W124 puhallin hajoaa varmasti kohta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

W124 puhallin hajoaa varmasti kohta

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Jaahas. Tässä saanut korjata noita pikkuvikoja, mutta pääasia että auto tulee parempaan kuntoon. Nyt on alkanut tuo sisäpuhallin oireilla pitämällä kitinää ja lähtemällä laiskasti käyntii sekä välillä puhaltaa kunnolla ja välillä heikommalla riippumatta vaihtaako nopeutta. Motonetissa näytti olevat reipas 60egeä. Mutta:

Mitenkäs vaihto? Paljon joudun autoa purkamaan, että olen puhaltimessa "kiinni"? Operaatio kuvien kera olis kiva lisä tähän hommaan eli löytyykö linkkejä suomi/ulkomaa-sivustoilta?

Kiitoksia paljon (taaaaaaaaas) 8)
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

asiaan vaikuttaa auton vuosimalli
ja ilmastoinnin tyyppi

Pääperiaatteessa pyyhkijän alla konehuoneesta käsin...
osaavalta 15 min purkuun, kun moottori on käsissä
autodidakti
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Joo vaihda tai puhdista moottori ennen kunnon pakkasia. Moottori on helppo vaihtaa toisella kerralla, ekalla kertaa pitää miettiä monenmoista osien irroituksessa, mutta toivottavasti ohjeet löytyy.
Isälläni ei nyt syksyllä pelitytänyt ollenkaan puhallin. Otin irti moottorin ja puhdistin hiilien vastakappaleen hiekkapaperilla (kuparirinkula) ja sitten öljysin "laakerit". On toiminut noinkin hyvin, kun hiilissä oli vielä paljon varaa.
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Mesen mekasta löytyy ohjeet..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ari89 kirjoitti:Mesen mekasta löytyy ohjeet..
jaa mikäs se sellanen on?

(ihanku en tietäis)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Okei, eli konehuoneesta käsin..
Kyllä tuo varmaan vaihtoon menee, kun semmosta ryskettä, ulinaa, kitinää ja kolinaa jo pitää. Ja kaikki äänet on tullu vuorokauden sisällä :shock:

Mikäs hitto tuo mersun mekka on?? Tosiaan ohjeet helpottais aika paljon asiaa, ihan vaikka sanalliset..
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

se on tuon toisen foorumin tekniikan "mekka" eli teknisiä ohjeita.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Täältäkin forumista löytyy juttua kun käyttää hakua.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
tekopaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: Ma 28.11.2005 21:16
Paikkakunta: E-Pirkanmaan Orda

Viesti Kirjoittaja tekopaa »

Vaihtelin aikanaan mesemekan ohjeiden kanssa onnistu hienosti. Hatunnosto noista ohjeista. Ainoa mikä oli että sen rintapellin suojaa pitää kiinni ne kans muovista "pulttia" niistä meni heti jengat ku avasin. Panin takaisin kiinni isoilla siipimuttereilla joissa kierretango ja prikoilla.

http://i9.photobucket.com/albums/a92/ve ... a_poes.jpg

http://www.millbrook.fi/uploadkuvat/lyo ... /D6-23.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Olisiko kellään mitään superkikkaa tuon siipipyörän irrottamiseen ehjänä?

On uitettu WD40:ssä ja lämmitetty, mutta ei tahdo vasaroimalla lähteä. Miten kuumaksi se akseli pitäisi saada?
niska-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.01.2009 17:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja niska- »

Lopullinen ratkaisu saavutettiin kello 19:03. Keksin että Dremelin 20 millimetrin pikkulaikan voisi saada ujuteltua siivekkeiden välistä akselille, ja kihnuttelin sillä moottorin akselin poikki. Kun moottorin ja propellin sai erilleen, niin propelli olikin sitten helppo tukea huonekaluputken pätkää vasten ja sen akselin nysän sai iskettyä pois.

Kannattaa vaikka ostaa joku parinkympin pienoispora, niin saa kalliin potkurin varmasti ehjänä irti :P

Laitetaan vielä todiste: http://www.aijaa.com/v.php?i=6965094.gif
Avatar
tekopaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: Ma 28.11.2005 21:16
Paikkakunta: E-Pirkanmaan Orda

Viesti Kirjoittaja tekopaa »

Itse en viitsinyt aikanaan lähteä purkamaan ostin Venetmäeltä kokonaisen vaihtolaitteen 80€ muistaakseni maksoi. Muistaakseni moottori oli sama kui jossain volvoissa olisko ollu 850 mallis
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Joo moottori maksoi sen 60 ,Venetmäellä,ilman siipiä.
Siiipen kera maksaa n. 250 €keä.
Ne siivet lähtivät hienosti kun toinen pitää siivistä kiinni ja toinen naputtaa vasaralla siihen akseliin ja sitten kun akselia ei enää näy,eräänlaisella tuurnalla joka sopii reikään jatketaan lyöntiä,sillai ainakin mun ropellit lähti.

Ja hylsyä apuna käyttäen ropelli uuteen moottoriin takaisin varovasti naputellen.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
merssuman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Ke 22.09.2010 19:34

Viesti Kirjoittaja merssuman »

Vaihdoin moottorin viikonloppuna. Siipi irtosi helposti, kun liotti vähän aikaa CRC:ssä ja tuurnalla paukautti moottorin tappiin. Muutamia havaintoja remontin aikana:

Sen moottorintilan poistoputki lehdille yms oli täynnä paskaa ja tukossa. Tukosta olivat mm aiheuttaneet lehdet, yksi isompi mutteri sekä mersun merkin pidinholkki :shock: . Kyseistä poistoputkikumia en enään saanut takaisin paikoilleen, mutta väliäkö tuolla. Eipä ainakaan tukkeudu heti.

Nyt taas puhaltelee mukavasti. Vanhasta moottorista laakeri ja hiilet loppu :cry:
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

W124 puhallin

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Vaihdoin kans aikoinaan vanhaan 200d malliin puhaltimen.Ensin vaihdoin hiilet ja yritin ylvyttää.No,pyöri vajaan viikon ja kuului aika ropinaa.Laakerit pettivät ja propelli otti johonkin kiinni.Kanava oli sitten täynnä silppua.Hain purkaamolta toimivan käytetyn.

Nykyiseen autoon vaihdoin myös.Hain suosista uuden.Mielestäni 160e ei ollut paha hinta.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Kyttis-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Su 16.12.2007 11:05
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja Kyttis- »

Kertokaas, mikä mahtaa pitää 124 kojelaudan sisällä meteliä. Ihan kojelaudan oikeessa reunassa, joku moottori siellä kovin koittaa pyöriä mutta ei harmainta hajua mikä moottori kyseessä mahtaa.. :D puhaltimen moottori se tuskin on ku ääni kuuluu vaikka koko puhallin ei olis päällä..
W124 260E -87, W124 300DT -91, W124 300D -86, W124 300TD -88, W210 220cdi -02, S211 320cdi -03
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

sisäilman haistelijan moottori.
autodidakti
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Ja sen saa hiljaiseksi voitelemalla,sen saa käsiin ottamalla hansikaslokeron pois sitä kautta.

Itsellä alkoi äääntämään kanssa ja voitelin akselin.
Hämmästys oli kyllä suuri,että mikä helkkari alkoi huutamaan.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vastaa Viestiin