Huikko kirjoitti:
Nykyään mikään ei taida olla kestohyödyke. Ei edes kerrostalo. Kirkko on varmaan niitä viimeisiä jotka tehdään sillä silmällä että Vehon liisarimyyjä ei soita kolmen vuoden päästä että "laitetaanko uusi kirkko tulemaan?" Kaikessa muussa on kiertoaika ja uuden vastaavan pakollinen myyntiaika. Jos ei mene kaupaksi, niin on huono myyjä.
Jos joku kestää liian hyvin eikä ole syytä hankkia uutta, niin muutetaan olosuhteita. Kiristetään vähän sieltä ja täältä jolloin vanhaa ei kannata enää muokata toimimaan uusissa olosuhteissa. Ne voidaan luoda fyysisesti tai lain voimalla ne erilaiset olosuhteet. Ja kappas taas jonkun oli pakko siirtyä uuteen ja liisarimyyjällä on uusi puhelinnumero mihin soittaa kolmen vuoden välein.
Kaikki uusi on hanurista. Älkää hukatko vanhoja toimivia esineitä, jos ne riittävät käyttötarkoitukseensa. Koskee myös autoja.
Kelpaamisen ja käyttötarkoituksen määrää jokainen itse, samoin siihen sijoitettavan pääoman.
tässä viestissä Huikko tais kertoa jo kaiken oleellisen... joskus jossain topikissa oli noista puukoista puhetta ja itsellä sattuu olla hyvä esimerkki aiheesta... eli mulla on vaarin (mun vaarin joka olis nyt joku yli 120 vuotias, jos eläis) 2 neuvoinen "pyhäpuukkona"... en siis enää malta käyttää sitä arkihommissa, kun on niin hyvä ja se on mukava jättää taas omille lapsille/lapsenlapsille perinnöksi ja esimerkiksi, kuinka ennen tehtiin asiat eritavalla/paremmin, toisinsanoen kestäviksi...
vaari oli sen puukon saanut joskus nuorempana lahjaksi, kuitenkin joskus vähintään 40-60 vuotta sitten, ihan käsintehty rannanjärvi se on vaarin nimikirjaimilla (sattuu sopimaan myös omaan nimeen ja oman pojan nimeen

) ja terä on kyllä niin sitkeää terästä, että jos nykypuukot olis samaa värkkiä, ei timpureillakaan olis niin vittumaista välillä... (puukko pysyy terässä, eikä tarvitse pelätä, että se katkeais, vaikka vähän joutuis välillä kangottamaankin...)
sitten mulla on vielä se isoisän isoisän aikuinen suokuokka käytössä, sitä en edes tiedä kuinka vanha se on, mutta jostain 1800 luvulta kuitenkin... varren siihen on joutunut uusimaan muutaman kerran tässä parinsadan vuoden aikana, mutta itse kuokan terä on siis jostain "esihistorialliselta ajalta" ja täytyy sanoa, että kyllä niillä sepillä jotain järkeä oli päässä, jotka niitä takoivat (on massaa riittävästi, eikä mitään peltisiä, mitä nykyään kaupassa myydään "kuokkina"

)
uudempien mersujen (tai muidenkaan autojen) laadustahan on turha sinänsä mitään keskustelua yrittää ylläpitää, kun ei sellaista käsitettä luultavasti ole ollut olemassa enää 20-25 vuoteen

w124 kohdalla mersu tais vielä tehdä sen virheen, että teki liian hyvän auton, muut autotehtaat oli kai jo käsittäneet aikaisemmin, että huolloilla, varaosamyynnillä ja taas uuden auton myymisellä se kate tehdään... toki joskus aina joku merkki/malli osaa yllättää hetkellisesti ihan positiivisesti, mutta kokonaisuutena asia on tuon Huikon kertomuksen mukainen...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...