Eka tankki menossa E10:llä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Eikös nuo bensa-suuttimien putsaukseen myytävät ihmelitkut ole juurikin etanolia. :roll:
Eli jokin suutin on ollut hieman likainen, nyt ei enään. Eli yksi suutin on tehnyt yhdelle pytylle vajaan täytön, nakutus-tunnistin on määrännyt kaikki suuttimet antamaan enemmän bensaa jotta tämä vajaakin saa sen mitä se tarvii. Eli muut sylinterit on käynyt hieman rikkaalla. Nyt kun suutin on puhdistunut E10:n käytön seurauksena, niin sylinterien täyttymisessä ei ole enään niin suurta eroa -> kone pystyy käymään optimaalisemmin.

En tiedä, tämmönen ajatus vain tuli mieleen. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

ihan hyvä teoria :roll: lisäksi etanoli palaa hieman eri seos suhteella ja jotain muutakin voi tapahtua, eli joissakin tapauksissa tuo viinabensa on ihan hyväksi (olettaen tietysti, että koneessa on ollut jotain vikaa aikaisemmin...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ymmärtäisin teorian jos aikaisempi bensiini olisi ollut 100% bensiiniä ja nyt etanolia sekotettu. mutta etannolia ollu jo vaikka kuinka kauan...

Mutta kyllä se mullaki tenava lopetti röpöttämästä kun laitoin tankkiin 7l bensaa ja 3 litraa masinolia, ajoin tankin tyhjäks ja jätin seisomaan kuukaudeks. Suuttimien suihku oli iha eri mallinen sen jälkeen, että kyllä se ne pesi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

toisaalta... voihan se olla, että nyt on tullut 100% bensiiniä ja kone käy paremmin ja kuluttaa siksi vähemmän. sille viinan määrällehän ei ole asetettu mitään alarajaa, eli sitä ei pakosta ole yhtään tässä 95E10... max. määrähän on se 10%...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, oliko ennen e5:ssa joku alaraja? esim 2%?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:niin, oliko ennen e5:ssa joku alaraja? esim 2%?
näin olisin rivien välistä lukenut asiaa seuratessani, ennen siis etanolia oli 2-5%, nyt 0-10% :shock:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Tero.N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 19.03.2007 14:33

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Tero.N »

Biovelvoite kuitenkin pakottaa sen että vuositasolla sitä etanolia/biodieseliä on oltava se tietty määrä. Taitaa nyt 2011 tuo velvoite olla 6% energiasisällöstä eli jos esim. 98E5 kysyntä ja myynti kasvaa niin ollaan käytännössä pakotettuja pitämään etanolin osuus korkeana 95E10:ssä ja/tai biodieselin osuus dieselissä.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Sergey »

EIvät tainneet pahemmin uskoa että 98 kysyntä nousee viidestä kolmeenkymmeneen prosenttiin.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

Sergey kirjoitti:EIvät tainneet pahemmin uskoa että 98 kysyntä nousee viidestä kolmeenkymmeneen prosenttiin.
juu, sitä on kai ollut useammallakin asemalla "ei oota" myynnissä viime päivinä :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja RH »

Ihan tässä tänään kehittänyt mutua, jotta tuo vaimon käytössä oleva nuhapumppu A150 on selvästi piristynyt saatuaan nyt tämän vuoden puolella pelkästään 98- ja 99- oktaanista polttaakseen. Tänään aamulla kävin heittämässä vaimon junalle, ja kas kummaa, tuohan jaksaa nykyisin kiivetä mäkiäkin hengästymättä. Saattoipa jopa likistämällä vähän yrittää lisätäkin marssivauhtia. Alakierrosvääntökin on perstuntumalta selvästi parantunut sitten edellisen kerran tuolla ajeltuani. Vai mahtaakohan johtua siitä, että näyttää 100tkm menneen puhki?
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

RH kirjoitti:Ihan tässä tänään kehittänyt mutua, jotta tuo vaimon käytössä oleva nuhapumppu A150 on selvästi piristynyt saatuaan nyt tämän vuoden puolella pelkästään 98- ja 99- oktaanista polttaakseen. Tänään aamulla kävin heittämässä vaimon junalle, ja kas kummaa, tuohan jaksaa nykyisin kiivetä mäkiäkin hengästymättä. Saattoipa jopa likistämällä vähän yrittää lisätäkin marssivauhtia. Alakierrosvääntökin on perstuntumalta selvästi parantunut sitten edellisen kerran tuolla ajeltuani. Vai mahtaakohan johtua siitä, että näyttää 100tkm menneen puhki?
Oktaaniluku tarkoittaa suomeksi puristus kestävyyttä, mitä suurempi luku sitä paremmin kestää puristusta.

