7G -vaihteisto kiukuttelee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja HS »

Autoni on W203 C 320CDI -06 7 G. Tämä laatikko alkoi kiukuttelemaan ajoittain siten, että se lukitsee vian ilmaantuessa sen hetkisen vaihteen päälle ja ei vaihda kumpaakaan suuntaa sekä tiptronic ei myös toimi. Restarttauksen jälkeen kaikki taas toimii moitteettomasti 10km tai jopa tuhansia kilsoja.
Starilla löydettiin, että johdinlevyssä sijaitseva turbiinin joku pyörimisnopeustunnistin (en muista sen ihan oikeaa nimeä nyt, mutta tähän suuntaan se muistaakseni oli) on rikki. Anyway, sanoivat että johdinlevy täytyy uusia, jossa osa sijaitsee. Mulle sanottiin huoltamolle, että 7G -laatikosta on neljä eri softaa ja mulla on just se ensimmäinen malli, johon ei riitä pelkästään johdinlevyn vaihto, koska sitä ei voi ohjelmoida. (Tätä he tutkivat useamman tunnin ja olivat yhteydessä maahantuojaankin). Lisäksi joutuu myös vaihtamaan sen johdinlevyn alla olevan venttiilikoneistosysteemin eli uutta tulisi koko paketti, jolloin ohjelmointi vasta onnistuisi. Muihin 7G -vaihteistoihin voidaan vaihtaa pelkästään johdinlevy ja ohjelmoida se. Aikamoinen hintaero, kun pelkkä johdinlevy 515€ ja koko paketti sisältäen venttiilikoneiston 1750€. Onko kellään vastaanlaista kokemusta, että ensimmäiseen softaanko muka ei pysty vaihtamaan pelkästään johdinlevyäkö??? :roll: :roll:



kiitos vastauksista jo etukäteen! :D
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HS kirjoitti:Autoni on W203 C 320CDI -06 7 G. Tämä laatikko alkoi kiukuttelemaan ajoittain siten, että se lukitsee vian ilmaantuessa sen hetkisen vaihteen päälle ja ei vaihda kumpaakaan suuntaa sekä tiptronic ei myös toimi. Restarttauksen jälkeen kaikki taas toimii moitteettomasti 10km tai jopa tuhansia kilsoja.
Starilla löydettiin, että johdinlevyssä sijaitseva turbiinin joku pyörimisnopeustunnistin (en muista sen ihan oikeaa nimeä nyt, mutta tähän suuntaan se muistaakseni oli) on rikki. Anyway, sanoivat että johdinlevy täytyy uusia, jossa osa sijaitsee. Mulle sanottiin huoltamolle, että 7G -laatikosta on neljä eri softaa ja mulla on just se ensimmäinen malli, johon ei riitä pelkästään johdinlevyn vaihto, koska sitä ei voi ohjelmoida. (Tätä he tutkivat useamman tunnin ja olivat yhteydessä maahantuojaankin). Lisäksi joutuu myös vaihtamaan sen johdinlevyn alla olevan venttiilikoneistosysteemin eli uutta tulisi koko paketti, jolloin ohjelmointi vasta onnistuisi. Muihin 7G -vaihteistoihin voidaan vaihtaa pelkästään johdinlevy ja ohjelmoida se. Aikamoinen hintaero, kun pelkkä johdinlevy 515€ ja koko paketti sisältäen venttiilikoneiston 1750€. Onko kellään vastaanlaista kokemusta, että ensimmäiseen softaanko muka ei pysty vaihtamaan pelkästään johdinlevyäkö??? :roll: :roll:



kiitos vastauksista jo etukäteen! :D
hinnta sille levylle oli aikasa kovan kuuloinen satuuko oleman osa numeroa?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HS »

