"superturbojen" imusarjat

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Onnistuu varmasti, mutta paljonko kuluu aikaa yhden suppilon tekemiseen ? Kun tuo ei saisi kuitenkaan maksaa kuin jonkun 5-10 € niin sen tekemiseen ei saisi kulua kuin max. 5 min. Eli itselle kannattaa mutta ei myyntiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Leze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 10.09.2005 18:20

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Leze »

Niin toki ei tällä tyylillä kannata sarjatuotantoa haaveilla :D
MB W123 300D 2.0
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re:

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Lausil kirjoitti:kuka tämmöisiä osaa hitsailla? meinaan tarvitsisi itsekkin tuommoista painekoteloa 5 pyttyselle
Kyllähän tuollaiset imusarjan teot onnistuu järkihintaan täälläkin. Laatu on jotain tommosta mitä kuvista käy ilmi, mutta hinnat on senverran tapauskohtaisia, että parhaiten ne selviää soittamalla.

044-3474732 - Petri / Raptec Oy-
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Dupu:lle tein tällaisen sarjan OM603:seen.

Kuva

Kuva

Lisää kuvia
jusky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 02.05.2007 09:23
Paikkakunta: kainuu

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja jusky »

Mitä maksaa kuvan sarja?
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja DuPu »

900e + kulut, jos sitä minulta olit ostamassa

EDIT: Jos vesiruiskun suuttimet haluat mukaan, niin niistä 150e lisähintaa vielä..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Noi kapeekantisen vakio sarjan runnerit ilmeisen hyvät?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Eikös "kummeli" niin laskeskellut jossain topikissa aikoinaan..?

Köyhän on vaan pakko tyytyä niihin, kun tuo alumiini tuntuu olevan niin hinnoissaan..

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja jeemu »

DuPu kirjoitti:Eikös "kummeli" niin laskeskellut jossain topikissa aikoinaan..?

DuPu
Aa ni seo oltava
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Eikä tästä mitään "hyvää" ole yritettykään, kunhan ilma vaan menis läpi jotenkin... ;)
Virittäjät on sitten erikseen, niillä on kuulemma neljä venttiiliäkin pyttyä kohti...?

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kai se runneri tiedä siitä mitään :mrgreen:

Paljonkos se maksaa runnerituubi ja laippa hitsattuna siihen laippaan ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
DuPu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti 14.12.2004 17:34
Paikkakunta: 02
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja DuPu »

Varmaa tietoa ei ole, mutta kun omien kulmien mukaan taivuttaisi putket ja laipan koneistaisi jossakin, niin alumiinien hinta voisi olla siinä reilussa 300 eurossa?

Siihen sitten useampi tunti hitsailua, niin ei tuo alkupää imusarjasta ainakaan alle 500e valmistu...

DuPu
ST-Romua vuodesta 2007
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

On tuo alkuperäinen siitäkin hyvä, että kaikki suutinputket yms sopii heittämällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

vähä ohi aiheen mut kysyn kuitenkin.
Noi vesitykit. Onko niistä jotaki oikiasti hyvää? ainaki liiallisella vetellä on saatu kankia saatu vääräksi? mitä oon kuullu ja ne on vain kuulo puheita.
mut onko noilla tehoihin nähe vaikutusta? alentaa pakolämpöjä? vesihän sisältää paljon happea?
pitääkö veten mennä "sumuna" vai lykkääkö nuo suuttimet sen sitte pisteenä ja ilmavirta pisaroittaa sen sitte?
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Tompa124 kirjoitti:vähä ohi aiheen mut kysyn kuitenkin.
Noi vesitykit. Onko niistä jotaki oikiasti hyvää? ainaki liiallisella vetellä on saatu kankia saatu vääräksi? mitä oon kuullu ja ne on vain kuulo puheita.
mut onko noilla tehoihin nähe vaikutusta? alentaa pakolämpöjä? vesihän sisältää paljon happea?
pitääkö veten mennä "sumuna" vai lykkääkö nuo suuttimet sen sitte pisteenä ja ilmavirta pisaroittaa sen sitte?
Toimivaksi systeemiksi todettu vaikka ei ite oo kesäkuumalla päässyt vielä ponnistaan! Pakkasella ei vaikutusta huomaa mutta nollakelissä jo huomaa eron, tai ainakin sillon kun vesi metanoli seosta laittaa menemään! Suutin tekee sumun eikä pisaroita. Vedellä ei taida olla kun jäähdyttävä vaikutus, mutta metanooli tuo sitä happea sitten palamiseen.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Vesiruiskua aletaan tarvitsemaan sitten kun on oikeasti tehoa. Jossakin < 50hp/sylinteri se on aivan yhtä tyhjän kanssa.

