auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

tervehdys alan ammattilaiset! onkohan kellään tietoa että onko bensa ja diesel ahtimissa jotai eroa? jos on niin mitä`? lueskelin jotain jenkki foorumia ja hyvällä englannin kielen taidollani ymmärsin että bensa ja diesel autojen ahtimissa olisi jotai eroja.. jos joku tietää jotain ni olis kiva jos saisin vähän lisä informationii.. tänkjuu.. ja kyse on siis ihan perus pakokaasu ahtimesta.
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: auttakaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ainakin mitoitukset on eri saman kokoisissa koneissa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

okei, mutta onko tietoa että onko jotai merkitystä minkä ahtimen laittaa 601 koneeseen?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tottakai on merkistystä, mutta pistä nyt vaikka 110d viton KKK K03 niin ei ihan kamalasti mene pieleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

jaahans, kiitos tiedosta, ja olisko kellää viton toimivaa turboo myynnissä? :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sprintterin turbokin voisi olla jees, tai väyrysen 3 litraisen....tai sitten ihan vanhanaikainen K24 w124:stä...mutta toi viton turbo ainakin herää aikaiseen ja riittää sinne minne se konekkin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuohon kysymykseen onko diesel ja bensa-ahtimilla eroja niin bensa autoon pitää olla ulkonen hukkaportti ja vgt ahtimet ei sovi bensoihin. Ei vastaa sun ongelmaan ollenkaan mutta noin yleensä :D 3 litrasen väyrysen (om606 kkk k14) turboja on hyvin saatavilla ja seki pelaa tuossa koneessa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siekkinen kirjoitti:niin bensa autoon pitää olla ulkonen hukkaportti ja vgt ahtimet ei sovi bensoihin
:D Ihan joka perjantai sitä oppii ihminen uusia asioita...

Bensa-autoissa käytetään pakopesiä, jota on vähän tukkoisia dieselissä ja ne tuppaavat ahtamaan liian aikaisin ja liian paljon, sitten kun päästään dieselissäkin itse asiaan niin ne ovat tukossa ja savua ja reikiä alkaa syntymään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

En tiiä päteekö tuo sääntö vain enemmän viritetyissä autoissa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pätee se, dieseli käyttää eri määrän ilmaa ja eri tavalla...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

veskola kirjoitti:Pätee se, dieseli käyttää eri määrän ilmaa ja eri tavalla...
Joo, esim. 2 l bensamoottorissa toimii yhtä hyvin HX60 kuin 7 l dieselmoottorissa.
Holset siellä lukee..
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Sami T »

Täältä löytyy OM601:seen hyvä pakosarja, siihen vähän ajettu kkk24 OM603:sta ja painekotelo OM601:sen imusarjan jatkoks.
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

pakosarja ja painekotelo on jo, mutta kerkesin pakosarjan tekemään garretin t3 laipalle kun kävi ilmi että ahdin on paskana ja myöhemmin selvisi että turboissa on eroa.. mitäs se kkk24 ahdin maksaa??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Tuossa KKK:ssa on t3 laippa.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

ahaa, eli onko kaikissa kkk:n ahtimissa t3:n laippa vai josain tietyissä malleissa vaan ??
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ei ole kaikissa. Riippuu pakopesän koosta että mikä laippa on.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

ok.. onko noita kkk ahtimia isojakin olemassa?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

okok.. no kaikki nyt sitte ahtimia kauppaamaan
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Siekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
K27 sarjasta löytyy isompia malleja kun HX35, yleisin turbiini on K27:ssa 64mm kun hx35 on 60mm.
Mm. tyyppimerkiltä K26 suurimmassa tehtaan tekemässä kombinaatiossa on 60mm kompura kun taas pienin K27 mallisarjan kompura taisi olla 46mm.
Tarjonta on siis aika laaja.
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja napa »

Siekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkk

omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Myös Schwitzer kuuluu nykyään B&W konserniin.
Jenkeissä ei oikein tuo KKK merkki myynyt johtuen eräästä toisesta KKK järjestöstä
Holset siellä lukee..
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja napa »

