

ajattelen (tämänkin) asian ehkä hieman eritavoinS202 kirjoitti:Riippuu aika paljon traktorista, kelistä ja tiestä että kuinka lujaa sillä on tervejärkistä ajaa. Kesällä maantiellä kolmeakymppiä mateleva liikennetraktori PITÄÄ ohittaa erittäin törkeästiOnneksi sellasia ei useinkaan näy
Näimpä. Tosin sitä en tiedä olisko kokematon kuski ajanut välttämättä hiljempaa. Yleensä kokemattoman ja kokeneen kuskin ero on se, että kokematon ajattelee olevansa kokenut.johani kirjoitti:Pitää muistaa että aina tekniikkaa tärkeämpi on kuski. Kaveriaki eilen muistutti keli liukkaudesta ku mutkassa karkas w124 200D perä alta 100km/h vauhista, noh kuski oli tottunut luistelija ja hallitsi tilanteen rauhallisesti, mutta kokematon kuski ois voinu ruveta hätiköimää, kaasu kokonaa pois, jarrua tms ja sitte ois ollu menoajkvi kirjoitti:Huh, Huh. Tuollaiset pommit pitäisi saada pois liikenteestä vaarantamasta muiden liikkujien turvallisuutta. Vanha auto ilman nykyaikaista tekniikkaa ja ikäloput hiihtoliiton hyväksymät renkaat alla. Vielä joku älyää asiaa kehua.omasta mielestäni ei edes ollut kovin liukasta vielä ja hyvin pärjäs tuolla w124 jossa arviolta 15 vuotta vanhat talvirenkaat, joista nastat nypitty irti ja pintaa parhaimillaan ehkä 4 mm jäljellä toki ajaminen vaati hyvää ennakointia ja nopeuksien kanssa piti olla maltillinen, silti ehdin hyvinkin ajella useamman 100 km, eikä kiire päässyt yllättämään missään vaiheessa... kyyditettävätkin kehuivat, että vaikka on vanha mersu, niin kyllä kyyti on silti hyvää (itse mutisin siihen jotain, että "eihän tällä mihinkään pääse...")
Toki kokematon kuski ois todennäkösesti ajanut myös hiljempaa, eikä tilannetta ois sattunu
Taitaa napa olla niitä "kankkusen jalat ja omat kädet" tyyppejä? Vielä se kosahtaa tuolla mentaliteetillä. Useamman kerran erilaisissa talviajokouluissa ja ajoharjoitteluissa mukana olleena ja niin omia kuin useiden kymmenien muiden suorituksia katselleena lopputulos on vain vuodesta toiseen, että nykyaikaista ajonvakautusta kaikkinensa ei voita normaaliliikenteessä tavallinen ihminen. On tosi, että ilman noita ajonvakautussysteemejä auton todella hallitseva ihminen pärjää muutaman kymmenyksen kierrosajoissa jollakin ajoharjoitteluradan pätkällä. Mutta kun mennään tavalliseen liikenteeseen, missä se tilanne tulee odottamatta eteen, häviää nykyiselle tekniikalle lähes 100% kaikki ihmiset.jkvi:lle tiedoksi, että minä en ikinä tule hyväksymään uutta tekniikka autoissani, varsinkaan mitään "ajonvakautus systeemejä" oli se eilenkin vain niin mukava päästellä pitkiä ja hallittuja sladeja, kun tiesi, että kuljettaja vie autoa, eikä toisinpäin niin ja nyt noihin w124 jarruihinkin uskaltaa luottaa, kun eliminoin ABS systeemin pois käytöstä...
no ei, kyllä mä olen ihan omat kädet, omat jalat ja oman pään omaava tyyppijkvi kirjoitti:Taitaa napa olla niitä "kankkusen jalat ja omat kädet" tyyppejä? Vielä se kosahtaa tuolla mentaliteetillä.
