
Joulukuun alussa lähti syksyllä hankittu E220CDI -04 uudelle omistajalle, ja oli aika taas tuumata seuraavaa siirtoa. E:n kanssa huomasin sen että auto on hyvä, mutta karvalakkina se ei vastannut täysin odotuksia W211:sta, ja muutenkin auto oli hintaluokaltaa liian kallis ylläpitää vastavalmistuneen epämääräisillä tuloilla. Seuraava auto tulisi siis olla edullisempi, mielellään hinnaltaan jopa alle puolet E:n arvosta.. Siispä päädyinkin katsomaan vanhempia E-sarjalaisia tai väyrysiä kuten on tapana puhua sekä C-malleja. Katselin W202 korisia C:tä sekä W203:ia ja vaikka 203 olikin hinnaltaan huomattavasti kalliimpi sen uudenaikaisuus ja muotoilu W202:een verrattuna vetosi enemmän. Myöskin pudotus tyylillisesti ja vuosimallillisesti ei olisi niin suuri jo allekirjoittaneen tottuessa W211 koriseen. Siispä W203 nettiautosta esiin ja tutkimaan tarjontaa! Koska olin kironnut tuota Classic-mallisarjaa jo W211:n kanssa niin päätin lähteä heti etsimään avantgarde tai elegance mallin autoa. Kuvissä hyvältä näyttänyt ja varusteiltaan runsas farkku 220 CDI:llä löytyi suonenjoelta, ja junan nokka suunnattiin sinne.. oikeastaan jo ensisilmäyksellä totesin reissun olleen turha sillä nuhjuinen violetti farkku tuntui olevan hieman liian kaukana omasta mieltymyksestä. Ruostetta oli ympäriinsä autoa mm. keskellä ovia, ovien alareunoissa, a-pilareissa jne.. eli maalarille olisi ollut matka tuon kanssa ja kuluja varmasti se 2000e lisää. Myöskään huoltokirjan irtosivut tuontiautossa eivät oikein vakuuttaneet. Pienessä hermostuneisuudessä aloin vielä autokaupan ovella tutkia puhelimen kautta seuraavia verrokkeja ja asiallisen näköinen C270 CDI Avantgarde oli tarjolla Järvenpääläisessä autoliikkeessä. Soitin myyjälle ja sovin tapaamisen jo samaksi illaksi Järvenpäähän. Auto piti olla ruosteeton peukalonpään kokoista aluetta takavalon ylpäuolella lukuun ottamatta ja muutenkin siisti. Autossa oli myös myyjän mukaan Xenon-ajovalot. Olin paikalla pari tuntia sulkemisajan jälkeen ja pääsin autoa tutkimaan. Yleisilme tuntui aluksi paljon paremmalta kuin 1. vaihtoehdossa, mutta ei tarvinnut kuin vähän siirtyä lähemmäksi niin totuus alkoi paljastua. Musta maali kätki sisäänsä suhteellisen paljonkin ruostetta mitä myyjä ei ollutkaan "huomannut". Apparin puolella takapuskurin yläpuollella auton kyljessä oli n. 15cm pitkä 3cm korkea rupi, takaovien tiivisteiden alta löytyi lisää, takaluukun alareuna oli koko matkalta ruosteessa niin että n. 2-3cm korkea rupi näkyi ulkopuolella. Etulokarin kaaret olivat myös kumpikin ruosteessa. Maskin kromi oli kuplinut irti jne.. Sisältä auto vaikutti aivan asiallisesta, päätin lähteä koeajolle ja huomasin että ratti oli n. 1/4 kierrosta vinossa ja auto veti vasemmalle.. ihmettelin kuinka surkeat xenonit olikaan kunnes tutkin perille päästyämme konetilaa huolellisemmin. Sinertävää tuning halogen polttimoahan sieltä umpiosta sitten lopulta löytyi, mikä selittää sen huonon valotehon, se niistä Xenoneista sitten.. Sanoin myyjälle että valitettavasti en voi autoa ottaa ja tämä sitten meni ja hermostui sillä olin auton luvannut puhelimessa ottaa.. En viitsinyt alata taistelemaan sillä minun piti päästä takaisin juna-asemalle myyjän kyydillä joten myöntelin vaan. Tosiasiassahan auto ei ollut sitä mitä myyjä lupasi jollen myöskään ollut mitenkään velvollinen sitä ostamaan.
Seuraavana päivänä kotona tutkailin nettiautoa kuinkas muutenkaan ja naapuripaikkakunnalle ilmestyi C200Cdi Classic myyntiin. Kilometrejä oli puolet vähemmän kuin aiemmissa koeajoautoissa ja hintakin edullisempi. Erona edellisiin autoihin oli pienempi kone ja sedan kori sekä classic varustelu. Tässä vaiheessa olin jo luovuttanut tuon varustelutason kanssa sillä sopuhintaan en olisi hyvää avantgardea löytänyt nopeasti. Ilmoitus oli ollut netissä kolme tuntia kuin sovin myyjän kanssa näytöstä samalle iltapäivälle ja myyjä haki minut kotoa myöhemmin. Auto näytti jo ulkona katulampun valossa paremmalta kuin edelliset yhteensä ja lehdettiin koeajolle. Auto ei nitissyt eikä kolissut, sisusta oli kuin uusi kaikki oli ehjää. Ajoin kuitenkin avrmuuden vuoksi Nesteen Ti-halliin ja tutkn auton ympäriinsä. Ainoat ruosteet mitä löysin oli kuskin takakaaren sisäpuolella olevat kaksi 5x5mm kuprua--> Mieletön löytö siis edellisiin verrattuna. Tarjosin myyjälle 200e alle pyynnin ja lupasin ottaa auton heti.. myyjä kuitenkin alkoi empimään että kauppa tuleekin liian nopeasti! No kotiin päästyäni soitin vielä myyjälle että tarjoan autosta sen pyyntihinnan ja tehdään kaupat. Myyjä edelleen halusi mietintä aikaa ja lupasi ilmoitella parin päivän päästä. Lauantai aamulla myyjä soittelikin sovitusti ja ilmoitti että autosta on tehty puhelimitse useita jopa 1000e yli pyynnin olevia tarjouksia. Lievää ahnehtintaa myyjältä osoitti se että hän ilmoitti hinnan olevan nyt siis sen 1000e enemmän.. mietin kuitenkin kuinka hyvä auto oli kyseessä ja hinnaltaan varmasti edelleenkin sopiva joten saimme kaupat järjestymään 600e korotuksella. Niinpää auto tuotiin kotiin asti samana iltapäivänä ja elämä taas helpottui huomattavasti

