uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
tepi84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 07.11.2011 08:49
Paikkakunta: helsinki

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja tepi84 »

:lol: :lol: :lol: :lol:
w210 e 270 cdi
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja AM »

epk kirjoitti:tuo on muuten täysin totta 124:sen abseista ! itte jos tikittää poljinta niin pääse paljon parempaan lopputulokseen, vai onko joku tästä oikeesti erimieltä ?
80km/h vauhtia mutkaisella uraisella tiellä ja äkkinäinen tilanne. Melkein uskaltaisin väittää että vanhoillakin abseilla selviää tuollaisesta normaali liikennetilanteesta paremmin kuin ilman abseja.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

AM kirjoitti:
epk kirjoitti:tuo on muuten täysin totta 124:sen abseista ! itte jos tikittää poljinta niin pääse paljon parempaan lopputulokseen, vai onko joku tästä oikeesti erimieltä ?
80km/h vauhtia mutkaisella uraisella tiellä ja äkkinäinen tilanne. Melkein uskaltaisin väittää että vanhoillakin abseilla selviää tuollaisesta normaali liikennetilanteesta paremmin kuin ilman abseja.
homma on jo siinä vaiheessa lähtenyt lapasesta, kun on päästetty nopeus uraisella ja mutkaisella tiellä nousemaan sinne 80km/h...

Edelleenkään ei ole tullut ainuttakaan tilannetta omalle kohdalle sen jälkeen, kun eliminoin absit tuosta -91 mallisesta 200E:stä... Kaupungissa niitä tilanteita tuppas enemmän kyllä tulemaankin, kun joku hätähousu tuuppas risteyksestä kolmion takaa eteen jne.
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei auta Epsit tai muut sellaiset, jos järki ei ole päässä.
Nuo "avustavat turvalaitteet" tekee autosta huomattavasti vaarallisemman, jos kuski ajaa sääolosuhteisiin nähden liian kovaa ja luottaa
apulaitteiden ( tai testivoittaja nastarenkaiden ) todella tekevän ajamisesta turvallista.

Aamulla ajelin kohti Turkua ja Halikon ABC kohdalla noin 100m ennen tunnelia lähti edessä ajanut muutaman kuukauden vanha, nastarenkailla varustettu neliveto "katumaasturi" kuskin lapasesta ja noin satasen vauhdista.
Ensin se törmäsi vasemman kastan kaiteeseen jonkin peltipömpelin kohdalla, josta se kimposi oikealle kaiteeseen ja pyöri muutaman kierroksen, ennen kuin pysähtyi. Melkoinen hidastuvuus kun vauhti putoaa miltei nollaan muutaman metrin matkalla..... onneksi kuski ei loukkantunut...

Kun itse nousin autosta katsomaan kuskin vointia, meinasin itse lentää perseelleni... asfalti oli kuin luistinrata... pelkkää jäätä....


Jos tuon maasturin kuski ( tyhmä ) olisi viitsinyt kerran jarruttamaan kokeeksi, olisi hän huomannut kuinka liukasta tiellä todellakin oli...
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

No täähän siinä just on, kun on kaikki mahdolliset avustimet ym., niin kansa sitten luottaa niihin, että kyllä ne miehen (tai naisen) tiellä pitää. Sitten vielä tuolla raivopäisellä teiden suolaamisella yritetään tehdä kesäkelit ympäri vuoden, niin sitäkään vähää ei osata ajaa liukkaalla.

Se kun nyt on vaan niin, että asumme Suomessa ja täällä on kuitenkin muutama kuukausi vielä ihan talveakin. Talvella on kylmästä ja lumesta johtuen monesti liukasta. Ja sillon kun on liukasta, niin ei kertakaikkiaan voi ajaa niinkuin kesäkeleillä. Liukkaalla ajamisen taito on suurelta osin suomalaisilta kadonnut.

