w210 0m606 vapari "piristys"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Elikkäs, ostin tuollasen otsikon mukaisen vm. 95 olevan väyrysen talvi käyttöautoksi. Kori rupes olemaan aika rupusessa kunnossa, joten nyt on kaavittu kaikki ruosteet auki, maalailtu ruosteenesto pohjamaalilla, eli auto odottelee maalariin lähtöä...

Sitten tekniikkaan... 24v vapari kone, olen lueskellut foorumia, on imusarjan kaikki alipaineläpät poisteltu, ilmanputsarista irrotettu joku "ilmanohjain/kuristin? egr tulpattu, pakari aukastu ja katti tyhjennelty huolellisesti. Nyt siis kaasut pitäisi virrata niin hyvin kun on vaan mahdollista?. (kanavia en rupea kohdistelemaan ym.)Onko vielä jotain tehtävissä sillain helposti...?Vai olenko jotain jo pilannut :oops:

Ja vielä dieselin sydämmeen eli syöttöpumppuun...Eli mitä sinne nyt aikuistenoikeasti on tehtävissä? Haluan pumpusta "kaikki irti" savurajan puitteessa (oliko k 2.5?). Pystyykö esim. mynä nyt sitten sääteleen sitä, niinkun vanhempia 124:sia? kun siihen hiukan niitä sähköjohtoja menee...vai onko jotain lastutus hommia? Niin ja en pelkää savua!

Eli voisiko joku hiukan valaista näissä asioissa, en varsinkaan tohon pumppuhomman löytänyt selkeää vastausta, kiitoksia jo etukäteen.
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Soita mynälle, siellä on lääkkeet.
Kannattaa harkita 7mm elementtejäkin, jos vaan viitsii laittaa hiukkasen enempi rahaa kiinni.
7mm elementeillä saa yli 160 hv ilman kauheaa savua, ja se herkkyys!!! AH..
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Saakos näihin sähköpumppuihin noita elementtejä / saako niillä haluttua hyötyä? Eikös näistä lastuttamallakin voi jotakin ekstrahevosia saada..? Kallista huvia saavutettuun hyötyyn nähden, mutta mikäs siinä jos 'kaiken' haluaa irti vaparista :lol:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

Eikai tuossa ole sähköpumppua, turboissa on. Om 606:sta saa seiskapumpulla enemmän tehoa, kuin om 602 turbosta vakio pumpulla ja vakio ahtimella.
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja vilpel »

elikä 6 tappinen rivipumppu on, mutta se peräosa näyttää aikaslailla erilaiselta, kun vanhemmissa, luulis että kyllä säädettävää mallia on, mutta esim sammutus taitaa olla sähkölla? Eikö kukaan nyt varmasti tiedä lastutetaanko se vai käännelläänkö ruuveja?

Siinä taitaa olla myös jonkinlainen ajonesto myös. Ja vapariahan tässä hiukan piristellään... Turboa ei voi laittaa... Mutta kun auto on muuten mieleinen, lisää kommentteja.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja pera8x »

meneekö sinne pumpulle kaasuvaijeri? jos viittit, niin laita kuva pumpusta. näkis edes vähän, että onko sinneppäinkään, kun se perus mekaaninen pumppu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja epk »

mites 124:sen om606 , onko siinä vielä vanha pumppu, mallia isompaa tappia sisään ?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja veskola »

On ja uudemmassa väyrysessäkin on, oli sitten turbo tai vapari, sitä (turboa) vain ohjastellaan sähköisesti sieltä rivipumpun persiistä, muutoin siellä on ihan samanlaiset tapit mitä om603 aikakaudellakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

vapari väyrysessä on sähköohjattu pumppu jossa on 5,5 mm tapit . suosittelen laittaa turbodiiselistä ruiskutuspumpun siinä on 6mm tapit ja ohjelmaa ropaa sopivaksi niin rupeaa vetoja olee erilailla. Ja mahdollisuus on pistää turbodiselin rojut koneen kylkeen ja leimaa vähäpäästöisena diiselinä
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

jmo2204 kirjoitti:vapari väyrysessä on sähköohjattu pumppu jossa on 5,5 mm tapit . suosittelen laittaa turbodiiselistä ruiskutuspumpun siinä on 6mm tapit ja ohjelmaa ropaa sopivaksi niin rupeaa vetoja olee erilailla. Ja mahdollisuus on pistää turbodiselin rojut koneen kylkeen ja leimaa vähäpäästöisena diiselinä
HEPHEP. multa löytyy om606 turbon syöttöpumppu ja turbo, lähtee halvalla laita yv:tä jos kiinnostaa. voi ostaa myös erikseen.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja vilpel »

