auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
tervehdys alan ammattilaiset! onkohan kellään tietoa että onko bensa ja diesel ahtimissa jotai eroa? jos on niin mitä`? lueskelin jotain jenkki foorumia ja hyvällä englannin kielen taidollani ymmärsin että bensa ja diesel autojen ahtimissa olisi jotai eroja.. jos joku tietää jotain ni olis kiva jos saisin vähän lisä informationii.. tänkjuu.. ja kyse on siis ihan perus pakokaasu ahtimesta.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: auttakaa
Ainakin mitoitukset on eri saman kokoisissa koneissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21

EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659

- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa
okei, mutta onko tietoa että onko jotai merkitystä minkä ahtimen laittaa 601 koneeseen?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa
Tottakai on merkistystä, mutta pistä nyt vaikka 110d viton KKK K03 niin ei ihan kamalasti mene pieleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
jaahans, kiitos tiedosta, ja olisko kellää viton toimivaa turboo myynnissä? 

bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Sprintterin turbokin voisi olla jees, tai väyrysen 3 litraisen....tai sitten ihan vanhanaikainen K24 w124:stä...mutta toi viton turbo ainakin herää aikaiseen ja riittää sinne minne se konekkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Tuohon kysymykseen onko diesel ja bensa-ahtimilla eroja niin bensa autoon pitää olla ulkonen hukkaportti ja vgt ahtimet ei sovi bensoihin. Ei vastaa sun ongelmaan ollenkaan mutta noin yleensä
3 litrasen väyrysen (om606 kkk k14) turboja on hyvin saatavilla ja seki pelaa tuossa koneessa.

W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Siekkinen kirjoitti:niin bensa autoon pitää olla ulkonen hukkaportti ja vgt ahtimet ei sovi bensoihin

Bensa-autoissa käytetään pakopesiä, jota on vähän tukkoisia dieselissä ja ne tuppaavat ahtamaan liian aikaisin ja liian paljon, sitten kun päästään dieselissäkin itse asiaan niin ne ovat tukossa ja savua ja reikiä alkaa syntymään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
En tiiä päteekö tuo sääntö vain enemmän viritetyissä autoissa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Pätee se, dieseli käyttää eri määrän ilmaa ja eri tavalla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Joo, esim. 2 l bensamoottorissa toimii yhtä hyvin HX60 kuin 7 l dieselmoottorissa.veskola kirjoitti:Pätee se, dieseli käyttää eri määrän ilmaa ja eri tavalla...
Holset siellä lukee..
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Täältä löytyy OM601:seen hyvä pakosarja, siihen vähän ajettu kkk24 OM603:sta ja painekotelo OM601:sen imusarjan jatkoks.
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
pakosarja ja painekotelo on jo, mutta kerkesin pakosarjan tekemään garretin t3 laipalle kun kävi ilmi että ahdin on paskana ja myöhemmin selvisi että turboissa on eroa.. mitäs se kkk24 ahdin maksaa??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Tuossa KKK:ssa on t3 laippa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
ahaa, eli onko kaikissa kkk:n ahtimissa t3:n laippa vai josain tietyissä malleissa vaan ??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Ei ole kaikissa. Riippuu pakopesän koosta että mikä laippa on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
ok.. onko noita kkk ahtimia isojakin olemassa?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
okok.. no kaikki nyt sitte ahtimia kauppaamaan
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
K27 sarjasta löytyy isompia malleja kun HX35, yleisin turbiini on K27:ssa 64mm kun hx35 on 60mm.Siekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
Mm. tyyppimerkiltä K26 suurimmassa tehtaan tekemässä kombinaatiossa on 60mm kompura kun taas pienin K27 mallisarjan kompura taisi olla 46mm.
Tarjonta on siis aika laaja.
Holset siellä lukee..
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkkSiekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
^Myös Schwitzer kuuluu nykyään B&W konserniin.
Jenkeissä ei oikein tuo KKK merkki myynyt johtuen eräästä toisesta KKK järjestöstä
Jenkeissä ei oikein tuo KKK merkki myynyt johtuen eräästä toisesta KKK järjestöstä
Holset siellä lukee..
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
jotenkin näin myös muistan asian olleenSolmurauta kirjoitti:^Myös Schwitzer kuuluu nykyään B&W konserniin.
Jenkeissä ei oikein tuo KKK merkki myynyt johtuen eräästä toisesta KKK järjestöstä

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Niin vähän arvelinkin että ne saman tehtaan tekemiä on. Laakeripesässä ja pakopesässä lukee kkk ja kompurapesässä borgwarnernapa kirjoitti:borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkkSiekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...