Tuon A150:sen puristus suhde on 11:1 eli bensakoneelle suht korkea.
ns. korkeapuristeisen M104 (W124-210 bensa kutonen 24vena) koneen puristus suhde on 10,5:1
"normaali puristeisen" M103 koneen puristus suhde on 1:9,2 (vanhempi versio, ns. kapea kansinen 12vena)

Dieseleissä onkin sitten ihan omaa luokkaansa. esim. OM606 (W124-W210 3,0 diesel, turbolla tai ilman) puristus suhde on 22:1
(puristus suhde luvut voivat hieman heittää, googlella äkkiä haettuja lukuja, mutta suuntaa antavia kumminkin)

Mitä korkeampi puristus suhde, sitä suositeltavampaa ajaa korkea oktaanisella. Toimii se moottori myös sillä E10-litkulla, mutta joissakin moottoreissa nakutus tunnistin pakottaa moottorin heikompi tehoiseksi. (sytytyksen ennakkoa myöhäistetään, jottei nakutusta esiintyisi. Nakutus "poraa" mäntään reijän, jos sille ei tee mitään)
Tuosta A150:stä en osaa sanoa kuinka herkkä se on nakuttamaan, eli kuinka herkästi tunnistin alkaa määräilemään. Mutta kertomasi kokemus antaa viitteitä siihen että E10 on hieman liian "laimeaa" lientä. (toki voi sitä käyttää, ei siitä suurta haittaa ole. Jos nakutus-tunnistin vain on kunnossa)

Myös muut tekijät vaikuttavat oktaaniluvun valintaan, esim vanhempien AMG koneiden puristus suhde on aika alhainen, mutta silti valmistaja suosittelee niihin vähintään 96 oktaanista.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Iso-Jaska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Su 17.07.2005 00:08
Paikkakunta: EFIV

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Iso-Jaska »

Kaverini on Itelalla töissä ja kirjoitteli tossa äsken seuraavaa:

"Meillä tuli töissä edellispäivänä uudet ohjeet, eli tästä lähin tankataan firman autoihin 98. Syystä että, jo näin lyhyellä ajalla on kulutukset nousseet huomattavasti, joten taloudellisista syistä siirrytään 95E10:stä 98:iin."
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Viimeinen etäppi sisältää 120-130 km/h ajelua :lol: autona 1600 kg kokkonaismassa.

18.2.2011:
Mittarinlukema: 73424 km
Tankkaus: 56,51 litraa (85,27€)
Kulutus: 7,91 litraa / 100 km

9.2.2011:
Mittarinlukema: 72709 km
Tankkaus: 55,38 litraa
Kulutus: 7,2 litraa / 100 km

28.1.2011:
Mittarinlukema: 71934 km
Tankkaus: 55,33 litraa
Kulutus: 7,32 litraa / 100 km

19.1.2011:
Mittarinlukema: 71179 km
Tankkaus: 54,92 litraa
Kulutus: ???
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja mikipp »

aloin tossa funtsimaan että eikös tämän E10 energia sisältö ollut hieman pienempi verrattuna normi 95seen?
joka meinais sitä että sen kulutus kasvaisi??
elekää tuomikko ku mulla sattuu nyt oleen ensimmäinen bensa-auto 5 vuoteen ja sekin on...toytoa
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

veskola kirjoitti:Viimeinen etäppi sisältää 120-130 km/h ajelua :lol: autona 1600 kg kokkonaismassa.