pera8x kirjoitti:meneekö sinne pumpulle kaasuvaijeri? jos viittit, niin laita kuva pumpusta. näkis edes vähän, että onko sinneppäinkään, kun se perus mekaaninen pumppu.
Erikoinen systeemi, kaasuvaijeri menee jarrutehostajan eteen olevalle "potikalle" josta lähtee sähköpiuhat pumpulle? potikka jakaa myös vaijerin laatikolle, taitaa olla vähä vikaherkempi systeemi, mutta eikai näissä suuria vikoja ole ollu.
Eli hyvä tietää että tämä "sähköpumppu" on siis peukaloitavissa dieselpajalla...
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

no se vaijeri antaa tps tietoa ohjaukselle ja mekaaninen yhteys on lootalle eli hyvä vaihtoehto on vahvistaa se aski joka on 722,3 mallia. turbon pumppu ,606 ahdin pakosarjoineensa,ahtoputkien kiäntelyä /viäntelyä ja ohjelman rukaus niin rupeaa tie maistuu paremmin
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

vilpel kirjoitti: Eli hyvä tietää että tämä "sähköpumppu" on siis peukaloitavissa dieselpajalla...
:wave:
ei ne sinne sähkö pumppuun pysty muuta tekeen kuin vaihtaan elementit, muu on sitten lastutus hommaa. kuten jo tuossa mainostin mulla olis halvalla 606turbon syöttöpumppu jossa on jo vakiona 6mm elementit. osta se nii saat sinne lisää soppa, halvempi temppu mitä lastuttaa, tai voihan sen siltikin lastuttaa.
iso E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 359
Liittynyt: Pe 08.10.2010 11:24
Paikkakunta: satakunta

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja iso E »

isompia tappeja on turha sinne sovitella 4 hevosta sain niillä enemmän irti penkitettyä tietoa ei mitää esso puheita sieltä saa sen vajaa 150hv säädetyl pumpul sulla on sähköohjattu pumppu elikkä periaatees lastutus homma itse sitä ei tietääkseni pysty säätämään. muuten varmistaa et egr on tulpattu ja ilman tuloa ei ole estetty turbolla sas sitten kyllä voimaa :twisted:
Star lukua
Ohjelmointia
Nyk MB w204 -13 180cdi +200hp/+500nm
EX MB-200d 87- (Tuning)
Ex MD-E300DT 95- ST
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

minäkin opin jo alaasteella että välillä on myös kiva kaikkien kannalta jos käyttäisi isoa alkukirjainta välimerkkejä ja loppupäätteitäkin ei en ole opiskellut lukiossa vaan olen amiksen käynyt aivan kuten kirjoituksesta päätellen sinäkin joka lintsasit kaikki tunnit jotka vain pystyit
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Ei suakaa vissii lukee opetettu.
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
tuhkis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ke 08.08.2007 18:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja tuhkis »

:lol:
0442890665
kari.tuhkanen@gmail.com
Avatar
JiiTee_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: To 10.09.2009 11:19
Paikkakunta: Oulainen

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja JiiTee_ »

Joo ei näköjään, alako vaan pikkukalijoissaan tympästä.. Liekkö sitte tosiaan luetunymmärryksessä vikaa vai oliko ite tekstissä..? :think: :wtf: :lol:

Eipä siinä, jatketaan.
mb 300tdt s124 4matic 2+3 pa. -89 om606+hx50+pliipalaapa
mb 300td s124 -92

Ja entisiä niin monta ettei jaksa luetella.
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Jatketaan piristelyä, eli koeajoa suoriteltu, alkuun tuntuu, että voimaa on, 1500-3000 kierrostahan on ihan kuollutta, taas yläpäässä "riehuu" jotenkin. Mikä nyt on selvää, kun turboa ei ole. Taitaa lastuttajatkin nauraa mut pihalle, jos sinne menen :D Pumpun ajotuksen säädöllä taitaa, ne kadotetut hevot/herkkyyden saada takaisin, mutta taidan kyllä siltikin soittaa mynälle ja kysyä mitä tekisivät. Joku vaihtoehto oli myös jotain vastuksia johtojen väliin, mutta taitaa olla riskipeliä, vikavalot syttyy ym. On jo tälläkin foorumilla jossain käsitelty, tossa juttua, enkä kaikkea lontoosta ymmärrä. http://www.superturbodiesel.com/std/sho ... light=evry" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten laatikkoon, vaihteli aika kovasti ja huamasin kahden alipaineletkun olevan irti. Nyt vaihtaa hyvin, mutta kakkos kolmos vaihde vähän luistaa pikkukierroksilla. Varmaankin löytyy laatikon kyljestä tastäkin mallista se t-avain jota kiristellään ja vaihdot hiukan kovenee?

Kori lähtee huamena maalarille, tossa pari kuvaa mistä näkee mersun "herkät" paikat :oops:
http://s102.photobucket.com/albums/m86/vilpel/vayrynen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5518
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w210 0m606 vapari "piristys"

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikös se ole tuon 4vaihteisen tyyppivika että 2->3 kytkeytyy hitaasti ja sinne saa jonku korjaussarjan laitettua.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin