Etupää kolisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Tomide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 08.01.2012 12:21

Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tomide »

Moi! löytyy tollanen C180 -94 mese. Ostohetkestä lähtien joku kolissut vasemmassa etukulmassa. Tänään käytin autoa nosturilla, muttei mikään tuntunut väljältä (nivelet yms.). Olisko jotain vinkkejä mistä lähteä kolinaa etsimään? Tarkennukseksi, kolahtelee töyssyissä/montuissa, ikään kuin jossain olisi väljyyttä tjs. :roll:
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Tomide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 08.01.2012 12:21

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tomide »

jupehalm kirjoitti:Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
Kumit tuntuivat olevan kunnossa, mistäköhän kohti iskari voisi olla? Laakerointi yläpäässä?
kari v
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1581
Liittynyt: Ke 10.03.2010 14:55
Paikkakunta: Lieksa

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja kari v »

Kyllä haiskahtas alapallolta, mulla kolahteli kanssa ja katsastaja ei löytänyt, vaikka kerroin kolahtelusta. Rassattiin sitten itse nosturilla ja alapallohan se oli väljä...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Alapalloarpailut voi jo kättelyssä unohtaa, ne antaa ihan muuta merkkiä kuin kolinaa, kyllä se pikku kolahtelu löytyy muista nivusista. Alapallo ei kolahda kuin kerran,kun se tulee pesästä ulos.
Autolla (Mersulla)...
Avatar
J-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 202
Liittynyt: Su 17.10.2010 22:58
Paikkakunta: Kainuu

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja J- »

Mulla on vähän samanlaista kesäisin eikä katastusmies löytäny mistään väljää. Tuttu korjaaja epäili kallistuksenvakaajan kumeja.

(Mercedes-Benz) kirjoitti:Alapalloarpailut voi jo kättelyssä unohtaa, ne antaa ihan muuta merkkiä kuin kolinaa, kyllä se pikku kolahtelu löytyy muista nivusista. Alapallo ei kolahda kuin kerran,kun se tulee pesästä ulos.
Tämäkö on varmaa? Tutun coupessa aikanaan kuulema kolahellu jonkun aikaa. Sitten vasta yhtä-äkkiä hypänny pallo pois pesästä. Oli kuulema näky.. :roll:
c124 230 -88
Ex w202 M111.920
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Voin melkein varmaks sanoa väljän apusimpukan. Kokkeile nitkuttaa apusimpukan vartta ylösalas. Ja se ääni kuuluu myös kun renkaasta nitkuttaa rivakasti sivuille.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

Alkaa se alapallo lopulta tietysti kolahtelemaan, mutta kun se on niin tiukalla oleva nivel, se alkaa ääntelemään varoitukseksi kyllä narisemalla ensin....rasvat sieltä ennen kolinaa haihtuu.
Autolla (Mersulla)...
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

(Mercedes-Benz) kirjoitti:Alkaa se alapallo lopulta tietysti kolahtelemaan, mutta kun se on niin tiukalla oleva nivel, se alkaa ääntelemään varoitukseksi kyllä narisemalla ensin....rasvat sieltä ennen kolinaa haihtuu.
Alapallon vaihto mersuun ei ole mikään mukavin mahollinen homma. Jos itse remontoi niin tulee tuskallisia hetkiä sen kanssa :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Tomide kirjoitti:
jupehalm kirjoitti:Voisi olla kallistuksen vakaajan kumit tai iskari rikki.
Kumit tuntuivat olevan kunnossa, mistäköhän kohti iskari voisi olla? Laakerointi yläpäässä?
Ei tuotakaan ihan silmämääräisesti näe. Ei tarvi olla mitään silmällä nähtävää rakoa kun ne pitää ääntä. Kyllä joutuu kampeamaan että näkee. Ja jos ne kampeamalla liikkuu niin on väljät.
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Eli kolisee "nimismiehenkiharoissa" ?

katsopa raidetangon ulompi pää..... :D
kun nostat auton ylös se vaan tuppaa kiristymään niin että sitä ei väljiä huomaa, kun sen irroittaa paikaltaan huomaa että se on ihan lerppu....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Tomide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 08.01.2012 12:21

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tomide »

LopenUupunut kirjoitti:Eli kolisee "nimismiehenkiharoissa" ?

katsopa raidetangon ulompi pää..... :D
kun nostat auton ylös se vaan tuppaa kiristymään niin että sitä ei väljiä huomaa, kun sen irroittaa paikaltaan huomaa että se on ihan lerppu....

