w124 automaatin öljynjäähdytin
w124 automaatin öljynjäähdytin
mitenkähän mahtaa olla noissa 722.3 ja 722.4 laatikoissa toteutettu toi öljynkierto jäähdyttimelle? pumppaako öljypumppu vakiovirtauksella jäähdyttimen lähdöstä, vai onko siellä joku "ohivirtaus" kanava, mistä sitten menee jäähdyttimelle öljy?
onkelmana on se, että en saa tähän hätään mistään sopivaa öljyn jäähdytintä, enkä banjoja, niin ajattelin, että voikohan noi jäähdyttimen lähdöt vaan tulpata, vai nouseeko järjestelmässä paine niin kovaks, että jotain menee rikki?
onkelmana on se, että en saa tähän hätään mistään sopivaa öljyn jäähdytintä, enkä banjoja, niin ajattelin, että voikohan noi jäähdyttimen lähdöt vaan tulpata, vai nouseeko järjestelmässä paine niin kovaks, että jotain menee rikki?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Ei saa missään nimessä tulpata. Yhdysputki pitää ainakin olla.
JariN
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Alkaakohan siellä sitten öljyt yli kuumentua jos ei oo jäähytintä paikallaan. Ja sit rikkoo jotain laatikossa... 

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
kiitos hyvistä vastauksista. niin vähän arvelinki, että ei saa tulpata. laitan vaan letkulla tulopuolesta paluupuoleen.
joo, varmasti voi ylikuumentua ilman jäähdytystä, mutta pistän toistaseks näin, niin pääsee koittaan, että pelaako koko laatikko. ja sit myöhemmin joku syyläri siihen jäähdytteleen öljyjä. ei tällä vielä baanalle mennä, pikku testiä vaan.
joo, varmasti voi ylikuumentua ilman jäähdytystä, mutta pistän toistaseks näin, niin pääsee koittaan, että pelaako koko laatikko. ja sit myöhemmin joku syyläri siihen jäähdytteleen öljyjä. ei tällä vielä baanalle mennä, pikku testiä vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Normaaliajossa toimii ja kestää ihan hyvin ilman jäähdytystäkin.
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
ok. uskaltaa vähän enemmänki sit koeponnistaa. mitään asuntovaunua ei varmaan kuitenkaan kannata alkaa vetään.Mika.T kirjoitti:Normaaliajossa toimii ja kestää ihan hyvin ilman jäähdytystäkin.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
noniin. laittelin siis sen lootan paikoilleen ja pääsin vähän koeponnistaankin sitä. sillon ekalla testilenkillä loota toimi hienosti. nosti vaan kumman paljon lämpöjä. noin kilometrin ajon jälkeen oli laatikon öljypohja todella kuuma. käsikopelolla arvioituna n100 astetta. vähän ihmettelin asiaa, mutta en sitten sen kummemmin siihen paneutunu.
nyt sitten ajelin sillä töihin (n50km) ja menomatkalla jossain kohtaa alko laatikko vähän jumittaan. ei meinannu laittaa kolmosta ajoissa silmään. no, pääsin töihin ja jätin auton siihen parkkiin. töistä lähdettyäni loota ei vaihtanu 2 isommalle ollenkaan. kerkesin ajaa n. 2 kilsaa, kun huomasin asian. 1 vaihde toimii ja 2 vaihde toimii. pakki ja R ja P toimii. mutta keppi D:llä, tai 3:lla ei vaihda kakkosta isommalle enää ollenkaan. ajelin sit siitä KL:ään ja ostin öljyt ja suodattimen. sit ajelin verstaalle ja vaihtelin öljyt ja suodattimen ja asensin öljy-ilma jäähdyttimen. aika isokokonen jäähdytin. sitten ajelin siitä kotio n50-60km/h ja pihassa kokolasin käsikopelolla öljynjäähdytintä. tuhannen kuuma. räkäsin siihen, niin suhina kävi.
kysymys kuuluu, että kuinka kuumana automaattilaatikon kuuluu käydä? alkaa tuntuun siltä, että tässä lootassa joku laahaa, tai hankaa tms ja aiheuttaa siten turhaa kitkaa ja sitä myten lämpöä liikaa.
