124 200d kansi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
124 200d kansi
pitääkö vaihtaa pultit ja hioa kansi kun vaihtaa tiivisteen. Tekee jo vähän painetta venttiili koneistoon ei laske ajon jälkeen alle 2.5 kg
Re: 124 200d kansi
Ei vältämättä tarvitse pultteja vaihtaa mutta kansi kanattaa plaanata jos sen kerran irti ottaa niin tulee hyvä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: 124 200d kansi
Siis mitä ihmettä?tapsa.jalonen kirjoitti:Tekee jo vähän painetta venttiili koneistoon ei laske ajon jälkeen alle 2.5 kg
Painetta venttiilikoneistoon?
Se nyt ei ole oikein mahdollista.
Öljynpainemittariko siellä jää näyttämään 2.5 kiloa vaikka moottorin sammuttaa?
Re: 124 200d kansi
joka tapauksessa tuo ei ole kansiremontin aihe, jos öljynpainemittari jää näyttämään 2.5 bar. myös kone sammuksissa
olisko aiheellista kokeilla vaihtaa se ö-paine anturi siinä ö-suodattimen jalassa ensin
tai tarkistaa mittariston tinaukset/maadoitus...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...


500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: 124 200d kansi
Pultit kannattaa aina vaihtaa kun ne maksaa niin vähän, haulla löytyy parhaat vinkit kansiremppaan, jos sille siis edes on aihetta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
Re: 124 200d kansi
kirjoitin vähän heikosti tarkoitin ajon jälkeen tyhjäkäynnillä näyttää 2,5kg mittari kyllä toimii moitteetta.Kaverilla joskus sama vika vaihdatti venttiilikoneistossa kupit ja jotain muuta eikä auttanut.Loimaan mersu huollon korjaaja sanoi heti että kansipahvi mennyt menee kuulema aina samasta kohtaa ja nopeammin ilman jälkikiristystä vaihdon jälkeen kävi hienosti
Re: 124 200d kansi
Lämpimänä tyhjäkäynnillä öljynpaine saa tippua 0.3 kiloon.
Eli ei huolta. Tuo 2.5kg on melko hyvä lukema kuumalle koneelle.
Sylinterikannen kunto ei vaikuta öljynpaineisiin tuon taivaallista.
Lähinnä laakerivälykset ja öljypumpun kunta vaikuttaa paineeseen.
Eli ei huolta. Tuo 2.5kg on melko hyvä lukema kuumalle koneelle.
Sylinterikannen kunto ei vaikuta öljynpaineisiin tuon taivaallista.
Lähinnä laakerivälykset ja öljypumpun kunta vaikuttaa paineeseen.
Re: 124 200d kansi
Mistähän tässä on kyse ?
Mikäli venttiilinnostimet pitävät ääntä vaikka ne on vaihdettu voi olla kannentiiviste rikki jakopään koppaan, se ei välttämättä paineissa näy.
Mikäli venttiilinnostimet pitävät ääntä vaikka ne on vaihdettu voi olla kannentiiviste rikki jakopään koppaan, se ei välttämättä paineissa näy.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
Re: 124 200d kansi
kannentiiviste menee kohdasta josta kulkee öljy kanteen ja nostaa painetta siten sekoittaa venttiilien hydraulisetnostimet.Jonkun aikaa kun ajaa ei paine laske 3kg mihinkään tyhjäkäynnillä on sitten kauinka kuuma tahansa.Loimaan mersu huolto tiesi ongelman heti ja kaverin auto korjautui heti paineet kuumana tyhjäkäynnillä 1,5 paikkeilla
Re: 124 200d kansi
Vaihtoivat ö-paineanturin ja veloivat kansirempasta
Joo .... asiaan
Neula kyllä alkaa väpäätämään (ainakin omassa kävi niin) mutta että nostaa öljynpainettakin
Jos niinpaljon vuotaa on taatusti muitakin oireita kuin nostimien ääni
Missäskohtaa öljykanavaa paineenrajoitin oikein on? Meinaan käykö tuollaisessa tilanteessa niin että moottori käy ilman öljyä paineenrajoitinventtiilille asti vai mitenkä? Jos kerta paine nousee niin sehän tarkoittaa sitä että paine tunkee öljyn edestään pois ja kun ei kerta laakereista jne. kerkiä pois purkautumaan niin ainut paikka on tuo venttiili vai onko
Omassa käyntikin oli yhden pytyn osalta huonoa ja vain neula väpätti mutta ei ollu mitään oireita kohonneesta öljynpaineesta.
Totta puhuen en oikein usko tuohon paineen nousuun siksi että kansi vuotaa niin paljon painetta öljykanavaan. Lienee jokin muu syy kohonneeseen neulanäyttämään? Miten olisi anturivika?



