80km/h vauhtia mutkaisella uraisella tiellä ja äkkinäinen tilanne. Melkein uskaltaisin väittää että vanhoillakin abseilla selviää tuollaisesta normaali liikennetilanteesta paremmin kuin ilman abseja.epk kirjoitti:tuo on muuten täysin totta 124:sen abseista ! itte jos tikittää poljinta niin pääse paljon parempaan lopputulokseen, vai onko joku tästä oikeesti erimieltä ?
homma on jo siinä vaiheessa lähtenyt lapasesta, kun on päästetty nopeus uraisella ja mutkaisella tiellä nousemaan sinne 80km/h...AM kirjoitti:80km/h vauhtia mutkaisella uraisella tiellä ja äkkinäinen tilanne. Melkein uskaltaisin väittää että vanhoillakin abseilla selviää tuollaisesta normaali liikennetilanteesta paremmin kuin ilman abseja.epk kirjoitti:tuo on muuten täysin totta 124:sen abseista ! itte jos tikittää poljinta niin pääse paljon parempaan lopputulokseen, vai onko joku tästä oikeesti erimieltä ?
No minä näkisin niistä olevan etua väistössä, ymmärtääkseni ne on lähinnä sitävarten suunniteltu ja toteutettu. Kun onhan se mahdollista, että vaikka kuinka ajaa järki päässä liukkaalla, niin sieltä pimeästä saattaa hypätä se hirvielukka tai känninen tai mielenhäiriöinen tai känninen ja mielenhäiriöinen jalankulkija eteen, jota sitten pitäs lähtä väistämään.napa kirjoitti:ja mihis niitä EPS, ABS ym. sitten enää tarvitaankaan, kun ajetaan järki päässä
Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin...RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.
niin, tässä on kai se perusongelma, miksi jotku näkee esp:n hyödylliseksi ja minä esimerkiksi en... en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi... olen siitä kumma tyyppi, kun en ikinä ole osannut/nauttinut kaahaamisesta yleisessä liikenteessä, radalla kyllä osaan olla itse piru nopeuden ja vauhdikkaan ajotyylin kanssa, mutta yleinen liikenne ei ole se paikka, jossa kokeillaan kuinka lujaa uskaltaa ajaa... varsinkin jäärataa on tullut tahkottua ihan kyllästymiseen asti välilläPakardinen kirjoitti:Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin...RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.![]()
Tähän vois nyt jatkaa kaikenmaailman löpinöillä siitä, mitä TLL sanoo riittävän alhaisen ajonopeuden käyttämisestä vaaran ja vahingon välttämiseksi, vaan enpä viitsi. Kun minut tulkitaan sitten kuitenkin ahdasmieliseksi paskiaiseksi...
Niin, tai ainakin se pitäisi ymmärtää, kaikkien meidän. Ajonvakautusjärjestelmiähän käytetään siinä mielessä "väärin", että niiden avulla ajetaan lujempaa, kuin mitä olosuhteet antaisivat muuten myöten. Kun "kyllähän se ESP auton sitten tiellä pitää".napa kirjoitti:en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi...