Enkä minä nyt väitä, että ESP:t sun muut olis huono juttu, hyvähän ne on olla olemassa. Niitä vain käytetään väärin. Ajetaan vähän niinkuin rekkaa, koko ajan "rajoitinta" vasten. Joskus se sitten lipeää ja sitten tulee pipi.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

ja mihis niitä EPS, ABS ym. sitten enää tarvitaankaan, kun ajetaan järki päässä :wink: paljon paremman ja luotettavamman tilanteen renkaan ja tien välisestä kitkasta minä ainakin saan, kun mikään tietokone ei siinä välissä ole sitä vääristämässä... lisäksi mun ajotyyli sopii paremmin tuollaiselle "vanhakantaiselle" kalustolle... -80 luvulla ne taidettiin parhaat ajoneuvot tehdä, niin kaivinkoneet, traktorit, kuorma-autot, kuin h-autotkin... nytkin pitäis piakkoin aloittaa maanajo -85 mallisella sisu SR260 8x4 k-autolla... kuinkahan "nykykuskit" sellaisella pysyis jäisellä tiellä, kun siinä ei oikein ole jarrujakaan (katsastettu viimeksi -95 :P ) ja renkaatkin on enemmän sellaiset louhos malliset (kovat ja ilman varsinaista kulutuspinta kuviointia...) onneksi tuolla ei nyt kuitenkaan tarvitse yleiselle tielle lähteä, eli montulla/sen ympäristössä pysytään... tuollainen telivetoinen on aika kiva liukkaalla :D

ja jos nyt oikein liukkaaksi uhkaa markit mennä, niin heitetään sitten ketjut pyöriin, niin eiköhän sitten taas ala pitoa löytymään... mitkään epsit ja absit siinä ei auta :wink: kitkaa pitää lisätä renkaan ja tien väliin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

napa kirjoitti:ja mihis niitä EPS, ABS ym. sitten enää tarvitaankaan, kun ajetaan järki päässä :wink:
No minä näkisin niistä olevan etua väistössä, ymmärtääkseni ne on lähinnä sitävarten suunniteltu ja toteutettu. Kun onhan se mahdollista, että vaikka kuinka ajaa järki päässä liukkaalla, niin sieltä pimeästä saattaa hypätä se hirvielukka tai känninen tai mielenhäiriöinen tai känninen ja mielenhäiriöinen jalankulkija eteen, jota sitten pitäs lähtä väistämään.

Siinä olen kyllä melko pitkälti napan kanssa samoilla linjoilla, että järkevällä nopeuden valinnalla ja riittävällä turvavälillä estettäisiin paljon enemmän onnettomuuksia, kuin ESP:eillä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

Äkkitilanteesta johtuva paniikkijarrutus lukkiutumattomin ABS-jarruin antaa mahdollisuuden ohjata autoa jarrutuksen aikana, jolloin voi olla mahdollisuus väistää, vaikkei pysähtymään pystyisikään. Pyörät lukossa=tangentin suunta.
Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.
Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin... :wink:

Tähän vois nyt jatkaa kaikenmaailman löpinöillä siitä, mitä TLL sanoo riittävän alhaisen ajonopeuden käyttämisestä vaaran ja vahingon välttämiseksi, vaan enpä viitsi. Kun minut tulkitaan sitten kuitenkin ahdasmieliseksi paskiaiseksi... :D
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

Pakardinen kirjoitti:
RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.
Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin... :wink:

Tähän vois nyt jatkaa kaikenmaailman löpinöillä siitä, mitä TLL sanoo riittävän alhaisen ajonopeuden käyttämisestä vaaran ja vahingon välttämiseksi, vaan enpä viitsi. Kun minut tulkitaan sitten kuitenkin ahdasmieliseksi paskiaiseksi... :D
niin, tässä on kai se perusongelma, miksi jotku näkee esp:n hyödylliseksi ja minä esimerkiksi en... en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi... olen siitä kumma tyyppi, kun en ikinä ole osannut/nauttinut kaahaamisesta yleisessä liikenteessä, radalla kyllä osaan olla itse piru nopeuden ja vauhdikkaan ajotyylin kanssa, mutta yleinen liikenne ei ole se paikka, jossa kokeillaan kuinka lujaa uskaltaa ajaa... varsinkin jäärataa on tullut tahkottua ihan kyllästymiseen asti välillä :D kesällä mulla on ollut aina vähemmän mahdollisuuksia tuohon rata-ajoon, mutta suunnilleen kouluikäisestä alkaen on tullut talvisin tahkottua jäärataa... ja varsinkin nuorempana piti ajaa hyvinkin tarkasti tieliikenteessä, kun ei ollut vielä korttia, mutta liikkumaan piti päästä (14 vuotiaasta 17 vuotiaaksi, sitten piti lopettaa ettei narahda ja tule ongelmia sen kortin hankkimisen kanssa :P )

mutta sitten taas jossakin kävelyvauhdissa, kun pitäis saada hieman annettua autolle vauhtia päästäkseen irti kinoksesta tai vietyä autoa muuten vain "luonnottomassa" tilanteessa/asennossa (sen EPS tietokoneen mielestä) se piru torppaa koko homman ja se saa vitutuskäyrän nousemaan yli asteikon :evil: jos vanhalla tyhmällä (ilman omaa älyä) olevalla autolla pääsee tietyissä paikoissa paremmin, kuin uudella "kaikilla mausteilla" olevalla, joku asia on silloin suunniteltu siinä uudessa autossa väärin...