Joo .... asiaan
Neula kyllä alkaa väpäätämään (ainakin omassa kävi niin) mutta että nostaa öljynpainettakin



Omassa käyntikin oli yhden pytyn osalta huonoa ja vain neula väpätti mutta ei ollu mitään oireita kohonneesta öljynpaineesta.
Totta puhuen en oikein usko tuohon paineen nousuun siksi että kansi vuotaa niin paljon painetta öljykanavaan. Lienee jokin muu syy kohonneeseen neulanäyttämään? Miten olisi anturivika?
Re: 124 200d kansi
Näitä on ollut. Joskus öljy menee ykkösen männän päälle aiheuttaen hurjaa savutusta ja öljynkulutusta, joskus ketjukoteloon.kannentiiviste menee kohdasta josta kulkee öljy kanteen
Miten se painetta nostaa, ei mitenkään.ja nostaa painetta siten sekoittaa venttiilien hydraulisetnostimet.
Kannelle ei riitä paine ja nostimet alkavat naputtaa, mittarissa vika näkyy lähinnä siinä tapauksessa jos tiiviste pettää männän päälle, saattaa mittari hyppiä puristuksen tahtiin.
wiimax.fi
Re: 124 200d kansi
Olen antanu itseitseni tulkita nostimien äänen pahvirikossa niin että öljykanavaan menee pakokaasua ja nämä kaasukuplat öljyn joukossa joutuu nostimiin. Nämä kaasukuplat sitte antaa periksi kun nokka-akseli painaa ja vapauttaa nostimia
Edelleen olen tulkinnu että se neulan väpätys ykköspytyn työtahdin mukaan tarkoittaa sitä että palotapahtumassa pääsee painetta (pakokaasua) öljykanavaan

Edelleen olen tulkinnu että se neulan väpätys ykköspytyn työtahdin mukaan tarkoittaa sitä että palotapahtumassa pääsee painetta (pakokaasua) öljykanavaan

Re: 124 200d kansi
Loogisesti ajateltuna Jari Ke:n tulkinta on ihan oikea. Tässä tapauksessa olisi hyvä tietää lopputulos vahvistaako se päätelmän oikeaksi, se taas olisi apuna toisille jatkoa ajatellen.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Re: 124 200d kansi
Siellä on poikkipinta-alataan pienen pieni öljykanava, joka tuo öljynpaineen nostajille, jos tuosta kanavasta luiskahtaa öljyä jako-koppaan eli takaisin öljypohjaan se tarkoittaa, että tuon kanavan paine laskee. Eiköhän se liian pieni öljynpainekkin siellä nostimella aiheuta omat ongelmansa, eli nostin alkaa pohjaamaan kun siellä ei ole öljyä sisällä. Ensin jousi painuu kasaan ja sitten pamahtaa venttiili mukaan nokan liikkeeseen.
Niin en tiedä onko noin vai onko sittenkin pakokaasukuplia, jotka kanssa puristuvat kasaan ja käy sama ilmiö, eli ensin liikkuu nokka ja sitten joskus venttiili kun muistaa.
Korjata se pitää jokatapauksessa.
Niin en tiedä onko noin vai onko sittenkin pakokaasukuplia, jotka kanssa puristuvat kasaan ja käy sama ilmiö, eli ensin liikkuu nokka ja sitten joskus venttiili kun muistaa.

Korjata se pitää jokatapauksessa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 200d kansi
Onhan tuo mahdollista, kansipahvi vaan yleensä pettää joko ketjukoteloon jolloin paine karkaa ja nostimet ääntää - tai sitten männän päälle.Olen antanu itseitseni tulkita nostimien äänen pahvirikossa niin että öljykanavaan menee pakokaasua ja nämä kaasukuplat öljyn joukossa joutuu nostimiin. Nämä kaasukuplat sitte antaa periksi kun nokka-akseli painaa ja vapauttaa nostimia
Muistuu mieleen yksi 200D ja pari 250D:tä joissa on ollut sellaista vikaa että nostimet äänsivät, nämä siis vuotaneet ketjukoteloon päin.
Mikäli öljykanavaan pääsee pakokaasua tiiviste on rikki männän päälle ja öljyä menee varmasti palotilaan, näissä tapauksissa ei juuri tule kiinnitettyä huomiota ääniin koska savutus on niin valtavaa.
Näitä on sattunut omalle kohdalle ihmeteltäväksi niin monta 110D Vitoa etten muista tarkkaan, ehkä 5-10, ja yksi 108D Vito.
Muistaakseni myös ainakin yksi 200D.
wiimax.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 20.01.2008 17:08
Re: 124 200d kansi
tilanne on justiinsa tuo että tyhjäkäynnillä käynti ääni on koliseva ja paine 2,5 kg kun kuuluis lämpimänä noin paljon ajetussa olla alle 2kg. eli paine karkaa ketjukoppaan jos oikein ymmärsin. Kiitos kaikille kommenteista!
Re: 124 200d kansi
Oma vuoti ykköspytystä öljykanavaan. Käynti muuttui sieväksi kun vedin pytyn ympäriltä pultit tiukempaan mutta neulan väpätys jäi. Öljyn vuoto pyttyyn loppui tai muuttuu niin vähäiseksi ettei sitä käyntiäänestä huomannu mutta palotapahtuman painetta karkasi ö-kanavaan. Sitemmin vaihdoin pahvin ja kaikki korjaantui ja näkihän sen poisotetusta pahvista mistä kohtaaa oli vuotanu.
Vielä tuosta paineen karkamisesta kun vuotaa ketjukoteloon. Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta? Onko anturi sijoitettu pumpun ja suotimen väliin? Jos on niin silloin paine voi olla eri v-koneistossa ja ö-paineanturilla.
Pihassa on yx lankku jossa ö-paine kuumana keäpäivänä motariajon jälkeen tyhjäkäynnillä on pikkasen vajaa kilo mutta ei siinä v-koneisto silti äännä silloinkaan
Meinaan vaan että jos paineen riittämättömyyden takia nostimet ääntää niin voitelu nokka-akselille ym. on kriittisen alhaisella tasolla vai onko?
Vielä tuosta paineen karkamisesta kun vuotaa ketjukoteloon. Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta? Onko anturi sijoitettu pumpun ja suotimen väliin? Jos on niin silloin paine voi olla eri v-koneistossa ja ö-paineanturilla.
Pihassa on yx lankku jossa ö-paine kuumana keäpäivänä motariajon jälkeen tyhjäkäynnillä on pikkasen vajaa kilo mutta ei siinä v-koneisto silti äännä silloinkaan

Re: 124 200d kansi
Omien kokemusteni mukaan ei juurikaan mittarissa näy jos painetta karkaa kannelta.Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta? Onko anturi sijoitettu pumpun ja suotimen väliin? Jos on niin silloin paine voi olla eri v-koneistossa ja ö-paineanturilla.
Meillä oli vuosia ajossa 200D jossa öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä 0,6-0,8 eikä nostimet ääntäneet.Pihassa on yx lankku jossa ö-paine kuumana keäpäivänä motariajon jälkeen tyhjäkäynnillä on pikkasen vajaa kilo mutta ei siinä v-koneisto silti äännä silloinkaan
Kannentiivisteen vaihdoin nestevuodon takia eikä se vaikuttanut öljynpaineisiin.
KK-laakerien vaihdolla olisi ehkä paineet nousseet mutta mitään muuta oiretta ei ollut kuin mittarin alhainen lukema niin mitäpä sitä remontoimaan.
Mittarissa oli jotain 620000 kun auto myytiin eteenpäin.
wiimax.fi
Re: 124 200d kansi
Monenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästädealer kirjoitti:Näitä on sattunut omalle kohdalle ihmeteltäväksi niin monta 110D Vitoa etten muista tarkkaan, ehkä 5-10,

Ei vältämättä näytä tai ehkä tietysti hitusen matalampaa, mutta sitä on käyttäjän vaikea huomata koska öljynpaine (tyhjäkäynnillä) on pikkuhiljaa laskenut muutaman dekadin.Jari Ke kirjoitti:Vielä tuosta paineen karkamisesta kun vuotaa ketjukoteloon. Jos paine putoaa ja siksi nostimet ääntää niin ilmeisesti ö-painemittarikin näyttää selvästi alempaa ö-painetta?
Nimittäin paine mitataan sieltä öljykanavan runkolinjasta ja siellä se paine on vielä kohtuullinen, sitten sa haarutuu moneen paikkaan ja kun yksi pieni puro vuotaakin suoraan jakokoppaan, eikä kulje kannen nostimien sivutse kannen päähän ja sieltä takaisin, niin vain tuon haaran paineessa näkyy vajausta.
Tilanne on sama kuin kaupungissa kun tapahtuu putkirikko, yksi kaupunginosa kärsii painehävikistä, mutta muu kaupunkin nauttii vielä täydestä paineesta koska putkirikon aiheuttama vuoto on murto-osa pääpumpun tuotosta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: 124 200d kansi
Ei se öljynpaine siitä nouse vaikka se kannentiiviste vuotaisikin johonkin sitä öljyä. Laskee ennemminkin.tapsa.jalonen kirjoitti:tilanne on justiinsa tuo että tyhjäkäynnillä käynti ääni on koliseva ja paine 2,5 kg kun kuuluis lämpimänä noin paljon ajetussa olla alle 2kg. eli paine karkaa ketjukoppaan jos oikein ymmärsin. Kiitos kaikille kommenteista!
Toisekseen öljynpaineelle ei ole mitään arvoa mitä se pitäisi esim 500tkm ajetussa koneessa olla.
Huonolla huollolla (liian pitkillä öljynvaihtoväleillä ajettu, kuluneet laakerit, öljypumppu) olleessa koneessa se voi olla 0.5kg ja hyvin pidetyssä ja huolletussa koneessa siellä 2.5kg paikkeilla.
Moottorit on tällaisessa tilanteessa täysin yksilökohtaisia.
Re: 124 200d kansi
Ensimmäistä tutkittiin ja arveltiin että turbo rikki, no selvisihän se aikanaan ettei ole, toisen kohdalla että oiskohan tässäkin kannentiiviste rikki ... loput on diagnosoitu jo puhelimessa kansipahviviaksiMonenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästä

wiimax.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: 124 200d kansi
vitossa helppo ruuvvata kannen takapäähän öljynpainemittari kiinni ja kattooo kuinka neula väpättääädealer kirjoitti:Ensimmäistä tutkittiin ja arveltiin että turbo rikki, no selvisihän se aikanaan ettei ole, toisen kohdalla että oiskohan tässäkin kannentiiviste rikki ... loput on diagnosoitu jo puhelimessa kansipahviviaksiMonenenko kohdalla lakkasit ihmetelemästä
