Eka tankki menossa E10:llä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
JeremyH
Mersumies
Mersumies

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

JarkkoN kirjoitti:Itse kyllä käytän SL:ssa 98:a
Eikös kaikkiin mersun kasikoneisiin kehoiteta käyttämään vähintään 96 oktaanista. (ja AMG versioihin melkein käsketään) :roll:

Kaksitahti öljyssä on lisäaineita jotka menettävät toimintakykynsä alkoholin läsnä ollessa.
Ja muutenkin viina heikentää 2t-öljyn ominaisuuksia.
Eli periaatteessa myös pumpulla myytävä ysikasi eli 98E5 on väärää.
Kanisterissa myytävä pienkonebensa olisi ainoaa oikeaa, venäjän bensan lisäksi.
Venäläiset ajaa nykyään uudemmalla ja hienommalla kalustolla kuin me, joten en usko että bensassakaan on enään mitään soviet-union ominaisuuksia.

VTT on tehnyt 95E10 tutkimuksensa ennen kuin E10 tuli valtakunnalliseen myyntiin. Eli testattava litku on täytynyt tilata erikseen Neste Oililta. (jokainen voi arvata kuinka huonolaatuista paskaa neste lähettää VTT:lle vastaavaan tutkimukseen) Eli VTT:n tutkimus on yhtä tyhjän kanssa.

En jaksanut ihan kaikkia laskelmia/vertailua tästä keskustelusta lukea, mutta ainakin se pisti silmään ettei kukaan tuntunut ottavan huomioon sitä tosiseikkaa että E10:ssä oleva bensa ei ole 95 oktaanista, vaan noin 87 oktaanista. (etanolin oktaaniluku on 110, eli 90% 87 oktaanista + 10% 110 oktaanista = 95 oktaanista)
Vanhassa 95E5:ssä noin 91 oktaaninen peruskomponentti + viina.
Eli itse peruskomponentti on kevyempää bensiiniä kuin ennen -> vähemmän energiaa bensasta + vähäenergistä viinaa -> kulutus nousee. Ei välttämättä niin paljoa että SKG-tutkijat ( :wink: ) huomaisivat suurta eroa, mutta nousee kumminkin.
Kulutus nousee, hinta nousee (verukkeilla, nytkin välimerellä on bensan ylitarjontaa ja hinnat alhaalla, mutta meillä hinta nousee raakaöljyn hinnan nousun takia) :evil:

Kyllä tämä liikkuminen autolla tai millä tahansa on tehty suomessa jo niin kalliiksi, että taitaa olla fiksumpaa ilmoittautua työttömäksi ja olla vaan kotona räkimässä kattoon. Tai no on tämä asuminenkin niin kallista että pitää hukata henkilöpaperit ja ilmoittautua pakolaiseksi.
Ei näitä jaksa enään ajatella positiivisesti, kun aina valtio kaataa paskaa niskaan, teit mitä tahansa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
JarkkoN
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

SL500:n käyttöohjekirja suosittaa käyttämään vähintään 95-oktaanista, mutta tilapäisesti voi käyttää
myös vähintään 91-oktaanista tehon laskun ja kulutuksen nousun kustannuksella. SL60 AMG:en ei saa
laittaa 91-oktaanista edes tilapäisesti.

Etanoli nostaa oktaanilukua, mutta bensiinin oktaaniluku säädetään muutenkin lisäaineilla.
Bensiinin energiasisältö on sama riippumatta bensiinin omasta oktaaniluvusta, kulutusero
tulee puristusuhteesta ja etanolibensan tapauksessa etanolin energiasisällöstä, koska
etanolia on niin paljon bensan joukossa.

Ainakin omassa veneessä on kai täsmälleen sama puristus kuin vastaavassa autossa,
jossa saman kokoista ja tehoista Suzukin moottoria käytetään. Mitään nakutustunnistimia
siinä ei taida olla, vaikka edistyksellisyydestä palkittu monipistesuihkutus onkin.

Hermostuttaa valtion hötkyily auto-asioissa. Maakaasulta poistettiin verottomuus, aivan kuten
petrolilta aikanaan. Hyvä, etten ostanut maakaasuautoa. Ja sitten kaikki houkuteltiin ostamaan
diesel, ja nyt nostetaan dieselöljyn hintaa. Dieselistä on pulaa ja bensiinistä ylitarjontaa.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Maksaa mitä maksaa, mutta meidän perheessä tehdään verovähennys työmatkakuluista, olikohan se viime vuonna luokkaa 2 * 4400 €. Lisäksi kun töissäkäynnistä saa palkkaa niin kyllä sitä mieluummin töissä käy kuin kotona tyhjänpalttina marisee, ihan vaikka bensan hinta vielä tuplaantuisi jää silti viivan alle ihan mukavasti. Pienet menot niin kohtuulliset tulot on kaikki kotiin päin. Ei asuta missään ydinkeskustassa tai miljoona ok-talossa, kun siihen ei ole varaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