ABS:ää ainakin tarvitaan jarrutusmatkan lyhentämiseen, aika vaikea tuntuu olevan ymmärtää sitä, että lukkojarrutus ei välttämättä aina ole se tehokkain tapa jarruttaa. Ainoa missä ABS-jarruin varustettu autolla on pidempi jarrutusmatka kuin ilman on pehmeä tie, liukkaalla, märällä kuivalla yms. on lyhyempi jarrutusmatka.napa kirjoitti:ja mihis niitä EPS, ABS ym. sitten enää tarvitaankaan, kun ajetaan järki päässäpaljon paremman ja luotettavamman tilanteen renkaan ja tien välisestä kitkasta minä ainakin saan, kun mikään tietokone ei siinä välissä ole sitä vääristämässä... lisäksi mun ajotyyli sopii paremmin tuollaiselle "vanhakantaiselle" kalustolle... -80 luvulla ne taidettiin parhaat ajoneuvot tehdä, niin kaivinkoneet, traktorit, kuorma-autot, kuin h-autotkin... nytkin pitäis piakkoin aloittaa maanajo -85 mallisella sisu SR260 8x4 k-autolla... kuinkahan "nykykuskit" sellaisella pysyis jäisellä tiellä, kun siinä ei oikein ole jarrujakaan (katsastettu viimeksi -95
) ja renkaatkin on enemmän sellaiset louhos malliset (kovat ja ilman varsinaista kulutuspinta kuviointia...) onneksi tuolla ei nyt kuitenkaan tarvitse yleiselle tielle lähteä, eli montulla/sen ympäristössä pysytään... tuollainen telivetoinen on aika kiva liukkaalla
![]()
ja jos nyt oikein liukkaaksi uhkaa markit mennä, niin heitetään sitten ketjut pyöriin, niin eiköhän sitten taas ala pitoa löytymään... mitkään epsit ja absit siinä ei autakitkaa pitää lisätä renkaan ja tien väliin...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Ulosajoja on aina ollut paljon, varsinkin sellaisina talvina, jolloin lunta on tullut todella myöhään. Yksikään lisävaruste ABS/ESP jne. ei ole vielä ulosajoja tehnyt vaan kuljettaja on saanut auton niistäkin huolimatta ajettua ulos, kertonee vain liiasta nopeudesta kuin lisävarusteita. Näin myös oli 80-luvulla, jolloinka hienoimissa autoissa oli abs:t ja ei ollut espejä jne. Silloin vain haukuttiin hulluja kuskeja, nyt auton lisävarusteita.Iso-Jaska kirjoitti:En tiedä onko espien ja absien syytä, mutta viimesen viikon aikana olen pannut merkille, että todella paljon ollu ulosajoja. Osaltaan voi olla edes auttanut asiaa, kun ei satanut lunta ja ei ole tarvinut aurata/simmacoida, niin tien pinnat on päässyt kiillottumaan oikein liukkaiksi.
Tästä meiltäkin kun lähtee, niin pari sataa metriä on näkyväisyyttä isolla tiellä. Sieltä kun tulee turverekka rajotinta vasten, niin tekeminen on, että alta kerkiää pois. Sopivasti sormi ESP:n napilla näpyttäen saapi vauhdin kelattua ja rekan alta pois. Ja tämä meidän tienhaara ole edes paha näkyväisyyden suhteen vrt. naapuriin.
Tekisipä melkein mieleni sanoa, että ei pidä paikkaansa. Aina ja kaikissa olosuhteissa täydellinen, neljällä pyörällä suoritettu hätäjarrutus on taatusti tehokkaampi tapa pysäyttää auto, kuin ABS:llä. Ne vaan täytyy saada ne kaikki pyörät jumiin. Täydellisessä lukkojarrutuksessa jää nekin muutamat sentit pois, jolloin ABS:t ei jarruta niin tehokkaasti, koska sen pitää päästää pyörät pyörimään, jotta ohjattavuus säilyy. Näistä senteistä sitten kertyy olosuhteiden mukaan joko metri tai kymmenen tai x metriä.Zinovjev kirjoitti:ABS:ää ainakin tarvitaan jarrutusmatkan lyhentämiseen, aika vaikea tuntuu olevan ymmärtää sitä, että lukkojarrutus ei välttämättä aina ole se tehokkain tapa jarruttaa. Ainoa missä ABS-jarruin varustettu autolla on pidempi jarrutusmatka kuin ilman on pehmeä tie, liukkaalla, märällä kuivalla yms. on lyhyempi jarrutusmatka.
