w124 automaatin öljynjäähdytin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitenkähän mahtaa olla noissa 722.3 ja 722.4 laatikoissa toteutettu toi öljynkierto jäähdyttimelle? pumppaako öljypumppu vakiovirtauksella jäähdyttimen lähdöstä, vai onko siellä joku "ohivirtaus" kanava, mistä sitten menee jäähdyttimelle öljy?

onkelmana on se, että en saa tähän hätään mistään sopivaa öljyn jäähdytintä, enkä banjoja, niin ajattelin, että voikohan noi jäähdyttimen lähdöt vaan tulpata, vai nouseeko järjestelmässä paine niin kovaks, että jotain menee rikki?
W201 250DT 20V
w201 190E
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja JariN »

Ei saa missään nimessä tulpata. Yhdysputki pitää ainakin olla.
JariN
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Alkaakohan siellä sitten öljyt yli kuumentua jos ei oo jäähytintä paikallaan. Ja sit rikkoo jotain laatikossa... :oops:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kiitos hyvistä vastauksista. niin vähän arvelinki, että ei saa tulpata. laitan vaan letkulla tulopuolesta paluupuoleen.

joo, varmasti voi ylikuumentua ilman jäähdytystä, mutta pistän toistaseks näin, niin pääsee koittaan, että pelaako koko laatikko. ja sit myöhemmin joku syyläri siihen jäähdytteleen öljyjä. ei tällä vielä baanalle mennä, pikku testiä vaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Normaaliajossa toimii ja kestää ihan hyvin ilman jäähdytystäkin.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

Mika.T kirjoitti:Normaaliajossa toimii ja kestää ihan hyvin ilman jäähdytystäkin.
ok. uskaltaa vähän enemmänki sit koeponnistaa. mitään asuntovaunua ei varmaan kuitenkaan kannata alkaa vetään.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

noniin. laittelin siis sen lootan paikoilleen ja pääsin vähän koeponnistaankin sitä. sillon ekalla testilenkillä loota toimi hienosti. nosti vaan kumman paljon lämpöjä. noin kilometrin ajon jälkeen oli laatikon öljypohja todella kuuma. käsikopelolla arvioituna n100 astetta. vähän ihmettelin asiaa, mutta en sitten sen kummemmin siihen paneutunu.

nyt sitten ajelin sillä töihin (n50km) ja menomatkalla jossain kohtaa alko laatikko vähän jumittaan. ei meinannu laittaa kolmosta ajoissa silmään. no, pääsin töihin ja jätin auton siihen parkkiin. töistä lähdettyäni loota ei vaihtanu 2 isommalle ollenkaan. kerkesin ajaa n. 2 kilsaa, kun huomasin asian. 1 vaihde toimii ja 2 vaihde toimii. pakki ja R ja P toimii. mutta keppi D:llä, tai 3:lla ei vaihda kakkosta isommalle enää ollenkaan. ajelin sit siitä KL:ään ja ostin öljyt ja suodattimen. sit ajelin verstaalle ja vaihtelin öljyt ja suodattimen ja asensin öljy-ilma jäähdyttimen. aika isokokonen jäähdytin. sitten ajelin siitä kotio n50-60km/h ja pihassa kokolasin käsikopelolla öljynjäähdytintä. tuhannen kuuma. räkäsin siihen, niin suhina kävi.

kysymys kuuluu, että kuinka kuumana automaattilaatikon kuuluu käydä? alkaa tuntuun siltä, että tässä lootassa joku laahaa, tai hankaa tms ja aiheuttaa siten turhaa kitkaa ja sitä myten lämpöä liikaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja JariN »

Alle 100 astetta pitää pysyä, jos räkä sihisee lauhduttimessa, on liian kuuma....

Normaalin rauhallisen ajamisen jälkeen, jos ei vedä esim.kärryä, tai polje sikana, voi yleensä pitää kättä öljypohjassa polttamatta näppejään, eli jotain 70 astetta. Jossain 120-150 asteessa öljyt alkaa kiehua ja poistuvat huohottimen kautta.
JariN
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja napa »

mehulinko (turbiini/momentinmuunnin) siellä yleensä sen lämmön nesteisiin tekee, mutta tuo kuulostaa kyllä turhan rajulta lämmöltä mitä kerroit :roll:

omassa 722.3 on kyllä pystynyt normaali ajon jälkeen pitämään käsiä polttamatta öljypohjassa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sellainen 60-80c on laatikon normaali lämpö.

