124 200d kansi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

pitääkö vaihtaa pultit ja hioa kansi kun vaihtaa tiivisteen. Tekee jo vähän painetta venttiili koneistoon ei laske ajon jälkeen alle 2.5 kg
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ei vältämättä tarvitse pultteja vaihtaa mutta kansi kanattaa plaanata jos sen kerran irti ottaa niin tulee hyvä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tapsa.jalonen kirjoitti:Tekee jo vähän painetta venttiili koneistoon ei laske ajon jälkeen alle 2.5 kg
Siis mitä ihmettä?
Painetta venttiilikoneistoon?

Se nyt ei ole oikein mahdollista.
Öljynpainemittariko siellä jää näyttämään 2.5 kiloa vaikka moottorin sammuttaa?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja napa »

joka tapauksessa tuo ei ole kansiremontin aihe, jos öljynpainemittari jää näyttämään 2.5 bar. myös kone sammuksissa :D olisko aiheellista kokeilla vaihtaa se ö-paine anturi siinä ö-suodattimen jalassa ensin :wink: tai tarkistaa mittariston tinaukset/maadoitus...

500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pultit kannattaa aina vaihtaa kun ne maksaa niin vähän, haulla löytyy parhaat vinkit kansiremppaan, jos sille siis edes on aihetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

kirjoitin vähän heikosti tarkoitin ajon jälkeen tyhjäkäynnillä näyttää 2,5kg mittari kyllä toimii moitteetta.Kaverilla joskus sama vika vaihdatti venttiilikoneistossa kupit ja jotain muuta eikä auttanut.Loimaan mersu huollon korjaaja sanoi heti että kansipahvi mennyt menee kuulema aina samasta kohtaa ja nopeammin ilman jälkikiristystä vaihdon jälkeen kävi hienosti
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Lämpimänä tyhjäkäynnillä öljynpaine saa tippua 0.3 kiloon.

Eli ei huolta. Tuo 2.5kg on melko hyvä lukema kuumalle koneelle.
Sylinterikannen kunto ei vaikuta öljynpaineisiin tuon taivaallista.
Lähinnä laakerivälykset ja öljypumpun kunta vaikuttaa paineeseen.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mistähän tässä on kyse ?
Mikäli venttiilinnostimet pitävät ääntä vaikka ne on vaihdettu voi olla kannentiiviste rikki jakopään koppaan, se ei välttämättä paineissa näy.
wiimax.fi
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

kannentiiviste menee kohdasta josta kulkee öljy kanteen ja nostaa painetta siten sekoittaa venttiilien hydraulisetnostimet.Jonkun aikaa kun ajaa ei paine laske 3kg mihinkään tyhjäkäynnillä on sitten kauinka kuuma tahansa.Loimaan mersu huolto tiesi ongelman heti ja kaverin auto korjautui heti paineet kuumana tyhjäkäynnillä 1,5 paikkeilla
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Vaihtoivat ö-paineanturin ja veloivat kansirempasta :D :D :D
Joo .... asiaan

Neula kyllä alkaa väpäätämään (ainakin omassa kävi niin) mutta että nostaa öljynpainettakin :shock: Jos niinpaljon vuotaa on taatusti muitakin oireita kuin nostimien ääni :roll: Missäskohtaa öljykanavaa paineenrajoitin oikein on? Meinaan käykö tuollaisessa tilanteessa niin että moottori käy ilman öljyä paineenrajoitinventtiilille asti vai mitenkä? Jos kerta paine nousee niin sehän tarkoittaa sitä että paine tunkee öljyn edestään pois ja kun ei kerta laakereista jne. kerkiä pois purkautumaan niin ainut paikka on tuo venttiili vai onko :wtf:

Omassa käyntikin oli yhden pytyn osalta huonoa ja vain neula väpätti mutta ei ollu mitään oireita kohonneesta öljynpaineesta.