Vesi ruiskutetaan korkeasta paineesta (>10Bar) ilman joukkoon, jolloin se sumuttuu sinne oikein hyvin ja tarkoitus on muuttaa veden olo muoto nsteestä höyryksi, joka sitoo energiaa eli jäähdyttää ympäristöä (googlella löydät paljon lisää tarinaa). Jotain on mennyt pahasti pieleen, jos sinne männän päälle saa muodostumaan vesilätäkön, joka puristustahdissa vääntää kangen solmuun kun vesi ei puristu kasaan. Veden seassa käytetään metanolia jo ihan ruostumisenkin ehkäisemiseksi ja sitähän sai HonKong tavaratalosta kohtuuhntaan ja helposti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja PTracing »

veskola kirjoitti:Vesiruiskua aletaan tarvitsemaan sitten kun on oikeasti tehoa. Jossakin < 50hp/sylinteri se on aivan yhtä tyhjän kanssa.
Kuinka niin? Sehän käy myös hyvin coolerista jos ei ole tilaa tai lain puitteissa ei saa sitä asentaa/suurentaa (vähäpäästöinen) Vesiruisku on jopa ihan laillinen vekotin!
IG: @pyrytakkunen
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ei ole laillinen vekotin se :D Tosin kukaan ei varmasti leimalla älyä tuota tutkia jos asennus on tehty suht siististi.

Vaikka olen yhden kiertokangen mahdollisesesiruiskulla solmuun saanutkin kun oli yön aikana päättänyt vähän lorittaa litkuja ahtoputkistoon, pidän tuota silti melko turvallisena ja erittäin hyödyllisenä kamppeena. Metanolin käyttöä tosin rajoittaisin todella mietoihin seoksiin, sillä se jos mikä lisää sylinterin piikkipaineita. Kesäkelissä ihan pelkkä vesi käy tuohon touhuun. Ja sitä saa sumuttaa sinne yllättävänkin paljon. Erään tutkimuksen mukaan jopa 25% ruiskutettavan polttoaineen määrästä.
diipa daapa...
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja PTracing »

hatemi kirjoitti:Ei ole laillinen vekotin se :D Tosin kukaan ei varmasti leimalla älyä tuota tutkia jos asennus on tehty suht siististi.
Jaa että sekään ei ole, no minulle on annettu väärää informaatiota. :? No turhaapa sitä konttorilla on mainostaa :D
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja pera8x »

OT: meillä oli kerran töissä yks pyörä tehonmittauksessa. siinä oli vakiona turbo ja cooleri, tehot oli jossain 200 hepan korvilla moottorista, en muista tarkalleen. mutta sen muistan, että kun siihen suitsaan oli sit laitettu vesimetanoli ruiskut korvaan sitä onnetonta cooleria ja ruiskusysteemeille tehty jotakin, niin tehot oli takarenkaalta 330 heposta. itse en asiaan kovin paljoa perehtyny, mutta työkaverin kanssa, joka sitä mopoo penkitti juttelin, niin sano vaan, että kohtuu pienillä muutoksilla saatu toimiva kokoonpano. ja kun kyselin siitä vesiruiskutuksesta, niin osas kyllä aika selventävästi selittää kuinka se toimi. eli kyllä ne vesiruiskut kaiketi toimii.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

hatemi kirjoitti: Vaikka olen yhden kiertokangen mahdollisesesiruiskulla solmuun saanutkin kun oli yön aikana päättänyt vähän lorittaa litkuja ahtoputkistoon, pidän tuota silti melko turvallisena ja erittäin hyödyllisenä kamppeena. Metanolin käyttöä tosin rajoittaisin todella mietoihin seoksiin, sillä se jos mikä lisää sylinterin piikkipaineita. Kesäkelissä ihan pelkkä vesi käy tuohon touhuun. Ja sitä saa sumuttaa sinne yllättävänkin paljon. Erään tutkimuksen mukaan jopa 25% ruiskutettavan polttoaineen määrästä.
noo jos on esim. 10L pönttö vettä nii riittääkö se tankkauksen ajaksi?.
Ruutataanko sitä vettä sinne vain kiihdytyksis?
onko sillä palamisen/polttoainetaloudellisesti jotain hyötyä?
talvellahan nää vesisysteemit tuskin pelaa ku pakkasia on.
Mut jos sillä viritetys moottoreis on hyötyä lämpöjenkans nii sillähän tekee jo paljo.
onko tuollanen kallis toteuttaa?

Kuinka tuollaset seoksiin vaikuttaa vai onko nokikonees ny nii merkitystäkään.

