hydrauliikkapaine

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Poski
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 24.02.2011 06:33
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Poski »

Eli kysymys on että paljonkas suunnilleen on tasosäätöiskareiden/pallojen sisällä piilevä paine.Käännettynä suomeksi toinen putki hajosi mökille mennessä ja ajattelin korjata väliaikaisesti letkulla ja klemmareilla.Mut jos lurautan nesteet sisään ni peppukun nousee paineesta lentääkö nesteet samantien.Vai vetelenkö 300 km gansta 124:lla kohti kotia?
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja hharri »

Taitaa olla luokkaa 100 bar.
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

hharri kirjoitti:Taitaa olla luokkaa 100 bar.
Onko noin paljon? Mielestäni joku opus kertoi 36 plus minus 6bar? Viimeisissä lankuissa on vissiin kovempi paine olisko ollu 66bar?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jostain muistelen lukeneeni että pumpun maks paine on 133bar.

Eikös se joku foorumilainen kokeillutkin joskus että kyllä se tasonsäätö jaksaa nostaa vielä satojen kilojen kuorman alla perän oikeaan korkeuteen. Siihen ei muutaman kymmenen barin paine riitä.
hharri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: La 23.10.2010 19:33
Paikkakunta: Länsi-Uusimaa

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja hharri »

Ainakin pumpun painesäätimen aukeamispaine tais olla tuo 130 bar joten työpaine on lähellä tuota. Totta mitä Mika tuossa sanoo, ei se perä muutaman kymmenen barin paineella nouse.

(Noissa hydraulisen jousituksen omaavissa sitikoissa on aika vastaava systeemi - tosin molemmissa akseleissa - eli korkeudensäädin vakaajatangossa kiinni joka säätää painetta korkeuden mukaan, päälle sadan barin työpaine ja jousipallot jotka hoitavat jousituksen.)
E W212 350CDI 4Matic -10
B W246 180CDI -15
E S210 320CDI -01, kohta toivottavasti paalattu kunhan saadaan tallista ulos
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mika.T kirjoitti:Jostain muistelen lukeneeni että pumpun maks paine on 133bar.

Eikös se joku foorumilainen kokeillutkin joskus että kyllä se tasonsäätö jaksaa nostaa vielä satojen kilojen kuorman alla perän oikeaan korkeuteen. Siihen ei muutaman kymmenen barin paine riitä.
Totta ei satoja kiloja nouse muutamilla kymmenillä baareilla. Mäntä iskarisasaa on kuitenkin kohtuullisen pieni. En tosiaan pistä päätäni pantiksi nuista mitä aiemmin kirjoittelin.

Kukaan koskaan purkanu tuollaista iskaria? Kun esitäytin omani niin ne alkoi toimimaan kuten normi kaasuton iskari pöydällä kun kokeilin. Tosi jäykästi liikkui varsi sisään/ulos. Öljyä tuntui menevän toisellekkin puolelle mäntää pumppaamalla :shock:

Kun huuhtelin niin kaikkea öljyä ei saanu muuten pois kuin pitämällä iskari ylösalaisin ja pumppaamalla iskaria ess taas? Onkos iskarissa joku tuplamäntäsysteemi kun taso kuitenkin nousee tarvittaessa ?

Edittiä:
Eikait se pelkästään männänvarren syrjayttämään pinta-alaan voi perustua vai voiko? Pinta-alahan on suurempi sillä puolen missä vartta ei ole ja kun sama paine voi mennä männän kummallekkin puolelle niin varrellinen puoli tulee ulos kun painetta lykätään

BVielä edittiä

Riippuu tietysti siitä kuinka laaja tuo männänvarsi on Kukaan kurkannu haitariikumin sisään
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kestää letkulla ja klemmarilla jonkun matkaa....omassani oli tuollainen viritys ostaessa ja sanoi sopparin irti muutaman tonnin jälkeen...autoliike korvasi kaiken!
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jari Ke kirjoitti:
Kukaan koskaan purkanu tuollaista iskaria? Kun esitäytin omani niin ne alkoi toimimaan kuten normi kaasuton iskari pöydällä kun kokeilin. Tosi jäykästi liikkui varsi sisään/ulos. Öljyä tuntui menevän toisellekkin puolelle mäntää pumppaamalla :shock:

Kun huuhtelin niin kaikkea öljyä ei saanu muuten pois kuin pitämällä iskari ylösalaisin ja pumppaamalla iskaria ess taas? Onkos iskarissa joku tuplamäntäsysteemi kun taso kuitenkin nousee tarvittaessa ?

