124:n jousista pätkä pois

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

124:n jousista pätkä pois

Viesti Kirjoittaja keef »

124 jousista pitäis ottaa pätkä pois kun auto on törkeen korkee. 2:n kumit, joten 1:n kumeilla ei tule kovin suurta pudotusta. Tarkotus olis saada tuuman verran maihin. Madallusjousia en osta kun pudottavat liika.

Kuinka paljon 1:n kierroksen ottaminen vaikutaa madallukseen edessä/takana. Voiko ottaa puolikasta pois?

Kokemuksia kiitos.

edit typoja, mun langaton näppis sotkee kirjaimia, erkeple
Viimeksi muokannut keef, To 15.04.2004 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kylläpä se voi olla kierroksen verran,kun pari-kolme senttiä aiot laskea.
Leikata voi millaisen pätkän vain, yläpäällä ei ole tiettyä paikkaa.

Toki paras vaihtoehto voisi olla esim Eibach -35 mm ja sitten korkeammat kumit.
wiimax.fi
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kaikista madallus jousista on jääny aika huono maku, kerran taikinoin huolella yhden madalluksen kanssa. G&M tuntu silloin toimivan jotenkin, mutta sekin edestä liian löysä ja takaa kova...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

keef kirjoitti:Kaikista madallus jousista on jääny aika huono maku, kerran taikinoin huolella yhden madalluksen kanssa. G&M tuntu silloin toimivan jotenkin, mutta sekin edestä liian löysä ja takaa kova...
Ja vakiotko eivät ole löysät :lol:
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ja vakiotko eivät ole löysät
kyseessä ei mersun madallus.



Laskeekos edestä ja takaa saman verran, jos kierroksen ottaa pois, niinku suhteessa.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

madallus jouset

Viesti Kirjoittaja petska »

Eiköhän jousia saa eri jäykkyyksisiä esim nelosen bensan ja kutostos turbodieselin ilmastoinnilla olevan jousissa aikalailla eroa... sportlinen jousilla saattaa vaikka auto nousta kuoleentuneisiin vakiopaskoihin verrattuna vaikaa ei pitäisi olla eroa kun 15-20mm ja niin kävi kerrattain kun vaihdeltiin 35mm pudottava alustasarja paikalle niin auto ei pudonnut yhtään eli taitaa kannattaa testailla ja jättää halvimmat italian pojan KW kopiot ostamatta... ja ekos noilla kumeilla saa säädettyä alustan kohdallee... rälläkkä viritykset ole amis poikien karvanoppa corolliin sopivia mutta ei mersuun....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takajousihan on niin helppo käyttää irti että voit kokeilla ottaa ensin vähemmän pois.
(tai etujousihan se helpompi on kun on työkalut)

Jousien lyhentäminen on aivan käypä konsti kun mersua ei ole tarkoitus aivan tyystin tontittaa, ei kai siinä mitään ?
Laillista se ei kyllä ole.
wiimax.fi
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

dealer kirjoitti:Takajousihan on niin helppo käyttää irti että voit kokeilla ottaa ensin vähemmän pois.
(tai etujousihan se helpompi on kun on työkalut)

Jousien lyhentäminen on aivan käypä konsti kun mersua ei ole tarkoitus aivan tyystin tontittaa, ei kai siinä mitään ?
Laillista se ei kyllä ole.
Eikä mene rälläkkä madallus katsastuksesta läpi ainakaan täällä Espoossa 8)
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

dealer kirjoitti:Jousien lyhentäminen on aivan käypä konsti kun mersua ei ole tarkoitus aivan tyystin tontittaa, ei kai siinä mitään ?
Laillista se ei kyllä ole.
Niin, eikö :arrow: http://ffp-motorsport.com/tuning/alusta2.php
Ensimmäisen skannatun paperin alaosassa "Hyväksyttävät madalluskeinot" -otsikon alla. En ota vastuuta onko teksti oikein, mutta ei kai kunnianarvoisa FFp:kään lööperiä sivuilleen laittaisi.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Täällä ei ainaakaan mee läpi katsastuksesta. Me katkastiin syksyllä yks kiekka pois jousista, madallusjousia odotellessa, niin keula tippui 8cm alaspäin ja meni ihan madoksi. kettumainen ajaa verrattuna madallusjousiin. En itse ainakaan suosittele katkomista, jätetään se amiksen Carina&Corolla Tuunareille ;)
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Avatar
Ju55i
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 357
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:35
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Ju55i »

Itselläni on ollut laikka madallus jo jokusen vuoden eikä niistä ole koskaan katsastus konttorilla keskusteltu. Etujousista voi ottaa helpostikin kiekan pois mut takajousien kanssa kannattaa olla tarkempi. Nyt olisi tarkoitus vaihtaa Eibachit kun takajouset on kuoleentuneet.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

No nyt on kierrokset otettu pois, hyvältä näyttää 8)

Todetaan, että kierros kannattaa ottaa pois vain uuden veroisista jousista, kuoleentuneet kannattaa vaihtaa.

Rälläkkä madallus toimii ainakin 124:n vakio jousten kanssa, tosin mulla on vahvistetut jouset. vahvistetuista jousista johtuen kukaan ei kyllä huomaa madallusta. Autosta tuli normaalin korkuinen ja tasapainosen näköinen, perä vain vähän ylempänä.

Katsastuksessa todetaan vain minimikorkeus ja se että jousi ei kori ylös nostettuna heilu kuin hullun mulkku.

Auton korkeus muuttu noin 3-4 cm. Kaarre ominaisuudet parani madaltuneen painopisteen takia samaten sivutuuli herkkyys. Auraukset tuskin muuttu paljon, mutta tarkastan nekin.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

...

Viesti Kirjoittaja nicnac »

onko kukaan kuullu että niitä jousia kun lämmittää ne löystyy ja siten madaltaa...ja ylösnostettuna ei klapise sielä...

onko perää...tai on mutta kuinka paljon??oon ainakin todennu että jarrukenkien jousia lämmittää niin ne saa muotiltua ihan minkälaiseksi vaan ja se sen takia että viikonloppuisin ei oo saanu uusia jousia ja piheyttä ei oo ostanu asennus sarjaa...pihi kun oon=)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

tovayryn kirjoitti:Me katkastiin syksyllä yks kiekka pois jousista, madallusjousia odotellessa, niin keula tippui 8cm alaspäin ja meni ihan madoksi.
Jousihan voi menettää jännityksensä jo se kuumenee liikaa, tällöin (loputkin) alkuperäisistä ominaisuuksista kaikkoavat. Rälläköimisessäkin olisi pidettävä pää kylpänä ja jousi viileänä, jottei moista kenguruominaisuutta tulisi.
Ja jousien "madaltamisesta" kuumentamalla.....kuumentamallahan rautaa muotoillaan. :wink: Muistaakseni Vallilan Takomo -niminen firma (ainakin joskus) teki jousien lyhentämisiä takomalla (ja varmaan lämmittämällä).

En ole kumpaakaan itse kokeillut, mutta nin olen asian ymmärtänyt. :P
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18262
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mersun W124-201 jouset ei "klapise" auto nostettunakaan vaikka ottaa kierroksen pois.


Keef kirjoittaa: "...ei kori ylös nostettuna heilu kuin hullun mulkku."

Juhis2000 taas; " Rälläköimisessäkin olisi pidettävä pää kylpänä ..."

Kertomuksissa on jotain yhteistä, mutta pientä ärrävikaa ? :D
wiimax.fi
Vastaa Viestiin