nyt sitten ajelin sillä töihin (n50km) ja menomatkalla jossain kohtaa alko laatikko vähän jumittaan. ei meinannu laittaa kolmosta ajoissa silmään. no, pääsin töihin ja jätin auton siihen parkkiin. töistä lähdettyäni loota ei vaihtanu 2 isommalle ollenkaan. kerkesin ajaa n. 2 kilsaa, kun huomasin asian. 1 vaihde toimii ja 2 vaihde toimii. pakki ja R ja P toimii. mutta keppi D:llä, tai 3:lla ei vaihda kakkosta isommalle enää ollenkaan. ajelin sit siitä KL:ään ja ostin öljyt ja suodattimen. sit ajelin verstaalle ja vaihtelin öljyt ja suodattimen ja asensin öljy-ilma jäähdyttimen. aika isokokonen jäähdytin. sitten ajelin siitä kotio n50-60km/h ja pihassa kokolasin käsikopelolla öljynjäähdytintä. tuhannen kuuma. räkäsin siihen, niin suhina kävi.
kysymys kuuluu, että kuinka kuumana automaattilaatikon kuuluu käydä? alkaa tuntuun siltä, että tässä lootassa joku laahaa, tai hankaa tms ja aiheuttaa siten turhaa kitkaa ja sitä myten lämpöä liikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Alle 100 astetta pitää pysyä, jos räkä sihisee lauhduttimessa, on liian kuuma....
Normaalin rauhallisen ajamisen jälkeen, jos ei vedä esim.kärryä, tai polje sikana, voi yleensä pitää kättä öljypohjassa polttamatta näppejään, eli jotain 70 astetta. Jossain 120-150 asteessa öljyt alkaa kiehua ja poistuvat huohottimen kautta.
Normaalin rauhallisen ajamisen jälkeen, jos ei vedä esim.kärryä, tai polje sikana, voi yleensä pitää kättä öljypohjassa polttamatta näppejään, eli jotain 70 astetta. Jossain 120-150 asteessa öljyt alkaa kiehua ja poistuvat huohottimen kautta.
JariN
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
mehulinko (turbiini/momentinmuunnin) siellä yleensä sen lämmön nesteisiin tekee, mutta tuo kuulostaa kyllä turhan rajulta lämmöltä mitä kerroit 
omassa 722.3 on kyllä pystynyt normaali ajon jälkeen pitämään käsiä polttamatta öljypohjassa...

omassa 722.3 on kyllä pystynyt normaali ajon jälkeen pitämään käsiä polttamatta öljypohjassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Sellainen 60-80c on laatikon normaali lämpö.
Aika rajulta kuullostaa kyllä nuo "lämmöt"
Itse ajelin 722.3lla 40tkm ilman jäähdytystä ilman mitään ongelmia.
Aika rajulta kuullostaa kyllä nuo "lämmöt"
Itse ajelin 722.3lla 40tkm ilman jäähdytystä ilman mitään ongelmia.
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
mutta mutta, mistä se lämpö tosiaan vois tulla... turbiinista tulee pääosin ja luistavista kitkalevyistä sitten yleensä loput tai tässä tapauksessa taitaa tulla pääasiassa kaikki lämpö luistavista kitkalevyistä
pitäis nimittäin olla aika rajua käyttöä, että turbiini tuollaisen lämpömäärän synnyttää...
rattaat/välitys ei automaatissa käytännössä lämpöä tuota, mutta viallinen laakeri tietysti aina tekee lämpöä
kuuluuko mitään sivuääniä tai muuta epänormaalia ja luistaako laatikko?

rattaat/välitys ei automaatissa käytännössä lämpöä tuota, mutta viallinen laakeri tietysti aina tekee lämpöä

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
mitään sivuääniä ei kuulu. ja loota ei luista juuri ollenkaanä
turbiinikin tarraa mielestäni aikasemmin, ku tossa meitin pikkumesessä, missä on 722.4 laatikko. ja vaihteet on napakat, kun ei oo sitä modulaattoria paikallaan. eli niistä en oikein usko, että kaikki lämpö vois tulla.
voiskohan joku panta jumittaa? tai jos siä on jotain muita vastaavia osia.
ei tää ny ainakaan normaalia enään oo.
turbiinikin tarraa mielestäni aikasemmin, ku tossa meitin pikkumesessä, missä on 722.4 laatikko. ja vaihteet on napakat, kun ei oo sitä modulaattoria paikallaan. eli niistä en oikein usko, että kaikki lämpö vois tulla.
voiskohan joku panta jumittaa? tai jos siä on jotain muita vastaavia osia.
