124 vetelee uriin... Miten epk:lla?

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

124 vetelee uriin... Miten epk:lla?

Viesti Kirjoittaja Jube »

Auto 124 250D renkaina 225/40 zr18 marangoni zetat. Pyöräkulmat säädetty ruskeasuon teboililla viimeviikon tiistaina!
Eli ongelma on, että tämä uriin vetely paheni huomattavasti nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Kaveri, joka pyörät suuntasi sanoi, että vetely paheni, koska renkaan eivät auraa enää liikaa ja sanoi myös, että voidaan lisätä aurausta niin vetely vähenee, mutta renkaat kuluvat nopeammin.
Eli mitenkä muilla? Eikö esim epk:lla ole myös juuri 225/40 zr18 marangoni zetat? Onko nyt vain tyytyminen syyttämään itseään, että miksi piti ostaa 18 tuuman leveät renkaat :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mihin arvoihin campperit sulla jäi?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Etucamperit saatiin lähes kohdalleen, arvoja en muista mutta hanttarin puolella loppui säätövara hieman kesken. Ja takacamperithan on madalletussa mersussa mitä on, eli takarenkaat on kenollaan!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Tonir
Mersumies
Mersumies
Viestit: 694
Liittynyt: Ma 16.02.2004 17:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tonir »

Mulla jäi aika reilusti miinukselle... loppu säätövara kesken. Mutta miinustahan niissä pitää ollakkin. On jämäkämpi ajella eikä vetele urissa niin paljoa. Tosin syö vähän rengasta enempi.
arvot oli mulla vasen -1,4 ja oikea -1,8
Arvot tuntuu minusta aika häijyn pielessä olevilta mutta auto kulkee tosi hienosti.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Mulla on kans makaroonit "pikkurenkaina" 215/40/17.
Ei juurikaan vetele urissa, vaikka etupäässä on vain auraus joka on kohdallaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12859
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

josssain sulla mättää, mun menee suoraan kuin juna, ei vetele eikä vikuroi.

renkaat oli samat siis.



suuntaus arvot, camber tangot takana. :

http://www.kolumbus.fi/sallatoimi/kuvia ... untaus.jpg
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Onko sulla mikä et noissa vanteissa???
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Avatar
arzi
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 194
Liittynyt: Ke 22.10.2003 23:21
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arzi »

Hmmm..mitenkähän on,mä oon vaihtanut jouset (madallus) ja vanteet on nyt 18x9 ja 225/40 ja mitään säätöjä ei ole tehty (vielä) kun ei vetele eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut,menee kuin juna
Tarkoitus on kuitenkin joskus säädättää
[url=http://helium.wakkanet.fi/~w126/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/arzi/arzi.html]M-B 300CEA-24v-90[/url]
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4788
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Rengaskoolla tai vannekoolla tai vanteen et-luvulla ei ole mitenkään ratkaisevaa merkitystä sille, kulkeeko auto suoraan vai kieroon.
Etenkin jos pysytään normaalisti liikkeestä saatavissa olevassa tavarassa.
Tietenkin olettaen, että auton runko on suora ja alusta kunnossa.

Eri renkaiden valmistusteknisistä eroista (ilmeisesti) johtuen kuitenkin eri rengasmerkkien välillä on suuriakin eroja ohjautuvuudessa.

Nimimerkki dealer on mielestäni usemman kymmentä kertaa jo eri topiikeissa sanonut, että alusta pitää olla kunnossa. Niin se on.

Mitä matalampi profiilinen rengastus auton alle laitetaan, sitä herkemmin pienimmätkin välykset alustassa vaikuttavat auton käyttäytymiseen.
Matalat renkaat siirtävät myös tehokkaasti informaatiota tienpinnan epätasaisuuksista rattiin.

Aurauksella todellakin saadaan autoon suuntavakavuutta, mutta matala rengas kuluu "auratessa" enemmän, kuin korkeampiprofiilinen, koska korkeamman renkaan kylki joustaa aurauksen verran, tähän taas jäykkä ja matala rengas ei pysty.

Jos taka- ja etupäähän laitetaan saman verran aurausta, niin autosta tulee ns. neutraali kaarreominaisuuksiensa suhteen.

Jos takarenkaat laitetaan suorempaan, kuin eturenkaat, niin kaarteeseen tultaessa ulkokurvin puoleinen eturengas ikäänkuin avittaa kääntymistä aurauksen verran ja takarengas taas ei, vaan se alkaa sortamaan ja auto yliohjautuu.

