Kolmella käyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

No niin,kun käynnistää kylmän koneen niin käy kolmella,hetken päästä käy kuitenkin kaikilla.Muutenkin on käynti huonoa,käy jotenkin ihmeen raskaasti ja putkessa paukkaa. Tulpanjohdot,tulpat,vjkansi ja pyöriä vaihdettu eikä vaikutusta. Pitääkö muuten bensapumpun käydä kokoajan,tarkoitan että kun kääntää virrat päälle niin eikös sen pitäis hetken käydä ja sitten sammua? Nyt se huutaa kokoajan??
Vinkkejä/neuvoa mitä seuraavaksi kannattaa tutkia? W124/230e vm-92
Avatar
GMB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 429
Liittynyt: Pe 26.03.2010 08:04
Paikkakunta: Rauma

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja GMB »

Pensamersut on pe....tä mut ei saa vetää hernettä nenään.Mites on veden katoamista jäähdyttimestä.
tein itse ja säästin
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

GMB kirjoitti:Pensamersut on pe....tä mut ei saa vetää hernettä nenään.Mites on veden katoamista jäähdyttimestä.
Eipä hävitä vesiä.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Pumppu kerää paineen virrat päällä ja sen jälkeen sammuu. Nyt se ei saa järjestelmäpainetta kasaan kun huutaa koko ajan.
Joku suutin vuotaa sylinteriin bensaa ja kestää tovin että se palaa kuivaksi se tulppa. Samalla se ylimääräinen bensa paukkuu putkessa.

Jos käynnistät uudestaan hetimiten sammutuksen jälkeen, niin käy kiltisti neljällä - eikös? Kun se suutin ei ole vielä ehtinyt vuotaa ja kastella tulppaa.

Jos pumppu huutaa koko ajan ja bensa ei haise eikä valu maahan niin se menee sylinteriin?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Huikko kirjoitti:Pumppu kerää paineen virrat päällä ja sen jälkeen sammuu. Nyt se ei saa järjestelmäpainetta kasaan kun huutaa koko ajan.
Joku suutin vuotaa sylinteriin bensaa ja kestää tovin että se palaa kuivaksi se tulppa. Samalla se ylimääräinen bensa paukkuu putkessa.

Jos käynnistät uudestaan hetimiten sammutuksen jälkeen, niin käy kiltisti neljällä - eikös? Kun se suutin ei ole vielä ehtinyt vuotaa ja kastella tulppaa.

Jos pumppu huutaa koko ajan ja bensa ei haise eikä valu maahan niin se menee sylinteriin?
Tuo olis todennäköinen syy,mutta perhana joku on vieny koko releen ja vetäny pumpulle jostain virrat. Rele tosiaan uupuu,oli tarkoitus tutkia sitä mutta tyhjästä on paha nyhjästä...

Ei sattus kellään olemaan ylimääräistä relettä??
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Voe helevata.... Ongelma pahenee,oli sitten kylmä tai lämmin kone niin aina käynnistäessä käy kolmella hetken aikaa.Oliskohan puolassa jotain häikkää? Tyhjäkäynti aaltoilee, ei kovin paljoa mutta selvästi havaittavissa. Mikähän tässä oikein mättää? Ideoita??
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jos nyt ekaksi palauttaisi ne sähköt sellaiseksi kuin ne oli tehtaan jäljiltä. Vianetsintä helpottuu sen jälkeen.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja esukki »

Samanlaisia oireita oli W203 C180 (M111).
Bensapumppu ei jaksa nostaa paineita tai ainakin kestää hetken kun paineet nousee. Jos mittaisit bensanpaineet, uudella pumpulla 4bar, vanhalla paine vaihteli ja alkoi käymään huonosti paineiden laskiessa 2bariin.
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Rele ois hommattu mutta ei pääse kuin ens viikonlopulla asentamaan. Saapahan ainakin jotain korjattua vaikka tuskin se vaikuttaa tuohon käyntiongelmaan. En ole kyl ikinä mitannu autoistani bensanpainetta,mistäs se kannattaa mitata? Voiskohan sen mitata vanhalla öljynpainemittarilla,ois sellanen nurkissa..
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

KE-Jetronicin bensanpaine pitää mitata useammasta paikasta, ei ole helppo juttu ilman oikeita liitosadaptereita -> bensaa pitkin tallia :oops:

Oletan että se olemassaoleva öljynpainemittari on mekaaninen? Ei se tiedä mitä se mittaa, se mittaa vain painetta. Pitkäaikaista käyttöä en suosittele bensiinin kanssa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Joo voipi olla et jätän ammattilaisille tuon homman,ei taida olla itsella sopivia tarvikkeita tuohon operaatioon.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Sähköt ennalleen ja lähimpään bosch car serviceen. Maksaa korjaus ja säätö itsensä kulutuksessa vuodessa takaisin.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Näinhän se on tehtävä.
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Bensanpaineet mitattu 5,5bar. Seuraavaksi rele homma kuntoon ja mitähän sitte....
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Mitattiin pakokaasu päästöt. Lambda 1.062,CO 0.009,CO2 14.41,HC 70,O2 1.36 tyhjäkäynnillä 970rpm
Kierrokset 2120rpm Lambda 1.020,CO 0.013,CO2 15.13,HC 49,O2 0.49.
Kaippa nuo on ok..
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

No niin,kolmella käyminen hävisi itsestään..eli siltä osin kunnossa mutta tilalle uusi vika,nyt nimittäin tyhjäkäynti huutaa lämpösenä reipasta tuhatta! Bensan kulutus on lähteny käsistä,kaupunki kulutus reipas 15l /100km. Alkaa pikkuhiljaa sylettää nämä ongelmat....
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eli tyhjäkäynti moottori jumittaa, putsaa.Sitten kaasuvivusto ei palaa takaisin kokonaan ja kaasuläpällä oleva kytkin ei tiedota ecua että pitää mennä tyhjäkäynti tilaan.
Muuta ei mielestäni voi olla syynä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Petri76
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: La 24.09.2011 19:08

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Petri76 »

Tyhjäkäyntimoottori on putsattu pariin kertaan ja toimii hyvin,ei vaikutusta käyntiin.Kaasuvivustokin tuntuu toimivan moitteetta.Tarkoitatko tuolla kytkimellä tyhjäkäynnin mikrokytkintä?
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Miksei sitä voi viedä asiantuntevalle pajalle, jossa se tulisi kuntoon? Laske mitä tuo 15l/100km kulutus tekee ja kuinka kauan maksat esim satasen huoltolaskua pois sillä kulutuksen normalisoitumisella...

Se kaasuvivuston mikrokytkin tosiaan jos ei ota kontaktia niin jättää kierrokset ylös. Muitakin syitä toki on ja se mikrokytkin ei nosta kulutusta tuolla tavalla.

Bensanpaineet jos on pääpumpulta kunnossa ja mitattu, se ei vielä tarkoita sitä että suutinpaineet ja paluupaine olisivat ok. Muutenkin tuo "korjaantui itsestään" tuntuu vähän oudolta. Autoa kannattaisi käyttää jossain jossa oikeasti tajutaan mitä ja miksi KE-Jetronic tekee. Näin siis jos sen haluaa kuntoon. KeljuErikoisJetin kanssa saa arpoa ja kysellä loppuikänsä ja auto käy aina vähän huonosti, jos ei pääse juonesta kiinni.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se kaasuvivustossa oleva mikrokytkin liittyy vain moottorijarrutuksessa polttoaineen katkaisu toimintaan.Se mikä tunnistaa tyhjäkäynnin on ruiskun alla kaasuläpässä, ei ilmamassa mittarissa vaan siellä alhaalla on perinteinen olisko 50mm läppä ja sen päässä on kolmitoiminen katkaisin.Jos tämä ei palaudu esim. siellä on palautus jousu joka voi olla poikki niin tyhjäkäynti ei pelaa.
Eli kaasuvivusto olisi voideltava tämän takia ja tutki ne jouset.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
BenDilde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.08.2017 02:27

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja BenDilde »

Nostetaanpas vanhaa ketjua. Mulla olis samaa ongelmaa. Ostin juuri '91 230CE:n ja tyhjäkäynti on todella epätasainen, juuri siinä rajalla että sammuuko vai ei. Mutta heti kun painaa vähänkin kaasua, niin käy tasaisesti. Edellinen omistaja epäili että ensimmäinen pytty käy rikkaalla, oli juuri vaihtanut tulpat ja ekan pytyn tulppa oli musta, muut terveen harmaita. Millä voisi tarkistaa/todentaa että sen pytyn suutin työntää ainetta liikaa männälle?
W124 230 CE '91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vaihdat suuttimet suoraan uusiin...todentaa voit että ruisku ylös putkiin kiinni ja bensapumppu 87 nastaan siis pohjaan suoravirta ja lautasta painamaan...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
BenDilde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.08.2017 02:27

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja BenDilde »

atlas kirjoitti:Vaihdat suuttimet suoraan uusiin...todentaa voit että ruisku ylös putkiin kiinni ja bensapumppu 87 nastaan siis pohjaan suoravirta ja lautasta painamaan...
Mitkähän suuttimet tuohon käy? Monelta sivulta antaa niin monta vaihtoehtoa et ihan suoralta kädeltä ei osaa sanoa et mitkä nyt sit olis oikeat :D
W124 230 CE '91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kolmella käyminen

Viesti Kirjoittaja atlas »

https://www.topautoosat.fi/bosch-689905.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Numerothan löytyy joka suuttimen kupeesta kun nostat sen pois...samalla ostat tyviin uudet kumit.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Vastaa Viestiin