Kummaskohan vetellä suurempi vaikutus kesäkuumalla kelillä jos sen ruiskiis auton nokalle eli coolerin ja syylärin eteen vai sitte tuollai suoraa koneeseen?
Oon jostaki lukenu että seki tois lämpöjä alaha ku vesi sitoos lämpöä ku menee kennojen läpitte. En tiä sitte :lol:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5516
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja S202 »

No jos coolerin päälle sumuttaa vettä niin kyllä se sitä jäähdyttää, varsinkin jos on kova ajoviima. Aina joku mainitsee ton "vesihän sisältää happea" joo kyllä, vesi on vedyn ja hapen yhdiste mutta älkää nyt kuvitelko että ne sielä moottorissa erottuis toisistansa :D Kyllähän veteen myös sitoutuu jonkun verran happea, mutta paljokohan sitä mahtaa olla kraanavedessä, tai tislatussa mitä sinne nyt ikinä kukaan laittaakaan :roll:
S124 300TE
W124 300D
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja napa »

veskola kirjoitti:Veden seassa käytetään metanolia jo ihan ruostumisenkin ehkäisemiseksi ja sitähän sai HonKong tavaratalosta kohtuuhntaan ja helposti.
nyt ihan pienenä vinkkinä, että kumpikos olikaan pahempaa, pelkkä vesi vai vesi-metanoli sekoitus tuon ruostumisen/syöpymisen suhteeen :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Eihän sitä vettä sinne jatkuvasti tarvitse sumuttaa eli eiköhän se kympin pönttö pisaa tankkausten välille vaikka vähän kengittäisikin. Coolerin ulkopinnalle ruiskiminen on hyödyiltään aika selvästi huonompi vaihtoehto kuin suoraan imuilmaan sumuttaminen.

Täällä lisää tietoa aiheesta : http://bit.ly/i40f2S" onclick="window.open(this.href);return false;
diipa daapa...
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ai niin, jäätymistähän mä pelkäsin enkä syöpymistä :roll:

Noiden perusasioiden kyselyjen sijaan kannattaa lukea joku perusartikkeli netistä, ei täällä kukaan jaksa perusteita ja ruiskutusmääriä kenellekään valmiiksi laskea, tai miten syvälle se poljin ja syöttö on aina tankkausten välillä, mistä ihmeestä sen voi tietää. Moni ajaa läpi talven ihan ilman ruiskuakin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

Kyllä se 10 litraa tankkauksen ajan kestää eihän moottori ole edes tankatessa käynnissä ;) Mutta ei sillä kovin pitkään tehoja ota, mulla carinassa meni botniaringillä noin litra/kierros. dieseliä jotain 3litraa/kierros eli hieman yli 100litraa/100km ei aivan taloudellista ajoa.
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jeemu kirjoitti:
DuPu kirjoitti:Eikös "kummeli" niin laskeskellut jossain topikissa aikoinaan..?

DuPu
Aa ni seo oltava
Taas isku vyön alle?

Laita yv:nä jos on jostain syystä jääny mietityttään joku mun viesti. Tahallani en oo ketään haukkunu tai mitään muutakaan. :roll:

Sitäpaitti, se oli kyllä niin, että hyvähän ne olis samanmittaset olla noi runnerit, ku nuohan ei oo läheskään samanmittaset vakiossa, mutta eron joutu tekeen siinä että sai käden vielä vietyä pumpun kylkeen.

Ja jos jeemulla on paremmat laskut lapulla, ni voit ihan tulla näyttään. Ei ole mulla varmasti parhaat, mutta jos ne sun laskut on mun mielestä paremmat, ni varmasti kehun ja alan tekemään sillälailla kans, enkä haistata pitkiä niinku eräät.

Ihime touhua, harkihen jo vakavasti vaihtavani foorumia... :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja napa »

älä nyt kummeli vedä herneitä... normaalia hyväntahtoista pikku vittuiluahan tuo vain oli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Miten nii isku vyön alle ja miten niin taas? Anteeks jos olen loukannut.

Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Re: "superturbojen" imusarjat

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

jeemu kirjoitti:Miten nii isku vyön alle ja miten niin taas? Anteeks jos olen loukannut.

Miksei kukaan käytä nois kapeis koneis tbo:n sarjaa pohojana?
Siis turbon sarjaa? No ku ne putket jää siihen pumpun päälle. Parempi tehä noista pidemmistä ku ne "kääntyy" alaspäin, eikä tartte jatkaa.

Ja ne tosissaan osu ne runnereiden pituudet aika hyvin kierrosten mukaan. Oikea taajuus tais tulla 3 kertaa normi kierrosten aikana... :roll:

No vähän turhan usein on alettu piikittelemään, voin pari kolme viestiä laittaa heti näytteeks, ei sillä että olisin herkkänahkanen, mutta jotenki tuntuu että mut on otettu silimätikuks. :|

Ja pelkästään sen takia että tekee mieli vähän laskea ennenku tekee niinku muutkin?
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Vastaa Viestiin