500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

napa kirjoitti:en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi...
Niin, tai ainakin se pitäisi ymmärtää, kaikkien meidän. Ajonvakautusjärjestelmiähän käytetään siinä mielessä "väärin", että niiden avulla ajetaan lujempaa, kuin mitä olosuhteet antaisivat muuten myöten. Kun "kyllähän se ESP auton sitten tiellä pitää".

Mutta todellakin jos oikein ahdasmielisesti asiaan suhtaudutaan, niin siinä vaiheessahan kun ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin, on jo tapahtunut hallinan menetys, eli ajoneuvo ei ole enää kuljettajan hallittavissa, vaan ajonvakautusjärjestelmän. Ja jos ei ajonvakautusta olisi, niin sitten se olisi ihan kuskin käsistä ja jaloista kiinni, että sattuuko mitään... :roll:

Edelleen olen sitä mieltä, että hyviä järjestelmiähän ne on olla olemassa. Niiden varaan ei vaan pitäisi päästää ajoneuvon hallintaa, kuin hätätilanteissa. Ja sitten vielä kun ne aktivoituisivat vaikkapa tuolla aiemmin mainitussa 30km/h:n nopeudessa, niin jäis se turaaminen niissä vaikeissa paikoissa pois. Se ei todellakaan ole mieltäylentävä tunne, kun tietokone tappaa moottorin juuri silloin, kun voimaa tarvittais.

Kaiken kaikkiaan, kuinkahan sitä tultiin toimeen silloin, kun näitä härveleitä ei vielä ollut...? :lol:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Onhan tuo esp aika hankala kapistus kun lunta on paljon ja tarvittaisiin voimaa pästäkseen hangessa etenemään niin tuo esp puuttuu
peliin ja vie moottorin tehot alas onneksi omassa autossa tuon saa napista pois jolloin eteneminen on helpompaa :angel:
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

En tiedä onko espien ja absien syytä, mutta viimesen viikon aikana olen pannut merkille, että todella paljon ollu ulosajoja. Osaltaan voi olla edes auttanut asiaa, kun ei satanut lunta ja ei ole tarvinut aurata/simmacoida, niin tien pinnat on päässyt kiillottumaan oikein liukkaiksi.

Tästä meiltäkin kun lähtee, niin pari sataa metriä on näkyväisyyttä isolla tiellä. Sieltä kun tulee turverekka rajotinta vasten, niin tekeminen on, että alta kerkiää pois. Sopivasti sormi ESP:n napilla näpyttäen saapi vauhdin kelattua ja rekan alta pois. Ja tämä meidän tienhaara ole edes paha näkyväisyyden suhteen vrt. naapuriin.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

napa kirjoitti:ja mihis niitä EPS, ABS ym. sitten enää tarvitaankaan, kun ajetaan järki päässä :wink: paljon paremman ja luotettavamman tilanteen renkaan ja tien välisestä kitkasta minä ainakin saan, kun mikään tietokone ei siinä välissä ole sitä vääristämässä... lisäksi mun ajotyyli sopii paremmin tuollaiselle "vanhakantaiselle" kalustolle... -80 luvulla ne taidettiin parhaat ajoneuvot tehdä, niin kaivinkoneet, traktorit, kuorma-autot, kuin h-autotkin... nytkin pitäis piakkoin aloittaa maanajo -85 mallisella sisu SR260 8x4 k-autolla... kuinkahan "nykykuskit" sellaisella pysyis jäisellä tiellä, kun siinä ei oikein ole jarrujakaan (katsastettu viimeksi -95 :P ) ja renkaatkin on enemmän sellaiset louhos malliset (kovat ja ilman varsinaista kulutuspinta kuviointia...) onneksi tuolla ei nyt kuitenkaan tarvitse yleiselle tielle lähteä, eli montulla/sen ympäristössä pysytään... tuollainen telivetoinen on aika kiva liukkaalla :D