18.2.2011:
Mittarinlukema: 73424 km
Tankkaus: 56,51 litraa (85,27€)
Kulutus: 7,91 litraa / 100 km

18.2.2011:
Mittarinlukema: 72709 km
Tankkaus: 55,38 litraa
Kulutus: 7,2 litraa / 100 km

9.2.201:
Mittarinlukema: 71934 km
Tankkaus: 55,33 litraa
Kulutus: 7,32 litraa / 100 km

19.1.2011:
Mittarinlukema: 71179 km
Tankkaus: 54,92 litraa
Kulutus: ???
[/quote]


kivasti sun auto vie peruuttaessa vähempi kuin normisti eteenpäin..... :roll: :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahaa joo, pilkun nussimisen jälkeen korjaamme päivämäärän copy/pastevirheet ?

En kyllä peruuttamista tuosta saa millään aikaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

mikipp kirjoitti:aloin tossa funtsimaan että eikös tämän E10 energia sisältö ollut hieman pienempi verrattuna normi 95seen?
joka meinais sitä että sen kulutus kasvaisi??
elekää tuomikko ku mulla sattuu nyt oleen ensimmäinen bensa-auto 5 vuoteen ja sekin on...toytoa
Kyllä tuomitsen! olet oikeassa! E10 kuluu enemmän kuin normaalia 95:sta kului.
Omassa talvirassissa on kulutus noussut vuoden vaihdon kohdilla. 7,5 -> 9 l/100km
Mielestäni tuo ei anna oikein enään tilaa mutulle, kun tuo kulutus ero on niin suuri.
(tosin tarkistus ajo 98:lla on vielä tekemättä, eli jos autoon on tullut jokin vika, mitä ei ajaessa huomaa)
rassin merkki on toyota
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toihan tarkoittaisi, että vaihtaessani 98E:hen tippuu volkkarin kulutus kuuden litran tasolle, vaikea uskoa kun valmistajakaan ei lupaa sellaista edes kesällä :roll:

Testeissä pitää olla sama ulkolämpötila, se kun vaikuttaa vielä enemmän mitä itse aineen pienet muutokset.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
mikipp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.09.2009 18:14
Paikkakunta: oulu

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja mikipp »

elikkä nyt ei sit passaa tehä mitään johtopäätöksiä kun tämä ilma on mitä on?
jos sitä porukka vertailis kesällä vasta että mikä on se todellinen kulutus tolla E10llä.
välillä kun saattaa olla nollassa keli ja sit taas -41.2.
Katellaan sit vasta näitä kun on se vuorokauden keskilämpötila yli +10astetta.
tsuppari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 06.05.2010 20:55
Paikkakunta: Savo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja tsuppari »

Kelit on mitä on ja kulutus on mitä on, vaikeaa tuota on itse tarkasti testata ja mutu tuntumaan ei pitäisi liiaksi luottaa. Eikä se ajotietokonekaan välttämättä ihan virheetön ole. Ohessa linkki saksalaiseen Autobildin testiin jossa koeautoina on käytetty uusinta tekniikkaa omaavia autoja. Tosin vähän mopon moottoreitahan nuo on mutta kai nuo tulokset ovat suuntaa antavia hiukan reilumman kokoisilla ja vanhemmillakin moottoreilla. Omaan v-8 olen tankannut vuodenvaihteen jälkeen ainoastaan 98:a, eipähän ole ollut ongelmia, mitä nyt välillä vähän pakkanen kiusaa...
http://www.autobild.de/artikel/verbrauc ... 59216.html,
Jombe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Ke 02.07.2008 12:44
Paikkakunta: Pori

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja Jombe »

Kokeiluluontoisesti olen nyt ajellut pari tankillistä E10:llä ja en nyt niin kauheeta kulutuksen nousua ole huomannut. Pikkasen kauemmin saa startata ja joskus tuntuu vähän huonosti käyvän. On kyllä virranjakajan kansi varmaan vaihtokunnossakin, että ei siinä. Palasin takasin 98:iin, eipä tuota ajoa tule niin paljon, että tarvis kauheesti alkaa miettimään kumpi on taloudellisempaa. :)
tsuppari kirjoitti:Kelit on mitä on ja kulutus on mitä on, vaikeaa tuota on itse tarkasti testata ja mutu tuntumaan ei pitäisi liiaksi luottaa. Eikä se ajotietokonekaan välttämättä ihan virheetön ole. Ohessa linkki saksalaiseen Autobildin testiin jossa koeautoina on käytetty uusinta tekniikkaa omaavia autoja. Tosin vähän mopon moottoreitahan nuo on mutta kai nuo tulokset ovat suuntaa antavia hiukan reilumman kokoisilla ja vanhemmillakin moottoreilla. Omaan v-8 olen tankannut vuodenvaihteen jälkeen ainoastaan 98:a, eipähän ole ollut ongelmia, mitä nyt välillä vähän pakkanen kiusaa...
http://www.autobild.de/artikel/verbrauc ... 59216.html,
Ajotietokone ei nyt todellakaan ole virheetön, sehän on jo selvää. :)
Avatar
AP-race/lake
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1365
Liittynyt: La 13.02.2010 20:17
Paikkakunta: Helsinki / "Patelan poikii"

