Ei tarvinnut ajaa kuin 10 min kun reissu kadutti jo ensimmäisen kerran. Laiton kerrankin vakkarin päälle kun liikennettä ei ollut kovin paljon. Ihmettelin kun säädin tuntui välillä putoavan pois päältä omia aikojaan, kunnes keksin syyn: ylämäessä säädin painoi hieman kaasua, jolloin luistonesto reagoi ja potkaisi säätimen pois päältä. Kouvola - Kotka runkotie oli l -i - u - k - a - s. Noh, osasyy on kyllä huonoissa renkaissakin.
Ensimmäinen kohde oli pienehkö autoliike, jossa oli W211 E320 4-matic. Saksan tuonti, kuten epäilin usempien muidenkin liikkeen autojen olleen. En kerennyt olla sisällä kuin minuutin, kun murtaen Suomea puhuva sihteeri tuli paikalle ja valitteli ettei automyyjä ollut juuri nyt paikalla. Johtaja sen sijaan oli. Pari sanaa Suomea sanottuaa hän kysyi voidaanko vaihtaa englantiin. Sopihan se. Sovittiin, että koeajon aikana hän laskee tarjouksen. Auto oli 6-vuotta vanha ja 90tkm ajettu, mutta äärimmäisen siisti - kuin uusi. Mukava ajettava se oli, ja sivistyneen oloinen, ehkä vähän liiankin. Kaasua painettaessa auto kiihtyi mukavasti, mutta mitään raa´an voiman tunnetta ei syntynyt, eikä kunnon murinaa kuulunut. Palasin kauppaan, jossa pomo oli laskeskellut tarjoustaan, kuten puhe oli. En mene tarjouksen yksityiskohtiin, mutta olisihan se nykyinen vaihdossa kelvannut. Ei mikää itsestään selvä asia kun puhutaan 16v vanhasta autosta.
Seuraava kohde oli keskustassa sijaitseva liike, jossa oli myynnissa 2000-luvun alun S400 CDI. Viimeisen päälle edustavan oloinen auto riittävän tehokkaalla moottorilla. Liike sijaisi kellarissa, jonne kävelin luiskaa pitkin. Pienehkössä tilassa oli parikymmentä auto kuin sillit suolassa. Osa pesemättömiä, osa puhtaita. Takariviin ei olisi päässyt vaatteitaan likaamatta. Katselin aikanai oikealle ja vasemmalle, mutta ässää ei näkynyt. Muutamien minuuttien kuluttua omistaja ilmaantui paikalle ja kertoi, että ässä on ollut hänen omassa käytössään ja nyt kotona, koska oli tullut töihin toisella autolla. En kääntynyt heti kannoltani vaan esitin kohteliaasti muutaman kysymyksen autosta, mm. oliko huollot tehty ajallaan. Kuulemma hän ei huoltokirjoista perusta, eikä ole käyttänyt autoa merkkihuollossa. Öljynvaihdon ja saranan rasvauksen pystyy tekemään halvemmissa paikossakin hänen mielestään.
Vielä oli yksi auto katsomatta: BMW 535d -05
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mitä tästä opimme? No ainakin sen, että jos lähtee vähänkään kauemmas autokaupoille, niin kannattaa varmistaa etukäteen soittamalla että koeajot järjestyvät. Paras palvelu oli siinä ulkomaalaisten liikkeessä, jossa kaikki toimi niin kuin pitääkin.