ei tää ny ainakaan normaalia enään oo.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
niin ja mitään tolkutonta varttimaili revitystä en ole kerenny edes veteleen. suurimmaks osaks semmosta normaalia moottoritie ajoa ja 80 tiellä ajoa. tietty nyt jos on ohittanu jonkun, niin lappu lattiassa. ja testannu, että se vaihtaa kaasupohjassa hyvin. vaihdot on ollu semmosia samanlaisia, ku rätkällä shifterin kanssa. eli nopeita.
semmonen tuli vielä mieleen, että kun niitä öljyjä vaihdoin, niin öljypohja oli aikas musta, vaikka edellisillä öljyillä oli ajettu vasta 1 päivä. ja suodatin samanlainen.
semmonen tuli vielä mieleen, että kun niitä öljyjä vaihdoin, niin öljypohja oli aikas musta, vaikka edellisillä öljyillä oli ajettu vasta 1 päivä. ja suodatin samanlainen.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
tämä kuulostaa parhaimmalta veikkaukselta, varsinkin kun kerroit että öljyt oli mustia jo päivän ajolla... "luistoahan" se tuokin on, mutta ei sellaista mikä tuntuu ajossa... ainakin jumittava panta tekee pirusti lämpöä...pera8x kirjoitti:
voiskohan joku panta jumittaa?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Pakkimännän ohjuritappi voi olla poikki. Silloin pakin mäntä vinossa (tappi poikittain välissä) ja "kihnaa" koko ajan pakkipakkaa kun ajaa eteenpäin. Pakki voi silti toimia normaalisti. (jonkin aikaa).
Melko yleistä, hajoaa kun esim. talvella jää kiinni, ja "heijaa" vetelemällä nopeasti eestaas pakilta D:lle.
Toinen syy voi olla K1 kytkin (3-4 vaihde) , palanut ja luistaa. Tai molemmat pa..ana.
Tuo pakkimäntä, jos tappi poikki ja vinossa, painaa päin K1 rumpua, vinossa ja tiivisteet vuotaa, seurauksena pakka palaa.
Jotain on p..ana, jos öljy heti vaihdon jälkeenkin mustaa.
Melko yleistä, hajoaa kun esim. talvella jää kiinni, ja "heijaa" vetelemällä nopeasti eestaas pakilta D:lle.
Toinen syy voi olla K1 kytkin (3-4 vaihde) , palanut ja luistaa. Tai molemmat pa..ana.
Tuo pakkimäntä, jos tappi poikki ja vinossa, painaa päin K1 rumpua, vinossa ja tiivisteet vuotaa, seurauksena pakka palaa.
Jotain on p..ana, jos öljy heti vaihdon jälkeenkin mustaa.
JariN
Re: w124 automaatin öljynjäähdytin
Tere,
Liittyy aiheeseen automaattilaatikon käytös. Itselläni on 250D automaatti vm.88. Heti startin jälkeen ei ilmeisestikään kannata pakille tuupata, koska ei meinaa mennä helposti. Olenkin käyttänyt tyhmäkäyntiä ja yleensä tuhantisen kierrosta puoli minuuttia ennen pakille laittoa, niin lunksahtaa pehmeästi päälle, aivan kuin lämpimänä. Onkos se sitten tuo aiemmin mainittu pakkimäntä, joka ottaa itteensä jos heti survoo pakille? Muistan hämärästi lukeneeni jotain tällaista. Lienee normaalia käytöstä laatikolta, että hetki pitää odottaa. Ilmeisesti kestää hetken ennenkuin laatikon öljy kiertää kunnolla, vai? Ei viitsi särkeä just 120tkm ajettua askia väärällä käyttötottumuksella.
Wade
Liittyy aiheeseen automaattilaatikon käytös. Itselläni on 250D automaatti vm.88. Heti startin jälkeen ei ilmeisestikään kannata pakille tuupata, koska ei meinaa mennä helposti. Olenkin käyttänyt tyhmäkäyntiä ja yleensä tuhantisen kierrosta puoli minuuttia ennen pakille laittoa, niin lunksahtaa pehmeästi päälle, aivan kuin lämpimänä. Onkos se sitten tuo aiemmin mainittu pakkimäntä, joka ottaa itteensä jos heti survoo pakille? Muistan hämärästi lukeneeni jotain tällaista. Lienee normaalia käytöstä laatikolta, että hetki pitää odottaa. Ilmeisesti kestää hetken ennenkuin laatikon öljy kiertää kunnolla, vai? Ei viitsi särkeä just 120tkm ajettua askia väärällä käyttötottumuksella.
Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)