Jos tavallisessa liikenteessä joutuu tappelemaan ajonvakautusjärjestelmän kanssa, on ajotyylissä silloin ongelma. Ei ajonvakautukset tarkoita sitä, että niihin pitää nojata tai turvautua jatkuvasti jos ollenkaan silloin kun niitä käytetään kuten niitä pitää käyttää. Ne on siellä taustalla valmiina auttamaan kun se tilanne syntyy ennalta arvaamatta ja odottamatta.olen siis niin "konservatiivinen tapaus" tässä autoilussakin, että minä en halua tuntea olevani matkustaja missään olosuhteissa, vaan aina kuljettaja... joka toisaalta asettaa mut ongelmatapauksesi sellaisen auton ratissa, jossa on joku ajonvakautusjärjestelmä, koska sitten alkaa se tappelu auton tietokoneen kanssa, kuka tätä autoa oikein ohjaa...
ei tietenkään saa ajaa niitä vasten, mutta jos/kun se yllättävä tilanne tulee, niin silloin vanhan liiton kuski on aina ongelmissa, kun ESP puuttuu peliin, silloin autossa nimittäin on 2 kuljettajaa...jkvi kirjoitti:Jos tavallisessa liikenteessä joutuu tappelemaan ajonvakautusjärjestelmän kanssa, on ajotyylissä silloin ongelma. Ei ajonvakautukset tarkoita sitä, että niihin pitää nojata tai turvautua jatkuvasti jos ollenkaan silloin kun niitä käytetään kuten niitä pitää käyttää. Ne on siellä taustalla valmiina auttamaan kun se tilanne syntyy ennalta arvaamatta ja odottamatta.olen siis niin "konservatiivinen tapaus" tässä autoilussakin, että minä en halua tuntea olevani matkustaja missään olosuhteissa, vaan aina kuljettaja... joka toisaalta asettaa mut ongelmatapauksesi sellaisen auton ratissa, jossa on joku ajonvakautusjärjestelmä, koska sitten alkaa se tappelu auton tietokoneen kanssa, kuka tätä autoa oikein ohjaa...
Pitäisiköhän se joskus käydä asiaa testaamassa nykyaikaisilla laitteilla jossakin ajoharjoitteluradalla? Loppupeleissä se vanhan liitonkin kuski osoittaa etupyörillä hyvin lähelle sitä suuntaa, mihin tahtoo itsekin menevän, pikkuisen liioitellusti yli? Ja sinne se ajonvakautuskin haluaa auton menevän. Ja yllättävässä tilanteessa vanhan liiton ihmiselläkin saattaa järki tahmautua jos ei ole vartavasten juuri rallimiesten pikataipaletta ajamassa.jos/kun se yllättävä tilanne tulee, niin silloin vanhan liiton kuski on aina ongelmissa, kun ESP puuttuu peliin, silloin autossa nimittäin on 2 kuljettajaa...
kyllä me on pelleilty firman w211 ihan riittävästi jääradalla ja todettu sen olevan ihan perseestäjkvi kirjoitti:Pitäisiköhän se joskus käydä asiaa testaamassa nykyaikaisilla laitteilla jossakin ajoharjoitteluradalla? Loppupeleissä se vanhan liitonkin kuski osoittaa etupyörillä hyvin lähelle sitä suuntaa, mihin tahtoo itsekin menevän, pikkuisen liioitellusti yli? Ja sinne se ajonvakautuskin haluaa auton menevän. Ja yllättävässä tilanteessa vanhan liiton ihmiselläkin saattaa järki tahmautua jos ei ole vartavasten juuri rallimiesten pikataipaletta ajamassa.jos/kun se yllättävä tilanne tulee, niin silloin vanhan liiton kuski on aina ongelmissa, kun ESP puuttuu peliin, silloin autossa nimittäin on 2 kuljettajaa...
ok. mulla oli taas virheellinen sanavalinta tuossa aikaisemmassa viestissä, tuota hommaa juuri tarkoitin sillä "pelleilyllä", eli auton hallinnan harjoittelua ja väistössä käyttäytymistä jne. eihän me nyt siis mitään rataa siellä ajettu... olipahan vain hyvä paikka käydä testaamassa... eikä me siellä jaksettu olla kuin jotain 30 min. kun asia tuli selväksi, että meidän perstuntumalla auto meni paremmin ilman eps:n mukana oloa... kakarana kun on tullut ihan viikkotolkulla tahkottua jäärataa omalla pellolla, että eiköhän perusasiat ole kuitenkin hallussa/tiedossa, kuinka auto käyttäytyy liukkaalla (poistuu ns. tangentin suuntaan pidon kadotessa...) suurin ongelma on aina NOPEUS ja sen kun oppii pitämään riittävän alhaisena, niin vältyy käytännössä kaikilta ongelmilta, mitä liikenteessä eteen tulee... toinen tärkeä asia on turvaväli, yksikin ylimääräinen sekuntti on aina paljon aikaa, varsinkin liukkaalla ajettaessa...jkvi kirjoitti:Jos ainoat kokemukset ovat pelleilystä jääradalla niin ymmärrän hyvin tunteen ja ajatukset.
