Mutta eikö tuo kiihtyvyysanturi oireile, juurikin toisinpäin. Että mitä kovempaa ajat ja mitä nopeampia kiihdytyksiä teet niin esp herja on herkempi syttymään. mutta jos alle 60km/h niin herja ei todennäköisesti ilmesty.
Itsellä kun tuo herjailee just olemattomissa nopeuksissa kaupungissa, mutta maantiellä kun vauhtia on se 100-120km/h, niin eipä ole niin herkkä oireilemaan.
Auto oli vehossa testerissä samalla kun 4-pyöräsuuntaisivat auton, kun vaihdoin vasemman etualatukivarren autoon. Sanoivat että autossa oli vikamuistissa esp häiriö "ohjauskulman anturista" , mutta resetoivat ja vika poistui.
Eivät löytäneet mitään vikaa. Noh ajelin pari päivää, niin vika ilmeistyi takaisin. Että näin.
Ja sanotaan että aluksi ESP herja oli harvinainen. Yleensä syttyi kylmällä ilmalla kaupungissa harvoin. Nyt kun vika on jatkunut joulusta, niin yhä useammin vika esiintyy. Monestikkin ESP syttyy heti kun käynnistää auton, mutta kun lähtee ajamaan maantielle niin vika poistuu. Joskus myös tuntuu että kun ajat kaupungissa sopivaan monttuun, niin vika voi poistua. ja sillä ei tunnu oleva mitään merkitystä että onko pyörät linkussa vai suorassa kun esp herja syttyy ajaessa.
Ajattelin kun mittarissakin on jo yli 500tkm, niin voisi nuo hiilet vaihtaa. Jospa tuo ESP on herkempi reakoimaan jännitevaihtelulle, kuin ABS ja BAS. Niitä auto ei ole koskaan herjannut.
hanta kirjoitti:No niin, ongelma ratkaistu !

Star kertoi että ABS-ohjausyksikön virransaannissa on häikkää, ja näköjään tyyppivika -> ABS/ESP modulin pumpusta hiilet kuluneet. Ostin aamulla uudet (EUR 2,60) ja viilailin ne täältä löytämäni ohjeen perusteella 5 x 5 millisiksi. Pumpusta (ATE) moottori irti (2 torxia) ja itse moottorin aukeamista estää vain siinä olevat magneetit ja kannen o-rengas. Laakeri lähti ulosvetäjällä ja niinkuin joku muukin totesi, sen paikka on hyvä katsoa etukäteen ettei purista liian tiukkaan takaisin.
Lisäksi millaista ulosvetäjää näissä hommissa on käytetty?