ja jos nyt oikein liukkaaksi uhkaa markit mennä, niin heitetään sitten ketjut pyöriin, niin eiköhän sitten taas ala pitoa löytymään... mitkään epsit ja absit siinä ei auta :wink: kitkaa pitää lisätä renkaan ja tien väliin...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
ABS:ää ainakin tarvitaan jarrutusmatkan lyhentämiseen, aika vaikea tuntuu olevan ymmärtää sitä, että lukkojarrutus ei välttämättä aina ole se tehokkain tapa jarruttaa. Ainoa missä ABS-jarruin varustettu autolla on pidempi jarrutusmatka kuin ilman on pehmeä tie, liukkaalla, märällä kuivalla yms. on lyhyempi jarrutusmatka.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Iso-Jaska kirjoitti:En tiedä onko espien ja absien syytä, mutta viimesen viikon aikana olen pannut merkille, että todella paljon ollu ulosajoja. Osaltaan voi olla edes auttanut asiaa, kun ei satanut lunta ja ei ole tarvinut aurata/simmacoida, niin tien pinnat on päässyt kiillottumaan oikein liukkaiksi.

Tästä meiltäkin kun lähtee, niin pari sataa metriä on näkyväisyyttä isolla tiellä. Sieltä kun tulee turverekka rajotinta vasten, niin tekeminen on, että alta kerkiää pois. Sopivasti sormi ESP:n napilla näpyttäen saapi vauhdin kelattua ja rekan alta pois. Ja tämä meidän tienhaara ole edes paha näkyväisyyden suhteen vrt. naapuriin.
Ulosajoja on aina ollut paljon, varsinkin sellaisina talvina, jolloin lunta on tullut todella myöhään. Yksikään lisävaruste ABS/ESP jne. ei ole vielä ulosajoja tehnyt vaan kuljettaja on saanut auton niistäkin huolimatta ajettua ulos, kertonee vain liiasta nopeudesta kuin lisävarusteita. Näin myös oli 80-luvulla, jolloinka hienoimissa autoissa oli abs:t ja ei ollut espejä jne. Silloin vain haukuttiin hulluja kuskeja, nyt auton lisävarusteita.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Zinovjev kirjoitti:ABS:ää ainakin tarvitaan jarrutusmatkan lyhentämiseen, aika vaikea tuntuu olevan ymmärtää sitä, että lukkojarrutus ei välttämättä aina ole se tehokkain tapa jarruttaa. Ainoa missä ABS-jarruin varustettu autolla on pidempi jarrutusmatka kuin ilman on pehmeä tie, liukkaalla, märällä kuivalla yms. on lyhyempi jarrutusmatka.
Tekisipä melkein mieleni sanoa, että ei pidä paikkaansa. Aina ja kaikissa olosuhteissa täydellinen, neljällä pyörällä suoritettu hätäjarrutus on taatusti tehokkaampi tapa pysäyttää auto, kuin ABS:llä. Ne vaan täytyy saada ne kaikki pyörät jumiin. Täydellisessä lukkojarrutuksessa jää nekin muutamat sentit pois, jolloin ABS:t ei jarruta niin tehokkaasti, koska sen pitää päästää pyörät pyörimään, jotta ohjattavuus säilyy. Näistä senteistä sitten kertyy olosuhteiden mukaan joko metri tai kymmenen tai x metriä.