Ota se sama w211 ja mene kokeilemaan vaikka hätäväistöä. Hivenen autoa leveämpi keilakuja, alkuvauhtia vähintään se 60-80km/h ja sopivan mukavat raamit omalle kaistalle takaisin paluun suhteen. Toista tuota sitten muutama tunti.
Hauskaa sinänsä, että puhut 2. vaiheen vaatimuksista (vai kuka ne sitten ikinä toikaan esille), joita ei minun ymmärtääkseni ole lainkaan olemassa. 2. vaiheen tarkoitus on palautella vähän mieleen, mitä opittiin autokoulussa ja hio'a oppilaan ajoa. Lähinnä siis estää huonojen liikennetottumusten syntyminen, ja mahdollisesti poistaa jo 1.- ja 2. vaiheen välissä olleen harjoittelujakson aikana syntyneet sellaiset. 2. vaiheeseen ei kuulu enää minkäänlaista koetta, jonka opettaja/insinööri voisi hylätä. Kortti säilyy, meni 2. vaihe kehnosti tai ei (ellei harjoittelun aikana tee liikennerikkomusta, josta jää poliisille kiinni). Ym. tapauksessa vaikuttaisi omaan korvaan siltä, että on ollut harvinaisen tyhmiä "klopeja". Maksavat nyt 300 euroa + 20-30 litraa vastaavat polttoainekulut siitä, että pääsevät pelleilemään, vaikka mahdollisuus olisi päästä ammattilaisten ohjaamaan harjotteluun.napa kirjoitti: asiasta toiseen, klopit oli olleet suorittamassa liukkaankelin vai mikä nyt onkaan viralliselta nimeltään se ajokortin 2 vaiheeseen liittyvä osio... siellä olisi pitänyt myös ajella jotain 60 km/h nopeutta jossakin väistökokeessa ja klopit oli täräyttäneet siihen melkein 90 km/h, (absittomalla ja epsittömällä autolla) olivat pysyneet ihan tuurilla keilojen välissä ja autokoulu oli joutunut hyväksymään suorituksen, vaikka pari ylimääräistä kiemuraa oli kuulemma tullutkinettä se niistä autokoulun liukkaankelin kursseista/vaatimuksista sitten taas
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
kyllä, nuo klopit on erittäin tyhmiä välillä myös minun mielestäniH.E. von Kuusi kirjoitti:
Hauskaa sinänsä, että puhut 2. vaiheen vaatimuksista (vai kuka ne sitten ikinä toikaan esille), joita ei minun ymmärtääkseni ole lainkaan olemassa. 2. vaiheen tarkoitus on palautella vähän mieleen, mitä opittiin autokoulussa ja hio'a oppilaan ajoa. Lähinnä siis estää huonojen liikennetottumusten syntyminen, ja mahdollisesti poistaa jo 1.- ja 2. vaiheen välissä olleen harjoittelujakson aikana syntyneet sellaiset. 2. vaiheeseen ei kuulu enää minkäänlaista koetta, jonka opettaja/insinööri voisi hylätä. Kortti säilyy, meni 2. vaihe kehnosti tai ei (ellei harjoittelun aikana tee liikennerikkomusta, josta jää poliisille kiinni). Ym. tapauksessa vaikuttaisi omaan korvaan siltä, että on ollut harvinaisen tyhmiä "klopeja". Maksavat nyt 300 euroa + 20-30 litraa vastaavat polttoainekulut siitä, että pääsevät pelleilemään, vaikka mahdollisuus olisi päästä ammattilaisten ohjaamaan harjotteluun.
Sellaisille, joilla on ajokokemusta luokkaa 10Mm tai vähemmän (etenkin jos kokemusta ainoastaan kesäkeleiltä), voi useissa tapauksissa oikeasti olla hyötyä siitä, että pääsee kokeilemaan sitä omaa autoa liukkaalla turvallisissa olosuhteissa ja ns. valvonnan alaisena. Kuten sinulla on ilmeisesti ollut, kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä lapsena tai nuorena ajamaan jääradalle.