Valitettavasti mulla ei ole tällä hetkellä osanumeroa, mutta kysäsin Tampereen KL-varaosista, jossa oli hintaa 1480€. Eli lähes 300€ jo halvempi kuin Vehon hinta. Saksasta saisi varmasti vielä edullisemmin!
Nyt autossa ei ole ollut vikaa taas vähään aikaan, joten täytyy nyt seurailla, että esiintyykö vikaa vielä. Sekin voi olla, että öljyissä on pyörinyt joku kökkö, joka aiheuttaa kontaktihäiriöitä johdinlevyssä. Nyt on yhteensä muutaman kerran öljyt vaihdettu vikojen selvitysten yhteydessä, joten täytyy tarkastella asiaa! :roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Jos olisi oma, ottaisin sen kytkentälevyn käteen ja putsaisin sen kunnolla. Sitten purkaisin venttiilikoneiston kanava kerrallaan ja putsaisin venttiilit
ja kanaviston. Hinta nolla euroa ja se todennäköisesti auttaa. Eri asia on jos kytkentälevyä ei saa venttiilikoneistosta irti.
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HS »

joo huoltoliike putsasi venttiillit ja muut komponentit huolella vaikka johdinlevyä eivät onnistuneetkaan ohjelmoida. johdinlevyn saa irti helpolla venttiilikoneistosta. Toivottavasti se nyt auttaa ettei tarvitse vaihtaa koko pakettia. toistaiseksi ei ei ole vika ainakaan vielä uusiutunut. Varaosamyyntiä mielestäni pitäisi ehdottomasti parantaa myymällä pienempiä osia, ettei aina tarvitse uusia "puolta" autoa kun jokin pieni komponentti hajoaa. :roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Vääntäkää tyhmälle (eli minulle) rautalangasta, että miten tässä tapauksessa softa voi vaikuttaa johonkin osaan, siten, että rautaa pitää vaihtaa softan sanelemana?

Mainittiin, että 7G:stä on olemassa 4 eri softaversiota. Ilmeisesti erot eivät ole pelkästään koodilliset vaan myös rautapuoli (vaikkapa pelkät piirikortit tmv) ovat näissä neljässä versiossa erilaisia ja niitä ei voi vaihdella 7G-laatikon eri versioiden kesken? Tämä selittäisi kyllä asian.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Division kirjoitti:Vääntäkää tyhmälle (eli minulle) rautalangasta, että miten tässä tapauksessa softa voi vaikuttaa johonkin osaan, siten, että rautaa pitää vaihtaa softan sanelemana?

Mainittiin, että 7G:stä on olemassa 4 eri softaversiota. Ilmeisesti erot eivät ole pelkästään koodilliset vaan myös rautapuoli (vaikkapa pelkät piirikortit tmv) ovat näissä neljässä versiossa erilaisia ja niitä ei voi vaihdella 7G-laatikon eri versioiden kesken? Tämä selittäisi kyllä asian.

Juuri tämän takia kyselin osa numeroa(voisi verratta eroja )

voi myös olla että ohjaa painetta eritavalla(ja siksi tarvii toisen laisia jousia, karoja ym) tai solenoidessa, antureisa eroa (singnali jänittesä tms)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Jep, koska jos pelkästä softasta johtuu, ettei voi vaihtaa pelkkää johdinlevyä niin tulee mieleen, että päivittää ensin softan ja sitten vaihtaa hilppeitä sinne... näin siis enempää asiaa tuntematta tulisi ensimmäisenä mieleen. Asia tietysti ihan toinen jos eroja löytyy rautapuoleltakin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Paljonko autollasi on ajettu HS, jos Veho ei suostu tulemaan yhtään vastaan hinnassa? Aika ikävää, jos neljä vuotta vanhassa autossa pukkaa noin kalliita vikoja osissa jotka eivät ole kuluvia(vai ovatko?).
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja HS »

Autollani on ajettu jo 204tkm. Sitä mä vähän tiedustelinkin, että jos veho tulisi vähän vastaan, koska ei nämä pitäisi olla mitään kulutusosia. Mitään vastausta heiltä mä en asiaan ainakaan vielä saanut, ehkä tiedustelee asiaa. Tuskimpa valmistajaa jne. kiinnostaa tällaisten korvaukset...! :roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

7V solenoidit
Kuva
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
ratakaksnelkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 25.01.2007 16:39
Paikkakunta: Vantaa

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja ratakaksnelkku »

Meikäläisen paluu mersukantaa ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kävin viimeviikolla hakemassa Saksasta farkku 211 280 cdi:n. Vuosmallia 2006 ja V6:sella ja 7G-vaihteistolla. Sain auton lauantaina Suomen kamaralle ja jo nyt on pari päivää temppuilua takana. Eli oireet vastaavat kuin ketjun alottajalla. Vaihde jymähtää päälle, eikä auta kick-downit eikä käsivalinnat. Sammutus ja taas pelittää.

Käytin auton puolitutulla Veholaisella huollossa maanantaina (itse asiassa ennen temppuilua). Hän antoi testituloksen mukaan, jossa teksti: "rakenneosan Y3/8n2 (sisäinen kierroslukutunnistin (VGS)) signaali ei ole käytettävissä".

Kyselin mekaanikolta mitä meinaa ja sanoi, että välttämättä ei mitään vakavaa, mutta pahimmassa tapauksessa SHD-yksikön vaihto. Käski seurailla vaihteiston toimintaa. No eipä tarvinnut kuin päivä ajella, niin ongelma ilmeni..

Osan numeroa mulla ei vielä ole, mutta voisin sitä kysellä Veholta huomenna. Niillä luulisi tietokannasta löytyvän vaihteiston numero?? Toivottavasti meikäläisen vaihteisto on mallia, johon saa vaihdettua pelkän johdinlevyn.

Jokos HS:llä vaihteisto pelittää?
Mörökölli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 22.03.2007 07:26

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Samanlainen ongelma 722.422 laatikossa. Vaihteet lukittuivat jne ... Mutta vika korjaantui kun vaihdoin oikean etupyörän nopeusanturin uuteen.

Anturin pinta oli hioutunut kuopalle kun pyörän laakeri hajosi. Anturi toimi vielä vuoden laakereiden vaihdon jälkeen.
W204 Farkku C 350 CDI 4matic Automaatti 2011
W204 Farkku C 220 CDI Automaatti 2008
W211 Farkku E 1.8 Kompressori Automaatti 2004
W202 Farkku 200 Automaatti 2000
austin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 28.09.2011 21:20

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja austin »

Moi


-06 R sarjan laatikko kiukuttelee myös. Jokin pykälä jää päälle eikä vaihda suuremmalle.
Tähän asti auton sammuttamalla oire on mennyt ohi mutta tänään jäi päälle.
Veholla epäiltiin tuota SHD-yksikköä. Noin 4000€ vaihdettuna.
Mitenkäs aikaisemmille kysyjille on asian kanssa käynyt???
Osaako kukaan suositella mitä tehdä tai kuka pk seudulla korjaa Mersuja.
Ei oikein kiinnosta maksaa Veholle tuollasia rahoja.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Täällä tekee e280cdi välillä sellaista, että kun muutaman kilsan ajon jälkeen kiihdyttää 80km/h nopeuteen on 5-vaihde silmässä ja ei vaihda millään ylöspäin. Pienemmälle vaihtaa kyllä kepistä. Tämän jälkeen kun on ajanut 1-2km tuota 80km/h, niin vaihtaa isommalle. :eh:
Sitten on tehnyt muutaman kerran sellaisen tempun, että 50km/h ja kolmonen silmässä, ei vaihda ylös eikä alas kepistäkään, ei vaikka kiihdyttäisi vauhdin 80-100km/h. Tämä on esiintynyt viimeksi kyllä vain alkukesästä, merkkihuollon osittaisen öljynvaihdon seurauksena.. Juhannusviikolla sitten huuhdeltiin laatikko, eikä tätä ominaisuutta ole ilmennyt sen jälkeen, tuo ylempi 5-vaihteelle jämähtäminen kyllä sekä lukuisia muita "ominaisuuksia", huollon mielestä... :clap:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RikuK kirjoitti:Täällä tekee e280cdi välillä sellaista, että kun muutaman kilsan ajon jälkeen kiihdyttää 80km/h nopeuteen on 5-vaihde silmässä ja ei vaihda millään ylöspäin. Pienemmälle vaihtaa kyllä kepistä. Tämän jälkeen kun on ajanut 1-2km tuota 80km/h, niin vaihtaa isommalle. :eh:
Sitten on tehnyt muutaman kerran sellaisen tempun, että 50km/h ja kolmonen silmässä, ei vaihda ylös eikä alas kepistäkään, ei vaikka kiihdyttäisi vauhdin 80-100km/h. Tämä on esiintynyt viimeksi kyllä vain alkukesästä, merkkihuollon osittaisen öljynvaihdon seurauksena.. Juhannusviikolla sitten huuhdeltiin laatikko, eikä tätä ominaisuutta ole ilmennyt sen jälkeen, tuo ylempi 5-vaihteelle jämähtäminen kyllä sekä lukuisia muita "ominaisuuksia", huollon mielestä... :clap:
Joissain tapauksissa on 7v laatikon onkelmiin auttanut laatikon ohjaus ohjelman päivitys
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13743
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja DBFI »

RikuK kirjoitti:Täällä tekee e280cdi välillä sellaista, että kun muutaman kilsan ajon jälkeen kiihdyttää 80km/h nopeuteen on 5-vaihde silmässä ja ei vaihda millään ylöspäin. Pienemmälle vaihtaa kyllä kepistä. Tämän jälkeen kun on ajanut 1-2km tuota 80km/h, niin vaihtaa isommalle. :eh:
:
Tämä kyllä kuulostaa hiukkaspöntön polttovaiheelta. Varhaisimmissa toteutuksissa estettiin ylöspäin vaihto polton aikana jopa niin tiukasti että jos vaihtoi rattinappuloista/kepistä manuaalisesti alas niin auto ei suostunut vaihtamaan takaisin edelliselle isommalle vaihteelle vaikka ajaisi tasanopeutta. Softapäivityksellä tämä vaihtamistyyli muutettiin järkevämmän oloiseksi vaikka ajattaahan se auto edelleenkin isommilla kierroksilla pöntön polton aikana.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja RikuK »

CDI203 kirjoitti: Joissain tapauksissa on 7v laatikon onkelmiin auttanut laatikon ohjaus ohjelman päivitys
On softat päivitetty. Ehkä vähän aikaa toimi paremmin. Toinen korjaamo suositteli jonkun lisäaineen käyttöä seuraavassa laatikkoöljynvaihdossa.
DBFI kirjoitti: Tämä kyllä kuulostaa hiukkaspöntön polttovaiheelta. Varhaisimmissa toteutuksissa estettiin ylöspäin vaihto polton aikana jopa niin tiukasti että jos vaihtoi rattinappuloista/kepistä manuaalisesti alas niin auto ei suostunut vaihtamaan takaisin edelliselle isommalle vaihteelle vaikka ajaisi tasanopeutta. Softapäivityksellä tämä vaihtamistyyli muutettiin järkevämmän oloiseksi vaikka ajattaahan se auto edelleenkin isommilla kierroksilla pöntön polton aikana.
Epäilin tätä itsekkin, mutta kun olen seurannnut moottorin jäähdytysnesteen lämpöjä 4-alueilmastoinnin kanavalta numero 6, niin enpä usko, että hiukkaspoltosta olisi kyse..
Normaalisti ajaessa (tasaista nopeutta) lämmöt on 85c-86c ja kun hiukkaspöntön poltto menee päälle nousee lämmöt noin 90c korville. Tämän olen todennut siis silloin kun lämmöt ovat olleet jonkun aikaa ~90c ja kun auton on sammuttanut, niin kuluu melekonen naksutus konehuoneesta/pakoputkesta ja haisee hieman "palaneen käry".
Toisaalta onko tietoa, että onko noita hiukkaspolttoja kuinka paljon "eripituisia", siis voisiko olla ihan muutaman minuutin pituisia?

Polton ollessa päällä ei yleensä vaihda pienemmälle tämä yksilö. Itseasiassa auto toimii juoheammin ja pikkukierroksilla on paremmin voimaa kun poltto on päällä..

Viime talvena oli tällainen: Pakkasta noin -35c, pakoputkista alkoi tulla kaupunkiajossa ihan hemmetisti höyryä, ilmastoinnin näytöstä moottorin lämmöt näkosälle ~90c. Pakoputkista tuli siis sellainen kevyesti 3-4 metriä paksu ja valehtelematta 5-8 metriä korkea vesihöyrypilvi (tietysti kovalla pakkasella näkyy hyvin).
Meikä siinä jo ajatteli, että nytkö tuo on syttymässä tuleen.. :wtf: . Ihan alkoi hävettää, kun liikennevaloissa ei takanaolevia autoja näkynyt ollenkaan, senverran sankkaa höyryä putkesta tuli.

No, laitoin lämppärin säädön 25c:lle ja suuntasin maantielle, jossa höyryvana lähestulkoon hävisi. moottorin lämmöt pysyi siinä 90-92c, ennätysmäistä näin kovalla pakkasella. Ajelin 20km, pysähdyin: Hillitön höyryäminen vaan jatkui. Kestääpä kauan hiukkastenpoltto? Ajoin yhteensä varmaan noin 45min-tunnin, jonka jälkeen moottorin lämmöt yhtäkkiä alkoivat pudota ja jäivät sitten 75c-80c tienoille.
Tämä ihmetytti hieman, sillä yleensä tuo poltto on hoitunut juurikin siinä 10min/15km/min80km/h ajassa, joka täällä foorumillakin muistaakseni on neuvottu.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RikuK kirjoitti:
CDI203 kirjoitti: Joissain tapauksissa on 7v laatikon onkelmiin auttanut laatikon ohjaus ohjelman päivitys
On softat päivitetty. Ehkä vähän aikaa toimi paremmin. Toinen korjaamo suositteli jonkun lisäaineen käyttöä seuraavassa laatikkoöljynvaihdossa.
DBFI kirjoitti: Tämä kyllä kuulostaa hiukkaspöntön polttovaiheelta. Varhaisimmissa toteutuksissa estettiin ylöspäin vaihto polton aikana jopa niin tiukasti että jos vaihtoi rattinappuloista/kepistä manuaalisesti alas niin auto ei suostunut vaihtamaan takaisin edelliselle isommalle vaihteelle vaikka ajaisi tasanopeutta. Softapäivityksellä tämä vaihtamistyyli muutettiin järkevämmän oloiseksi vaikka ajattaahan se auto edelleenkin isommilla kierroksilla pöntön polton aikana.
Epäilin tätä itsekkin, mutta kun olen seurannnut moottorin jäähdytysnesteen lämpöjä 4-alueilmastoinnin kanavalta numero 6, niin enpä usko, että hiukkaspoltosta olisi kyse..
Normaalisti ajaessa (tasaista nopeutta) lämmöt on 85c-86c ja kun hiukkaspöntön poltto menee päälle nousee lämmöt noin 90c korville. Tämän olen todennut siis silloin kun lämmöt ovat olleet jonkun aikaa ~90c ja kun auton on sammuttanut, niin kuluu melekonen naksutus konehuoneesta/pakoputkesta ja haisee hieman "palaneen käry".
Toisaalta onko tietoa, että onko noita hiukkaspolttoja kuinka paljon "eripituisia", siis voisiko olla ihan muutaman minuutin pituisia?

Polton ollessa päällä ei yleensä vaihda pienemmälle tämä yksilö. Itseasiassa auto toimii juoheammin ja pikkukierroksilla on paremmin voimaa kun poltto on päällä..