.
Niitä ei vaan turhaan viitsisi availla :D on meinaan aika juntturassa..
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Avatar
malmgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 10.05.2011 16:43

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja malmgren »

Itellä kolahtelun aiheuttaja oli kallistuksenvakaajan kumit, tosin se taitaa olla poissuljettu vaihtoehto ja malli oli w203.
-Exä: W203 200cdi -01 Avantgarde
Tomide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 08.01.2012 12:21

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tomide »

Petri76 kirjoitti:Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Pitää kokeilla, jos toimis minullekkin! Auton on tosin hyvä viedä aurauskulmien säätöön tämän jälkeen? Vai tarvitaanko kenties jopa nelipyöräsuuntaus?
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Jep,huomenna vaihdan oikealle puolen ja perjantaina sit säädetään aurauskulmat.Kyllä ne kannattaa ilman muuta käydä suuntaamassa.
(Mercedes-Benz)
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 27.01.2012 19:03
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja (Mercedes-Benz) »

LopenUupunut kirjoitti:katsopa raidetangon ulompi pää.....
Tätä minäkin aina ensimmäisenä epäilen, nykyiset nivelet vielä tuntuu olevan ryssien vanhoista sinkkisankoista sulatettua seospaskarautaa, joskus jopa 40k ajettuna jo väljät. Kun lasket "jengat" huolellisesti irroittaessa entisen pallon, ei tarvii suuntausta,ei muutu kulma. Tosin jos ei entinen seppä ole punonut nutulleen. Ei piloilla, vaikka aina välillä käyttäisi laserissa pyörät, kun vielä Teillä nuorilla tuo "vannehullutus" muodissa. Siellä linnunkintut hakee uusia asentoja kun kurvailette...
Autolla (Mersulla)...
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Tomide kirjoitti:
Petri76 kirjoitti:Itsellä täysin kuvailemasi kolina,Lauantaina vaihdoin koko raidetangon vasemmalle puolen niin loppu samantien kolinat!
Pitää kokeilla, jos toimis minullekkin! Auton on tosin hyvä viedä aurauskulmien säätöön tämän jälkeen? Vai tarvitaanko kenties jopa nelipyöräsuuntaus?
Ei tasan tartte mitään säädellä jos pelkän ulomman pään vaihdat.....lasket kierrokset ja samaan kohtaan kiristys kun vanhalla.
Et vaan päästä mitään pyörimään miten sattuu....
Ja irtihän ne lähtee helposti pikku putkitongeilla. Ja pulttipyssyllä....

Se ulompi pää toimii vähän sulakkeena siinä ohjauksessa.....

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Joo,no itellä oli sisempi pää kans aivan hajalla joten aikas turha pelkkää ulompaa vaihdella.Kyllähän niitä tarinoita paljon kuulee että onnistuu saamaan kohdalleen ilman suuntausta,joten kukin tyylillään..
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja jos sitä välystä ei silmällä näekkään niin kun ottaa nivelen nyrkinsisään tiukasti niin kyllä tuntuu pienikin välys.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja atlas »