Huh, no ei kuulosta kovinkaan kivalta. Mikähän sellastakin laittaa tekemään, että lähtee ajamaan 200km/h maantiellä? Paremmin ymmärrän jopa sen, että hyvällä kelillä yöaikaan tyhjällä moottoritiellä (ei maantiellä) kokeillaan, mitä se Corolla kulkee ennenkun kampiakseli poikkeaa.napa kirjoitti:kyllä, nuo klopit on erittäin tyhmiä välillä myös minun mielestäniH.E. von Kuusi kirjoitti:
Hauskaa sinänsä, että puhut 2. vaiheen vaatimuksista (vai kuka ne sitten ikinä toikaan esille), joita ei minun ymmärtääkseni ole lainkaan olemassa. 2. vaiheen tarkoitus on palautella vähän mieleen, mitä opittiin autokoulussa ja hio'a oppilaan ajoa. Lähinnä siis estää huonojen liikennetottumusten syntyminen, ja mahdollisesti poistaa jo 1.- ja 2. vaiheen välissä olleen harjoittelujakson aikana syntyneet sellaiset. 2. vaiheeseen ei kuulu enää minkäänlaista koetta, jonka opettaja/insinööri voisi hylätä. Kortti säilyy, meni 2. vaihe kehnosti tai ei (ellei harjoittelun aikana tee liikennerikkomusta, josta jää poliisille kiinni). Ym. tapauksessa vaikuttaisi omaan korvaan siltä, että on ollut harvinaisen tyhmiä "klopeja". Maksavat nyt 300 euroa + 20-30 litraa vastaavat polttoainekulut siitä, että pääsevät pelleilemään, vaikka mahdollisuus olisi päästä ammattilaisten ohjaamaan harjotteluun.
Sellaisille, joilla on ajokokemusta luokkaa 10Mm tai vähemmän (etenkin jos kokemusta ainoastaan kesäkeleiltä), voi useissa tapauksissa oikeasti olla hyötyä siitä, että pääsee kokeilemaan sitä omaa autoa liukkaalla turvallisissa olosuhteissa ja ns. valvonnan alaisena. Kuten sinulla on ilmeisesti ollut, kaikilla ei ole mahdollisuutta päästä lapsena tai nuorena ajamaan jääradalle.yksikin näistä kyseisistä herroista latas poliisin tutkaan +215 km/h, 80 km/h alueella ja kortti oli taas pois n. vuoden, tässä muutama vuosi sitten... (w211 mersulla) nykyään on onneksi jo hieman tullut tuota malttia ja mun opetus on ainakin osittain mennyt perille siitä asiasta, että jos joku hiillostaa, niin aina mielummin nopeutta pois, kuin että lähtis idioottimaiseen "kisailuun", jos siihen hiillostukseen nyt on pakko jotenkin reagoida... ja jos joku haluaa ajaa lujaa, niin mennään käymään radalla ja katsotaan siellä kuka on kuka ja jätetään tuo yleinen liikenne rauhaan
![]()
ja joo, en tiedä onko 2 vaiheessa mitään erityisiä vaatimuksia, vai onko se tosiaan ihan vain rahastusta se liukkaankelin juttu, eli ihan sama kuinka siellä ajelee, kunhan nyt vain on maksettuna... no, tämäkin tais olla jo kolmas kerta yhdelle klopille, kun kyseisen 2 vaiheen suoritti, niin monesti on kortti ollut hyllyllä ylinopeuden vuoksi, kerran tosin tais mennä jo heti 1 vaiheen jälkeen, kun oli 40 km/h alueella jotain +70 km/hkuitenkin siis ihan "päätöntä menoa", kuten tuo 215 km/h tutkaan varmaan jo kertoikin... ja turhaa vaivaa meikäläisellekkin, kun joudun niitä sitten työmaalle/sieltä kotiin kuskaamaan, kun ovat korttinsa hävittäneet
tuo tekee mulle + 120 km ylimääräistä ajoa/päivä, kun asuvat ihan eri suunnassa, kuin minä... onneksi se nyt ei ihan jokapäiväistä sentään ollut, mutta kyllä se hieman pisti miettimään jonkun +16 tuntisen työpäivän jatkeeksi, että tässä saa sitten vielä yhden 1.5 tuntia ajella ihan turhaan ja aamulla taas sama ylimääräinen reissu heti työpäivän alkuun
![]()
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
60-80 km/h on aivan normaaleja suomalaisia liikenteessä käytettyjä nopeuksia. 50km/h tunnissa verrattuna tuohon on nopeus, jolla selviää tosiaankin sätkää käärien huonoillakin renkailla tilanteesta, missä 60 km/h aiheuttaa peltien rytisimisen, siinä olet oikeassa. Jotenkin vaikuttaa, että asialla on ollut vain nautiskelun haluisten poikien kokeilu, jossa on todettu, että kahva edellä homma hallitaan jos asiaa tarkastalleen nykyaikasten turvajärjestelmien ja kunnon renkaiden kannalta.ja miksi vitussa pitäis ajaa noin lujaa, kun asia tuli selväksi jo ihan 50 km/h nopeuksissa tuollaisessa 80 km/h nopeuksissa me olis saatu luultavasti aikaan "vakuutustapahtuma"... vähän jumalauta nyt järkeä niihin nopeuksiin (myös harjoittelussa...)