Totta puhuen en oikein usko tuohon paineen nousuun siksi että kansi vuotaa niin paljon painetta öljykanavaan. Lienee jokin muu syy kohonneeseen neulanäyttämään? Miten olisi anturivika?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja dealer »

kannentiiviste menee kohdasta josta kulkee öljy kanteen
Näitä on ollut. Joskus öljy menee ykkösen männän päälle aiheuttaen hurjaa savutusta ja öljynkulutusta, joskus ketjukoteloon.
ja nostaa painetta siten sekoittaa venttiilien hydraulisetnostimet.
Miten se painetta nostaa, ei mitenkään.
Kannelle ei riitä paine ja nostimet alkavat naputtaa, mittarissa vika näkyy lähinnä siinä tapauksessa jos tiiviste pettää männän päälle, saattaa mittari hyppiä puristuksen tahtiin.
wiimax.fi
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Olen antanu itseitseni tulkita nostimien äänen pahvirikossa niin että öljykanavaan menee pakokaasua ja nämä kaasukuplat öljyn joukossa joutuu nostimiin. Nämä kaasukuplat sitte antaa periksi kun nokka-akseli painaa ja vapauttaa nostimia :roll:

Edelleen olen tulkinnu että se neulan väpätys ykköspytyn työtahdin mukaan tarkoittaa sitä että palotapahtumassa pääsee painetta (pakokaasua) öljykanavaan :shock:
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Loogisesti ajateltuna Jari Ke:n tulkinta on ihan oikea. Tässä tapauksessa olisi hyvä tietää lopputulos vahvistaako se päätelmän oikeaksi, se taas olisi apuna toisille jatkoa ajatellen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siellä on poikkipinta-alataan pienen pieni öljykanava, joka tuo öljynpaineen nostajille, jos tuosta kanavasta luiskahtaa öljyä jako-koppaan eli takaisin öljypohjaan se tarkoittaa, että tuon kanavan paine laskee. Eiköhän se liian pieni öljynpainekkin siellä nostimella aiheuta omat ongelmansa, eli nostin alkaa pohjaamaan kun siellä ei ole öljyä sisällä. Ensin jousi painuu kasaan ja sitten pamahtaa venttiili mukaan nokan liikkeeseen.

Niin en tiedä onko noin vai onko sittenkin pakokaasukuplia, jotka kanssa puristuvat kasaan ja käy sama ilmiö, eli ensin liikkuu nokka ja sitten joskus venttiili kun muistaa. :lol:

Korjata se pitää jokatapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen antanu itseitseni tulkita nostimien äänen pahvirikossa niin että öljykanavaan menee pakokaasua ja nämä kaasukuplat öljyn joukossa joutuu nostimiin. Nämä kaasukuplat sitte antaa periksi kun nokka-akseli painaa ja vapauttaa nostimia
Onhan tuo mahdollista, kansipahvi vaan yleensä pettää joko ketjukoteloon jolloin paine karkaa ja nostimet ääntää - tai sitten männän päälle.
Muistuu mieleen yksi 200D ja pari 250D:tä joissa on ollut sellaista vikaa että nostimet äänsivät, nämä siis vuotaneet ketjukoteloon päin.

Mikäli öljykanavaan pääsee pakokaasua tiiviste on rikki männän päälle ja öljyä menee varmasti palotilaan, näissä tapauksissa ei juuri tule kiinnitettyä huomiota ääniin koska savutus on niin valtavaa.
Näitä on sattunut omalle kohdalle ihmeteltäväksi niin monta 110D Vitoa etten muista tarkkaan, ehkä 5-10, ja yksi 108D Vito.
Muistaakseni myös ainakin yksi 200D.
wiimax.fi
tapsa.jalonen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja tapsa.jalonen »

tilanne on justiinsa tuo että tyhjäkäynnillä käynti ääni on koliseva ja paine 2,5 kg kun kuuluis lämpimänä noin paljon ajetussa olla alle 2kg. eli paine karkaa ketjukoppaan jos oikein ymmärsin. Kiitos kaikille kommenteista!
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5429
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Oma vuoti ykköspytystä öljykanavaan. Käynti muuttui sieväksi kun vedin pytyn ympäriltä pultit tiukempaan mutta neulan väpätys jäi. Öljyn vuoto pyttyyn loppui tai muuttuu niin vähäiseksi ettei sitä käyntiäänestä huomannu mutta palotapahtuman painetta karkasi ö-kanavaan. Sitemmin vaihdoin pahvin ja kaikki korjaantui ja näkihän sen poisotetusta pahvista mistä kohtaaa oli vuotanu.

Vielä tuosta paineen karkamisesta kun vuotaa ketjukoteloon. Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta? Onko anturi sijoitettu pumpun ja suotimen väliin? Jos on niin silloin paine voi olla eri v-koneistossa ja ö-paineanturilla.

