W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Elikkä olisko hyviä vinkkejä miten takapyörien vetarit saa pois ja laakerit vaihdettua ?
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... to#p706097" onclick="window.open(this.href);return false;
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Jos menee samanlailla kuin dieselissä, niin vetoakselit lähtee navasta 12 kulmaisella lukkomutterilla. Helpoiten käy kun ottaa reilun vääntövarren tai hakkaa pulttikoneella auki. Perän puolella akselit on kiinni niillä torxin näköisillä pulteilla, joissa on 12 kulmaa. Mitä sitten ovatkaan oikealta nimeltään. 

Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Olen miettinyt jos laakerin ulkokoolin ottaisi hitsaamalla sinne sisään ympäri sauman tippuisi laakeri helposti ja tämän jälkeen kun napa on vielä lämmin niin laittaisi käsin uudet laakerit laajempaan pesään niin ei tartteis pieksää/prässätä osia paikalleen??????????
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Suosittelen korjaamoa. Ensin voit kyllä pestä ja liotella laakerikehdon pultit auki lämpöä kuumailmapuhaltimella pultteihin ja CRC:tä päälle useampi lämmitys ja CRC ruiskutus toistettuna auttaa. Tilaa samalla se " Narinaholkki" alatukivarren päähän + uusi pultti. 

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Laakerin vaihdon takia irrotetaan vain vetari, puretaan jarrut pois tieltä ja vedetään prässillä napa ja laakeri ulos ja uudella laakerilla kasaanEnsin voit kyllä pestä ja liotella laakerikehdon pultit auki lämpöä kuumailmapuhaltimella pultteihin ja CRC:tä päälle useampi lämmitys ja CRC ruiskutus toistettuna auttaa. Tilaa samalla se " Narinaholkki" alatukivarren päähän + uusi pultti.

Narinahelaa tai tukivarsia ei tarvitse irrotella.
wiimax.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
No ei ole pakko vaihtaa, mutta siinä se on samalla hyvä tehdä jos on aiheellista tai ei ole ikinä vaihdettu. Kyseessä on sentää vuoden 1990 mallinen mese. 

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Narinan vaihtaisin korkeintaan silloin jos napa on irroitettava että vaihtaa sen prässissä.Muutoin en vaihtaisi välyksettömiä alkuperäisiä narinoita vielä koska ne kestää eri tavalla kuin tarvikkeet.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Niin en ole varma onko tuon 200 E:n takalaakerin kehto samanlainen kuin 320 TE kehto. Minulla laakeri otettiin irti präsillä, kun kehto oli irti ja samalla vaihdettiin se narinahela. Samalla vetoakselien nivelet voideltiin ja laitettiin udet pannat suojakumeihin. Uusi laakeri painettiin vanhalla laakerilla paikalleen prässillä. 

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Farmarissa on erilainen takalaakeri, paljon vaikeampi vaihtaa
Tosin tuskin dealerilla senkään kanssa nokka kauaa tuhise.

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Tiukassa tuntuivat olevan ja laakereissa oli kolmea eri kokoa ja mallia löytyi viimein oikea koko ja malli. Kyseessä itselläni on USA:n vientimalli Sport alustalla vakiota jämäkämmät kallistuksen vaimentajat edessä ja takana. 

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Farmarin laakerissa on napa tiukassa, joskus joutuu vähän hakkaamaan ja lämmittämään prässin lisäksi.
wiimax.fi
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Kiitos vastauksista ! Vetarin sisäpää on irti ja ulkopään iso mutteri pois, puristin ulosvetäjällä akselin päästä ja vielä moukarilla perään, on kun olis kallioon lyönyt, ei muuta vaikutusta kun että ulosvetäjä laukes kappaleiksi.
Tarvikelaakerisarjan mukana tulee iso seegeri, varmaan rannerenkaan kokoinen, mihinkähän väliin se tulee ?
Tarvikelaakerisarjan mukana tulee iso seegeri, varmaan rannerenkaan kokoinen, mihinkähän väliin se tulee ?
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Siis vetaria haluat saada irti?
eikös laakeri coolin takana ollut seeger-rengas jommalla kummalla puolen?
eikös laakeri coolin takana ollut seeger-rengas jommalla kummalla puolen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Eekki kirjoitti:Kiitos vastauksista ! Vetarin sisäpää on irti ja ulkopään iso mutteri pois, puristin ulosvetäjällä akselin päästä ja vielä moukarilla perään, on kun olis kallioon lyönyt, ei muuta vaikutusta kun että ulosvetäjä laukes kappaleiksi.
Tarvikelaakerisarjan mukana tulee iso seegeri, varmaan rannerenkaan kokoinen, mihinkähän väliin se tulee ?
Anteeksi, että kysyn etkö ottanut vanhaa lukkorengasta ensin pois ennen muokarointia? Tuolta palstan ru. hajoituskuvista löytyy lisää apuja.