Meneehän se, kun nimenomaan sen ESP:n pitää leikata sen auton menoa. Ei se tunnu silloin menevän paremmineikä me siellä jaksettu olla kuin jotain 30 min. kun asia tuli selväksi, että meidän perstuntumalla auto meni paremmin ilman eps:n mukana oloa...
etuvetoisen auton kanssa varmaan minäkin hyväksyisin nuo ajonvakautus systeemit, sellaisella kun en opi ikinä ajamaanS202 kirjoitti:Napa selittää ihan omiaan. 203 mersun esp toimii erittäin hyvin joten varmasti toimii uudemman 211 korisen vielä paremmin. No se väykyn vetoluistonesto eli ets nyt on ihan turha esitys. Mutta esp pitää auton tiellä erinomaisesti siinä vaiheessa kun ilman sitä tumpelo kuljettaja olis ojassa tai rekan nokassa ja siihen se on tarkoitettukin. Niitä tumpeloita kun sattuu suurin osa olemaan.
Joo, jos asia on tuolla tasolla, että 30 vuotta vanha auto antaa paremmat kyydit kuin nykyaikainen niin olkoot. Jos siellä sivuteillä ajellaan max. 50 km/h niin miten ihmeessä edes w211:sen ajonvakautus siellä reagoi mihinkään? Ihme juttu. Ajellaan hiljaa, mutta kuitenkin ajonvakautus estää normaali ajon?tänään muuten oli puhetta ihan sattumalta taas tuosta w211 ESP systeemistä ja omistaja kehui, että onneksi sen saa pois päältä samalla sain kehujakin, että tuo mun 500 €:n lankkuhan antaa paremmat kyytit sivuteillä, kuin w211 no, siinä w211 on kai taas vaihteeksi kaikki koiranluut ja muut puslat alustasta ihan finaalissa
no ei se nyt ainakaan ole mun vika, jos nämä "uudet" autot ei kestä metsäautoteillä ajeluajkvi kirjoitti:Joo, jos asia on tuolla tasolla, että 30 vuotta vanha auto antaa paremmat kyydit kuin nykyaikainen niin olkoot. Jos siellä sivuteillä ajellaan max. 50 km/h niin miten ihmeessä edes w211:sen ajonvakautus siellä reagoi mihinkään? Ihme juttu. Ajellaan hiljaa, mutta kuitenkin ajonvakautus estää normaali ajon?tänään muuten oli puhetta ihan sattumalta taas tuosta w211 ESP systeemistä ja omistaja kehui, että onneksi sen saa pois päältä samalla sain kehujakin, että tuo mun 500 €:n lankkuhan antaa paremmat kyytit sivuteillä, kuin w211 no, siinä w211 on kai taas vaihteeksi kaikki koiranluut ja muut puslat alustasta ihan finaalissa
Komppaan tätä, W203 ESP on ok, mutta luistonesto (mikä lieneekään...) on pas...a. Onneksi sen saa pois, jotta pääsee mäistäkin ylös.S202 kirjoitti:Napa selittää ihan omiaan. 203 mersun esp toimii erittäin hyvin joten varmasti toimii uudemman 211 korisen vielä paremmin. No se väykyn vetoluistonesto eli ets nyt on ihan turha esitys. Mutta esp pitää auton tiellä erinomaisesti siinä vaiheessa kun ilman sitä tumpelo kuljettaja olis ojassa tai rekan nokassa ja siihen se on tarkoitettukin. Niitä tumpeloita kun sattuu suurin osa olemaan.
