähän oli kärynnyt sekä toinen vilkku että "ajovalot" lokasuojista. Ja mersun pirtaan tämä ei sopinut ollenkaan: sekä vilkku alkoi tikittää normaalia nopeammin (kuin autosta olisi polttimo pimeänä) ja lisäksi tuo polttimon palamisen merkkivalo osasi syttyä. Hauskinta kaikessa on, että kun otin kärryn töpselin irti autosta, vilkku palautui normaaliksi mutta valojen palamisen merkkivalo jäi palamaan, ja vasta auton valojen käyttäminen poissa päältä pimensi ko. tuikun mittaristosta.
Eipä ole mokomaa ennen tullut vastaan. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Öljynpaineista

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Etkö Jukka muista kun sinun ja Jokkon kanssa (kai?) katseltiin ekassa miitissä meikäläisen auton paineita kone seis... Eli alkuperäisellä suodattimella ainakin yön yli seisseessä autossa on vielä se 1.0 - 0.5:n paineet, takaiskuventtiilihän on juuri tuota varten suodattimessa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Jo vain

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllähän sitä ihmeteltiin, mutta kovin harvassa yksilössä ilmiö on tullut lopulta vastaan. Aikaisemmissa omissa vermeissä ei kertaakaan ja W126:ssakin vasta nyt tuon uuden suodattimen kanssa. Olisikohan se takaiskuvena sitten kajahtanut aikaisemmassa filtterissä? Merkki ja malli kun on kuitenkin sama. Aikaisemmin öljynpainemittari kyllä makasi aivan pohjassa, jos kiesi oli seissyt vähänkään pidempään.

Akulle: kyllä noita valonpalovalon (vrt. Kuosmasen ja Kallialan ruuanvalmistusruoka) oikkuja on erilaisia. Jos omaa vehjettä käynnistää siten, että samalla painaa jarrua, niin usein tuo valo jää palamaan. Sammumaan sitä ei saa kuin käyttämällä koneen sammuksissa. Valonpalovalo ei myöskään kerro palaneesta jarruvalon polttimosta kuin vasta sitten kun jarrua ensi kerran käytetään tuikun kärähdettyä.
Perävaunun avullahan saa sitten sekaisin minkä tahansa auton valolaitteet.
Mersussa ei vaunua ole perässä ollut, mutta Tojon kanssa sai perävaunuun vilkut päälle sytyttämällä ajovalot, jarruvalot palamaan vilkun katkaisijalla jne..... olisikohan ristiinkytkennässä ollut toivomisen varaa.... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Valokapinaa, pikku pissintää ja painetta

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jukka N. kirjoitti: Paineista vielä. Onkos muuten normaalia, että auton seistyä tunnin verran, ehkä pidempäänkin, niin öljynpainemittari näyttää vielä liki yhden seutuun, kun virrat kytkee. Aikaisempi suodatin oli kylläkin Mann sekin, mutta paineet katosivat aika vilkkaasti kun koneen sammutti. No eiköhän tässä ole jo yhdeksi maanantaiaamuksi :shock:
Mulle tämä on tuttua. Itse asiassa jopa yön ellei parinkin jälkeen, kun virrat kääntää päälle, niin viisari hypähtää juuri sinne yhden seutuville. :? Muutenkin tuntuu tuo painemittari elävän - etenkin kuumalla koneella - aivan omaa elämäänsä. Jos tyhjäkäynnillä kuumapaineet näyttää reilua puoltatoista kiloa, niin ne saattavat silmänräpäyksessä tipahtaa vähän yli yhteen kiloon. Koneessa ei tietenkään tapahdu noin nopeita muutoksia. Vika täytyy siis olla itse mittarissa! Olisko siellä siis joku maadoitusprobleemi eller jotain? Ai niin, eri suodattimien käyttö ei ole vaikuttanut öljynpaineiden hengenelämään.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mittarissa

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Kyllä painemittarin näyttämä tuppaa elämään tietyissä olosuhteissa. Tämän nykyisen autoyksilön kohdalla se tarkoittaa, että katkonaisessa kaupunkiajossa mittari saattaa joskus valoissa seistessä vispata puolentoista ja kahden välissä heti stopin jälkeen. Jos valot ovat sitkeää laatua kuten Treella on tapana, niin viisari rauhoittuu hetkosen (n. 15 sek.) kuluttua. Jos maantieajosta stoppaa vaikka puskakuselle, niin mittari pysyy vakaasti paikallaan. Mahtaneeko kaupunkinypytys ärsyttää myös anturia/viisaria :shock: Öljyn määrällä tai iällä ei näytä olevan mitään linkkiä tuohon käytökseen. Nää on näitä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mittarissa

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Jukka N. kirjoitti: Nää on näitä.
Vanha viisaus kuuluu, njotta tieto lisää tuskaa! Joskus tuntuu siltä, että olisi parempi, kun koko öljynpainemittaria ei olisi olemassakaan, niin ei tulisi sitäkään vahdattua ja ihmeteltyä mokoman mittarin venkoilua. :roll: Noh, on senkin olemassaololla kait puolensa!
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Vastaa Viestiin