Solmurauta kirjoitti:^Myös Schwitzer kuuluu nykyään B&W konserniin.
Jenkeissä ei oikein tuo KKK merkki myynyt johtuen eräästä toisesta KKK järjestöstä
jotenkin näin myös muistan asian olleen :D tai olis sille varmaan tietyssä piirissä ollut ostajia, mutta kokonaisuutena myynti olis varmasti kärsinyt...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

napa kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkk

omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Niin vähän arvelinkin että ne saman tehtaan tekemiä on. Laakeripesässä ja pakopesässä lukee kkk ja kompurapesässä borgwarner :D ihan ymmärrettävä tuo syy on miks amerikassa ei kkk nimellä kaupata. Ja tuosta k27:sta että ei se tosiaan mikään hyvä turbo ole virittämiseen nykypäivänä. Jos sen haluaa kunnolla heräämään eli valihtee pienen pakopesän niin sitten se menee tukkoon heti kun pääsee vauhtiin. Isolla pesällä taas herää todella huonosti ja tehoalue on jotain 500 kierroksen luokkaa. Siipikootkin on luokkaa 45 kompura ja 65 turbiini ja siitä jo näkee että ei se kovin paljoa ilmaa pysty siirtämään.

Edit. K27 turbiinisiivet on tosiaan useimmiten hx35 siipeä isompia mutta kompurasiipi on pienempi. Huono verrata hx35:seen kun kyllä sekin tuppaa äkkiä tukkoon menemään kun tehoja alkaa ottamaan.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

Siekkinen kirjoitti:
napa kirjoitti:
Siekkinen kirjoitti:On niitä isojakin. Kuorma-autoissakin oon niitä nähny tosin borgwarnerin kompurapesällä. Sitten on ihan autokäyttöön k27 joka on vähän holsetin hx35 pienempi.
borg-warner ja KKK on ihan samaa puljua... taitavat vain jenkeissä markkinoida B&G nimellä ja euroopassa KKK merkillä, joskus kyllä näkee ihan tyyppikilvessä merkinnän borg-warner/kkk

omasta mielestä kkk k27 ja muut on vain jo hieman vanhanaikaisia, eli pitkät turboviiveet... vähän kuin garrett to4...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Niin vähän arvelinkin että ne saman tehtaan tekemiä on. Laakeripesässä ja pakopesässä lukee kkk ja kompurapesässä borgwarner :D ihan ymmärrettävä tuo syy on miks amerikassa ei kkk nimellä kaupata. Ja tuosta k27:sta että ei se tosiaan mikään hyvä turbo ole virittämiseen nykypäivänä. Jos sen haluaa kunnolla heräämään eli valihtee pienen pakopesän niin sitten se menee tukkoon heti kun pääsee vauhtiin. Isolla pesällä taas herää todella huonosti ja tehoalue on jotain 500 kierroksen luokkaa. Siipikootkin on luokkaa 45 kompura ja 65 turbiini ja siitä jo näkee että ei se kovin paljoa ilmaa pysty siirtämään.

Edit. K27 turbiinisiivet on tosiaan useimmiten hx35 siipeä isompia mutta kompurasiipi on pienempi. Huono verrata hx35:seen kun kyllä sekin tuppaa äkkiä tukkoon menemään kun tehoja alkaa ottamaan.
Hienosti nuo K27 ahtimet toimii traktoreissa edelleen.
Siipisuhde esim. 52/64mm on hyvä dieseliin.
Holset siellä lukee..
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

no kertokaa nyt minkä ahtimen te laittasitte 200d:n
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja veskola »

No enkös minä sen jo kertonut....

mulla itselläni on 200d:ssä LDS turbolla teetetty hybriidikombinaatio nestejäähdytetyllä keskiosalla, jossa on GT20:n pakopesä. Laita sinne sitten Garret GT25 ja unohda nuo aataminaikaiset 80 luvun ahtimet.

Tämmöset 52/64mm on ainakin ihan liian suuria 200d moottorille :lol:

Vaikka tuosta tommonen likainen....

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-W210 ... 256b0f6e75" onclick="window.open(this.href);return false;

Latviasta saa noita kunnostettuja kivasti:

http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-E300 ... 4ab079ea9a" onclick="window.open(this.href);return false;
Lisää tietoa: www.skg.fi
Solmurauta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Pe 14.11.2008 09:28

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja Solmurauta »

^Vaativat vaihtoahtimen taikka 120£ tulee lisää hintaa tommoselle kunnostetulle ahtimelle.
Holset siellä lukee..
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja veskola »

No voi hitto, hyvin minäkin noita ilmoituksia luen. Ehdin jo innostua 320 cdi:n sähköohjatusta ahtimesta...


mutta hei, toi hinta sisältää sen 120 eli £392.53 maksaa "uusi" ahdin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: auttakaa: Onko bensa- ja dieselahtimissa eroa

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

no eipä mahdottoman hintasta ole... mitäs tollanen hinta tarkkaan on suomen rahassa?? onko tietoo kursseista?
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Vastaa Viestiin