Aika rajulta kuullostaa kyllä nuo "lämmöt"

Itse ajelin 722.3lla 40tkm ilman jäähdytystä ilman mitään ongelmia.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja napa »

mutta mutta, mistä se lämpö tosiaan vois tulla... turbiinista tulee pääosin ja luistavista kitkalevyistä sitten yleensä loput tai tässä tapauksessa taitaa tulla pääasiassa kaikki lämpö luistavista kitkalevyistä :roll: pitäis nimittäin olla aika rajua käyttöä, että turbiini tuollaisen lämpömäärän synnyttää...

rattaat/välitys ei automaatissa käytännössä lämpöä tuota, mutta viallinen laakeri tietysti aina tekee lämpöä :idea: kuuluuko mitään sivuääniä tai muuta epänormaalia ja luistaako laatikko?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitään sivuääniä ei kuulu. ja loota ei luista juuri ollenkaanä

turbiinikin tarraa mielestäni aikasemmin, ku tossa meitin pikkumesessä, missä on 722.4 laatikko. ja vaihteet on napakat, kun ei oo sitä modulaattoria paikallaan. eli niistä en oikein usko, että kaikki lämpö vois tulla.

voiskohan joku panta jumittaa? tai jos siä on jotain muita vastaavia osia.

ei tää ny ainakaan normaalia enään oo.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja pera8x »

niin ja mitään tolkutonta varttimaili revitystä en ole kerenny edes veteleen. suurimmaks osaks semmosta normaalia moottoritie ajoa ja 80 tiellä ajoa. tietty nyt jos on ohittanu jonkun, niin lappu lattiassa. ja testannu, että se vaihtaa kaasupohjassa hyvin. vaihdot on ollu semmosia samanlaisia, ku rätkällä shifterin kanssa. eli nopeita.

semmonen tuli vielä mieleen, että kun niitä öljyjä vaihdoin, niin öljypohja oli aikas musta, vaikka edellisillä öljyillä oli ajettu vasta 1 päivä. ja suodatin samanlainen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja napa »

pera8x kirjoitti:
voiskohan joku panta jumittaa?
tämä kuulostaa parhaimmalta veikkaukselta, varsinkin kun kerroit että öljyt oli mustia jo päivän ajolla... "luistoahan" se tuokin on, mutta ei sellaista mikä tuntuu ajossa... ainakin jumittava panta tekee pirusti lämpöä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja JariN »

Pakkimännän ohjuritappi voi olla poikki. Silloin pakin mäntä vinossa (tappi poikittain välissä) ja "kihnaa" koko ajan pakkipakkaa kun ajaa eteenpäin. Pakki voi silti toimia normaalisti. (jonkin aikaa).

Melko yleistä, hajoaa kun esim. talvella jää kiinni, ja "heijaa" vetelemällä nopeasti eestaas pakilta D:lle.

Toinen syy voi olla K1 kytkin (3-4 vaihde) , palanut ja luistaa. Tai molemmat pa..ana.

Tuo pakkimäntä, jos tappi poikki ja vinossa, painaa päin K1 rumpua, vinossa ja tiivisteet vuotaa, seurauksena pakka palaa.

Jotain on p..ana, jos öljy heti vaihdon jälkeenkin mustaa.
JariN
Avatar
Wade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 823
Liittynyt: Pe 19.11.2004 22:13
Paikkakunta: Taipalsaari-Journey Island

Re: w124 automaatin öljynjäähdytin

Viesti Kirjoittaja Wade »

Tere,

Liittyy aiheeseen automaattilaatikon käytös. Itselläni on 250D automaatti vm.88. Heti startin jälkeen ei ilmeisestikään kannata pakille tuupata, koska ei meinaa mennä helposti. Olenkin käyttänyt tyhmäkäyntiä ja yleensä tuhantisen kierrosta puoli minuuttia ennen pakille laittoa, niin lunksahtaa pehmeästi päälle, aivan kuin lämpimänä. Onkos se sitten tuo aiemmin mainittu pakkimäntä, joka ottaa itteensä jos heti survoo pakille? Muistan hämärästi lukeneeni jotain tällaista. Lienee normaalia käytöstä laatikolta, että hetki pitää odottaa. Ilmeisesti kestää hetken ennenkuin laatikon öljy kiertää kunnolla, vai? Ei viitsi särkeä just 120tkm ajettua askia väärällä käyttötottumuksella.


Wade
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku

* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.

W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Vastaa Viestiin