JeremyH kirjoitti: Kyllä tämä liikkuminen autolla tai millä tahansa on tehty suomessa jo niin kalliiksi, että taitaa olla fiksumpaa ilmoittautua työttömäksi ja olla vaan kotona räkimässä kattoon. Tai no on tämä asuminenkin niin kallista että pitää hukata henkilöpaperit ja ilmoittautua pakolaiseksi.
Ei näitä jaksa enään ajatella positiivisesti, kun aina valtio kaataa paskaa niskaan, teit mitä tahansa.

olen ymmärtänyt että suurin osa suomalaisista haluaa rajoittaa yksityisautoilua ja nostaa veroja ? :roll:
näin minulle on annettu ymmärtää jokaisesta näkemästäni gallupista.... :roll:

Tuon KANSANEDUSTAJIEN joukkion pitäisi olla meidän "puolella", jotenkin ymmärrän valtion olevan ME ihmiset.....vai onko se valtio kuitenkin tuo HALLITUS ja KANSANEDUSTAJAT ja ME olemme vain vihollisia ?
Opel, "weird lieben autos"....
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jombe »

LopenUupunut kirjoitti:
JeremyH kirjoitti: Kyllä tämä liikkuminen autolla tai millä tahansa on tehty suomessa jo niin kalliiksi, että taitaa olla fiksumpaa ilmoittautua työttömäksi ja olla vaan kotona räkimässä kattoon. Tai no on tämä asuminenkin niin kallista että pitää hukata henkilöpaperit ja ilmoittautua pakolaiseksi.

olen ymmärtänyt että suurin osa suomalaisista haluaa rajoittaa yksityisautoilua ja nostaa veroja ? :roll:

Tuon KANSANEDUSTAJIEN joukkion pitäisi olla meidän "puolella", jotenkin ymmärrän valtion olevan ME ihmiset.....vai onko se valtio kuitenkin tuo HALLITUS ja KANSANEDUSTAJAT ja ME olemme vain vihollisia ?
Se on media ja pieni kettutyttöjoukkio Helsingin päädyssä, joka yksityisautoilua haluaa rajottaa - saa kuitenkin eniten palstatilaa lehdistössä ja tavikselle tulee käsitys että nyt on koko Suomi autoilua vastaan. :roll:
woke
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja woke »

Tuo bensiinilaaatujen väline hintaero on niin pieni, että sillä ei ole juuri minkäänlaista ohjaavaa vaikutusta. Jos laittaa 4-5 senttiä lisää per litra ja sillä saa varmuudella toimivaa bensaa, niin kyllä ihmiset sitä aika herkästi ostaa. Jos ois 20 senttiä hintaeroa, niin alkaisi e10 kauppa käymään :-)
W210 E300DT -98, Pontiac Bonneville -65, Suzuki bandit 1200s -02
Ex S124 E220 T -94
Ex w211 220cdi A -06
Ex w210 E300DT -98
Ex w124 300DA -91
JeremyH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

veskola kirjoitti:Maksaa mitä maksaa, mutta meidän perheessä tehdään verovähennys työmatkakuluista, olikohan se viime vuonna luokkaa 2 * 4400 €. Lisäksi kun töissäkäynnistä saa palkkaa niin kyllä sitä mieluummin töissä käy kuin kotona tyhjänpalttina marisee, ihan vaikka bensan hinta vielä tuplaantuisi jää silti viivan alle ihan mukavasti. Pienet menot niin kohtuulliset tulot on kaikki kotiin päin. Ei asuta missään ydinkeskustassa tai miljoona ok-talossa, kun siihen ei ole varaa.
Oletko koskaan laskenut paljonko sinulla menee rahaa polttoaineisiin vuodessa?
Tuulesta temmattu esimerkki. Ei täsmää minuun eikä varmaan sinuunkaan.(meniköhän laskelmatkaan oikein) :roll:
Jos auto kuluttaa kohtuulliset 7l satasella, ja sillä ajetaan vaikka 22tkm vuodessa ja bensa maksaa 1,554€ litra. (tämän päivän hinta minulle lähimmällä asemalla 95E10:lle. Shell k.portti Porvoo)
220 * 7= 1540 litraa vuodessa eli 1540 * 1,554 = 2393,16€
Työmatkavähennys ansiotulosta. 0,24€/km
Jos kaikki ajot olisivat vain työmatkaa. 5280€ vuodessa - omavastuu 600€ = 4680€
Tämä summa ei ole suora korvaussumma. Vaan tämä summa vähennetään kokonais vuosiansioista. Eli esim 50t€ vuodessa bruttona tienaavan tulot onkin 45320€ vuodessa. Tämä toki pienentää myös maksettavaa veroa, mutta ei lähellekkään polttoaineisiin menevää summaa. Olisikohan noin 1000€ pienemmät verot? menin sekaisin laskuissa.
työmatkakuluvähennys ei ole seurannut polttoaineiden hinnannousua.
Mitä pienemmät tulot, sitä pienempi vaikutus tuolla vähennyksellä on lopulliseen maksettavan veron määrään. mutta polttoaineen hinta ei muutu tulojen mukaan. (köyhät köyhtyy, rikkaat hyötyy)
Maksan toki mielelläni veroni, kunhan saisin sille joskus jotakin vastinetta. Älkääkä alkako vouhottamaan terveyden huollosta. Se on mennyt suomessa pelkkää alamäkeä pitkän aikaa. Esim. Kuubassa terveyden huolto on ilmaista. Siis oikeasti ilmaista, jopa lääkkeet. Silti siellä on pienemmät verot.
Meidän rahamme herrat kavaltaa. Suurille yhtiöille annetaan verovaroja kehitys toimintaan, vaikka samaan aikaan sama yhtiö jakaa miljoonabonukset johtajilleen. Miksi?
LopenUupunut kirjoitti:

Osuit asian ytimeen! Me olemme vain kurjia koiria joiden tehtävä ei ole mikään muu kuin tehdä työtä kehdosta hautaan pienellä palkalla ja suurilla veroilla jotta kansanedustajat saavat syödä edustuslounaita.

