W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

Elikkä olisko hyviä vinkkejä miten takapyörien vetarit saa pois ja laakerit vaihdettua ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... to#p706097" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
durac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Su 26.02.2012 11:51

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja durac »

Jos menee samanlailla kuin dieselissä, niin vetoakselit lähtee navasta 12 kulmaisella lukkomutterilla. Helpoiten käy kun ottaa reilun vääntövarren tai hakkaa pulttikoneella auki. Perän puolella akselit on kiinni niillä torxin näköisillä pulteilla, joissa on 12 kulmaa. Mitä sitten ovatkaan oikealta nimeltään. :problem:
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Olen miettinyt jos laakerin ulkokoolin ottaisi hitsaamalla sinne sisään ympäri sauman tippuisi laakeri helposti ja tämän jälkeen kun napa on vielä lämmin niin laittaisi käsin uudet laakerit laajempaan pesään niin ei tartteis pieksää/prässätä osia paikalleen??????????
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18240
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Korjaamolla alle tunti per puoli.
wiimax.fi
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Suosittelen korjaamoa. Ensin voit kyllä pestä ja liotella laakerikehdon pultit auki lämpöä kuumailmapuhaltimella pultteihin ja CRC:tä päälle useampi lämmitys ja CRC ruiskutus toistettuna auttaa. Tilaa samalla se " Narinaholkki" alatukivarren päähän + uusi pultti. :thumbup:
Meseillään
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18240
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ensin voit kyllä pestä ja liotella laakerikehdon pultit auki lämpöä kuumailmapuhaltimella pultteihin ja CRC:tä päälle useampi lämmitys ja CRC ruiskutus toistettuna auttaa. Tilaa samalla se " Narinaholkki" alatukivarren päähän + uusi pultti.
Laakerin vaihdon takia irrotetaan vain vetari, puretaan jarrut pois tieltä ja vedetään prässillä napa ja laakeri ulos ja uudella laakerilla kasaan :wink:
Narinahelaa tai tukivarsia ei tarvitse irrotella.
wiimax.fi
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

No ei ole pakko vaihtaa, mutta siinä se on samalla hyvä tehdä jos on aiheellista tai ei ole ikinä vaihdettu. Kyseessä on sentää vuoden 1990 mallinen mese. :thumbup:
Meseillään
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Narinan vaihtaisin korkeintaan silloin jos napa on irroitettava että vaihtaa sen prässissä.Muutoin en vaihtaisi välyksettömiä alkuperäisiä narinoita vielä koska ne kestää eri tavalla kuin tarvikkeet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Niin en ole varma onko tuon 200 E:n takalaakerin kehto samanlainen kuin 320 TE kehto. Minulla laakeri otettiin irti präsillä, kun kehto oli irti ja samalla vaihdettiin se narinahela. Samalla vetoakselien nivelet voideltiin ja laitettiin udet pannat suojakumeihin. Uusi laakeri painettiin vanhalla laakerilla paikalleen prässillä. :thumbup:
Meseillään
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja veskola »

Farmarissa on erilainen takalaakeri, paljon vaikeampi vaihtaa :x Tosin tuskin dealerilla senkään kanssa nokka kauaa tuhise.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Tiukassa tuntuivat olevan ja laakereissa oli kolmea eri kokoa ja mallia löytyi viimein oikea koko ja malli. Kyseessä itselläni on USA:n vientimalli Sport alustalla vakiota jämäkämmät kallistuksen vaimentajat edessä ja takana. :thumbup:
Meseillään
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18240
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Farmarin laakerissa on napa tiukassa, joskus joutuu vähän hakkaamaan ja lämmittämään prässin lisäksi.
wiimax.fi
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

Kiitos vastauksista ! Vetarin sisäpää on irti ja ulkopään iso mutteri pois, puristin ulosvetäjällä akselin päästä ja vielä moukarilla perään, on kun olis kallioon lyönyt, ei muuta vaikutusta kun että ulosvetäjä laukes kappaleiksi.
Tarvikelaakerisarjan mukana tulee iso seegeri, varmaan rannerenkaan kokoinen, mihinkähän väliin se tulee ?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis vetaria haluat saada irti?
eikös laakeri coolin takana ollut seeger-rengas jommalla kummalla puolen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Eekki kirjoitti:Kiitos vastauksista ! Vetarin sisäpää on irti ja ulkopään iso mutteri pois, puristin ulosvetäjällä akselin päästä ja vielä moukarilla perään, on kun olis kallioon lyönyt, ei muuta vaikutusta kun että ulosvetäjä laukes kappaleiksi.
Tarvikelaakerisarjan mukana tulee iso seegeri, varmaan rannerenkaan kokoinen, mihinkähän väliin se tulee ?