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja AP-race/lake »

moi mestarit..hyvää palautetta tulee teiltä ,piristävän huumorin kera. :D . tämmöinen asia on vaivannut... minulla on 1998 E55 AMG.. ja jostain luin ,että tämä 95 e10 ei sovi mihinkään AMG autoihin..MIKSI EI ??? voisko joku valottaa tätä asiaa? :? . auto ollut yli vuoden ja seka käyttöö ollut ,ennen kuin uusi bensa laatu tuli . nyt ainoastaan 98e ja v-power... v-power toimii kieltämättä paremmin. :D terv. Ap
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

AP-race/lake kirjoitti:moi mestarit..hyvää palautetta tulee teiltä ,piristävän huumorin kera. :D . tämmöinen asia on vaivannut... minulla on 1998 E55 AMG.. ja jostain luin ,että tämä 95 e10 ei sovi mihinkään AMG autoihin..MIKSI EI ??? voisko joku valottaa tätä asiaa? :? . auto ollut yli vuoden ja seka käyttöö ollut ,ennen kuin uusi bensa laatu tuli . nyt ainoastaan 98e ja v-power... v-power toimii kieltämättä paremmin. :D terv. Ap
AMG:mallien oktaanivaatimus on vähintään 96
Eli vanhaakaan 95:sta ei ole "saanut" tankata.
Viimeksi muokannut JeremyH, Ke 23.02.2011 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

veskola kirjoitti:Toihan tarkoittaisi, että vaihtaessani 98E:hen tippuu volkkarin kulutus kuuden litran tasolle, vaikea uskoa kun valmistajakaan ei lupaa sellaista edes kesällä :roll:

Testeissä pitää olla sama ulkolämpötila, se kun vaikuttaa vielä enemmän mitä itse aineen pienet muutokset.
Eipä tuo ulkolämpötila ole kauheasti muuttunut. Tuo talvirassi, on siis Toyota carinaE ja käytössä vain yli 20 asteen pakkasissa, tai silloin kun kotitie on auraamatta. Paremmalla kelillä mennään E320cdi:llä.

Kuinka moni muuten tietää, että alkoholin oktaaniluku on noin sata.
Eli kun tehdään 95E10:ä, niin sekoitetaan esim. 91oktaanista ja alkomahoolia, niin lopputulos on 95oktaaninen.
Eli viinan myötä, myös perus komponentti on nykyään huonompaa. :roll:
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja napa »

JeremyH kirjoitti:
Kuinka moni muuten tietää, että alkoholin oktaaniluku on noin sata.
Eli kun tehdään 95E10:ä, niin sekoitetaan esim. 91oktaanista ja alkomahoolia, niin lopputulos on 95oktaaninen.
Eli viinan myötä, myös perus komponentti on nykyään huonompaa. :roll:
itseasiassa raakan etanolin oktaaniluku on 110, joten sen perusbensan tarvitsee olla enää jotain 8X oktaanista... ja E85 oktaanit on 106 (ainakin ulkomailla myytävien E85...) siitä suomessa myytävästä RE85 litkusta ei tunnu löytyvän mistään kunnon faktaa sen oktaaneista...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja atlas »

veskola kirjoitti:Viimeinen etäppi sisältää 120-130 km/h ajelua :lol: autona 1600 kg kokkonaismassa.