Jos eturenkaat laitetaan suorempaan, kuin takarenkaat, niin kurviin tultaessa takarenkaat nyt pyrkivät auttamaan kääntymisessä ja etusia joutuu kääntämään normaalia enemmän, eli auto aliohjautuu.

Itselläni on takarenkaat leveämmät, kuin etuset. Olen pyrkinyt minimoimaan takarenkaiden kulumisen sillä, että olen säädättänyt autoni yliohjautuvaksi, eli takaset mahdollisimman suoraan. Tästä kyllä seuraa puutteita suuntavakavuudessa huonolla tiellä.

Jos teillä on omalla paikkakunnallanne mootterikerhotoimintaa, niin kannattaisi kysellä sieltä, missä mahdolliset kilvanajajat säädättävät autonsa.
Sitten vaan saman miehen käsittelyyn oma auto.
On todennäköisesti erittäin ammattitaitoinen kaveri.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vanteet 8" leveät ja et taisi olla 35... Vastasin vain ku joku halusi tietää!

Niin ja Artzi: Ei mullakaan vedelly uriin juurikaan yhtään ennen suuntausta, mutta suuntauksen jälkeen alko veteleen!

ps:voisitko epk laittaa nuo suuntausarvot vaikka sähköpostiin: jupe83@jippii.fi ku ei saanu selvää tuosta linkistä!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sori ei tarvikkaan laittaa mailiin! En vain osannu käyttää tätä selainta :(
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12859
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Jupe83 kirjoitti:Vanteet 8" leveät ja et taisi olla 35... Vastasin vain ku joku halusi tietää!

Niin ja Artzi: Ei mullakaan vedelly uriin juurikaan yhtään ennen suuntausta, mutta suuntauksen jälkeen alko veteleen!

ps:voisitko epk laittaa nuo suuntausarvot vaikka sähköpostiin: jupe83@jippii.fi ku ei saanu selvää tuosta linkistä!
sama et ja vanneleveys on myös mulla.

sulla on siis varmaankin suuntauksessa jotain hämärää, onko sulla omaa lappua ?

miten niin ei saa selvää linkistä? saman kuvan saisit mailitse. Onko sulla selaimessa joku automaattinen pienennys käytössä ?

edit: heh, kerkisit jo itse huomaamaan :)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

tuikku kirjoitti:.
Rengaskoolla tai vannekoolla tai vanteen et-luvulla ei ole mitenkään ratkaisevaa merkitystä sille, kulkeeko auto suoraan vai kieroon.
Etenkin jos pysytään normaalisti liikkeestä saatavissa olevassa tavarassa.
Tietenkin olettaen, että auton runko on suora ja alusta kunnossa.

.
Kyllä kaikki edellä mainitsemasi asiat vaikuttavat juurikin siihen "vetelyyn".

Puoltaminen ym. kaarreominaisuudet erikseen, kuten niistä kerroitkin.

Mitä pienempi ET, leveämpi rengas ja jyrkempi renkaan "kulma", sitä herkempi vetelemään uraisella tiellä.

Myös rengaspaine vaikuttaa paljon vetelyyn pyöränkulmien lisäksi.

Onkohan suuntauksessa tiputettu paineita?
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Eihän minulla tuollaista suuntauslappua ole ku ei sellaista kukaan antanu :evil: ja syynä varmaan se että en sitä tajunnut pyytää prkl...

Paineista pitikin kysyä että paljonko olette pidelleet paineita omissa matalaprofiilirenkaissanne? Itsellä nyt 2,4bar!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Hessu
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 615
Liittynyt: To 07.08.2003 19:11
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mulla oli18 tuumasissa kitkoissa 2,8 baria... :roll: Ja samoilla et luvuilla sekä vanteen leveydellä eikä ne vedelleet uriin ollenkaan... :lol:
MB 280CE-83



Ex:MB 300E-24V-91
MB 300SEL-86
MB S350TD-93
MB 560SEC-89
MB 300TD-81
MB VITO-04
MB 300GD-82
MB E320CDIT 4-MATIC-07
MB E55 AMG-01
MB 500E-92
MB ML320-01
LB 500CE-32V-91
MB Vito 120CDI-07
MB E500-03
MB C63AMG-08
MB 190E 3,6 AMG
MB 190 DTM EVO2
MB 300D-82
MB S300TD-98
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

2.7bar ilmaa ja vetely ainakin vähenee....
Joku mersupurkaamo??
Vastaa Viestiin