CDI203 kirjoitti:
Joissain tapauksissa on 7v laatikon onkelmiin auttanut laatikon ohjaus ohjelman päivitys
On softat päivitetty. Ehkä vähän aikaa toimi paremmin. Toinen korjaamo suositteli jonkun lisäaineen käyttöä seuraavassa laatikkoöljynvaihdossa.
DBFI kirjoitti:
Tämä kyllä kuulostaa hiukkaspöntön polttovaiheelta. Varhaisimmissa toteutuksissa estettiin ylöspäin vaihto polton aikana jopa niin tiukasti että jos vaihtoi rattinappuloista/kepistä manuaalisesti alas niin auto ei suostunut vaihtamaan takaisin edelliselle isommalle vaihteelle vaikka ajaisi tasanopeutta. Softapäivityksellä tämä vaihtamistyyli muutettiin järkevämmän oloiseksi vaikka ajattaahan se auto edelleenkin isommilla kierroksilla pöntön polton aikana.
Epäilin tätä itsekkin, mutta kun olen seurannnut moottorin jäähdytysnesteen lämpöjä 4-alueilmastoinnin kanavalta numero 6, niin enpä usko, että hiukkaspoltosta olisi kyse..
Normaalisti ajaessa (tasaista nopeutta) lämmöt on 85c-86c ja kun hiukkaspöntön poltto menee päälle nousee lämmöt noin 90c korville. Tämän olen todennut siis silloin kun lämmöt ovat olleet jonkun aikaa ~90c ja kun auton on sammuttanut, niin kuluu melekonen naksutus konehuoneesta/pakoputkesta ja haisee hieman "palaneen käry".
Toisaalta onko tietoa, että onko noita hiukkaspolttoja kuinka paljon "eripituisia", siis voisiko olla ihan muutaman minuutin pituisia?
Polton ollessa päällä ei yleensä vaihda pienemmälle tämä yksilö. Itseasiassa auto toimii juoheammin ja pikkukierroksilla on paremmin voimaa kun poltto on päällä..
Viime talvena oli tällainen: Pakkasta noin -35c, pakoputkista alkoi tulla kaupunkiajossa ihan hemmetisti höyryä, ilmastoinnin näytöstä moottorin lämmöt näkosälle ~90c. Pakoputkista tuli siis sellainen kevyesti 3-4 metriä paksu ja valehtelematta 5-8 metriä korkea vesihöyrypilvi (tietysti kovalla pakkasella näkyy hyvin).
Meikä siinä jo ajatteli, että nytkö tuo on syttymässä tuleen..

. Ihan alkoi hävettää, kun liikennevaloissa ei takanaolevia autoja näkynyt ollenkaan, senverran sankkaa höyryä putkesta tuli.
No, laitoin lämppärin säädön 25c:lle ja suuntasin maantielle, jossa höyryvana lähestulkoon hävisi. moottorin lämmöt pysyi siinä 90-92c, ennätysmäistä näin kovalla pakkasella. Ajelin 20km, pysähdyin: Hillitön höyryäminen vaan jatkui. Kestääpä kauan hiukkastenpoltto? Ajoin yhteensä varmaan noin 45min-tunnin, jonka jälkeen moottorin lämmöt yhtäkkiä alkoivat pudota ja jäivät sitten 75c-80c tienoille.
Tämä ihmetytti hieman, sillä yleensä tuo poltto on hoitunut juurikin siinä 10min/15km/min80km/h ajassa, joka täällä foorumillakin muistaakseni on neuvottu.