18.2.2011:
Mittarinlukema: 73424 km
Tankkaus: 56,51 litraa (85,27€)
Kulutus: 7,91 litraa / 100 km

9.2.2011:
Mittarinlukema: 72709 km
Tankkaus: 55,38 litraa
Kulutus: 7,2 litraa / 100 km

28.1.2011:
Mittarinlukema: 71934 km
Tankkaus: 55,33 litraa
Kulutus: 7,32 litraa / 100 km

19.1.2011:
Mittarinlukema: 71179 km
Tankkaus: 54,92 litraa
Kulutus: ???
Onkos Veskolalla bensa autokin?
Kyllä nämä eko touhuilut on kyllä perseestä.Säästetään olevinaan jotakin mutta kulutus ja remontit lisääntyy.Ja olevinaa säästää orgaanisen aineen kulumista,PAH.
On tämä nähty muissakin ekoilu touhuissa!Rypsi öljy oli aikoinaan omaa kokemusta lähinnä.Hydrauliikka ei kestänyt ,öljy oli kallista,kaikki paikat pikeentyi,ei saanyt kuin polttamalla puhdasta ja terveyden päällehän se kävi joten lopulta siitä luovuttiin.Ja ekoilusta vaan maksaa kuluttaja kaiken paskan ja käytön.
Ei mulla viherpiipertäjiä ole mitään vastaan,pitäähän jälkipolville jäädä puhdas luontoinen Suomi mutta järkeä pitäisi käyttää.
Esim täälläpäin kaikki haaveilivat turpeesta biopolttoainetta tekevää tehdasta mutta se ei tullutkaanNo nyt Vapo olisi avannut paikkakunnalta uuden suon turpeen nostoon niin kaikkien vastaus oli "EI". Kyllähän polttoaineen teko olisi tuonut kymmenen kertaa enemmän käyttö soita kuin nyt yksi.tääll äpäin kun noita soita on paljon josta vain alle 5% nostetaan nyt. Ja kaikki muistelevat että kun silloin 50v sitten järvet meni piloille,nykyään ei paskaa lasketa suoraan veteen ja tekniikka on kehittynyttä,sitten valitetaan kun on sähkö ja lämpö kallista kun turvetta ei saada sekaan ja kamppailemaan muiden enrgia aineen kamppailua ja hinta kehitystä vastaan.Että silleen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kaikessa yksinkertaisuudessaan sen "ekoilun" takana on raha. suomen valtio pakottaa polttoainesiin etanolia. etanolipensasta voidaan antaa jotakin verohelpotuksia, sillä verukkeella, että se on "puhtaampaa", tai uusiutuvaa tms. miten se nyt menikään. mikäs se onkaan suomen suurin bensanjalostaja? en muista kunnolla kuinka se asia menee, mutta jotenkin niin, että valtio antaa itse itselleen verohelpotuksia(, mikä ei kuitenkaan näy polttoaineen hinnassa asiakkaan eduks.) raha ratkasee, ei tässä perimmiltään ole kysymys mistään ekoilusta. joissakin tutkimuksissa on jopa todettu, että etanolipensasta tulee vaarallisia päästöjä jopa enemmän, kun normaalista pensasta. jotakin metyylialdehydi, formaldehydi, asetaldehydi tms, mikä on esim. syöpää aiheuttavaa. se siitä "ekopensasta."
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja P4si »

Ei tykkää Saksalaiset uudesta bensasta... :roll:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Kaik ... 36454.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
jupehalm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1371
Liittynyt: To 04.11.2004 10:29
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja jupehalm »

Ihan hyvä. Kunnon boikotti vaan. Ei se maailma tuolla E10 pelasteta.
Se on vaan harmi että aina käy näin "Tuolloin se maksaisi valtiolle sakkoina kaksi senttiä jokaista myytyä bensiinilitraa kohden. Lasku kolahtaisi tavallisen autoilijan maksettavaksi."
MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
Avatar
P4si
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 29.07.2010 22:32

Re: Eka tankki menossa E10:llä

Viesti Kirjoittaja P4si »

Joo-o...

http://www.iltasanomat.fi/autot/E10-sot ... 27251.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-96 C220 Elegance Automaatti
Kakkosautona Nissan Primera SportDeck 1.6 -04
Vastaa Viestiin