Anteeksi, että kysyn etkö ottanut vanhaa lukkorengasta ensin pois ennen muokarointia? Tuolta palstan ru. hajoituskuvista löytyy lisää apuja. :thumbup:
Meseillään
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18240
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetarin päässä ei ole lukkorengasta.
wiimax.fi
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

Juu, en ottanut vanhaa lukkorengasta pois, kun en tiedä mistä se löytyy.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Eekki kirjoitti:Juu, en ottanut vanhaa lukkorengasta pois, kun en tiedä mistä se löytyy.
Tuolla palstan alussa on noita hajoituskuvia sieltä pitäisi löytyä 200 E peränkuva. Vähän hankalaa hakea, mutta niistä on ollut hyvä apu moneen remonttiin. :thumbup:
Meseillään
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1809
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ei siinä laakerikehdossa (Napaasetelma) ole kuin se iso seegerrengas joka pitelee laakerin ulkokoolia estäen sen tulemisen ulospäin. Akselia ei pitele navassa muu kuin se mutteri. Akselin pitäisi lähteä navasta puristamalla ja navan laakerin sisäkoolilta myös puristamalla. Sitten seegeri pois ulkokehältä ja laakerin ulkokehä pois puristamalla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

Ymmärsinkö oikein,että seegeri on navan takana, vetarin puolella ? vetonivel pitäis vissiin avata ensin?
Tää on mun eka Mersu, siksi kysymykset on aika hölmöjä, sori vaan.
Onko muuten automaatissa sama perä ku manuaalissa, tämä on automaatti.
Ja käsittääkseni "jonkun" maahantuoma, ei siis maahantuojan toimesta.
Mese 320 TE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1645
Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Mese 320 TE »

Sitä varten tämä palsta on, ei kukaan ole seppä syntyissään ja kaikilla se on eka Mese. Itselläni on kanssa yksityisen tuoma Mese, mutta huomasin " Pientä" keljuilua marmoritiskillä tämähän on uitettu Saksasta. Johon vastasin eiköhän ne kaikki Meset ole tehty Saksassa ja ei auto siitä miksikään muutu tuotiin se maahan ajamalla tai uittamalla. Saako niitä osia täältä merkkiliikkeestä vai ei.
No itse asiaan katsoitko noita hajoituskuvia ja saitko selvää niistä? :thumbup:
Meseillään
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

No en vielä ole löytänyt niitä kuvia, palstan käyttökin vielä harjoitusasteella vissiin....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18240
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vetoakseli lähtee irti kun iso mutteri on irrotettu ja vetarin sisäpään ruuvit tietysti myös, ja käännetty sisäpää alas ettei se vastaa perään.
wiimax.fi
Eekki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 28.01.2012 18:39

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Eekki »

JepJep. Nyt on vetarit pois, mut vieläkään en löydä niitä isoja seegereitä. Nyt pitäis sitten keksiä laakerit pois, pitääkö vielä purkaa jotain muuta, jarrukilpikin peittää ulkopuolen niin hyvin, ettei siitä näe mitään. Tylsää kun ei tiedä, mitä pitäis tehdä ja missä järjestyksessä, itse tekeminen ei ole sit enää ole ongelma, kun saa hyvät neuvot. Ihan periaatteesta pitää tehdä itte, kun mitään remppaa en vielä koskaan korjaamolla teettänyt. Paitsi koneen hienosäädöt , pyöräkulmat
ja tasapainotukset.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja atlas »

Seeger rengas on jarrulevyn puolella.En tiedä joutuuko kilven ottamaan mutta ei kai.Nut vaan jarrulevy pois ja itse napa tai vetolaippa johon jarrulevy ja pyörä tulee kiinni.sen kun otat niin ulkokehällä näkyy seeger jonka poistat ja laakeri pyörään päin pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1809
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja sompio »

Etkö ole lukenut yksityisviestiäsi eli YV:tä. Siellä voisi olla jotain joka auttaisi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Trac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ke 25.02.2009 20:11
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Trac »

Voiskohan noista kuvista olla Eekkille apuva :?: :?:
http://www.w124performance.com/service/ ... 35-130.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1809
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja sompio »

Härnätäämpäs taas näitä rahamiehiä joilla on pistää pätäkkää mersuremontteihin ja sanotaan eekkille että pysyy näissä W124 Mersuissa jos aikoo itse tehdä remontteja. Nuoremmissa pitää olla jo Staarit ja sun muut vempeleet sekä kaiken maailman namiskuukelit ja timslaakerit jos meinaa itse jotakin tehdä. Nekään eivät tee muuta kuin neuvovat epämääräisesti mikä osa(kallis) pitää vaihtaa ja kokeilla josko taas toimisi. Nämä W124 ja sitä vanhempi koppaiset on niitä Mersuja joilla on se maine hankittu ja jotka kestää ja kestää ja kestää..... isältä pojalle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Vastaa Viestiin