Eikös kaikkiin mersun kasikoneisiin kehoiteta käyttämään vähintään 96 oktaanista. (ja AMG versioihin melkein käsketään)JarkkoN kirjoitti:Itse kyllä käytän SL:ssa 98:a

Kaksitahti öljyssä on lisäaineita jotka menettävät toimintakykynsä alkoholin läsnä ollessa.
Ja muutenkin viina heikentää 2t-öljyn ominaisuuksia.
Eli periaatteessa myös pumpulla myytävä ysikasi eli 98E5 on väärää.
Kanisterissa myytävä pienkonebensa olisi ainoaa oikeaa, venäjän bensan lisäksi.
Venäläiset ajaa nykyään uudemmalla ja hienommalla kalustolla kuin me, joten en usko että bensassakaan on enään mitään soviet-union ominaisuuksia.
VTT on tehnyt 95E10 tutkimuksensa ennen kuin E10 tuli valtakunnalliseen myyntiin. Eli testattava litku on täytynyt tilata erikseen Neste Oililta. (jokainen voi arvata kuinka huonolaatuista paskaa neste lähettää VTT:lle vastaavaan tutkimukseen) Eli VTT:n tutkimus on yhtä tyhjän kanssa.
En jaksanut ihan kaikkia laskelmia/vertailua tästä keskustelusta lukea, mutta ainakin se pisti silmään ettei kukaan tuntunut ottavan huomioon sitä tosiseikkaa että E10:ssä oleva bensa ei ole 95 oktaanista, vaan noin 87 oktaanista. (etanolin oktaaniluku on 110, eli 90% 87 oktaanista + 10% 110 oktaanista = 95 oktaanista)
Vanhassa 95E5:ssä noin 91 oktaaninen peruskomponentti + viina.
Eli itse peruskomponentti on kevyempää bensiiniä kuin ennen -> vähemmän energiaa bensasta + vähäenergistä viinaa -> kulutus nousee. Ei välttämättä niin paljoa että SKG-tutkijat (

Kulutus nousee, hinta nousee (verukkeilla, nytkin välimerellä on bensan ylitarjontaa ja hinnat alhaalla, mutta meillä hinta nousee raakaöljyn hinnan nousun takia)

Kyllä tämä liikkuminen autolla tai millä tahansa on tehty suomessa jo niin kalliiksi, että taitaa olla fiksumpaa ilmoittautua työttömäksi ja olla vaan kotona räkimässä kattoon. Tai no on tämä asuminenkin niin kallista että pitää hukata henkilöpaperit ja ilmoittautua pakolaiseksi.
Ei näitä jaksa enään ajatella positiivisesti, kun aina valtio kaataa paskaa niskaan, teit mitä tahansa.