Pihassa on yx lankku jossa ö-paine kuumana keäpäivänä motariajon jälkeen tyhjäkäynnillä on pikkasen vajaa kilo mutta ei siinä v-koneisto silti äännä silloinkaan :? Meinaan vaan että jos paineen riittämättömyyden takia nostimet ääntää niin voitelu nokka-akselille ym. on kriittisen alhaisella tasolla vai onko?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta? Onko anturi sijoitettu pumpun ja suotimen väliin? Jos on niin silloin paine voi olla eri v-koneistossa ja ö-paineanturilla.
Omien kokemusteni mukaan ei juurikaan mittarissa näy jos painetta karkaa kannelta.
Pihassa on yx lankku jossa ö-paine kuumana keäpäivänä motariajon jälkeen tyhjäkäynnillä on pikkasen vajaa kilo mutta ei siinä v-koneisto silti äännä silloinkaan
Meillä oli vuosia ajossa 200D jossa öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä 0,6-0,8 eikä nostimet ääntäneet.
Kannentiivisteen vaihdoin nestevuodon takia eikä se vaikuttanut öljynpaineisiin.
KK-laakerien vaihdolla olisi ehkä paineet nousseet mutta mitään muuta oiretta ei ollut kuin mittarin alhainen lukema niin mitäpä sitä remontoimaan.
Mittarissa oli jotain 620000 kun auto myytiin eteenpäin.
wiimax.fi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja veskola »

dealer kirjoitti:Näitä on sattunut omalle kohdalle ihmeteltäväksi niin monta 110D Vitoa etten muista tarkkaan, ehkä 5-10,
Monenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästä :D
Jari Ke kirjoitti:Vielä tuosta paineen karkamisesta kun vuotaa ketjukoteloon. Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta?
Ei vältämättä näytä tai ehkä tietysti hitusen matalampaa, mutta sitä on käyttäjän vaikea huomata koska öljynpaine (tyhjäkäynnillä) on pikkuhiljaa laskenut muutaman dekadin.

Nimittäin paine mitataan sieltä öljykanavan runkolinjasta ja siellä se paine on vielä kohtuullinen, sitten sa haarutuu moneen paikkaan ja kun yksi pieni puro vuotaakin suoraan jakokoppaan, eikä kulje kannen nostimien sivutse kannen päähän ja sieltä takaisin, niin vain tuon haaran paineessa näkyy vajausta.

Tilanne on sama kuin kaupungissa kun tapahtuu putkirikko, yksi kaupunginosa kärsii painehävikistä, mutta muu kaupunkin nauttii vielä täydestä paineesta koska putkirikon aiheuttama vuoto on murto-osa pääpumpun tuotosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

tapsa.jalonen kirjoitti:tilanne on justiinsa tuo että tyhjäkäynnillä käynti ääni on koliseva ja paine 2,5 kg kun kuuluis lämpimänä noin paljon ajetussa olla alle 2kg. eli paine karkaa ketjukoppaan jos oikein ymmärsin. Kiitos kaikille kommenteista!
Ei se öljynpaine siitä nouse vaikka se kannentiiviste vuotaisikin johonkin sitä öljyä. Laskee ennemminkin.
Toisekseen öljynpaineelle ei ole mitään arvoa mitä se pitäisi esim 500tkm ajetussa koneessa olla.
Huonolla huollolla (liian pitkillä öljynvaihtoväleillä ajettu, kuluneet laakerit, öljypumppu) olleessa koneessa se voi olla 0.5kg ja hyvin pidetyssä ja huolletussa koneessa siellä 2.5kg paikkeilla.

Moottorit on tällaisessa tilanteessa täysin yksilökohtaisia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18110
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Monenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästä
Ensimmäistä tutkittiin ja arveltiin että turbo rikki, no selvisihän se aikanaan ettei ole, toisen kohdalla että oiskohan tässäkin kannentiiviste rikki ... loput on diagnosoitu jo puhelimessa kansipahviviaksi :wink:
wiimax.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: 124 200d kansi

Viesti Kirjoittaja laineracing »

dealer kirjoitti:
Monenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästä
Ensimmäistä tutkittiin ja arveltiin että turbo rikki, no selvisihän se aikanaan ettei ole, toisen kohdalla että oiskohan tässäkin kannentiiviste rikki ... loput on diagnosoitu jo puhelimessa kansipahviviaksi :wink:
vitossa helppo ruuvvata kannen takapäähän öljynpainemittari kiinni ja kattooo kuinka neula väpättäää :D
Vastaa Viestiin