Edit. K27 turbiinisiivet on tosiaan useimmiten hx35 siipeä isompia mutta kompurasiipi on pienempi. Huono verrata hx35:seen kun kyllä sekin tuppaa äkkiä tukkoon menemään kun tehoja alkaa ottamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
Hienosti nuo K27 ahtimet toimii traktoreissa edelleen.Siekkinen kirjoitti:Niin vähän arvelinkin että ne saman tehtaan tekemiä on. Laakeripesässä ja pakopesässä lukee kkk ja kompurapesässä borgwarnernapa kirjoitti:borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkkSiekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...ihan ymmärrettävä tuo syy on miks amerikassa ei kkk nimellä kaupata. Ja tuosta k27:sta että ei se tosiaan mikään hyvä turbo ole virittämiseen nykypäivänä. Jos sen haluaa kunnolla heräämään eli valihtee pienen pakopesän niin sitten se menee tukkoon heti kun pääsee vauhtiin. Isolla pesällä taas herää todella huonosti ja tehoalue on jotain 500 kierroksen luokkaa. Siipikootkin on luokkaa 45 kompura ja 65 turbiini ja siitä jo näkee että ei se kovin paljoa ilmaa pysty siirtämään.
Edit. K27 turbiinisiivet on tosiaan useimmiten hx35 siipeä isompia mutta kompurasiipi on pienempi. Huono verrata hx35:seen kun kyllä sekin tuppaa äkkiä tukkoon menemään kun tehoja alkaa ottamaan.
Siipisuhde esim. 52/64mm on hyvä dieseliin.
Holset siellä lukee..
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
no kertokaa nyt minkä ahtimen te laittasitte 200d:n
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
No enkös minä sen jo kertonut....
mulla itselläni on 200d:ssä LDS turbolla teetetty hybriidikombinaatio nestejäähdytetyllä keskiosalla, jossa on GT20:n pakopesä. Laita sinne sitten Garret GT25 ja unohda nuo aataminaikaiset 80 luvun ahtimet.
Tämmöset 52/64mm on ainakin ihan liian suuria 200d moottorille
Vaikka tuosta tommonen likainen....
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W210 ... 256b0f6e75" onclick="window.open(this.href);return false;
Latviasta saa noita kunnostettuja kivasti:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-E300 ... 4ab079ea9a" onclick="window.open(this.href);return false;
mulla itselläni on 200d:ssä LDS turbolla teetetty hybriidikombinaatio nestejäähdytetyllä keskiosalla, jossa on GT20:n pakopesä. Laita sinne sitten Garret GT25 ja unohda nuo aataminaikaiset 80 luvun ahtimet.
Tämmöset 52/64mm on ainakin ihan liian suuria 200d moottorille

Vaikka tuosta tommonen likainen....
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W210 ... 256b0f6e75" onclick="window.open(this.href);return false;
Latviasta saa noita kunnostettuja kivasti:
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-E300 ... 4ab079ea9a" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 170
- Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
^Vaativat vaihtoahtimen taikka 120£ tulee lisää hintaa tommoselle kunnostetulle ahtimelle.
Holset siellä lukee..
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
No voi hitto, hyvin minäkin noita ilmoituksia luen. Ehdin jo innostua 320 cdi:n sähköohjatusta ahtimesta...
mutta hei, toi hinta sisältää sen 120 eli £392.53 maksaa "uusi" ahdin.
mutta hei, toi hinta sisältää sen 120 eli £392.53 maksaa "uusi" ahdin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- killerimersu
- Mersumies
- Viestit: 835
- Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
- Paikkakunta: pori
Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa
no eipä mahdottoman hintasta ole... mitäs tollanen hinta tarkkaan on suomen rahassa?? onko tietoo kursseista?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo