RH kirjoitti:Ihan tässä tänään kehittänyt mutua, jotta tuo vaimon käytössä oleva nuhapumppu A150 on selvästi piristynyt saatuaan nyt tämän vuoden puolella pelkästään 98- ja 99- oktaanista polttaakseen. Tänään aamulla kävin heittämässä vaimon junalle, ja kas kummaa, tuohan jaksaa nykyisin kiivetä mäkiäkin hengästymättä. Saattoipa jopa likistämällä vähän yrittää lisätäkin marssivauhtia. Alakierrosvääntökin on perstuntumalta selvästi parantunut sitten edellisen kerran tuolla ajeltuani. Vai mahtaakohan johtua siitä, että näyttää 100tkm menneen puhki?
Oktaaniluku tarkoittaa suomeksi puristus kestävyyttä, mitä suurempi luku sitä paremmin kestää puristusta.
Tuon A150:sen puristus suhde on 11:1 eli bensakoneelle suht korkea.
ns. korkeapuristeisen M104 (W124-210 bensa kutonen 24vena) koneen puristus suhde on 10,5:1
"normaali puristeisen" M103 koneen puristus suhde on 1:9,2 (vanhempi versio, ns. kapea kansinen 12vena)
Dieseleissä onkin sitten ihan omaa luokkaansa. esim. OM606 (W124-W210 3,0 diesel, turbolla tai ilman) puristus suhde on 22:1
(puristus suhde luvut voivat hieman heittää, googlella äkkiä haettuja lukuja, mutta suuntaa antavia kumminkin)
Mitä korkeampi puristus suhde, sitä suositeltavampaa ajaa korkea oktaanisella. Toimii se moottori myös sillä E10-litkulla, mutta joissakin moottoreissa nakutus tunnistin pakottaa moottorin heikompi tehoiseksi. (sytytyksen ennakkoa myöhäistetään, jottei nakutusta esiintyisi. Nakutus "poraa" mäntään reijän, jos sille ei tee mitään)
Tuosta A150:stä en osaa sanoa kuinka herkkä se on nakuttamaan, eli kuinka herkästi tunnistin alkaa määräilemään. Mutta kertomasi kokemus antaa viitteitä siihen että E10 on hieman liian "laimeaa" lientä. (toki voi sitä käyttää, ei siitä suurta haittaa ole. Jos nakutus-tunnistin vain on kunnossa)
Myös muut tekijät vaikuttavat oktaaniluvun valintaan, esim vanhempien AMG koneiden puristus suhde on aika alhainen, mutta silti valmistaja suosittelee niihin vähintään 96 oktaanista.