Viime talvena oli tällainen: Pakkasta noin -35c, pakoputkista alkoi tulla kaupunkiajossa ihan hemmetisti höyryä, ilmastoinnin näytöstä moottorin lämmöt näkosälle ~90c. Pakoputkista tuli siis sellainen kevyesti 3-4 metriä paksu ja valehtelematta 5-8 metriä korkea vesihöyrypilvi (tietysti kovalla pakkasella näkyy hyvin).
Meikä siinä jo ajatteli, että nytkö tuo on syttymässä tuleen.. :wtf: . Ihan alkoi hävettää, kun liikennevaloissa ei takanaolevia autoja näkynyt ollenkaan, senverran sankkaa höyryä putkesta tuli.

No, laitoin lämppärin säädön 25c:lle ja suuntasin maantielle, jossa höyryvana lähestulkoon hävisi. moottorin lämmöt pysyi siinä 90-92c, ennätysmäistä näin kovalla pakkasella. Ajelin 20km, pysähdyin: Hillitön höyryäminen vaan jatkui. Kestääpä kauan hiukkastenpoltto? Ajoin yhteensä varmaan noin 45min-tunnin, jonka jälkeen moottorin lämmöt yhtäkkiä alkoivat pudota ja jäivät sitten 75c-80c tienoille.
Tämä ihmetytti hieman, sillä yleensä tuo poltto on hoitunut juurikin siinä 10min/15km/min80km/h ajassa, joka täällä foorumillakin muistaakseni on neuvottu.

Poltton pituuteen vaikutta ainakin miten suuri on tyhjennys tarve, lisäksi jos on ulkona oikeen kylmä voi sillä olla vaikeuksia saada nosteltua pakokaasun(pönikän) lämpö tarppeksi ylös

jos laatikon ohjailu ohjelma on jo päivtetty tuoreimpaan versiion seuraavaksi kannatta käydä päivitämässä moottorin ohjaus ohjelma uusimpaan versioon(pönikän osalta niissä on jossain vaiheesa ollut päivitys tarvetta, jostain syystä poltot muttuneet)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
austin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 28.09.2011 21:20

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja austin »

Moro


Nyt on sitten laatikko on jumissa.
Jäi neloselle eikä auton sammuttaminenkaan enää nollaa tilannetta.
Vapaa ja pakki menee päälle.

Pitää varmaan nilkuttaa Veholle, parista paikasta olen kysellyt mutta
ei ole ollut tuttu vika.

Löytyykö foorumilta hyviä neuvoja?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

austin kirjoitti:Moro


Nyt on sitten laatikko on jumissa.
Jäi neloselle eikä auton sammuttaminenkaan enää nollaa tilannetta.
Vapaa ja pakki menee päälle.

Pitää varmaan nilkuttaa Veholle, parista paikasta olen kysellyt mutta
ei ole ollut tuttu vika.

Löytyykö foorumilta hyviä neuvoja?

Onkos se mennyt monta kertaa vikatilaan aiemin?
Jonnekin *:rin piuhaan(tai oikeestaan jostain *:ri auton luo...)
Jos on mennyt aieminkin vikatillan niin jossain vaiheessa tulee kerroisa raja vastaan
Minkä nollaa avaimeista ettäolisi pakko hoitaa vika kuntoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
austin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 28.09.2011 21:20

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja austin »

Moi


Joskus loppukesällä alkoi ajoittain jumittamaan.

Missään vaiheessa ei ajotietokone viasta tai häiriöstä ilmoittanut.


km
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

austin kirjoitti:Moi


Joskus loppukesällä alkoi ajoittain jumittamaan.

Missään vaiheessa ei ajotietokone viasta tai häiriöstä ilmoittanut.


km
Ajotieto kone ei näistä vioista ilmotele(se keskitty ilmotelemaan polttimon palamisesta, pesuveden vähyydestä ja sen tyypisistä)

*:rin piuhan päähän niin selken mikä sitä vaivaa
Onkos auto missä päin?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
austin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 28.09.2011 21:20

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja austin »

Moro

Itä vantaalla.