Kyseessä siis:
MB C200 CDI Classic
-Sedan
-2001 (ko. 10/2000)
-Väri: hopea 744
- Mittarissa ostohetkellä 206tkm
-Täydellinen huoltokirja
Varusteet:
580 AIR CONDITIONING
669 Unknown
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
753 RADIO MB AUDIO 10 CC WITH VK/RDS
801 AEJ 06/1/M/X
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
010A Unknown
744 DARK BLUE SOFT TOP FABRIC 5010
001A Unknown
Ihan nyt ei kuitenkaan pidä tiedot kutiaan sillä kyllähän siellä Ihan musta Classicin kangassisusta on.. Tuossa huomaa ettei varusteilla ole juuri pröystäilty






Kauan ei tälle herralle kuitenkaan vakio paappa mersu käy vaan tyylittelyä pitää tehdä, niinpä syntyi seuraava lista:
-Avantgarde maski *
-Madallus *
-Uudet kangasmatot *
-Uusi soitin
-Facelift projektori umpiot *
-Xenon valot *
-Kirkaslasiset sumuvalo umpiot *
-Vetokoukku pois *
-E:stä jääneet AMG:t alle *
Taisi olla jo samana lauantaina auton ostettuani kun ebaystä lähti tilaukseen maski, matot ja mankan asennuskehys 2Din soittimelle.
Vakio jousilla auto näytti keulivan ja oli muutenkin korkealta. Tilannetta ei auttanut se että tallissa odottin E:hen kunnostamani 2-osaiset AMG:t jotka piti saada alle. Netistä ponnahti sopiva tarjous Intraxin -30mm jousisarjasta, mutta foorumeita tutkaillessani tulin siihen päätökseen että Intraxit saa jäädä kauppaan. Niinpä vanhalle työpaikalle kyselemään että saisiko vielä tilata osia sopivalla hinnalla. Seuraavana päivänä liikkeessä odottikin jo Eibachin -30 madallussarja

Toinen sumari polttimo oli autoa ostettaessa rikki ja kun aloin sitä vaihtamaan huomasin että koko umpion lasi oli haljennut, siispä taas ebaytä tutkimaan ja sieltä faceliftin kirkaslasiversiot tilaukseen. Olin sopinut työjuttuja pohjanmaalle jossa tallikin on joten umpioiden kanssa meinasi tulle kiire. Olin tilaamassa jenkkien suosittelemia DEPO:ja eteen, kunnes huomasin että JaPi:lle oli tullut vastaavat Eagle Eyesit tarjoukseen. Niinpä taas foorumeita tutkailemaan että tekeekö niillä mitään vai onko yhtä paskat kuin W124:n vastaavat. Jotkut jenkkiläisistä kehuivat näitä jopa Depoja paremmiksi joten päätin kokeilla kepillä jäätä. Japi saikin valot toimitettua heti ja ne odottelivatkin jo omistajaansa pohjanmaalla. Saksasta ei olisi umpiot kerenneet sillä jo puolitoista viikkoa aiemmin tilatut sumarit saampuivat juuri samana päivänä kun oli lähdössä pohjanmaalle.
Vetokoukkukin osoittautui Bosalin mekaanisesti irrotettavaksi malliksi josta koukku lähtee kahdella pultilla irti. Samanmoinen löytyi edellisestä 250D:stä joten siihen sopiva Fixuksen peitelevy lähti tilaukseen.
tämän viikon maanantai ja tiistai menikin sitten näppärästi 3-tunnin yöunilla kun osia vähän soviteltiin ja asenneltiin työjuttujen lomassa. Lapualla sijaitseva Jussinmäki myi CanBus Xenon kitit malllia Cobra ja hyvin tuntuu toimivan, vaikkakin huonosti kiinnitetty umpion virtaliitin meinasikin pistää hermon kireälle kun irroittelin umpiota semmoiset kymmen kertaa kuten myös ballasteja ja polttimoita..noo pääasia että toimii.

http://img.photobucket.com/albums/v433/evoxgolf/8.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


Muutama kuva autosta tällä hetkellä.


Sisälle pitää vielä keksiä jotain ja se mankka pitää hommata kuin myös uusi johtosarja jolla saan ratin napit toimimaan tarvikemankan kanssa. Autoon olen suht tyytyväinen vaikka se karvalakki onkin kulkee ok, kaikki toimii ja on siinä sentään ilmastointi. Manuaaliaskikaan ei tunnu niin pahalta kun sentään löytyy vakkari.
Tällä mennään toistaiseksi ja katsotaan mitä siihen nyt sitten tuunataan. Mikäli nuo työasiat nyt järjestyisivät niin katseluun lähtee C30 AMG sitten seuraavaksi..mutta sen näkee sitten.