Pitää vissiin tarkentaa. Varmaankin on niin, että minulla lienee taipumus ajaa reippaammin kuin esim. napalla. Kesäisellä moottoritielläkin ajan yleensä suurinta sallittua. Järjen ääntä voi ja tulee silti kuunnella, eikä tarkoitus ole tieliikenteessä kaahata. Tietysti, jos jossain aivan älyvapaassa paikassa on 60 km/h rajoitus kilometrikaupalla, kuten esim. Turun päässä moottoritien päättyessä Kupittaalle Helsingistä tultaessa oli vuosikausia, ja ohitit nopeusrajoitusmerkin esim. nopeudella 75km/h ja se tulkitaan kaahaamiseksi, koska se on ylinopeus, niin kyllä sitten varmaan olen kaahari, vaikkei tapanani olekaan säännönmukaisesti tarkoituksella rikkoa yhteiskunnan asettamia normeja. (Nykyään siellä muuten saa ajaa 80km/h.)napa kirjoitti:niin, tässä on kai se perusongelma, miksi jotku näkee esp:n hyödylliseksi ja minä esimerkiksi en... en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi...Pakardinen kirjoitti:Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin...RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.![]()
kyllä... tai muotoillaan asia niin, että kuljettaja haluaa tarkistaa millainen keli on, ettei sorru turhan suuren tilannenopeuden ylläpitämiseenRH kirjoitti: voihan autoa toki ajaa kuitenkaan kaahaamatta niinkin, että se saattaa hiukan ottaa alkavaa luistoakin ilman, että auto mitenkään olisi pois kuljettajan hallinnasta. Ko. tilanteen ei tarvitse tulla yllätyksenä, vaan se voi olla ihan aktiivinen tapa ajaa.
Näissä ollaan kyllä samaa mieltä. Se on sitten kumma, miten tiedostamatta ihmiset tiellä kyntää menoaan. Eikö ketään muuta kuin minua tai napaa häiritse perskärpäset. Ai joo, lopenuupunutkin noita aina kiroilee. Mutta tosiaan, esim. juuri pimeällä ajettaessa. Se näennäinen 50m turvavälikin on melko ikävä edellä ajavalle, kun jo perässä keikkujan puolivalotkin osuu ikävästi sivupeileistä silmille. Tuon matkan kun tuplaa tai mieluummin vähintään triplaa, niin on paljon mukavampi kummallekin ajella. JOs toimii noin kuin napa, mikä sinällään on oikeinkin fiksua, jos ei ole aikeissa ohittaa, niin voihan sitä kauempanakin pysytellä ja pääsee samoin tein ajelemaan ainakin jonkin verran enempi pitkilläkin.napa kirjoitti: pidän kai myös siksi nykykäsityksen mukaan kohtuuttoman suurta turvaväliä edellä menevään, sellainen 500 m on mun mielestä hyväja saa sitten samalla ajella myös pitkät päällä, jos ei ole vastaantulijoita...
usein näytän myös niille perskärpäsille, jotka hinkkaa siellä 3-5 metrin päässä puskurissa, että tie on todellakin liukas, kun 200E lähtee välittömästi pieneen sivuluisuun 80 km/h nopeudessa, kun hieman hilppaa kaasuunusein ne silloin kyllä tajuaa, että taitaa olla liukasta ja jättävät turvavälin jopa 10 metriin
ketun idiootit, eikö ne tajua, että ne olis kontissa heti, jos joutuisin äkkijarruttamaan tai edes normaalisti hidastamaan... nyt joutuu sitten tekemään ensin valejarrutuksen (niin, että vain jarruvalot syttyy palamaan) ja sitten vasta kun olen varma, että takana tulija on tajunnut, että nyt tuo aikoo jotain, uskaltaa vasta sitten ottaa nopeutta pois kunnolla...
Ainakin väyrysessä....on. Ja kun on kaikki letkutkin lämmitettyjä....lentää vesi iloiseen.Petri.Kemppainen kirjoitti:Onko tosiaan niin tehokas vastus lasinpesusäiliössä että pysyy pelkkä vesi juoksevana -20 ?
Eihän siellä ole lämmitysvastusta vaan kuuma vesihän siellä kiertää (siis pissapojan säiliön lämmitys).Petri.Kemppainen kirjoitti:Onko tosiaan niin tehokas vastus lasinpesusäiliössä että pysyy pelkkä vesi juoksevana -20 ?
Sama homma, säästyy myös turhalta lantraamiselta.napa kirjoitti:minä ainakin pidän kesää talvea raakaa etanolipohjaista pesunestettä säiliössä, se on ihan sopiva paikka alkoholille... purkin kyljessä lukee, että -40 C kestää pakkasta, eikä ainakaan vielä ole ollut jäässä minkään auton pissapoika... aloitin tuon tyylin joskus 20 vuotta sitten, kun muutama pesunestesäiliö/pumppu/letkut/suuttimet meni vituiksi pakkasilla![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...