Kulkeehan tuo vielä tosin hissukseen, lähiseudulle...
HS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: La 23.10.2004 19:01
Paikkakunta: Tampere

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja HS »

Moi,

Autossani puhdistettiin laatikon hydrauliikkakoneiston venttiilit sekä itse johdinlevy, jotka olivat kuulemma aika likaiset, koska nämä uivat kokoajan öljyssä. Tämä homma itselläni auttoi ja 20tkm aikana ei tullut mitään ongelmia, kunnes nyt vasta lähiaikoina on taas tehnyt vian pari kertaa ja restart on auttanut. Näin olen ainakin itse pärjännyt, kun ei ole raskinnut alkamaan uusimaan koko vaihteiston hydrauliikka/luistinyksikköä, joka on noin 1700€. Mulla on vielä harmittavasti se laatikon ensimmäinen versio, johon ei pysty vaihtamaan ainoastaan johdinlevyä, jossa tämä ko. vika on. Pelkkä johdinlevy ei ole läheskään niin kallis (noin 700€), jonka kuulemma voi vaihtaa uudemmalla päivityksellä oleviin laatikoihin, jolloin see konffattua toimimaan auton diagnostiikan kanssa. Itse epäilen, että kyseessä ei ole itselläni ainakaan mikään varsinaisesti rikki vaan joku lika pyörii laatikossa aiheuttamassa näitä ongelmia, koska esim. johdinlevy on täynnä johdinlankoja ja lika aiheuttaa kontaktihäiriöitä tms. Maalaisjärjellä ajateltuna 20tkm ei voisi ajaa, jos joku laite tai komponentti olisi itsessään rikki. Eli kannattaa ensimmäiseksi puhdistaa ne venttiillit ja johdinlevy (varovasti) ja tietenkin vaihtaa uudet öljyt! :roll:
Nyt kattellaan uutta pirssiä Saksan maalta...

Exät:
- MB C 320 CDI STW Avantgarde Sport Edition -06
- MB E 200 CDI -00 W210
- MB W124 200D -85 "IKILIIKKUJA"
- BMW E30 316 1.8 -87
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Melko likaisi ovat ventiili koneisto ollet kun niitä on avanut
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mikadoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 02.12.2003 13:51
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja Mikadoo »

Kaverilla on ihan vastaavia vikoja Ml maasturissa.

Pitäsköhän ottaa auto nosturille ja purkaa tuo venttiilikoneisto, voisin samalla ottaa kuvia työvaihdeista ja todeta jälkeen päin miten ei pidä tehdä :D :clap:

-Mika-
w204 220cdi -08

Unimog 406 -70

Unimog 411 -63

w110 220 -6?

w126c Om606

w136 Rod.
Avatar
RikuK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 430
Liittynyt: Ke 30.04.2003 10:07

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja RikuK »

Mikadoo kirjoitti:Kaverilla on ihan vastaavia vikoja Ml maasturissa.

Pitäsköhän ottaa auto nosturille ja purkaa tuo venttiilikoneisto, voisin samalla ottaa kuvia työvaihdeista ja todeta jälkeen päin miten ei pidä tehdä :D :clap:

-Mika-
Ilman muuta jos vaan mahdollista. Kiinnostaisi itelläkin onko tuo kuinka vaativa operaatio. :thumbup:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 7G -vaihteisto kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

RikuK kirjoitti:
Mikadoo kirjoitti:Kaverilla on ihan vastaavia vikoja Ml maasturissa.

Pitäsköhän ottaa auto nosturille ja purkaa tuo venttiilikoneisto, voisin samalla ottaa kuvia työvaihdeista ja todeta jälkeen päin miten ei pidä tehdä :D :clap:

-Mika-
Ilman muuta jos vaan mahdollista. Kiinnostaisi itelläkin onko tuo kuinka vaativa operaatio. :thumbup:
On helppo homma aikaa siihen tosin kulluu purkailuineen, puhdistuksineen ja kasauksineen jonkin verran
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin