124 pyyhkimet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

pyyhkimet eivät toimi kuin kolmos nopeudella.tihkuasennolla rele kyllä naksaa mut ei liikuta.pyyhkijän moottori käytetty irrallaan ja suoralla virralla 2 ja kolmos nopeudet toimii.ohjaako jokin muukin kuin monitoimirele virtaa moottorille vai onko jollai tietoo mikä siinä oikein mättää?vinkkejä odotellen eka kysymyksen kirjoittaneena tälle foorumille
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Ota se ylijännite rere irti ja avaa se katso juotokset sijaitsee muuten siinä akun takana siinä on edessä semmoinen mustamuovi
sen takana on sellainen hopean värinen rele jossa on 1 tai 2 sulaketta päällä yllensä tuo autaa jos ei auta niin moni toimi viiksi on rikki
tai huono kontakti
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

juotokset näytti olevan silmämääräsesti kiinni viiksikin on kokeiltu irto piuhalla sisältä käsin vain kolmonen toimi silleinkin
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Vaikka ne näyttäisi olevan silmämääräisesti kunnossa niin kannataa tina nuo nasta uudeleen kun noita kylmäjuotoksia ei aina nää
silmällä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

niin ja kolmosen liike loppuu kesken jos katkaisijan kääntää toiseen asentoon eikös ne kunnossa ollessaaan tee liikkeen loppuun
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Nyt tuntuis siltä että tuolta moni toimi viiksestä on pihat poikki että katkaisee virran kokonaan pyyhkijän moottorilta
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4001
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Moe!

Käsittääkseni yleisemmin tällainen vika johtuu monitoimireleestä kuin ylijännitereleestä.

Monitoimirele ohjaa pyyhkimen (ja vilkkujen) toimintaa, tietenkin sen mukaan, mitä monitoimiviiksestä käsketään. Ylijänniterele puuhailee pääosin muita juttuja. Eli vika voisi tässä tapauksessa olla vaikkapa monitoimireleessä tai viiksessä.

Faijan W124:ään vaihdettiin korjaamolla ensin viiksi, ja kun se ei auttanut, niin monitoimirele. Se korjasi samansuuntaiset oireet kuin tässä topicissa on esitetty.

Tätä on kanssa foorumilla käsitelty aika paljon, joten hakutoiminnolla löytynee lisääkin infoa ja kokemuksia.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

vika korjattu monitoimiviiksi sökö
wolf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 01.11.2010 13:10

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja wolf »

immo74 kirjoitti:vika korjattu monitoimiviiksi sökö
HYVÄ IMMO74!!! Näytit mallia! Tarkoitan sitä että raportoit missä vika loppujen lopuksi oli. Näin meidän kaikkien tulisi tehdä, silloin saataisiin näistä sivustoista kaikki irti. :) :)
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja Jankku »

Hyvä että vika tuli paikallistettua ja kuntoon, yj releellä ei ole pyyhkijöiden kanssa tosiaan mitään tekemistä, pyyhkijät toimii oli rele kiinni tai ei. Monitoimirele taasen sisältää pyyhkijöiden toiminnan. Mulla oli kerran hieman samanlainen vika W124:sessa, josta loppujen lopuksi paljastui moottorista katkennut käämi, sen kun juotimma kiinni niin alkoi kaikki nopeudet taas toimia :)
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

vika korjautui monitoimiviiksen vaihdolla muttei toiminut kuin vuorokauden,käsin sulkaa avittaessa pyyhki muutaman pyyhkäisyn joten purin moottorinkin ei mitään merkittävää vikaa näkynyt.hiilet hyvät ankkuri aavistuksen mustunut kiiltäväksi joten hiomapaperilla puhtaaksi ja ratas puolelta kolmen käpälän hionta puhtaaksi.Viiksikin kyllä oli viallinen yksi karva oli palanut poikki ja muutenkin sulanut.nyt toiminut ainaskin viikon.seuraavaa vikaa odotellessa
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja Jankku »

immo74 kirjoitti:vika korjautui monitoimiviiksen vaihdolla muttei toiminut kuin vuorokauden,käsin sulkaa avittaessa pyyhki muutaman pyyhkäisyn joten purin moottorinkin ei mitään merkittävää vikaa näkynyt.hiilet hyvät ankkuri aavistuksen mustunut kiiltäväksi joten hiomapaperilla puhtaaksi ja ratas puolelta kolmen käpälän hionta puhtaaksi.Viiksikin kyllä oli viallinen yksi karva oli palanut poikki ja muutenkin sulanut.nyt toiminut ainaskin viikon.seuraavaa vikaa odotellessa
Jos käsin sulkaa avittamalla tosiaan pyyhkii muutaman vedon on moottorilta käämi poikki niinkuin minullakin oli, sitä ei välttämättä heti näekkään koska murtuma on niin pieni, mutta mittaus sen paljastaa, tämä onnistuttiin juottamaan murtumasta vielä kiinni ja sen jälkeen pelasi hyvin.
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
immo74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 09.05.2011 22:25