Yksikään galluppi ei ole kysynyt minun mielipidettäni yksityisautoilusta.
Kuljen linja-autolla vain sitten kun omistan oman. (enkä ota ketään kyytiin)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

meillä on JeremyH:n kanssa hyvin sama näkemys asioista...

itse sain oiken ruhtinaallisen 800 € työmatkakuluja vähentää verotuksessa, josta omavastuu vei 600 € :P todelliset työmatkakulut kuitenkin oli taas luokkaa 5000 €, eli polttoaineet, auton huollot/korjaukset, renkaat, vakuutukset jne. (viimevuonna ei mennyt kuin 4 kpl renkaita :shock: yleensä niitä saa ostaa 8-12/kesä...)

veskolakin vois tulla hieman toisiin ajatuksiin, jos joutuis oikeisiin töihin :wink: ennen niin ollut väliä, vaikka työpäivä oliskin jäänyt sateen, tuulen tai muun syyn vuoksi takia sellaiseen 15 minuuttiin, kun sai ne km korvaukset kotoa työpaikalle ja takasin, nyt pelkkä työmaalla käynti tuottaa keskimäärin 40 € persnettoa/päivä :evil: (sitä on joutunut kuitenkin investoimaan 16 tunnin eväisiin jne.)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:meillä on JeremyH:n kanssa hyvin sama näkemys asioista...

itse sain oiken ruhtinaallisen 800 € työmatkakuluja vähentää verotuksessa, josta omavastuu vei 600 € :P todelliset työmatkakulut kuitenkin oli taas luokkaa 5000 €, eli polttoaineet, auton huollot/korjaukset, renkaat, vakuutukset jne. (viimevuonna ei mennyt kuin 4 kpl renkaita :shock: yleensä niitä saa ostaa 8-12/kesä...)

veskolakin vois tulla hieman toisiin ajatuksiin, jos joutuis oikeisiin töihin :wink: ennen niin ollut väliä, vaikka työpäivä oliskin jäänyt sateen, tuulen tai muun syyn vuoksi takia sellaiseen 15 minuuttiin, kun sai ne km korvaukset kotoa työpaikalle ja takasin, nyt pelkkä työmaalla käynti tuottaa keskimäärin 40 € persnettoa/päivä :evil: (sitä on joutunut kuitenkin investoimaan 16 tunnin eväisiin jne.)
Ja minäkin näistä napan, lopenuupuneen ja jeremyH:n kommenteista tunnistan myös omaa arvomaailmaani. Perustetaanko pojat oma puolue?! :wink: Lukekaapas muuten tänään ilmestyneestä uudesta mobilistista Enqvistin pääkirjoitus. Ihan napakymppi!
sdlturbo

Viesti Kirjoittaja sdlturbo »

veskola kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Ilmeisesti vallitsee suuri yksimielisyys, että veneeseen ja moottorisahaan ei kannata laittaa 95E10:a.
Tai ainakaan minä en laita. Samaten joihinkin autoihin ei kannata.
Minä kun ostin sthillin moottorisahan jo 10-15 vuotta sitten se myyjä sanoi, että se voi just ja just toimia 95:llä mutta parempi on kyllä käyttää 98:a. Siitä saakka mulla on irtokannussa aina ollut 98:a jota menee myös B&S ja murrayn ruohonleikkuriin. Löytyy myös autoja jotka hyötyvät korkeammasta oktaanista, joten ei tietenkään niihin.

Mikäs puristussuhde veneen moottoreissa yleensä muuten on ?

Sen takia varmaan ei kannata venekäytössä käyttää, kun siellä se bensa yleensä seisoo pitkäänkin, rahamiehet sitten erikseen.

Minusta suomalaiset on säälittäviä, itketään jonkin parin prosentin kulutuksen nousun edessä, ja samaan aikaan maksetaan 20 000€ autosta veroa ja vielä vuosittaista veroa monta sataa, bensa/dieselveroa ihan perkeleesti, ja lisäksi samaan aikaan tehdään töitä minimipalkalla, maksetaan euroopan suurinta veroa ihan joka paikassa/asiasta. Kukaan ei itke niiden tuhansien ja tuhansien eurojen perään jotka multakin häviävät taivaan tuuliin veroina kun verrataan vaikka saksalaiseen perusinssiin, joka ostaa aina uuden mersun kolmen vuoden välein ja halvalla.
Juttelimme 90-luvun alussa Austinissa taxikuskin kanssa mm veroista. Bensahan oli silloin noin taala/gallona.
Mieleen jäi että hän maksoi aiemmin 6% tuloveroa ja nyt 9%: tästä maasta on tulossa sosialistinen. Ja samaisen herran kommentti Suomen ajovalopakosta: eikö siellä näe...
Monesti unohtuu että näillä huippu(energia)veroilla nostetaan myös vientiin menevien tuotteiden hintaa, pitäisi kiireesti alentaa /säädellä polttoaineiden/energian hintaa jotta kilpailukyky vielä säilyisi.
VTT:ltä tilataan tutkimusseloste jonka reunaehdot määrittelee tilaaja eli maksaja. Harva tilaa itselleen epäedullisen tutkimuksen. Oma kokemus rajoittuu muutaman tutkimuksen tilaamiseen ja lopputuloksena
tuli sekä teoreettinen (omia laskelmia vahvistava) raportti että käytännön koekuormitus.
Olisi mielenkiintoista nähdä millaisia lähtöarvoja noissa E10 tutkimuksissa on käytetty ja ketkä ovat olleet maksajina...
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Olen minä Jeremy laskenut juuri sillä tavalla ja moneen kertaan, että vaikka töissä käyntiin menee se 200€/kk niin silti käteen jää reilusti enemmän mitä työttömyyskorvauksesta saa. Myös tuo verotuksen muodostuminen on erittäin hyvin tiedossa :lol: Yhtälö jossa haluaa asua OK talossa ja työpaikka on vieressä on vain mahdoton. Paras on asua sellaisessa paikassa, josta ei pääse julkisellä ja muodostuu tuollainen 40-60 km matka, siitä saa verotuksessa suurimman hyödyn. Kolleegat ajaa 10 km pidemmän matkan, vähennys on muistaakseni alle puolet siitä mitä minulla kun itsekkin asuin aikoinaan silleen, kalliissa paikassa ja ajoin kauaksi töihin. Toki he voivat nauttia kimppakyydistä kun kaikki tulevat samasta paikasta ja späätyvät samaan paikkaan. Minulle kimppa ei sovellu :x

Aikoinaan kun mietin minne menen töihin laitoin kolmesta mahdollisuudesta kahteen 200€ korkeamman palkkapyynnön ja ainostaan sen takia, että tuo 200€ kuluu bensiiniin (tai dieseliin) kuukaudessa. Se toteutuu osapuoilleen vieläkin. Toinen asia onkin mihin päätin sitten lopulta majani pystyttää, eli siirryin kasvukeskuksesta pois maaseudulle, sieltä on se sama matka töihin, mutta ok talon "pääomamenot" on noin 1/3-1/4 osa siitä mitä näillä kolleegoilla on. Sillä säästyneellä rahalla (käytännössä pankkilainan korko) ajelee jo monta kertaa päivässä töihin ja takaisin. Kuitenkin jokainen tietää että autoa tarvitaan joka tapauksessa, siihen että viedään lapi hoitoon, haetaan kaupasta ruokaa jne. Sinkkuna asia on erikseen, on sekin joskus kokeiltu miten mennään kaupungista kerrostalosta bussilla töihin ja tullaan takaisin...ei ole mun juttu. Vähän oftopiikkia mutta kuitenki tätä elämää...

Tässä muuten viimeisin kulutus tällä E10:llä. Nyt ajelin viimeisen puolikkaan ns. ekomoodissa ja sehän näkyy heti kulutuksessa. Silti minua ei ohittanut koko aikana kuin yksi 120 km/h 80 alueella hurjastellut iso bemari.

11.3.2011:
Mittarinlukema: 74949 km
Tankkaus: 54,64 litraa (86,28€)
Kulutus: 6,74 litraa / 100 km

24.2.2011:
Mittarinlukema: 74138 km
Tankkaus: 52,32 litraa (78,43€)
Kulutus: 7,33 litraa / 100 km

18.2.2011:
Mittarinlukema: 73424 km
Tankkaus: 56,51 litraa (85,27€)
Kulutus: 7,91 litraa / 100 km

9.2.2011:
Mittarinlukema: 72709 km
Tankkaus: 55,38 litraa
Kulutus: 7,2 litraa / 100 km

28.1.2011:
Mittarinlukema: 71934 km
Tankkaus: 55,33 litraa
Kulutus: 7,32 litraa / 100 km

19.1.2011:
Mittarinlukema: 71179 km
Tankkaus: 54,92 litraa
Kulutus: ???
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

hienoa, että veskolakin on huomannut tuon eco moodin :D eihän se ole oikeasti yhtään vaikeaa ja kun siihen tottuu, niin se on jopa rentouttavaa...

mutta sitten taas tähän omaan hulluuteen... eli menin sitten taas töihin tuossa pari viikkoa sitten... töitä on ollut nyt "vaihtelevasti", pisin päivä ollut 6 h... eilen tuli oikein 4 tuntia ja tänään tulee luultavasti 5 min. mutta siitä nyt ei kehtaa edes laittaa tunteja ylös... kuluja kyllä tulee tänään taas tuplat normaali työpäivään nähden, kun pitää ajella luultavasti yli 200 km muutaman pultin ja avaimen takia :D

katsotaan nyt kuinka kauan rahat taas piisaa tätä työssä kulkemista :roll: palkka tähän ei missään tapauksessa tule riittämään, vaan perinteisesti syödään säästöjä... keväämmällä luultavasti joutuu jopa ottamaan lainaa...

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Sulla ne on kummalliset työt :mrgreen:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

veskola kirjoitti:Sulla ne on kummalliset työt :mrgreen:
kun toimii kutsumusammatissa, niin tahtoo vähän tälläistä olla... verottaja ja muut valtion tahot vain on kaikki systeeminsä rakentaneet niiden säännöllistä 8 tunnin työpäivää tekevien mukaan, niin itse sitten joutuu aina väliinputoajaksi (joko tunnit jää siis tuohon muutaman/päivä tai sitten +16 h/päivä, ikinä ei ole kuitenkaan hyvä/normaali...)

mutta jos meinaa viikolopuksi saada kaivurin taas ajettavaksi, niin pitää tänään uhrautua... moniko oikeasti olis valmis maksamaan omasta pussista, että saa koneet kuntoon ja pääsis viikonlopuksi töihin :wink: tuskin ainakaan ne rakennusmiehet, jotka taas uhkailivat lakolla...

veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

No nykyihmiset nyt on semmosia, että kaikki pitäisi saada valmiina, ilmatteeksi jne. Tuli tuossa ostettua pari kirjaa, joita lueskelen vapaa-aikana, se on vähän samaa asiaa kuin sulla se kaivurin huoltaminen, huollan siis itseäni kohti uusia haasteita. Toivottavasti ei mene käytetty aika hukkaan :mrgreen:
-M-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja -M- »

Hiukan erimerkkisten kokemuksia tänne, kun kuulosti eräällä mersullakin olevan saman tyyppisiä ongelmia kuin tällä volvo merkkisellä kulkineella.
Eilen kun moikkasin kaveria joka omistaa Volvon 740 viimeisimpiä versioita, tuli puheeksi tämä uusi polttoaine laatu.
Ei ollut kuulemma kerinnyt tankkaamaan kuin 2 krt E10. Jo ensinmäisen tankillisen kanssa alkoi tulemaan ongelmia, eli alkoi lähtemään huonommin käymään.
Toisen tankillisen aikana, oli kuulemma saanut alkaa sahhauttaa kuulemma startilla ihan tolkusti ennen kuin alkoi käymään kaikilla pytyillä. Aluksi alkoi käymään vain 1 pytyllä ja sitte seuraavalla ja jne...
Hoksas että mikä taitaa vastustaa ja kävi tankkaamassa sitä ns oikeaa bensaa jolloin vika katos. Kaveri epäili että polttoaine pumppu ei jotenkin saanut kunnolla pumpattua tuota litkua, mutta mene ja tiedä, kun sitä ei sen kummemmin alettu tutkimaan.
Jos tuo ilmiö toistuu talvipakkasilla jne, niin empä yhtään ihmettele jos sitä litkua alkaa pakkautumaan öljyjenkin sekaan ja jopa haisemaankin sieltä.

Pekkarinen tais puhua lööperiä, kun tuumas ettei ainakaan vielä ole todistettu E10 toimimattomuudesta.

-M-
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

-M- kirjoitti:Hiukan erimerkkisten kokemuksia tänne, kun kuulosti eräällä mersullakin olevan saman tyyppisiä ongelmia kuin tällä volvo merkkisellä kulkineella.
Eilen kun moikkasin kaveria joka omistaa Volvon 740 viimeisimpiä versioita, tuli puheeksi tämä uusi polttoaine laatu.
Ei ollut kuulemma kerinnyt tankkaamaan kuin 2 krt E10. Jo ensinmäisen tankillisen kanssa alkoi tulemaan ongelmia, eli alkoi lähtemään huonommin käymään.
Toisen tankillisen aikana, oli kuulemma saanut alkaa sahhauttaa kuulemma startilla ihan tolkusti ennen kuin alkoi käymään kaikilla pytyillä. Aluksi alkoi käymään vain 1 pytyllä ja sitte seuraavalla ja jne...
Hoksas että mikä taitaa vastustaa ja kävi tankkaamassa sitä ns oikeaa bensaa jolloin vika katos. Kaveri epäili että polttoaine pumppu ei jotenkin saanut kunnolla pumpattua tuota litkua, mutta mene ja tiedä, kun sitä ei sen kummemmin alettu tutkimaan.
Jos tuo ilmiö toistuu talvipakkasilla jne, niin empä yhtään ihmettele jos sitä litkua alkaa pakkautumaan öljyjenkin sekaan ja jopa haisemaankin sieltä.

Pekkarinen tais puhua lööperiä, kun tuumas ettei ainakaan vielä ole todistettu E10 toimimattomuudesta.

-M-

menee vähän offtopic mutta otapa kirjahyllystä lääkärikirja tai lainaa kirjastosta....pääset kolme sivua ja sinulla on jo kahdeksan sairautta.... :D
Viimeksi muokannut LopenUupunut, La 12.03.2011 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel, "weird lieben autos"....
rumilus
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja rumilus »

-M- kirjoitti:

-M-

Se on yhtä tyhjän kanssa mitä Mauri Pekkarinen puhuu asiasta. Poliitikot kuin monet muutkin asiasta julkisesti kommenttoivat eivät yksikertaisesti tiedä asiasta yhtään mitään...kunhan suu selällään puhutaan.
Nämä VTT:n kumileimasimet sekä autotekniikan professorin lausumat ovat myös niihin kommentteihin kuuluvia, joita ei kannattaisi ottaa todesta.
Sensijaan kuuntelisin moottoritekniikan / moottorivalmistajien asiantuntijoita, heillä on se riittävä tietotaito asiasta.

Se on aivan selvää, että nykyiset tai vanhemmatkaan polttomoottorit eivät ole suunniteltu etanolille...puhumattakaan veden käytölle.... kuten höyrykoneet sensijaan olivat sellaisia.
Tämä autotekniikan professosori kertoi pari päivää sitten, että etanolia on tutkittu jo 20-vuotta sitten polttomoottoreissa. Niinhän sitä tehtiin...muiden vaihtoehtopolttoaineden ohessa, mutta edelleenkin ollaan samassa tilanteessa, joka viestittää kokeilujen todellisuuden.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja P4si »

Ensimmäisen kerran viime yönä töistä tullessa itsekin tankkasin 52 litraa E10:ä. Vuodenvaihteessa siirryin 98:iin. Työkavereilla ei ole ollut huonoja kokemuksia E10 bensasta,

tosin erimerkkisillä autoilla. Kovia oli olleet kulutuslukemat, mutta on kelitkin olleet erittäin kylmiä. :roll:

Omat kulutuslukemat talvelta olleet 9-11 l/100km. 80% moottritieajoa mittarinopeus 105-115kmh. (navigaattorin mukaan nopeusmittari yllättävän tarkka) , loput 20%

kaupunkiajoa. Lohkolämmitintä käytetty aina pakkasen puolella 2h. Pienellä näkyy Mersut kulkevan joillakin tällä foorumilla, ei voi kuin ihmetellä...onkohan oma rikki? :roll:

Autona C220 -96 automaatti.
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

P4si kirjoitti: Kovia oli olleet kulutuslukemat, mutta on kelitkin olleet erittäin kylmiä. :roll:
Tuohon kulutukseen pysty omakohtaisesti mitään sanomaa, kun ainoa auto, jossa tällä hetkellä on 95E:tä tankissa on tuo väykkä, mutta olen tankannut sen viimelsi 31.12.2010 eli vähissä on ajot ollet talvena aikana tuolla. Olisko joku 300-400km tullut viimeisen 2,5kk:n aikana... Muutoin on vuoden vaihteen jälkeen aina tankannut 98.
Mutta sakemannithan testasivat tuota 10pros bensaa jollain tsi-tekniikalla varustetulla golffilla sikäläisissä olosuhteissa ja totesivat, että että 2-3% kulutuksen kasvun saa kyllä ihan kylmästi tuplata. Eli jos 98E:llä bensaa palaa esim. 8 litraa, niin 95E10:llä kulutus on todennäköisesti lähempänä 8,5 kuin 8,2, jolloin 98:lla ajaminen voi jopa tulla jo periaatteessa marginaalisesti edullisemmaksi. Edelleen totean, että tuo emännän W169 on ainakin tykännyt 98:sta ihan oikeasti. Eilenkin rouva tuli reissusta ja ajotietokoneesen oli jäänyt lukema 6,7 sitä talliin ajaessani. Ei se ole koskaan ennen noin pienellä kulkenut. Joku sitä taisi jo selittää melko kovalla puristussuhteella tuossa koneessa. Ja kulku on parantunut koko ajan. ei se mihinkään vieläkään varsinaisesti mene, mutta sellaista peruspirteyttä on perstuntumalla tullut ihan selvästi. Ei siis tunnu enää W123 200D:ltä, niin kuin joskus mielessäni ajattelin :mrgreen:
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

P4si kirjoitti:Pienellä näkyy Mersut kulkevan joillakin tällä foorumilla, ei voi kuin ihmetellä...onkohan oma rikki? :roll:
Mikäli viittaat noihin minun kulutuslukemiin niin kyseessä ei ole mersu vaan farmari golf. Suosittelen sellaista myös volvomiehelle, jos siinä volvossa ei polttoainepumppu saa e10:ä pumpattua moottorille saakka :mrgreen: :roll: volkkaria voi myös suositella kulutuksesta huolestuneille mersumiehille :lol: tosin itse pyrin vaihtamaan polttoaineen ja automerkin oikeaksi tässä taas kun sopiva aika koittaa. Valtiovallan verotuskäytäntöjen vuoksi joudun myös karsimaan turhat istuimet kulkineesta pois, kevenee mukavasti, joten kulutus sen kun laskee.

