Laten 190-projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

eepi kirjoitti:No riippuu mitä haet, 40 profiililla tulee tyhmän näköinen jos ei madallusta tule tarpeeksi. 45 vois täyttää kaaria paremmin.

Itellä joku kesä 16x8 195/40 ja madallettu reilusti (mutta ei riittävästi)
Ei varmaan tuosta enää madallu kummemmin joten 45 on sitten varmaan itselle sopivin valinta. Toi 40-rinkula on ihan jees kanssa mutta noin matalaksi en taida linttaa laittaa, ei pääse edes tallista pois muuten. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Talvilomaviikko vähän sotki projektin kanssa väsäilyä. Tänään sitten sorvin ääreen takaisin ja renkaat tilaukseen. 45-sarjalaisilla lähdetään kokeilemaan. Viikon verran noita saanee Camskilliltä odotella ja sen jälkeen tarttee vielä saada vanteillekin. Missäs Pakardinen on rengassetuppejaan tehnyt?
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Missäs Pakardinen on rengassetuppejaan tehnyt?
Vähän siellä sun täällä. Kuopiossa Rengaskulmassa ja Siilinjärven rengashuollossa. Siilinjärven rengashuollossa ei vaan ole (tai ei siis vielä viime syksynä ainakaan ollut) sitä painetykkiä, millä ammutaan kapeat renkaat leveille vanteille, mutta kyllähän nuo tappelemalla saivat viime syksynä nuo renkaat paikoilleen... Aikaa kyllä tovi vierähti. :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
--Pekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Su 01.08.2010 20:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja --Pekka »

Niin mitkäs jouset tuossa olikaan nyt alla? Kun tuolta jostain pisti silmään fk:n 70/40.. Itellä alla nyt 205/40R16 ja juurikin nuo fk:n jouset ja näyttää tältä
http://pekkiiss.kuvat.fi/kuvat/w201/Kes%E4/.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Että kyllä siellä taitaa 45 profiilillakin pyöriä 8)
w201
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

--Pekka kirjoitti:Niin mitkäs jouset tuossa olikaan nyt alla? Kun tuolta jostain pisti silmään fk:n 70/40.. Itellä alla nyt 205/40R16 ja juurikin nuo fk:n jouset ja näyttää tältä
http://pekkiiss.kuvat.fi/kuvat/w201/Kes%E4/.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Että kyllä siellä taitaa 45 profiilillakin pyöriä 8)
Samainen settihän tuo. Katsotaan nyt josko ne renkaat vielä sieltä Englannista lähtisi tulemaankin, maanantaina tilasin ja tavaraa oli varastossa vaan eipä nuo silti ole vielä lähtenee tai ainakaan meiliä ei ole tullut. Noh, ehtiihän tuota.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Tänään sitten lähtivät Kumhot kohti Suomea. Kohtapuoleen alkaa olemaan päätöksen paikka että pitääkö vanteissa maalit päällä vai alkaako noita hiomaan kirkkaaksi. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hiomaan s****na. :D

Kevät (ja sitä kautta kesärengaskelit) on jo viikon myöhässä, eikä se näille korkeuksille ole tullut ennen vappua muutenkaan. Hyvin ehtii.

Nimim. omissa vielä vanhat renkaatkin päällä.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Pakardinen kirjoitti:Hiomaan s****na. :D

Kevät (ja sitä kautta kesärengaskelit) on jo viikon myöhässä, eikä se näille korkeuksille ole tullut ennen vappua muutenkaan. Hyvin ehtii.

Nimim. omissa vielä vanhat renkaatkin päällä.
Hell yeah! :D Eihän se nyt ole kuin tekemistä vaille enää. Noissakin on entiset renkaat vielä päällä, olen pohtinut että josko nuo jossain saisi pois vanteilta niin helpottaisi oleellisesti vanteiden käsittelyä ja hiomista..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Juu, kyllä se hankalaksi menee kumekset päällä. Painavat ja tielläkin ovat...