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Juu, en ottanut vanhaa lukkorengasta pois, kun en tiedä mistä se löytyy.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Tuolla palstan alussa on noita hajoituskuvia sieltä pitäisi löytyä 200 E peränkuva. Vähän hankalaa hakea, mutta niistä on ollut hyvä apu moneen remonttiin.Eekki kirjoitti:Juu, en ottanut vanhaa lukkorengasta pois, kun en tiedä mistä se löytyy.

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Ei siinä laakerikehdossa (Napaasetelma) ole kuin se iso seegerrengas joka pitelee laakerin ulkokoolia estäen sen tulemisen ulospäin. Akselia ei pitele navassa muu kuin se mutteri. Akselin pitäisi lähteä navasta puristamalla ja navan laakerin sisäkoolilta myös puristamalla. Sitten seegeri pois ulkokehältä ja laakerin ulkokehä pois puristamalla.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Ymmärsinkö oikein,että seegeri on navan takana, vetarin puolella ? vetonivel pitäis vissiin avata ensin?
Tää on mun eka Mersu, siksi kysymykset on aika hölmöjä, sori vaan.
Onko muuten automaatissa sama perä ku manuaalissa, tämä on automaatti.
Ja käsittääkseni "jonkun" maahantuoma, ei siis maahantuojan toimesta.
Tää on mun eka Mersu, siksi kysymykset on aika hölmöjä, sori vaan.
Onko muuten automaatissa sama perä ku manuaalissa, tämä on automaatti.
Ja käsittääkseni "jonkun" maahantuoma, ei siis maahantuojan toimesta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1645
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Sitä varten tämä palsta on, ei kukaan ole seppä syntyissään ja kaikilla se on eka Mese. Itselläni on kanssa yksityisen tuoma Mese, mutta huomasin " Pientä" keljuilua marmoritiskillä tämähän on uitettu Saksasta. Johon vastasin eiköhän ne kaikki Meset ole tehty Saksassa ja ei auto siitä miksikään muutu tuotiin se maahan ajamalla tai uittamalla. Saako niitä osia täältä merkkiliikkeestä vai ei.
No itse asiaan katsoitko noita hajoituskuvia ja saitko selvää niistä?
No itse asiaan katsoitko noita hajoituskuvia ja saitko selvää niistä?

Meseillään
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
No en vielä ole löytänyt niitä kuvia, palstan käyttökin vielä harjoitusasteella vissiin....
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Vetoakseli lähtee irti kun iso mutteri on irrotettu ja vetarin sisäpään ruuvit tietysti myös, ja käännetty sisäpää alas ettei se vastaa perään.
wiimax.fi
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
JepJep. Nyt on vetarit pois, mut vieläkään en löydä niitä isoja seegereitä. Nyt pitäis sitten keksiä laakerit pois, pitääkö vielä purkaa jotain muuta, jarrukilpikin peittää ulkopuolen niin hyvin, ettei siitä näe mitään. Tylsää kun ei tiedä, mitä pitäis tehdä ja missä järjestyksessä, itse tekeminen ei ole sit enää ole ongelma, kun saa hyvät neuvot. Ihan periaatteesta pitää tehdä itte, kun mitään remppaa en vielä koskaan korjaamolla teettänyt. Paitsi koneen hienosäädöt , pyöräkulmat
ja tasapainotukset.
ja tasapainotukset.
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Seeger rengas on jarrulevyn puolella.En tiedä joutuuko kilven ottamaan mutta ei kai.Nut vaan jarrulevy pois ja itse napa tai vetolaippa johon jarrulevy ja pyörä tulee kiinni.sen kun otat niin ulkokehällä näkyy seeger jonka poistat ja laakeri pyörään päin pois.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Etkö ole lukenut yksityisviestiäsi eli YV:tä. Siellä voisi olla jotain joka auttaisi.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Voiskohan noista kuvista olla Eekkille apuva
http://www.w124performance.com/service/ ... 35-130.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.w124performance.com/service/ ... 35-130.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W124, 200E, vm.-90 takapyöränlaakeri
Härnätäämpäs taas näitä rahamiehiä joilla on pistää pätäkkää mersuremontteihin ja sanotaan eekkille että pysyy näissä W124 Mersuissa jos aikoo itse tehdä remontteja. Nuoremmissa pitää olla jo Staarit ja sun muut vempeleet sekä kaiken maailman namiskuukelit ja timslaakerit jos meinaa itse jotakin tehdä. Nekään eivät tee muuta kuin neuvovat epämääräisesti mikä osa(kallis) pitää vaihtaa ja kokeilla josko taas toimisi. Nämä W124 ja sitä vanhempi koppaiset on niitä Mersuja joilla on se maine hankittu ja jotka kestää ja kestää ja kestää..... isältä pojalle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969