Jaahas. Tässä saanut korjata noita pikkuvikoja, mutta pääasia että auto tulee parempaan kuntoon. Nyt on alkanut tuo sisäpuhallin oireilla pitämällä kitinää ja lähtemällä laiskasti käyntii sekä välillä puhaltaa kunnolla ja välillä heikommalla riippumatta vaihtaako nopeutta. Motonetissa näytti olevat reipas 60egeä. Mutta:
Mitenkäs vaihto? Paljon joudun autoa purkamaan, että olen puhaltimessa "kiinni"? Operaatio kuvien kera olis kiva lisä tähän hommaan eli löytyykö linkkejä suomi/ulkomaa-sivustoilta?
Joo vaihda tai puhdista moottori ennen kunnon pakkasia. Moottori on helppo vaihtaa toisella kerralla, ekalla kertaa pitää miettiä monenmoista osien irroituksessa, mutta toivottavasti ohjeet löytyy.
Isälläni ei nyt syksyllä pelitytänyt ollenkaan puhallin. Otin irti moottorin ja puhdistin hiilien vastakappaleen hiekkapaperilla (kuparirinkula) ja sitten öljysin "laakerit". On toiminut noinkin hyvin, kun hiilissä oli vielä paljon varaa.
Okei, eli konehuoneesta käsin..
Kyllä tuo varmaan vaihtoon menee, kun semmosta ryskettä, ulinaa, kitinää ja kolinaa jo pitää. Ja kaikki äänet on tullu vuorokauden sisällä
Mikäs hitto tuo mersun mekka on?? Tosiaan ohjeet helpottais aika paljon asiaa, ihan vaikka sanalliset..
Vaihtelin aikanaan mesemekan ohjeiden kanssa onnistu hienosti. Hatunnosto noista ohjeista. Ainoa mikä oli että sen rintapellin suojaa pitää kiinni ne kans muovista "pulttia" niistä meni heti jengat ku avasin. Panin takaisin kiinni isoilla siipimuttereilla joissa kierretango ja prikoilla.
Lopullinen ratkaisu saavutettiin kello 19:03. Keksin että Dremelin 20 millimetrin pikkulaikan voisi saada ujuteltua siivekkeiden välistä akselille, ja kihnuttelin sillä moottorin akselin poikki. Kun moottorin ja propellin sai erilleen, niin propelli olikin sitten helppo tukea huonekaluputken pätkää vasten ja sen akselin nysän sai iskettyä pois.
Kannattaa vaikka ostaa joku parinkympin pienoispora, niin saa kalliin potkurin varmasti ehjänä irti
Itse en viitsinyt aikanaan lähteä purkamaan ostin Venetmäeltä kokonaisen vaihtolaitteen 80€ muistaakseni maksoi. Muistaakseni moottori oli sama kui jossain volvoissa olisko ollu 850 mallis
Joo moottori maksoi sen 60 ,Venetmäellä,ilman siipiä.
Siiipen kera maksaa n. 250 €keä.
Ne siivet lähtivät hienosti kun toinen pitää siivistä kiinni ja toinen naputtaa vasaralla siihen akseliin ja sitten kun akselia ei enää näy,eräänlaisella tuurnalla joka sopii reikään jatketaan lyöntiä,sillai ainakin mun ropellit lähti.
Ja hylsyä apuna käyttäen ropelli uuteen moottoriin takaisin varovasti naputellen.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Vaihdoin moottorin viikonloppuna. Siipi irtosi helposti, kun liotti vähän aikaa CRC:ssä ja tuurnalla paukautti moottorin tappiin. Muutamia havaintoja remontin aikana:
Sen moottorintilan poistoputki lehdille yms oli täynnä paskaa ja tukossa. Tukosta olivat mm aiheuttaneet lehdet, yksi isompi mutteri sekä mersun merkin pidinholkki . Kyseistä poistoputkikumia en enään saanut takaisin paikoilleen, mutta väliäkö tuolla. Eipä ainakaan tukkeudu heti.
Nyt taas puhaltelee mukavasti. Vanhasta moottorista laakeri ja hiilet loppu
Vaihdoin kans aikoinaan vanhaan 200d malliin puhaltimen.Ensin vaihdoin hiilet ja yritin ylvyttää.No,pyöri vajaan viikon ja kuului aika ropinaa.Laakerit pettivät ja propelli otti johonkin kiinni.Kanava oli sitten täynnä silppua.Hain purkaamolta toimivan käytetyn.
Nykyiseen autoon vaihdoin myös.Hain suosista uuden.Mielestäni 160e ei ollut paha hinta.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Kertokaas, mikä mahtaa pitää 124 kojelaudan sisällä meteliä. Ihan kojelaudan oikeessa reunassa, joku moottori siellä kovin koittaa pyöriä mutta ei harmainta hajua mikä moottori kyseessä mahtaa.. puhaltimen moottori se tuskin on ku ääni kuuluu vaikka koko puhallin ei olis päällä..