Saas nähä, joutuuko itse ajelemaan peltivanteilla ja Barumeilla alkukesän, ennenkun saa nuo Lorinserit kuntoon. Mulla kun tahtoo tässä keväällä olla aina ne pahimmat kiireet... :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin, maalinpoistoa vanteista suoritettu tänään noin viisi tuntia. Ai että onko tiukassa tuo maali.. Läträsin Nitromorsilla sen kun ehdin ja annoin muhia mutta muutamassa vanteessa ei edes lakka pehmennyt. Muovilastalla ja lopun viimein puukolla kaapimalla sitten lähti maali joten kuten irti. Sitten kyllästyin siihenkin hinkuttamiseen ja otin hiomakoneen kun on sen verran tasainen tuo vanteiden pinta. Ei vaan kovin kauaa kuivapaperi kestä koneesessa joten ei tuokaan ole kaksinen konsti.

No, on noista nyt jo suurin osa maaleista poistettu joten ehkä hiomapaperia pääsee jo jatkossa hiukan heiluttelemaan. Hommaa tuntuu olevan..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Noniin, maalinpoistoa vanteista suoritettu tänään noin viisi tuntia. Ai että onko tiukassa tuo maali.. Läträsin Nitromorsilla sen kun ehdin ja annoin muhia mutta muutamassa vanteessa ei edes lakka pehmennyt. Muovilastalla ja lopun viimein puukolla kaapimalla sitten lähti maali joten kuten irti. Sitten kyllästyin siihenkin hinkuttamiseen ja otin hiomakoneen kun on sen verran tasainen tuo vanteiden pinta. Ei vaan kovin kauaa kuivapaperi kestä koneesessa joten ei tuokaan ole kaksinen konsti.

No, on noista nyt jo suurin osa maaleista poistettu joten ehkä hiomapaperia pääsee jo jatkossa hiukan heiluttelemaan. Hommaa tuntuu olevan..
Ai ai, kuulostaapa tutulta... :mrgreen:

Eikä se hiominenkaan (käsipelillä tehtynä) ihan mikään vaivaton juttu ole. Herkästi siinä käsi menee kipeäksi... :)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jep, työllä ja tuskalla mutta hitto soikoon, kyllä noihin jotain kiiltoa vielä tulee. :)

Tänään ehdin turata muutaman tunnin ennenkuin tuli vieraita. Parit kerrat Nitromorsia ja jälleen kaapimista. Nyt on kaikista vanteista lakka ja hopeamaalikerros poistettu mutta valkeata pohjamaalia on edelleen paikka paikoin ja siihen ei tuo maalinpoistoaine kyllä tunnu edes vaikuttavan.

Vastaavanlaisia kokemuksia löytyy netistäkin joten luovuin Nitromorsin kanssa leikkimisestä ja pesin vanteet liuotinpesulla. Seuraavaksi tarjoillaan sitten hiomapaperia.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin, ensisavut vesihionnasta otettu. Nyt tiedän, miksi noissa on tuo valkea pohjamaali. :) Vanteen pinta on maalin alla hiukan huokoinen ja epätasainen. Siinäpä sitten hiotaan sitä tasaiseksi. Pari tuntia tuossa hujahti mutta ei tuo kovin kummoiseksi vielä tullut - noh, harjoitukset jatkuvat aina kun ehtii.

Jos nyt tämän huhtikuun aikana saisi edes siihen kuosiin että ilkeää alle laittaa. Peili voi jäädä haaveeksi tällä kertaa. :) Tarttee laitella kuvia jahka nyt on edes yksi vanne jonkinlaisessa kuosissa.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Voihan bärkkele sentäs mikä kiire on ollut töiden sun muiden kanssa. Ei ole vanteet edistyneet pariin viikkoon mihinkään.