Tuo kierrosten laskeminen muuten eri valmistajajien kesken ei täsmää kuin saman tehtaan tuotteissa.
Voisikohan tutkia pallonivelet niin kuin katsurit kokeilee kuorma-auton nivelet että puristaa niitä kasaan isoilla tongeilla ja niissä saa olla 2mm välystä.Nehän on ja taitaa olla henkilö mallienkin nivelet jousi kuormitteisia,vai onko?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:Tuo kierrosten laskeminen muuten eri valmistajajien kesken ei täsmää kuin saman tehtaan tuotteissa.
Voisikohan tutkia pallonivelet niin kuin katsurit kokeilee kuorma-auton nivelet että puristaa niitä kasaan isoilla tongeilla ja niissä saa olla 2mm välystä.Nehän on ja taitaa olla henkilö mallienkin nivelet jousi kuormitteisia,vai onko?
Noo helppo homma, jos epäilee viiltää rautasahalla merkin kierteeseen varmistukseksi.
Mulla ainakin motonetin ulompi osui prikulleen saman kierremäärän kohdalla samoihin...tosin olin ton viillonkin tehnyt :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja atlas »

No kyllähän se samaan kierre kohtaan sattuu mutta mites sen pallon kiinnitys kohta raidepäähän. :wink:
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

atlas kirjoitti:No kyllähän se samaan kierre kohtaan sattuu mutta mites sen pallon kiinnitys kohta raidepäähän. :wink:
No pitihän ne osat tietty eka mitata ja käyttää vierekkäin....mut ennyt ihan savimuotteja alkanu valamaan :D :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Tomide
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Su 08.01.2012 12:21

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Tomide »

Raidetangon ulompipää vaihdettu, ei auttanut. Pitäisikö seuraavaksi kokeilla motonetin apusimpukan korjaussarjaa? Hyväähän se vaan tekee kun noita vaihtelee, vaikkei vika välttämättä kyseisessä osassa olisi. Yritän vain päästä halvalla, joten aloitan halvemmasta päästä, mikäli on todennäköinen syy. :)

kallistuksen vakaajan kumit = Etuvakaajan helasarja ?
marqus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 02.01.2010 17:06
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja marqus »

Mulla lähti viimeks kolinat pois laakeria kiristämällä. Sitähän voi ainaki kokeilla ei maksa mitään :)
W204 350CDI -11
Ex. W203 320CDI -06
Ex. W202 220cdi -98
Avatar
malmgren
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ti 10.05.2011 16:43

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja malmgren »

Raidetangonpäiden vaihtamisesta sellainen vinkki (jäi itseltä tämä tekemättä), eli kannattaa vaihtaa kummallekin puolelle samalla, koska tuo 4-pyöräsuuntais suhteellisen arvokas.

Nimim. muutaman kuukauden sisään väljisty molemmat... :(
-Exä: W203 200cdi -01 Avantgarde
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

malmgren kirjoitti:Raidetangonpäiden vaihtamisesta sellainen vinkki (jäi itseltä tämä tekemättä), eli kannattaa vaihtaa kummallekin puolelle samalla, koska tuo 4-pyöräsuuntais suhteellisen arvokas.

Nimim. muutaman kuukauden sisään väljisty molemmat... :(
Tuo kannattaa pitää mielessä. Aina vaihetaan kaikki väljät nivelet kerralla. 70-120 euron väliin maksaa suuntaus yleensä vaikka on alle tunnin homma.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Tomide kirjoitti:Raidetangon ulompipää vaihdettu, ei auttanut. Pitäisikö seuraavaksi kokeilla motonetin apusimpukan korjaussarjaa? Hyväähän se vaan tekee kun noita vaihtelee, vaikkei vika välttämättä kyseisessä osassa olisi. Yritän vain päästä halvalla, joten aloitan halvemmasta päästä, mikäli on todennäköinen syy. :)

kallistuksen vakaajan kumit = Etuvakaajan helasarja ?
Kokeilitko sisempää päätä onko väljää? Itse ostin raidetangon joka sisältää ulko ja sisäpään ja maksaa n:30€ motonetissä.
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Etupää kolisee

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Just vaihdettiin oikealle puolen koko tanko ja loppui kolinat.
Vastaa Viestiin