Edittiä:
Eikait se pelkästään männänvarren syrjayttämään pinta-alaan voi perustua vai voiko? Pinta-alahan on suurempi sillä puolen missä vartta ei ole ja kun sama paine voi mennä männän kummallekkin puolelle niin varrellinen puoli tulee ulos kun painetta lykätään

BVielä edittiä

Riippuu tietysti siitä kuinka laaja tuo männänvarsi on Kukaan kurkannu haitariikumin sisään
Tuolta voi kurkkia kuvia.
Jossain oli ihan ohjekin, mutta en sitä löytänyt. :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Harri126 kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti:
Kukaan koskaan purkanu tuollaista iskaria? Kun esitäytin omani niin ne alkoi toimimaan kuten normi kaasuton iskari pöydällä kun kokeilin. Tosi jäykästi liikkui varsi sisään/ulos. Öljyä tuntui menevän toisellekkin puolelle mäntää pumppaamalla :shock:

Kun huuhtelin niin kaikkea öljyä ei saanu muuten pois kuin pitämällä iskari ylösalaisin ja pumppaamalla iskaria ess taas? Onkos iskarissa joku tuplamäntäsysteemi kun taso kuitenkin nousee tarvittaessa ?

Edittiä:
Eikait se pelkästään männänvarren syrjayttämään pinta-alaan voi perustua vai voiko? Pinta-alahan on suurempi sillä puolen missä vartta ei ole ja kun sama paine voi mennä männän kummallekkin puolelle niin varrellinen puoli tulee ulos kun painetta lykätään

BVielä edittiä

Riippuu tietysti siitä kuinka laaja tuo männänvarsi on Kukaan kurkannu haitariikumin sisään
Tuolta voi kurkkia kuvia.
Jossain oli ihan ohjekin, mutta en sitä löytänyt. :oops:
Kiitos! Loistava linkki. Näyttää tosiaan sille että perustuu tuohon paksuun männänvarteen ja siten männän toisenpuolen pienempään pinta-alaan.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7818
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja arska10 »

LopenUupunut kirjoitti:kestää letkulla ja klemmarilla jonkun matkaa....omassani oli tuollainen viritys ostaessa ja sanoi sopparin irti muutaman tonnin jälkeen...autoliike korvasi kaiken!
Itse panin muovista pneutiikka letkua ja helmiliitoksella kiinni kesti noin 2v ja sitten hajosi muualta tuo teräsputki
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

arska10 kirjoitti:
LopenUupunut kirjoitti:kestää letkulla ja klemmarilla jonkun matkaa....omassani oli tuollainen viritys ostaessa ja sanoi sopparin irti muutaman tonnin jälkeen...autoliike korvasi kaiken!
Itse panin muovista pneutiikka letkua ja helmiliitoksella kiinni kesti noin 2v ja sitten hajosi muualta tuo teräsputki

joo tuokin on ihan hyvä tapa.....aloittaja tais olla mökillä ja kumiletkua löytynee helpommin hätäavuksi...

itse korjasin tuolloin omastani lommilan veholta haetulla oikealla puserrusliittimellä ja pätkällä alkuperäistä letkua.....20€.

noiden liittimien tyyppi on ERMETO jos joku niitä haluaa hommailla.
http://www.tecalemit.fi/layout/dokument ... _esite.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ja tuoltakin saa.
Opel, "weird lieben autos"....
mkauhea
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Ti 21.03.2006 21:57
Paikkakunta: Mynämäki

Re: hydrauliikkapaine

Viesti Kirjoittaja mkauhea »

Tuolta voi kurkkia kuvia.
Jossain oli ihan ohjekin, mutta en sitä löytänyt. :oops:
Tuolla oli hienoja kuvia! Siellä näkyi uusien tiivisteiden tuotekooditkin, mitenkähän ne koodit oli löytynyt, olivatko passelit tiivisteet?
Vastaa Viestiin