Ja koska kesä painaa päälle ja tuo koko vanteen pinta on mikä on, täytynee suihkaista keskiosiin jokin sopiva maali ja keskittyä hinkkaamaan vanteen reunus kiiltäväksi. Oma aika ei tällä hetkellä oikein muuhun riitä ja peltivanteilla & pöläreillä ei kyllä oikein viitsisi ajokautta aloittaa. :)
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Ja sitten loppui hinkkaus. Ei noista saa tuota huokoista pintaa edes 80-paperilla pois joten ei muuta kuin maalia pintaan. Sormenpäät on jo valmiiksi kuluneet halki ja kesä tulee sitä tahtia että kiillottamalla noista ei tulisi valmista koko kesänä. :)

Edukkaasti järjestyi maalaus sekä uusien kumien päälle laitto joten nyt ei tarttis päättää muuta kuin väri. Mitäs arvon forumilaiset suosittelee 199-värisen muovikylkisen pikkumersun vanteen väriksi? Itse ajattelin alustavasti että josko nuo vetäisi alaosan muovin väriin eli 7700 antrasiittiharmaaksi mutta onko parempia ehdotuksia? Vannehan on siis Lorinser RS90.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja epk »

loistokkaat hopeat tietysti, kaikki muu on värin tuhlausta.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

epk kirjoitti:loistokkaat hopeat tietysti, kaikki muu on värin tuhlausta.
Niin, ei se kyllä väärin olisi. :)

Kuva

Noihin sopisi sitten ne keskikupit tähdellä, Pakardinen, vieläkö Lorinserin kupit kiinnostaa? Ei sitten ole ihan mint condition mutta suht. ehjät, muistaakseni yhdestä katkennut yksi klipsi, kaikissa muissa kaikki tallella mutta maali lohkeillut ja kupruillut.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

74t3 kirjoitti:Pakardinen, vieläkö Lorinserin kupit kiinnostaa? Ei sitten ole ihan mint condition mutta suht. ehjät, muistaakseni yhdestä katkennut yksi klipsi, kaikissa muissa kaikki tallella mutta maali lohkeillut ja kupruillut.
Vielä kiinnostaa. Pitäs käydä tarkastamassa nuo sun kupit. Laitapa yv:llä puh.nro., niin soittelen vapun jälestä!

Eikä ole niin väliä tuosta maalista, uuden värin ne saa niskaansa kuitenkin... 8)
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jahs, vanteet on olleet maalauksessa reilun viikon. Jospa ne sitten huomenna saisi hakea ja laitella alle. Auto on kyllä likainen ja projekteja kesken enemmän kuin tarpeeksi joten viimeinen kiilottelu voi jäädä myöhempään. Vaan saapa sentään kesärenkaat tähänkin alle vihdoin ja viimein.

Keskikupit vaihtuivat lauantaina Pakardisen kanssa Lorinserin kupeista mersun logolla oleviin joten vanteista sitten loppujen lopuksi tulee hyvin pitkälti yllä olevan kuvan kaltaiset. Kiitokset vain herralle vaihtokaupoista!
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin. Vanteet pultattu alle. Tällaiset niistä sitten tuli.

Kuva

Kuva

Enemmänkin kuvia olisi mutta Imageshack bugaa sen verran etten jaksa mokoman kanssa leikkiä enempää. Hyvä että pari kuvaa edes sai esille.

Korkeahan se nyt on mutta olkoot hetken. :) Jousikumeilla saisi varmaankin vähän alaspäin jotta etenkin takakaareen ei jäisi ihan noin paljoa tilaa.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Hyvin käy nuo keskikupit... :)
74t3 kirjoitti:Jousikumeilla saisi varmaankin vähän alaspäin jotta etenkin takakaareen ei jäisi ihan noin paljoa tilaa.
No lajinsa saa, mutta ei määräänsä enempää. Kumien vaihto 4 -> 1 tekee vain pari senttiä. Olishan tuolla vara vähän enempäänkin... :wink:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Ja kun kesävanteet ovat nyt jonkinlaisessa kuosissa niin seuraavaksi työn alle talvivanteet.

Ei vissiin ole johonkuhun vuoteen noita erityisesti lähdetty peseskelemään, sen verran oli tarttunut kaikenlaista moskaa etenkin takapuolelle. Kaksi iltaa olen noita nyt hangannut Solmasterin raskaan kaluston pesuaineella, Autoglymin vannepuhdistusaineella, tiskiharjalla ja teräsvillalla.

Takapuolen kehät ovat jotakuinkin puhtaan mutta keskiöt eivät. Noissa 15-reikäisissä on rivat keskiössä takana, niinkuin kaikki varmaan tietävät. Rivossa ja keskiön pohjassa on lika TIUKASSA. Eikä siihen kaiken hyvän lisäksi pääse käsiksi mitenkään helposti. Tämän iltaisen session jälkeen luovutin harjalla hinkkaamisen ja otin käteen taas vaihteeksi vesihiomapaperin. 600-karkeudella tuntui lika lähtevän ja jospa sillä säilyisi lakkaus.

Puhdistusta sen sijaan riittää, se kun ei lopu noihin keskiöihin vaan seuraavana on ohjelmassa ulkopuolien reikien reunukset joissa likaa myös on enemmän tai vähemmän.

Vaan kun nuo nyt ovat kuitenkin mitä ilmeisimmin auton mukana alun perin tulleet kiekot tai ainakin varustelistassa samanmoiset on, pitäisi ne yrittää pelastaa. Ovatpa vielä varsin hyväkuntoiset noin muutoin, lakka ei ole halkeillut joskin takapuolelta hiukan syöpynyt lian vaikutuksesta. Kanttarihiomia ei myöskään suuremmin ole joten kyllä noista ihan nätit talvivanteet saa kunhan vaan jaksaa hinkata. Se on sitten eri asia, ajetaanko autolla talvella. :)

Vanteiden puhdistuksen välillä yritin asennella stereoita. Posti toi tänään legendaarisen Autostudio CB-450i:n joten ei muuta kuin testaamaan. Sääli vaan että jäi tosiaan testauksen asteelle, vahvistimesta ei lähtenyt inahdustakaan. Vika ei tosin ole vahvistimen, vaan soittimen josta tuntuu olevan linjalähdöt pimeänä. Fluke ei näyttänyt minkäänlaista elämää kummassakaan RCA-lähdössä eikä tilanne parantunut edes perinteisellä tee-se-itse-fiksillä eli liitinten maadoittamisella soittimen runkoon. Uusiksi siis menee pyöritinkin, taidanpa tällä kertaa ostaa käytetyn sijasta uuden takuulla varustetun.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Lievä offtopic:

Laittelin huvikseni mersun kuvan murobbs:n autoketjuun. Auto sai kehuja! Se on nimittäin poijjaat kova meriitti tuolla palstalla. :)

Noh, asiaan. Pari viikkoa on mennyt ns. punaiselle ristille tehokkaasti. Työmatkat, sukujuhlat ja viimeisimpänä flunssa ovat varmistaneet ettei mersun kimppuun ole paljon päässyt. Sen verran on tehty että stereoita on koetettu päivitellä hiukan paremmin soiviksi. Tällä hetkellä asennettuna yksi 5,25" erillissarja, 4" midit ja 4-kanavainen vahvistin. Flunssan paranemista odottelee JL-audion 8" subi.

Kun tästä tokenee niin tarkoitus olisi hiukan parannella tuota kombinaatiota. 5" sarja on takana ja ei siis kovin optimaalisessa paikassa. Voisi yrittää tehdä jonkinlaisen kompromissin ja asentaa eteen aktiivisen erkkasatsin, joko 4" mideillä tai sitten viisituumaisilla jos jonkinlaisen korotusrenkaan turvin saisi asennettua. Ei kuitenkaan tekisi mieli kairata alkuperäisiä osia suuremmin rikki joten voi olla että soundi tässä autossa on hiukan takapainotteinen.

Takana tarkoitus oli sovitella tuo JL-audio hattuhyllylle ensiapulaukun kotelon tilalle. Samalla lienee syytä vähän vaimennella hattuhyllyn alla olevaa peltiä ja mahdollisesti tekaista koko hattuhylly uusiksi vähän jämäkämmästä materiaalista. Inspiraatiota odotellessa kun tuppaa itselläkin muut tärkeämmät hommat päälle.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Silleen, kesä on mennyt mitä mukavimmin mm. puusavotan merkeissä. Noh, nyt on nimittäin puita silleen että riittää - appiukon arvio oli 50 mottia. Siinä on naapurit katselleet ihmeissään kun parhaillaan kahden traktorin perässä olevien sirkkelin ja halkomakoneen kanssa noita pilkottiin ja pinottiin tälle meidän mittavalle 907m2 tontille. Vaan ei tarvitse pariin vuoteen tuota urheilua suorittaa ja kun ilmaiseksi puuta sai niin pitihän se tilaisuus hyödyntää.