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja immo74 »

käämit mitattiin et kaje kulki kaikkien käämien läpi ei kylläkään millään mittaarvoilla vaan piippaus menetelmällä yleismittarilla
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja Jankku »

immo74 kirjoitti:käämit mitattiin et kaje kulki kaikkien käämien läpi ei kylläkään millään mittaarvoilla vaan piippaus menetelmällä yleismittarilla
Kannattas arvolla mitata, oikkarissa oleva käämi se vasta varsin hyvin piippaa :)
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Mittaa tuo kolletronin ja ankkurin välin vastus ehkä auttaisi
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

immo74 kirjoitti:käämit mitattiin et kaje kulki kaikkien käämien läpi ei kylläkään millään mittaarvoilla vaan piippaus menetelmällä yleismittarilla
Sehän pitää mitata nimenomaan vastusarvolla ja hyvin pienellä alueella. Koska ankkurikäämin lanka on aika paksua,ei siinä kovin montaa ohmia ole. Tämä käämityshän on pelkästään kuparilankalenkki josta on määrämitoin kiinnitetty kollektoriliuskoihin väliulosotot. Nyt kun yhdestä kiinnityksestä on toinen lanka irti,eli kuparilankalenkki on poikki,piippaa mittarisi koska virta kiertää sen lopun lenkin kautta. Mutta jos moottori pysähtyy tämän liuskan kohdalle se ei enää lähde pyörimään ilman ulkopuolista voimaa joka kierrättäisi hiilen kohdalle ankkuriliuskan jossa on molemmat langat kiinni. Ja joka niinollen pystyy magnetisoimaan sen puolen ankkuria. Tuliko selitettyä tarpeeksi monimutkaisesti?
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
Jankku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:04

Re: 124 pyyhkimet

Viesti Kirjoittaja Jankku »

jsmaa kirjoitti:
immo74 kirjoitti:käämit mitattiin et kaje kulki kaikkien käämien läpi ei kylläkään millään mittaarvoilla vaan piippaus menetelmällä yleismittarilla
Sehän pitää mitata nimenomaan vastusarvolla ja hyvin pienellä alueella. Koska ankkurikäämin lanka on aika paksua,ei siinä kovin montaa ohmia ole. Tämä käämityshän on pelkästään kuparilankalenkki josta on määrämitoin kiinnitetty kollektoriliuskoihin väliulosotot. Nyt kun yhdestä kiinnityksestä on toinen lanka irti,eli kuparilankalenkki on poikki,piippaa mittarisi koska virta kiertää sen lopun lenkin kautta. Mutta jos moottori pysähtyy tämän liuskan kohdalle se ei enää lähde pyörimään ilman ulkopuolista voimaa joka kierrättäisi hiilen kohdalle ankkuriliuskan jossa on molemmat langat kiinni. Ja joka niinollen pystyy magnetisoimaan sen puolen ankkuria. Tuliko selitettyä tarpeeksi monimutkaisesti?
Juurikin tätä tarkoitin minäkin :) Sun kanssahan se mun moottori korjattii :)
Jani Salomaa

Etuveto?? Joku veikkauksen uusi pelikö?
S211 320CDI Avantgarde -04
Ex W220 400L CDI
W210 290DT Avantgarde -97
Ex W210 200CDI Classic - 02
W202 200 Elegance - 98
Ex S211 320 CDI V6 Avantgarde -06
Ex W168 A160 Classic - 02
Ex W211 200CDI Classic -04
ex W210 200CDI Classic -02 (tuulennopea :-) )
ex C124 300CE -24 -91
ex W124 200E -88
ex C126 500 SEC -87
ex W124 230E -85
ex W124 250D -86
ex W126 380SE -81
ex W124 200D -88
ex w123 300D -84
ex W123 200 -82
ex W124 260E -87
ex W123 230E -84
ex W123 300D -81
ja vaikka mitä muita riuskoja... Mm yksi ja ainut jossa ympyrä ja nuoli, siitä alkoi huoli...
Vastaa Viestiin