
Etupää kolisee
Etupää kolisee
Moi! löytyy tollanen C180 -94 mese. Ostohetkestä lähtien joku kolissut vasemmassa etukulmassa. Tänään käytin autoa nosturilla, muttei mikään tuntunut väljältä (nivelet yms.). Olisko jotain vinkkejä mistä lähteä kolinaa etsimään? Tarkennukseksi, kolahtelee töyssyissä/montuissa, ikään kuin jossain olisi väljyyttä tjs. 

Re: Etupää kolisee
Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Re: Etupää kolisee
Kumit tuntuivat olevan kunnossa, mistäköhän kohti iskari voisi olla? Laakerointi yläpäässä?jupehalm kirjoitti:Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
Re: Etupää kolisee
Kyllä haiskahtas alapallolta, mulla kolahteli kanssa ja katsastaja ei löytänyt, vaikka kerroin kolahtelusta. Rassattiin sitten itse nosturilla ja alapallohan se oli väljä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: Etupää kolisee
Alapalloarpailut voi jo kättelyssä unohtaa, ne antaa ihan muuta merkkiä kuin kolinaa, kyllä se pikku kolahtelu löytyy muista nivusista. Alapallo ei kolahda kuin kerran,kun se tulee pesästä ulos.
Autolla (Mersulla)...
Re: Etupää kolisee
Mulla on vähän samanlaista kesäisin eikä katastusmies löytäny mistään väljää. Tuttu korjaaja epäili kallistuksenvakaajan kumeja.

Tämäkö on varmaa? Tutun coupessa aikanaan kuulema kolahellu jonkun aikaa. Sitten vasta yhtä-äkkiä hypänny pallo pois pesästä. Oli kuulema näky..(Mercedes-Benz) kirjoitti:Alapalloarpailut voi jo kättelyssä unohtaa, ne antaa ihan muuta merkkiä kuin kolinaa, kyllä se pikku kolahtelu löytyy muista nivusista. Alapallo ei kolahda kuin kerran,kun se tulee pesästä ulos.

c124 230 -88
Ex w202 M111.920
Ex w202 M111.920
Re: Etupää kolisee
Voin melkein varmaks sanoa väljän apusimpukan. Kokkeile nitkuttaa apusimpukan vartta ylösalas. Ja se ääni kuuluu myös kun renkaasta nitkuttaa rivakasti sivuille.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: Etupää kolisee
Alkaa se alapallo lopulta tietysti kolahtelemaan, mutta kun se on niin tiukalla oleva nivel, se alkaa ääntelemään varoitukseksi kyllä narisemalla ensin....rasvat sieltä ennen kolinaa haihtuu.
Autolla (Mersulla)...
Re: Etupää kolisee
Alapallon vaihto mersuun ei ole mikään mukavin mahollinen homma. Jos itse remontoi niin tulee tuskallisia hetkiä sen kanssa(Mercedes-Benz) kirjoitti:Alkaa se alapallo lopulta tietysti kolahtelemaan, mutta kun se on niin tiukalla oleva nivel, se alkaa ääntelemään varoitukseksi kyllä narisemalla ensin....rasvat sieltä ennen kolinaa haihtuu.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Etupää kolisee
Ei tuotakaan ihan silmämääräisesti näe. Ei tarvi olla mitään silmällä nähtävää rakoa kun ne pitää ääntä. Kyllä joutuu kampeamaan että näkee. Ja jos ne kampeamalla liikkuu niin on väljät.Tomide kirjoitti:Kumit tuntuivat olevan kunnossa, mistäköhän kohti iskari voisi olla? Laakerointi yläpäässä?jupehalm kirjoitti:Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Etupää kolisee
Eli kolisee "nimismiehenkiharoissa" ?
katsopa raidetangon ulompi pää.....
kun nostat auton ylös se vaan tuppaa kiristymään niin että sitä ei väljiä huomaa, kun sen irroittaa paikaltaan huomaa että se on ihan lerppu....
.
katsopa raidetangon ulompi pää.....

kun nostat auton ylös se vaan tuppaa kiristymään niin että sitä ei väljiä huomaa, kun sen irroittaa paikaltaan huomaa että se on ihan lerppu....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Etupää kolisee
Niitä ei vaan turhaan viitsisi availlaLopenUupunut kirjoitti:Eli kolisee "nimismiehenkiharoissa" ?
katsopa raidetangon ulompi pää.....![]()
kun nostat auton ylös se vaan tuppaa kiristymään niin että sitä ei väljiä huomaa, kun sen irroittaa paikaltaan huomaa että se on ihan lerppu....
.

Re: Etupää kolisee
Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Re: Etupää kolisee
Itellä kolahtelun aiheuttaja oli kallistuksenvakaajan kumit, tosin se taitaa olla poissuljettu vaihtoehto ja malli oli w203.
-Exä: W203 200cdi -01 Avantgarde
Re: Etupää kolisee
Pitää kokeilla, jos toimis minullekkin! Auton on tosin hyvä viedä aurauskulmien säätöön tämän jälkeen? Vai tarvitaanko kenties jopa nelipyöräsuuntaus?Petri76 kirjoitti:Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Re: Etupää kolisee
Jep,huomenna vaihdan oikealle puolen ja perjantaina sit säädetään aurauskulmat.Kyllä ne kannattaa ilman muuta käydä suuntaamassa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 39
- Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
- Paikkakunta: Suomi
Re: Etupää kolisee
Tätä minäkin aina ensimmäisenä epäilen, nykyiset nivelet vielä tuntuu olevan ryssien vanhoista sinkkisankoista sulatettua seospaskarautaa, joskus jopa 40k ajettuna jo väljät. Kun lasket "jengat" huolellisesti irroittaessa entisen pallon, ei tarvii suuntausta,ei muutu kulma. Tosin jos ei entinen seppä ole punonut nutulleen. Ei piloilla, vaikka aina välillä käyttäisi laserissa pyörät, kun vielä Teillä nuorilla tuo "vannehullutus" muodissa. Siellä linnunkintut hakee uusia asentoja kun kurvailette...LopenUupunut kirjoitti:katsopa raidetangon ulompi pää.....
Autolla (Mersulla)...
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Etupää kolisee
Ei tasan tartte mitään säädellä jos pelkän ulomman pään vaihdat.....lasket kierrokset ja samaan kohtaan kiristys kun vanhalla.Tomide kirjoitti:Pitää kokeilla, jos toimis minullekkin! Auton on tosin hyvä viedä aurauskulmien säätöön tämän jälkeen? Vai tarvitaanko kenties jopa nelipyöräsuuntaus?Petri76 kirjoitti:Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Et vaan päästä mitään pyörimään miten sattuu....
Ja irtihän ne lähtee helposti pikku putkitongeilla. Ja pulttipyssyllä....
Se ulompi pää toimii vähän sulakkeena siinä ohjauksessa.....
.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Etupää kolisee
Joo,no itellä oli sisempi pää kans aivan hajalla joten aikas turha pelkkää ulompaa vaihdella.Kyllähän niitä tarinoita paljon kuulee että onnistuu saamaan kohdalleen ilman suuntausta,joten kukin tyylillään..
Re: Etupää kolisee
Ja jos sitä välystä ei silmällä näekkään niin kun ottaa nivelen nyrkinsisään tiukasti niin kyllä tuntuu pienikin välys.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: Etupää kolisee
Tuo kierrosten laskeminen muuten eri valmistajajien kesken ei täsmää kuin saman tehtaan tuotteissa.
Voisikohan tutkia pallonivelet niin kuin katsurit kokeilee kuorma-auton nivelet että puristaa niitä kasaan isoilla tongeilla ja niissä saa olla 2mm välystä.Nehän on ja taitaa olla henkilö mallienkin nivelet jousi kuormitteisia,vai onko?
Voisikohan tutkia pallonivelet niin kuin katsurit kokeilee kuorma-auton nivelet että puristaa niitä kasaan isoilla tongeilla ja niissä saa olla 2mm välystä.Nehän on ja taitaa olla henkilö mallienkin nivelet jousi kuormitteisia,vai onko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Etupää kolisee
Noo helppo homma, jos epäilee viiltää rautasahalla merkin kierteeseen varmistukseksi.atlas kirjoitti:Tuo kierrosten laskeminen muuten eri valmistajajien kesken ei täsmää kuin saman tehtaan tuotteissa.
Voisikohan tutkia pallonivelet niin kuin katsurit kokeilee kuorma-auton nivelet että puristaa niitä kasaan isoilla tongeilla ja niissä saa olla 2mm välystä.Nehän on ja taitaa olla henkilö mallienkin nivelet jousi kuormitteisia,vai onko?
Mulla ainakin motonetin ulompi osui prikulleen saman kierremäärän kohdalla samoihin...tosin olin ton viillonkin tehnyt

.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Etupää kolisee
No kyllähän se samaan kierre kohtaan sattuu mutta mites sen pallon kiinnitys kohta raidepäähän. 

-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
Re: Etupää kolisee
No pitihän ne osat tietty eka mitata ja käyttää vierekkäin....mut ennyt ihan savimuotteja alkanu valamaanatlas kirjoitti:No kyllähän se samaan kierre kohtaan sattuu mutta mites sen pallon kiinnitys kohta raidepäähän.


.
Opel, "weird lieben autos"....
Re: Etupää kolisee
Raidetangon ulompipää vaihdettu, ei auttanut. Pitäisikö seuraavaksi kokeilla motonetin apusimpukan korjaussarjaa? Hyväähän se vaan tekee kun noita vaihtelee, vaikkei vika välttämättä kyseisessä osassa olisi. Yritän vain päästä halvalla, joten aloitan halvemmasta päästä, mikäli on todennäköinen syy. 
kallistuksen vakaajan kumit = Etuvakaajan helasarja ?

kallistuksen vakaajan kumit = Etuvakaajan helasarja ?
Re: Etupää kolisee
Mulla lähti viimeks kolinat pois laakeria kiristämällä. Sitähän voi ainaki kokeilla ei maksa mitään 

W204 350CDI -11
Ex. W203 320CDI -06
Ex. W202 220cdi -98
Ex. W203 320CDI -06
Ex. W202 220cdi -98
Re: Etupää kolisee
Raidetangonpäiden vaihtamisesta sellainen vinkki (jäi itseltä tämä tekemättä), eli kannattaa vaihtaa kummallekin puolelle samalla, koska tuo 4-pyöräsuuntais suhteellisen arvokas.
Nimim. muutaman kuukauden sisään väljisty molemmat...
Nimim. muutaman kuukauden sisään väljisty molemmat...

-Exä: W203 200cdi -01 Avantgarde
Re: Etupää kolisee
Tuo kannattaa pitää mielessä. Aina vaihetaan kaikki väljät nivelet kerralla. 70-120 euron väliin maksaa suuntaus yleensä vaikka on alle tunnin homma.malmgren kirjoitti:Raidetangonpäiden vaihtamisesta sellainen vinkki (jäi itseltä tämä tekemättä), eli kannattaa vaihtaa kummallekin puolelle samalla, koska tuo 4-pyöräsuuntais suhteellisen arvokas.
Nimim. muutaman kuukauden sisään väljisty molemmat...
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: Etupää kolisee
Kokeilitko sisempää päätä onko väljää? Itse ostin raidetangon joka sisältää ulko ja sisäpään ja maksaa n:30€ motonetissä.Tomide kirjoitti:Raidetangon ulompipää vaihdettu, ei auttanut. Pitäisikö seuraavaksi kokeilla motonetin apusimpukan korjaussarjaa? Hyväähän se vaan tekee kun noita vaihtelee, vaikkei vika välttämättä kyseisessä osassa olisi. Yritän vain päästä halvalla, joten aloitan halvemmasta päästä, mikäli on todennäköinen syy.
kallistuksen vakaajan kumit = Etuvakaajan helasarja ?
Re: Etupää kolisee
Just vaihdettiin oikealle puolen koko tanko ja loppui kolinat.