Sitten aiheeseen. Em. juttujen plus erinäisten muiden - mm. talonmaalaus, ei ole paljoa harrasteen pariin ehtinyt. Sen verran sentään tehtiin että saatiin mersu soimaan jollain lailla yllä mainitun vahvistimen ja subwooferin voimin. Eihän tuo toki mihinkään vielä oikeasti soi joten lisää vahvistintehoa pitää saada. :twisted: Tosin edelleenkään en aio pilkkoa autoa soundin takia, sen verran wanha herra olen. :)

Kesäloman kunniaksi uusin mersun keulatähden, entinen oli sen verran kolhua saanut ja alkuperäinen sokkakkin oli lähtenyt paremmille maille & jousi venynyt. 23e hintaan Saksasta Original Teil ei ollut kovin paha rasti edes 15 lähetyskuluilla. UPS-mies ajoi sen kesäkuun puolella pihaan ja naureskeli ettei rahtikirja oikeen mahtunut pakettiin.

Tänään tuli käytettyä ensimmäisen lomanjälkeisen päivän jälkeen muutama tunti mersun pesuun & vahaamiseen. Saipahan vihdoin ja viimein kesävahat. Olin sen verran perusteellinen että jopa savestin pirssin tehden ennen sitä esipesun raskaan kaluston pesuaineella käsitellen myös moottoritilan samalla. Ennen savestusta pesin auton isojen poikien neuvojen mukaan Turtlen BigOrange -shampoolla. Saven jälkeen pintaan suhahti perinteiseen tapaan Autoglymin punainen ja kultainen vaha. Kiillottelinpa jopa ikkunanreunuskromit Autosol Metal Polishilla ja puskurin mustat osat saivat jotain Turtle Waxin extreme nano bumper carea.

Niin ja joo ennenkuin pasteatte niitä cleanyourcar- tai shinearama.co.uk -linkkejänne niin kerron että tarkoitus kyllä oli turata tuon pintaan jotain hifimpiä vahoja kuten Zainoa tai Collinitea mutta jätin toistaiseksi tilauksen tekemättä, siihen on pari syytä. Maalipinta on ensinnäkin siinä kuosissa että myllytys ei olisi laisinkaan hassumpi juttu. Itse asiassa samalla voinee todeta että jos löytyy ammattitaitoa omaavia harrastajia niin saa tulla avustamaan, tarjoan asianmukaiset ruoat ja juomat. :wave:

Toinen syy on - kuinka ollakkaan - kiire. Lauantaina on kaverin häät ja tämä harrastepeli on menossa sinne hääautoksi joten jonkinlaista kiiltoa oli pintaan saatava ja pikaisesti. Vielä pitäisi sisustakin pestä em. syystä. Löytyy myös mukavia aineita kojelaudan puhdistukseen & restaurointiin. Nahkarattia ja vaihdekepin nuppia olisi myös syytä vähän entrata. Pitänee käydä marketista tuota tarkoitusta varten sopivaa saippuaa. Isot pojat kertoi että intin kenkälankki toimii kiillokkeena, mitenhän tuo mahtaisi olla?

Jälleen paljon sepostusta eikä mitään mielenkiintoisia kuvia. Pahoittelut tästä, talli on sen verran ahdas ettei kunnollisia otoksia työn jäljistä saa ja autoa en aio ennen perjantaita ulos ottaa ettei pölyynny. Ehkäpä saadaan häiden yhteydessä jotain mukavaa materiaalia myös foorumille laitettavaksi. Onhan se mukava että joku arvostaa harrastusta siinä määrin että haluaa tällä kirkolta hääpaikalle kulkea. Lupaa vielä 30-asteen helteitä lauantaiksi joten lämmintä tulee. :D
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Noniin, ja sitten niitä kuvia vihdoin ja viimein. Häät tuli pidettyä ja autokin toimi hääkulkineena hyvin.

Vähän meni tiukille kiillottelu vaikka kuinka vannotin että onhan sitä kesälomalla aikaa autoakin laitella. Vaan p*skat, puusavottaa ja kaikkea muuta muitten määräämää ohjelmaa niin sittenhän sitä lomien jälkeen ensimmäisellä työviikolla tehtiin hiki hatussa hommia.

No, joka tapauksessa. Pesua Pinelinella ja sitten päälle Autoglymin punaista ja kultaa. Jos olisi jälleen kerran sitä aikaa ollut hiukan enemmän niin olisin tuupannut kyllä muutamaan paikkaan Paint renovatoria mutta ehkä ensi kerralla. Yksi kaveri on kyllä luvannut tulla polttamaan maalipinnan hiomakoneellakin joten josko houkuttelisi. :)

Kunnon kuvaaja saa vanhemmankin auton kiiltämään, se tuli todistettua. Näissä virallisissa kuvissa kun on käytetty vähän parempaa kalustoa ja sitten hallissa edellisenä iltana kuvatut otokset on omalla digijärkkärillä ja kun piti vielä oluttakin juoda että saadaan auton perään naruun vähän tölkkejä kolisemaan. Kai niistä kuitenkin jotain osviittaa saa.

http://www.flickr.com/photos/74t3/6056709504/

Ihan makean kyltin sai mersuun pultata. :) Johtunee tuoreen rouvan poliisitaustasta.

http://www.flickr.com/photos/74t3/6056709772/

Kirkon pihalta. Oli hippasen kuuma, puku päällä ja 30 graadia lämpöä. Kattoluukku oli ihan tervetullut varuste.

http://www.flickr.com/photos/74t3/6056163287/

Sitten niitä omia otoksia. Stance on nykyään kohtuullinen. Ensi talvena sitten koetetaan rahatilanteen mukaisesti tehdä jotain pientä alustalle jossa näyttäisi olevan orkkispuslat paikoillaan. Iskaritkin voisi uusia madallukseen soveltuviksi ja jarruja laitella ja ja.. :)

http://www.flickr.com/photos/74t3/6056713552/

Vielä toinen kokolailla surkea räpsy. Josko sitä joskus koettaisi panostaa kunnollisiin kuviin edes. Onneksi tuossa alussa oli pari ihan hyvää.


* Ja heti edittiä. Eipä ollut suuren suuri yllätys että Picasan albumin kuvat eivät sitten suostu näkymään vaikka kuinka on julkinen albumi. PRKL. Pitää koettaa jostain kaivella webbialbumi johon tallentaa. Imageshackin kanssa ei jaksa pelleillä.. *

* Edit2. Toimisikohan Flickr.. Näköjään ei. Johan nyt on helvata. Pitääkö tässä alkaa ohjeita lukemaan, stana.*

* Edit3. Wanhoilla kunnon HTML-taidoilla tulin siihen tulokseen että IMG-tag pitää korvata URL-tagilla. Mitenkähän nyt..*
Engineered to move the human spirit.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Pirun fiksun näköinen.

E: ja sit myllytetää koristeiden aiheuttamat naarmut pois? :D
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

eepi kirjoitti:Pirun fiksun näköinen.

E: ja sit myllytetää koristeiden aiheuttamat naarmut pois? :D
Jep, sehän se täytyisi seuraavaksi tehdä. :)

Tuossa on viritelty erään kuvaajankin kanssa jonkinlaista kuvaussessiota mersulle mallilla alkuperäiset automainokset. Saa nähdä mitä syntyy.

Ja tietenkin tälle sitten iski ramppikuume vissiin kun eilen alkoi oikein piiputtamaan. Mikäs muukaan vikana kuin iki-ihana vanhan kuutoruiskun ongelma eli tehottomuus kierrosalueella 1500-2500rpm. Ihmettelin eilen motarilla kun tuntui auto hyytyvän vaikka kaasua kuinka polki. Sitten kun automaatti heittää pienemmälle, skulaa taas mainiosti.

Nooh, pääsee vihdoin ja viimein harrastamaan. :) Tutkailin noin aluksi tulpanjohtojen kuntoa ja näyttäisivät olevan ok. Täytyy tänään/huomenna kairata virranjakajan kansi irti ja tarkastaa paikat sieltä. Bensansuodatinkin olisi hyllyssä joten pitänee vaihtaa, kuten myös muut suodattimet. Ehkä tuota määränjakajaakin voisi vähän tarkastella ettei ole vuotoja. YJ-releen olen jo kertaalleen tinannut mutta pitääpä repäistä myös bensarele irti ja antaa kolvihoitoa molemmille.

Sattuukos joku tietämään tuon virranjakajan kannen ja pyörijän varaosanumeroita. Suomen hinta etenkin tuolle kannelle oli kokolailla suolainen joten ajattelin katsella Saksan tarjontaa esimerkiksi täältä.

http://eshop.original-teile.de/index.php?cl=start" onclick="window.open(this.href);return false;

Lieneekö sitten halvin tai paras paikka mutta ainakin on orkkisosia. Onko muita vinkkejä? Numerothan toki saa ottamalla entisen osan irti mutta olisi kiva vertailla hintoja jo etukäteen. Jos siis löytyy esim. jokin varaosanumeroitten haku, niin olisin vinkistä kiitollinen. Google löytää noita klassikkoautoille mutta siksi tätä ei taideta ihan vielä lukea..
Engineered to move the human spirit.
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

Jahas, vaivaiset 5kk edellisestä päivityksestä. :D

Syyhän on siinä että rojekti on ollunna aika hiljainen, lähinnä keskityttiin ajamiseen tuosta yllä mainitusta viasta huolimatta.

Talliin kun valettiin kynnys niin siihen sitten onnistuttiin mersun pakoputki telomaan siihen kuntoon että nyt vuotaa ainakin toiseksi viimeisen pöntön jälkeen. Tai siis on vuotanut syssystä asti mutta kun ei saa aikaiseksi niin ei saa. Käyntihäiriökin on odotellut korjausta - harrasteauton ongelma on se että kun ei tarvitse ajaa jatkuvasti niin ei välttämättä ole motivaatiota korjaamiseenkaan.

Vaan viime viikolla sitten vihdoin ja viimein tuli inspiraatiota. Lähinnä siksi että oli pakottava tarve lähteä mersulla vähän kauemmaksi ajelemaan eli toisin sanoen ryyppy tipahti pois ja tuo ihana käyntihärö eli auton hyytyminen keskikierroksilla ilmeni. Motarin loivassa ylämäessä kun tuo iskee niin vauhti alkaa hyytymään. Siitäpä sitten polkaistessa liukkaalla motarilla kone kyllä alkoi vetämään mutta niin alkoivat takapyörätkin ja perä teki kivan sivuttaisliikkeen. :D

Siitä sitten ilmiömäisten rattimiehen kykyjen avulla auto takaisin haltuun (lue: meinasi karata metsähallituksen puolelle mutta sain pidettyä tiellä) päätin että nyt loppuu tämä pelleily. Seuraavana iltana lähdin etsimään vikaa ensin imupuolelta. Purin pois ilmanputsarin, määränjakajan ja ilmamäärämittarin (sekö se nyt sitten tuon ruiskuhässäkän alla on..). Mitään olennaista vikaa ei sinänsä löytynyt, mitä nyt ainakin hajotin käynnistyssuuttimelta ilmeisesti joutkäyntiventtiiliin menevän letkun sitä irrottaessa. Näytti muutenkin hapertuneelta joten ei sinänsä haitannut.

Paljon parjattu kumikaukalokin näytti ennakko-odotuksista huolimatta täysin ehjältä joten tyydyin puhdistamaan sen, kuten myös tuon ilmamäärämittarin luisteineen joka oli kyllä kokolailla likainen. Alipaineletku tilaukseen marmorilta, kuten myös määränjakajan O-rengas. Osat saapuivat tällä viikolla joten tänään ryhdyin työn touhuun. Kootessa putsasin ja öljysin käynnistyssuuttimen sekä kaasuvivuston ja erinäisen määrän muita osia. Määränjakajan putkien järjestyksestä en luonnollisesti tajunnut purkamisvaiheessa napata kuvaa joten kokoaminen vaati hiukan sovittelua.

Samalla löytyi ilmanputsarin aluskotelosta vika, tuohon ilmamäärämittariin tms. kiinni tuleva kiinnike oli kotelosta murtunut irti ja tilalla oli reikä. Kiinnike oli kuitenkin tallessa joten liimasin tuon paikoilleen ja tiivistin vielä sisältä ilmastointiteipillä. Kokoaminenkin meni muuten putkeen mutta luonnollisesti kaikista tarkistetuista liittimistä juurikin tulevan bensan putken mutteri jäi kiristämättä. :) Tulos oli aika odotettu.

Pienen noitumisen jälkeen riipaisin ilmanputsarin koteloineen irti ja totesin vian. Sinänsä helppo kun syy ja seuraus oli helposti löydettävissä ja auton allekin oli tullut laitettua sanomalehteä siltä varalta että jotain valuu lattialle asti.

Mutterin kiristys ja pikainen kasaus & testi uudelleen. Auto hörähti käyntiin joten eikun tarkistus ettei bensaa enää suihkua muualta ja sen jälkeen pelti kiinni ja menoksi. Jumankauta, sehän on kuin eri peli. :D Kylän läpi pilistelin ensin kaikessa rauhassa mutta jo vähän matkan päästä tuli todettua että auto vastaa kaasuun ihan eri malliin kuin aikaisemmin. Motarin kautta takaisin joskin jo rampille menossa iski sen verran sarvia päähän että vaihteiston eco-asento piti vaihtaa sportille. Kivaa oli, lopullinen testaus jää pitävämmille keleille mutta nyt saa jopa perän irti noilla aiemmin tukkoisilla alakierroksillakin joten näyttäisi sille että tehot ovat palanneet.

Lienee siis ollut imuvuotoa ja likaisuutta joka on aiheuttanut käyntihäiriön ja lisäksi aika ison tehonpuutteenkin. Sikäli iloisesti auto tuntuu nyt ottavan kierroksia ja vääntävän myös kierrosmittarin keskivaiheilla.

Aluksi pelkäsin että lambda on rikki mutta näyttäisi sille että tilanne korjaantui tuolla pienellä imuvuotopuolen tarkastuksella. Tuleva katsastus sitten näyttää totuuden. Sitä ennen kuitenkin olisi korjattava vuotava pakoputki. Ehkäpä siirryn sen kimppuun huomenna kun nyt inspiraatiota riittää.
Engineered to move the human spirit.
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1805
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Ei se vaihteiston S tarkoita sporttia, vaan standard. Eihä noissa muutenkaa ole eroa kuin E:llä vaihteisto ei vedä niin helposti kickdownia > tavallaan se kuluttaa enemmänki kun booaa mäissä ym :D
Avatar
74t3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ti 27.04.2010 14:46
Paikkakunta: Kuopio

Re: Laten 190-projekti

Viesti Kirjoittaja 74t3 »

EeKi kirjoitti:Ei se vaihteiston S tarkoita sporttia, vaan standard. Eihä noissa muutenkaa ole eroa kuin E:llä vaihteisto ei vedä niin helposti kickdownia > tavallaan se kuluttaa enemmänki kun booaa mäissä ym :D
Miten mulla on sellainen mielikuva että auton alkuperäisessä ohjekirjassa tuo on merkillä "Sport".. :? Vaan enpä mene vannomaan, joka tapauksessa vaikuttaa kuten kuvasit että ei vedä helposti kickdownia mutta lisäksi myös vaihtaa mielestäni myöhemmin ylöspäin. Saatan olla totaalisen väärässäkin kun ei ole kokemusta. :)

Joka tapauksessa liikkuu nyt vaivattomammin kun ei booaile heti kun ryyppy tippuu pois. :)

*Edit* Unohtui siis todeta että voisihan asian jopa tarkistaa mutta asia ei vaivaa niin paljoa että jaksaisin siirtyä tuonne autotalliin enää tänään. :wink:
Engineered to move the human spirit.
Vastaa Viestiin