Auto 124 250D renkaina 225/40 zr18 marangoni zetat. Pyöräkulmat säädetty ruskeasuon teboililla viimeviikon tiistaina!
Eli ongelma on, että tämä uriin vetely paheni huomattavasti nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Kaveri, joka pyörät suuntasi sanoi, että vetely paheni, koska renkaan eivät auraa enää liikaa ja sanoi myös, että voidaan lisätä aurausta niin vetely vähenee, mutta renkaat kuluvat nopeammin.
Eli mitenkä muilla? Eikö esim epk:lla ole myös juuri 225/40 zr18 marangoni zetat? Onko nyt vain tyytyminen syyttämään itseään, että miksi piti ostaa 18 tuuman leveät renkaat
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Etucamperit saatiin lähes kohdalleen, arvoja en muista mutta hanttarin puolella loppui säätövara hieman kesken. Ja takacamperithan on madalletussa mersussa mitä on, eli takarenkaat on kenollaan!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Mulla jäi aika reilusti miinukselle... loppu säätövara kesken. Mutta miinustahan niissä pitää ollakkin. On jämäkämpi ajella eikä vetele urissa niin paljoa. Tosin syö vähän rengasta enempi.
arvot oli mulla vasen -1,4 ja oikea -1,8
Arvot tuntuu minusta aika häijyn pielessä olevilta mutta auto kulkee tosi hienosti.
Hmmm..mitenkähän on,mä oon vaihtanut jouset (madallus) ja vanteet on nyt 18x9 ja 225/40 ja mitään säätöjä ei ole tehty (vielä) kun ei vetele eikä mitään muutakaan ongelmaa ole ollut,menee kuin juna
Tarkoitus on kuitenkin joskus säädättää
.
Rengaskoolla tai vannekoolla tai vanteen et-luvulla ei ole mitenkään ratkaisevaa merkitystä sille, kulkeeko auto suoraan vai kieroon.
Etenkin jos pysytään normaalisti liikkeestä saatavissa olevassa tavarassa.
Tietenkin olettaen, että auton runko on suora ja alusta kunnossa.
Eri renkaiden valmistusteknisistä eroista (ilmeisesti) johtuen kuitenkin eri rengasmerkkien välillä on suuriakin eroja ohjautuvuudessa.
Nimimerkki dealer on mielestäni usemman kymmentä kertaa jo eri topiikeissa sanonut, että alusta pitää olla kunnossa. Niin se on.
Mitä matalampi profiilinen rengastus auton alle laitetaan, sitä herkemmin pienimmätkin välykset alustassa vaikuttavat auton käyttäytymiseen.
Matalat renkaat siirtävät myös tehokkaasti informaatiota tienpinnan epätasaisuuksista rattiin.
Aurauksella todellakin saadaan autoon suuntavakavuutta, mutta matala rengas kuluu "auratessa" enemmän, kuin korkeampiprofiilinen, koska korkeamman renkaan kylki joustaa aurauksen verran, tähän taas jäykkä ja matala rengas ei pysty.
Jos taka- ja etupäähän laitetaan saman verran aurausta, niin autosta tulee ns. neutraali kaarreominaisuuksiensa suhteen.
Jos takarenkaat laitetaan suorempaan, kuin eturenkaat, niin kaarteeseen tultaessa ulkokurvin puoleinen eturengas ikäänkuin avittaa kääntymistä aurauksen verran ja takarengas taas ei, vaan se alkaa sortamaan ja auto yliohjautuu.
Jos eturenkaat laitetaan suorempaan, kuin takarenkaat, niin kurviin tultaessa takarenkaat nyt pyrkivät auttamaan kääntymisessä ja etusia joutuu kääntämään normaalia enemmän, eli auto aliohjautuu.
Itselläni on takarenkaat leveämmät, kuin etuset. Olen pyrkinyt minimoimaan takarenkaiden kulumisen sillä, että olen säädättänyt autoni yliohjautuvaksi, eli takaset mahdollisimman suoraan. Tästä kyllä seuraa puutteita suuntavakavuudessa huonolla tiellä.
Jos teillä on omalla paikkakunnallanne mootterikerhotoimintaa, niin kannattaisi kysellä sieltä, missä mahdolliset kilvanajajat säädättävät autonsa.
Sitten vaan saman miehen käsittelyyn oma auto.
On todennäköisesti erittäin ammattitaitoinen kaveri.
.
tuikku kirjoitti:.
Rengaskoolla tai vannekoolla tai vanteen et-luvulla ei ole mitenkään ratkaisevaa merkitystä sille, kulkeeko auto suoraan vai kieroon.
Etenkin jos pysytään normaalisti liikkeestä saatavissa olevassa tavarassa.
Tietenkin olettaen, että auton runko on suora ja alusta kunnossa.
.
Kyllä kaikki edellä mainitsemasi asiat vaikuttavat juurikin siihen "vetelyyn".
Puoltaminen ym. kaarreominaisuudet erikseen, kuten niistä kerroitkin.
Mitä pienempi ET, leveämpi rengas ja jyrkempi renkaan "kulma", sitä herkempi vetelemään uraisella tiellä.
Myös rengaspaine vaikuttaa paljon vetelyyn pyöränkulmien lisäksi.