Siitä sitten ei tarvinne väitellä juurikaan, onko hätäjarrutus turvallisempi tehdä ABS:illä varustetulla autolla.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:
RH kirjoitti:Ja mitä vielä tulee tuohon ajonvakautukseen, niin ainakin mutkatiellä ajaessa vanhassa paavossa se pikemminkin rajoittaa matkanopeutta kuin antaa mahdollisuuden ylisuorituksiin.
Epäilemättä näin on. Mutta miksi se ylipäänsä rajoittaa sitä matkanopeutta? Sen tähen, kun nää ajat liian lujaa keliolosuhteisiin nähden ja ajonvakautus joutuu puuttumaan peliin... :wink:
niin, tässä on kai se perusongelma, miksi jotku näkee esp:n hyödylliseksi ja minä esimerkiksi en... en minä tarvitse tietokonetta autoon kertomaan sitä, että nyt yritän ajaa liian lujaa, se pitää ymmärtää ihan itse jo ennen kuin nopeus nousee liian suureksi...
Pitää vissiin tarkentaa. Varmaankin on niin, että minulla lienee taipumus ajaa reippaammin kuin esim. napalla. Kesäisellä moottoritielläkin ajan yleensä suurinta sallittua. Järjen ääntä voi ja tulee silti kuunnella, eikä tarkoitus ole tieliikenteessä kaahata. Tietysti, jos jossain aivan älyvapaassa paikassa on 60 km/h rajoitus kilometrikaupalla, kuten esim. Turun päässä moottoritien päättyessä Kupittaalle Helsingistä tultaessa oli vuosikausia, ja ohitit nopeusrajoitusmerkin esim. nopeudella 75km/h ja se tulkitaan kaahaamiseksi, koska se on ylinopeus, niin kyllä sitten varmaan olen kaahari, vaikkei tapanani olekaan säännönmukaisesti tarkoituksella rikkoa yhteiskunnan asettamia normeja. (Nykyään siellä muuten saa ajaa 80km/h.)

Siis tarkoitus oli sanoa, että tuon 210-sarjan ESP on niin herkkä, että se väkisinkin ohjaa ajamaan maltillisesti. Se kun oikein anna sijaa juuri minkäänlaiselle luistolle. Sitten se vielä puuttuu peliin niin epähienosti ja väkivalloin, ettei sellaista jarruttelua ja rynkytystä siedä kukaan. Eli parempi ajaa niin maltillisesti, ettei näitä tilanteita tulisi. Paavon vieminen ESP:tä vasten on todella rasittava ja hidas tapa edetä.

Ja kyllä, on minulla perstuntumaa siihen oikeaan tilannenopeuteen ilman ESPiäkin. En kai muutoin noilla pystyisi ajamaankaan mutkaisella paikallistiellä säännöllistä työmatka-ajoa vi****ntumatta tuohon tekniikkaan. Mutta voihan autoa toki ajaa kuitenkaan kaahaamatta niinkin, että se saattaa hiukan ottaa alkavaa luistoakin ilman, että auto mitenkään olisi pois kuljettajan hallinnasta. Ko. tilanteen ei tarvitse tulla yllätyksenä, vaan se voi olla ihan aktiivinen tapa ajaa.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

RH kirjoitti: voihan autoa toki ajaa kuitenkaan kaahaamatta niinkin, että se saattaa hiukan ottaa alkavaa luistoakin ilman, että auto mitenkään olisi pois kuljettajan hallinnasta. Ko. tilanteen ei tarvitse tulla yllätyksenä, vaan se voi olla ihan aktiivinen tapa ajaa.
kyllä... tai muotoillaan asia niin, että kuljettaja haluaa tarkistaa millainen keli on, ettei sorru turhan suuren tilannenopeuden ylläpitämiseen :wink: mulla ainakin on tapana välillä kokeilla millainen pito renkaalla on... joko pienillä jarrutuksilla tai kiihdytystilanteessa hieman normaalia reilummalla kaasunkäytöllä, tuo on kai jäänne rekkakuski ajoilta... pidän kai myös siksi nykykäsityksen mukaan kohtuuttoman suurta turvaväliä edellä menevään, sellainen 500 m on mun mielestä hyvä :D ja saa sitten samalla ajella myös pitkät päällä, jos ei ole vastaantulijoita...

usein näytän myös niille perskärpäsille, jotka hinkkaa siellä 3-5 metrin päässä puskurissa, että tie on todellakin liukas, kun 200E lähtee välittömästi pieneen sivuluisuun 80 km/h nopeudessa, kun hieman hilppaa kaasuun :o usein ne silloin kyllä tajuaa, että taitaa olla liukasta ja jättävät turvavälin jopa 10 metriin :evil: ketun idiootit, eikö ne tajua, että ne olis kontissa heti, jos joutuisin äkkijarruttamaan tai edes normaalisti hidastamaan... nyt joutuu sitten tekemään ensin valejarrutuksen (niin, että vain jarruvalot syttyy palamaan) ja sitten vasta kun olen varma, että takana tulija on tajunnut, että nyt tuo aikoo jotain, uskaltaa vasta sitten ottaa nopeutta pois kunnolla...