Käy napa joskus kokeileen muutakin kuin loppuunajettua autoa ja muualla kuin 15 cm lumihangessa metsäautotiellä. Minä käsitin syrjätien ihan eri lailla kuin että se onkin sitten metsäautotie. Tuolla pärjää -84:lla Vallilan takomon jousilla olevalla Toyota Corollalla vielä sitä lankkua paremmin.no ei se nyt ainakaan ole mun vika, jos nämä "uudet" autot ei kestä metsäautoteillä ajelua vaikuttaahan tuohon tietysti montakin asiaa, että tuo mun w124 tuntui tänään antavan paremmat kyydit, kuin se w211... ensinnäkin mun w124 ei ole madallettu, toisin kuin se w211 (tosin siinä nyt on vain joku tehtaan -20 mm sarja, mutta kuitenkin, pohja siinä tietä raappii välillä ) toinen asia, miksi kyyti tuntui paremmalta on ihan niin yksinkertainen, että mulla on alusta ihan tip top kunnossa ja siinä w211 on taas siis koiranluut ja puslat finaalissa, niitä kun ei luultavasti ole enää suunniteltu käytettävän, kuin asfaltoiduilla saksalaisilla/keskieurooppalaisilla hyvillä teillä... ei kai tuollaisen asian ymmärtäminen voi olla niin vaikeaa, eli hyväkuntoinen (vaikkakin edullinen ) w124 vastaan "puhki" ajettu w211 onhan tuolla w124 ajettukin n. 300 000 km vähemmän, ainakin mittarin mukaan...
ja nopeus oli tosiaan joku 35-50 km/h, kun eihän siellä 15 cm hangessa olisi lujempaa mitään järkeä ollut ajaa... hyvin ehti noinkin sitten kun päästiin maantielle, niin saatiinkin ajaa 20 km sellaista n. 60 km/h nopeutta, kun päästiin sellaisen n. 5 km pitkän letkan hännille
ASD antaa vetopitoa tosi hyvin, mutta kokemattoman kuskin se voi myös viedä ulos tieltä/aiheuttaa yllättäviä pyörähdyksiä... yhden talven itse kokeeksi ajelin ASD perällä olevalla 300E:llä ja totesin, että parhaiten liukkaalla kulkeva takavetoinen se on, mikä mulla on ollut... kyllähän fiat 131 meni myös lukkoperällä ihan kiitettävästi, mutta siinä oli vain 13" pyörät ja maavaraa paljon vähemmän, mitä w124... kerran vain jäin tuolla 300E:llä kiinni ja silloinkin auto jäi lumipatjan päälle kiikkumaan pohjastaan niin, että takapyörät ei enää ottaneet maahanJesse_ kirjoitti:
Auton mulla on s124 250D 12/-86 man. ja ASD:llä ni ei oo ollu vaikeuksii päästä lähtee valoista.
ei mua kiinnosta, miten joku uusi auto menee tasaisella maantiellä, n. 99% kaupasta uutena ostetut autot luultavasti menee tuossa tilanteessa ihan ok.jkvi kirjoitti: Käy napa joskus kokeileen muutakin kuin loppuunajettua autoa ja muualla kuin 15 cm lumihangessa metsäautotiellä. Minä käsitin syrjätien ihan eri lailla kuin että se onkin sitten metsäautotie. Tuolla pärjää -84:lla Vallilan takomon jousilla olevalla Toyota Corollalla vielä sitä lankkua paremmin.
kyllä kyllä... pientä suodatusta myös sinne lukijoiden päähänLopenUupunut kirjoitti:Ei siinä vielä että hörötän hullun naurua omille kirjoituksilleni (siksi kun ovat niin tyhmiä), mutta napan jutut saa pullatkin menemään haimaan....![]()
![]()
Samaan malliin vaan niin pysyy kaikilla ADHD kerholaisilla lukuhalut tapissa.....
.
Kauas metsätielle on pompattu alkuperäisestä ajonvakautuksien hyödyllisyydestä.ei mua kiinnosta, miten joku uusi auto menee tasaisella maantiellä, n. 99% kaupasta uutena ostetut autot luultavasti menee tuossa tilanteessa ihan ok.
mua kiinnostaa, kuinka auto toimii ääriolosuhteissa tai kestääkö ne ajaa edes normaalia suomalaista "sivutietä"... ammatinvalinnasta johtuen, minä nyt vain joudun noita metsäautoteitä/niihin verrattavia koluamaan ja asuu muutama kaverikin ihan riittävän etäällä pikitieistä...