Jotenkin tuntuu nyt vähän siltä, että nämä käynnistyvyysongelmat joita joillakin yksittäisillä on ollut johtuvat a) satunnaisuudesta, eli jokin vika sattuu realisoitumaan juuri silloin kun satuttiin tankkaamaan e10:ä ekan kerran tai b) etanoli saa esimerkiksi likaisesta polttoainesuodattimesta liikkeelle jotakin, jonka läpi meneminen suuttimista / moottorista ottaa vähän aikaa. c) satunnainen vika joka ihan kohta taas ilmenee myös sillä 98:lla.

rumilus: Ei sitä etanolia sen takia ole hylätty etteikö se toimisi autoissa, onhan se toiminut ihan tarpeeksi hyvin ruotsissa vuosikaudet. Kyse on lähinnä taas kerran rahasta ja öljy-yhtiöistä. On paljon kannattavampaa pumpata viimeiset öljyt maapallon sisältä ylös ja rahastaa sillä kansalaiset perikatoon. Katselkaapas mitä lähi-idässä on saatu aikaiseksi meidän rahoilla, on ostettu kullalla ja timanteilla päälystettyjä autoja tehty kaikkea hassua mitä ihmiselle nyt vain voi päähän pälkähtää. Etanolin aikaansaamiseksi pitää jo vähän nähdä vaivaakin, mutta on se aine sen vaivan arvoista.
rumilus
Mersumies
Mersumies

veskola kirjoitti:
rumilus: Ei sitä etanolia sen takia ole hylätty etteikö se toimisi autoissa, onhan se toiminut ihan tarpeeksi hyvin ruotsissa vuosikaudet. Kyse on lähinnä taas kerran rahasta ja öljy-yhtiöistä. On paljon kannattavampaa pumpata viimeiset öljyt maapallon sisältä ylös ja rahastaa sillä kansalaiset perikatoon. Katselkaapas mitä lähi-idässä on saatu aikaiseksi meidän rahoilla, on ostettu kullalla ja timanteilla päälystettyjä autoja tehty kaikkea hassua mitä ihmiselle nyt vain voi päähän pälkähtää. Etanolin aikaansaamiseksi pitää jo vähän nähdä vaivaakin, mutta on se aine sen vaivan arvoista.

Vastataan nyt Veskolalle, kun hän on etanolibensiinin puolestatapuhuja.

Selailin Ruotsin WEB-sivustoja, mitä heillä on kerrottavana muutaman vuoden kokemuksista etanolibensan käytöstä.
Karille on tuntunut karahtavan Ruotsinkin markkinat, vaikka Ford,Volvo, Saab ovat satsanneet autoteollisuudessaan ( etanoli ) autojen valmistuserään. Aika laihaksi on jäänyt markkinaosuus, kun vertaa esimerkiksi koko Ruotsin autokantaa, joista vaivaiset muutama kymmenentuhatta autoa ovat valjastettu etanolibensan käyttöä varten.

En viitsi edes kaivella autonvalmistajien huolto-ja korjaustilastoja em. autojen osalta. Kaikkien autokannan tilastot puhukoon puolestaan, joista suoraan on verrattavissa missä mennään.
Vikakoodailua, huolto-ja vikavalojen kuittauksia, vikojen etsintää ym. ym. starilla.
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Enkös minä juuri niin sanonut että markkinavoimat sen aidon benziinin on valinnut, mutta jos benziiniä ei olisi luotu koskaan niin oltaisiin hyvin tyytyväisiä etanolin käyttäjiä ja autoteollisuus ja moottorin suunnittelijat olisivat optimoineet moottorit etanolille jo aika päivä sitten. 2% suurempi kulutus olisi korjattu lisäämällä tankin kokoa 2%:lla. Tää maailma on niin simppeli.

Eiköhän se siitä vielä keikahda mielipeteet kallelleen kun kiinalaiset saa poltettua kaiken öljyn vihdoinkin loppuun :twisted:

Enkä minä minkään puolestapuhuja ole, korkeintaan sähkön ja ennen kaikkea ydinvoiman :twisted: Sillä ajellaan mitä sattuu olemaan ja turhista ei ruikuteta.
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

vähän ehkä samoilla linjoilla veskolan kanssa, mutta kuitenkin pikkasen ehkä eri mieltäkin.

onhan se turhaa vikistä siitä, että meidän pensamme nyt sattuu sisältään etanolia. ei sille mitään mahda. suomi, kun on suomi. netissä vikistään, mutta muuta ei sitten tehdäkkään. otsasuonet paisuksissa tankataan sitä paskaa pensaa ja niellään vaan se, että auto kuluttaa enemmän ja nykii ja ei lähde käyntiin jne jne. ja kaikki on kallista ja sitä rataa. mutta toisaalta tässä maassa on sentään asiat suhtkoht kunnossa. kyllä se itteenikin välillä v*tuttaa, kun kaikki on kallista ja verotusta vaan lisätään ja keksitään aina vaan lisää uusia veroja. mutta minkäs teet? sille ei vaan mahda mitään. niin parempi on vaan tankata sitä autoa ja ajaa, taikka olla tankkaamatta ja olla ajamatta.

toisaalta vielä enemmän ymmärrän niitä ihmisiä, kellä on "peukalo keskellä kämmentä" autojen kanssa. persehän siinä aukee ja hermot menee, jos autoon tulee uudella pensalla vaan vikaa vian jälkeenkin, eikä asialle mahda mitään.
W201 250DT 20V
w201 190E
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Niille ihmisille on luotu ratkaisu: joukkoliikennevälineet :mrgreen: Maalla on pakko siirtää se peukalo pois keskeltä kämmentä, jollei muuten niin yrityksen ja erehdyksen avulla.