ei tuolla tienpäällä muistaakseni 10-15 vuotta sitten ollut noin paljon ääliöitä yhtäaikaa matkassa, kuin nykyään :think: yhdeksi syylliseksi lasken nimenomaan nuo eps ja muut ajonvakauttimet, kun kuljettajat eivät ole enää niin tietoisia joko keliolosuhteista tai niiden kuljettajien taso on muuten vain laskenut luokattomaksi...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jkvi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:51
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja jkvi »

Meinasin, että olisin Hondan vaihtanut uuteen ML:ään. Ei näköjään kannata. Disapoloin Hondasta ajonvakautuksen ja odottelen, että W/S124 julistetaan harvinaisuudeksi, jonka löytämisestä palkitaan.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti: pidän kai myös siksi nykykäsityksen mukaan kohtuuttoman suurta turvaväliä edellä menevään, sellainen 500 m on mun mielestä hyvä :D ja saa sitten samalla ajella myös pitkät päällä, jos ei ole vastaantulijoita...

usein näytän myös niille perskärpäsille, jotka hinkkaa siellä 3-5 metrin päässä puskurissa, että tie on todellakin liukas, kun 200E lähtee välittömästi pieneen sivuluisuun 80 km/h nopeudessa, kun hieman hilppaa kaasuun :o usein ne silloin kyllä tajuaa, että taitaa olla liukasta ja jättävät turvavälin jopa 10 metriin :evil: ketun idiootit, eikö ne tajua, että ne olis kontissa heti, jos joutuisin äkkijarruttamaan tai edes normaalisti hidastamaan... nyt joutuu sitten tekemään ensin valejarrutuksen (niin, että vain jarruvalot syttyy palamaan) ja sitten vasta kun olen varma, että takana tulija on tajunnut, että nyt tuo aikoo jotain, uskaltaa vasta sitten ottaa nopeutta pois kunnolla...
Näissä ollaan kyllä samaa mieltä. Se on sitten kumma, miten tiedostamatta ihmiset tiellä kyntää menoaan. Eikö ketään muuta kuin minua tai napaa häiritse perskärpäset. Ai joo, lopenuupunutkin noita aina kiroilee. Mutta tosiaan, esim. juuri pimeällä ajettaessa. Se näennäinen 50m turvavälikin on melko ikävä edellä ajavalle, kun jo perässä keikkujan puolivalotkin osuu ikävästi sivupeileistä silmille. Tuon matkan kun tuplaa tai mieluummin vähintään triplaa, niin on paljon mukavampi kummallekin ajella. JOs toimii noin kuin napa, mikä sinällään on oikeinkin fiksua, jos ei ole aikeissa ohittaa, niin voihan sitä kauempanakin pysytellä ja pääsee samoin tein ajelemaan ainakin jonkin verran enempi pitkilläkin.

Tuo perskärpästilanne tuolla tien päällä on muuten niitä harvoja, kun saatan napsauttaa sen ESP:n OFF-asentoon. Siitä sitten kun hiukan livauttaa, niin efekti on juurikin tuo, että yleensä väliä syntyy, useimmiten onneksi jopa enempi kuin 10 metriä. Mutta tuo jarruvalokonsti on kyllä noin yleisesti ajatellen parempi ja turvallisempikin -ainakin itelle. Jotkut siitä ottaa hiilet ja pyyhkii miljoonaa ohi, mutta sama lopputulos kuitenkin. :D
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Menee ot:si.

Perskärpäsen karkoitusta, tämähän on mun spesiaalialaa nykyisin.

1. Pissapojassa pelkkää vettä pakkasilla, mukava ylläri -20 kelillä.
2. Pimeessä sumari päälle...kiva killitys.
3. Kuten joku (oliko huikko?) neuvoi...pudottaa -10kmh nopeutta niin pitkään että tyhmempikin perskärpänen tajuaa...
4. Kattoluukusta sepeliä kourallinen.
5. Pysähdys kertapolkaisulla ja paniikkihuuto "hirvi".... :wink:

Kaverini on pari kertaa kattoluukusta tyhjännyt tuhkakupin....ekalla kerralla se kyllä palautui omaan autoon ennenkuin oppi tyylin.... :wink:

.
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Petri.Kemppainen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 584
Liittynyt: Ke 08.09.2004 19:17
Paikkakunta: Uusimaa

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Petri.Kemppainen »

Onko tosiaan niin tehokas vastus lasinpesusäiliössä että pysyy pelkkä vesi juoksevana -20 ?
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Onko tosiaan niin tehokas vastus lasinpesusäiliössä että pysyy pelkkä vesi juoksevana -20 ?
Ainakin väyrysessä....on. Ja kun on kaikki letkutkin lämmitettyjä....lentää vesi iloiseen.
Pitää vaan 30sek ennen ruikkasua muistaa tuulilasi lämmittää :D

.
Opel, "weird lieben autos"....
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13745
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Petri.Kemppainen kirjoitti:Onko tosiaan niin tehokas vastus lasinpesusäiliössä että pysyy pelkkä vesi juoksevana -20 ?
Eihän siellä ole lämmitysvastusta vaan kuuma vesihän siellä kiertää (siis pissapojan säiliön lämmitys).
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5518
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jaa. No viime talvena liikaa vettä väykyn pissapojassa=jäätyi ja lykkäs letkut irti niistä muoviputkista.
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja napa »

minä ainakin pidän kesää talvea raakaa etanolipohjaista pesunestettä säiliössä, se on ihan sopiva paikka alkoholille... purkin kyljessä lukee, että -40 C kestää pakkasta, eikä ainakaan vielä ole ollut jäässä minkään auton pissapoika... aloitin tuon tyylin joskus 20 vuotta sitten, kun muutama pesunestesäiliö/pumppu/letkut/suuttimet meni vituiksi pakkasilla :evil:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
H.E. von Kuusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 639
Liittynyt: Ke 19.10.2011 18:34
Paikkakunta: Åbo

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja H.E. von Kuusi »

napa kirjoitti:minä ainakin pidän kesää talvea raakaa etanolipohjaista pesunestettä säiliössä, se on ihan sopiva paikka alkoholille... purkin kyljessä lukee, että -40 C kestää pakkasta, eikä ainakaan vielä ole ollut jäässä minkään auton pissapoika... aloitin tuon tyylin joskus 20 vuotta sitten, kun muutama pesunestesäiliö/pumppu/letkut/suuttimet meni vituiksi pakkasilla :evil:

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Sama homma, säästyy myös turhalta lantraamiselta.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Mercedes-Benz E 320 4Matic Avantgarde '98
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Ne vanhojen ABSien puolustajat...lukekaapas TM:n talvitesti 1984. Siinä on ensimmäisiä ABS-autoja testissä (Honda Accord) ja on testattu jarrutusmatkoja ABSillisella ja ilman ABSia olevalla.

Kuten täällä on moni kertonutkin jo, niin nuo ensimmäisen sukupolven 2+1 ABSit eivät toimineet hyvin kuin siltä osin että ne eivät todellakaan lukinneet rengasta.

Testissä todetaan, että "varuste on merkki oikeaan suuntaan menemisestä hallittavuuden kannalta mutta nykyisellään kuljettaja pysäyttää auton vielä nopeammin ilman järjestelmää varustetulla autolla." Voin toistaa tilanteen tarvittaessa vanhalla W201:llä. Kuka tahansa saa jarruttaa sen ABSeilla ensin ja sen jälkeen jarrutan itse ABSin sulake irroitettuna heti perään.

Tällä ei toki ole mitään tekemistä nykyautojen ABSien kanssa. Ne ovat niin paljon kehittyneemmät, ettei niitä enää kuljettaja voita.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jesse_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 14.09.2011 01:15

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja Jesse_ »

Mul on tos s124 abs:sät ni sillo ku tie on tosi liukas ni menee monta metrii enne ku auto pysähtyy : D Sit mul on toinen auto(Mazda 626 -93) mis ei oo abs:siä ni uskosin et sillä olis muutaman metrin lyhyempi jarrutusmatka. kyl noilla abseilla pärjää ku alkaa vaa riittävän ajois jarruttamaa.
Avatar
nieminen69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Ma 04.04.2011 14:06
Paikkakunta: HELSINKI

Re: uudet autot kaikenmaailman espit sun muut

Viesti Kirjoittaja nieminen69 »

Kommentoidaan nyt... Mä en kyllä tuohon ESP-nappiin kajoa kuin poikkeustilanteessa (auto jumissa ym.), sen verran tuntuu auttavan auton käsittelyssä näin talvella. Kauhulla muistelen vielä Pe 3.2. 2012 kelejä täällä pääkaupunkiseudulla, huh huh. Raatteen tiellä nyt kilpailija, Lahden tie...
Audi S6 4.2 V8 Tiptronic -01
Vastaa Viestiin