Kenellä nyt tuntuu E10 aiheuttavan kovasti pätkimistä tai käyntihäiriöitä niin voisi koittaa myöhästyttää sytytystä ihan ihnan verran, jos se vain on säädettävissä jostakin ja eikös ne kaikissa värkeissä periaatteessa ole. Tietysti tulpatkin kannattaa olla ihan vimpan päälle kunnossa, jos ne on vaikka allergisia etanolille.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

veskola kirjoitti:Niille ihmisille on luotu ratkaisu: joukkoliikennevälineet :mrgreen:
myös polkupyörä ja potkukelkka on vanhoja hyväksi havaittuja kulkuvälineitä sellaisille, jotka ei autolla osaa liikkua...

ihme vouhotusta kyllä, jos hieman laitetaan viinaa bensan joukkoon... paras oli kyllä se, kun naapuri väitti että sen punto leikkas kiinni heti, kun tuo E10 bensa tuli markkinoille (nokka remmihän sieltä vain oli katkennut, kun sitä hetken tutkittiin, mutta aluksi se oli vakaasti sitä mieltä, että juuri tuo E10 bensa rikkoi koneen :P )

äijän opel kuluttaa tuota E10 selvästi enemmän ja on jopa sen mielestä sillä laiskempi, kun se oli taas mennyt sitä kokeilemaan, vaikka ainakin 100 kertaa olen sanonut, että se kone on tarkoitettu vain 98:lle... (kyllä se siis toimii vanhalla 95 ja tällä uudella E10, mutta tehot on kateissa ja kulutus kasvaa, koska nakutunnistin vetää sytyn myöhäiselle...)

pidin sille ainakin tunnin luennon tänään, kuinka tuo mun 300E käy vaikka raakalla viinalla tarvittaessa, että ei se moottori siitä polttoaineesta niin kranttu ole, kun se vain optimoidaan käytetylle polttoaineelle... kulutuskin vois olla ihan siedettävä, jos siinä nostais puristukset kunnon viinakoneen vaatimalle tasolle (15:1 tai jotain...)
Viimeksi muokannut napa, Ma 14.03.2011 19:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

niin. no, on se mullakin ollu peukalo keskellä kämmentä pensaromun kanssa. mun lääkkeet siihen oli diiselimersu. ja autto kyllä kummasti. auton vaihdon myötä hävis taivaan tuuliin käyntihäiriöt ja pätkimiset. ja jos joku vika tuli/tulee, niin se on hetkessä tiedossa, että mistä kiikastaa. kai ne on vaan toiset luotu kulkemaan diiselillä ja toiset sitten taas ei. tai jotain.
W201 250DT 20V
w201 190E
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

pera8x kirjoitti:niin. no, on se mullakin ollu peukalo keskellä kämmentä pensaromun kanssa. mun lääkkeet siihen oli diiselimersu. ja autto kyllä kummasti. auton vaihdon myötä hävis taivaan tuuliin käyntihäiriöt ja pätkimiset. ja jos joku vika tuli/tulee, niin se on hetkessä tiedossa, että mistä kiikastaa. kai ne on vaan toiset luotu kulkemaan diiselillä ja toiset sitten taas ei. tai jotain.
mietippä niitä, joilla on uusi diesel... enemmän välillä vikoja, kuin vanhassa bensa autossa ja korjaus taatusti kalliimpaa :wink:

ai niin, pitääkin muistaa päivittää tuo allekirjoitus, kun nyt on oma liikkuminen taas dieselin varassa...

pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

napa kirjoitti:
pera8x kirjoitti:niin. no, on se mullakin ollu peukalo keskellä kämmentä pensaromun kanssa. mun lääkkeet siihen oli diiselimersu. ja autto kyllä kummasti. auton vaihdon myötä hävis taivaan tuuliin käyntihäiriöt ja pätkimiset. ja jos joku vika tuli/tulee, niin se on hetkessä tiedossa, että mistä kiikastaa. kai ne on vaan toiset luotu kulkemaan diiselillä ja toiset sitten taas ei. tai jotain.
mietippä niitä, joilla on uusi diesel... enemmän välillä vikoja, kuin vanhassa bensa autossa ja korjaus taatusti kalliimpaa :wink:

ai niin, pitääkin muistaa päivittää tuo allekirjoitus, kun nyt on oma liikkuminen taas dieselin varassa...
no joo. ne kellä on varaa ajaa uudella diiselillä, niin on varmaan myös varaa korjata sitä. :P no joo. onhan niitä autoja joka lähtöön ja kaikki ne hajoilee joskus. mersun uudehko diiseli, niin taatusti maksaa jo pelkkä auto ihan riittävästi + siihen viat ja niiden korjaus. rahamiesten hommaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
rumilus
Mersumies
Mersumies

[quote="napa"]

pidin sille ainakin tunnin luennon tänään, kuinka tuo mun 300E käy vaikka raakalla viinalla tarvittaessa,

Kerro minullekin sitten kun olet laittanut etanolia tankin täyteen, että pitkällekö pääsit. :wink:

C2H5OH....................................................C7H14 käytännössä tarkoittaa, ettei pitkälle pötkitä. :D
Vastaa Viestiin