Etujarrulevyjen irrotus 190E 91

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Etujarrulevyjen irrotus 190E 91

Viesti Kirjoittaja Perde »

Kyseinen operaatio on käynnissä, mutta onko kellään havaintoa levyssä sijaitsevien reikien sisällä olevista prikoista? Levy ei nimittäin lähdepaikaltaan, vaikka kiinnitysmutteri on irti. Levyä on revitty ja nuijittu siihenmalliin, että on ihme ettei auto ole kaatunut.
Aamulla pitäis ajoon päästä, joten nopeita neuvoja kunnioitetaan korkealle. :)
-91. 190E 2.3
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

lämpööö ja lisää nuijintaa niin antautuu, vain ajan kysymys :D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Se yksi kuusiokoloruuvi auki, niin pitäisi irrota. Joskus levyt ovat tosi
tiukassa, jos ne on laitettu paikalleen ilman kuparirasvaa, Ohut rasvaus
helpottaa irrotusta.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Etujarrulevyjen irrotus 190E 91

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Perde kirjoitti:Kyseinen operaatio on käynnissä, mutta onko kellään havaintoa levyssä sijaitsevien reikien sisällä olevista prikoista? Levy ei nimittäin lähdepaikaltaan, vaikka kiinnitysmutteri on irti. Levyä on revitty ja nuijittu siihenmalliin, että on ihme ettei auto ole kaatunut.
Aamulla pitäis ajoon päästä, joten nopeita neuvoja kunnioitetaan korkealle. :)
Älä nyt laakerin kiristysmutteria irroita ;)

Se yksi pieni kuuisiokantainen ruuvi pois ja rostoffia pultinreijistä levyn ja laipan väliin ja se mistä eniten yleensä kiinni niin levyn reikä ja navan olake ruostunut kiinni. Siihen kanssa rostoffia ja tunnit tupakkatauko ja sitten kumivasaraa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Etujarrulevyjen irrotus 190E 91

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mitään kumivasaraa kun isolla lekalla lyöt sitä levyä vasten renkaan pulttien välisiin kohtiin, kohta se pompsahtaa sieltä irti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muista pestä varasto rasva jollain liuottimella tai rasvan poisto aineeella että jarrut jopa toimisi kuin pitääkin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Omassa oli aivan tolkuttoman tiukassa etulevyt. Teki oikein pahaa vetää kuparilekalla siihen. Päivän liotuksen jälkeen rostoffilla ne viimeinkin lähtivät.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Ei riittäny hiustenkuivaajassa puhti, ja kumivasarastakin lens kumi. :lol:
Ei muuta kuin lisää urheilua..
-91. 190E 2.3
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

mitäää lämpööö tarvi ku kerran lyö siihen moskalla kunnolla ni irtooo. ja kuminuijat tossa hommassa roskii.
SamiI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 04.04.2003 08:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SamiI »

Kerran otin itse laakerin auki ja otin koko etunavan käteen. Löin koko navan maassa olevaa puupölkkyä vasten ja levy irtosi ensimmäisellä kerralla. Tässä on se etu että isku tulee akselin suuntaan eikä vinottain niinkuin levyn reunaan lyödessä.
ex S202 180 -01
ex S203 270CDI -04
ex W202 C36 AMG -96
ex S202 200CDI -00
ex W201 2.5D Turbo -92
ex W124 250D -91
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Nyt on kuminuijat roskissa ja nuijaa käyttänyt nuija turhautunut. Vanhat erinomaisesti uritetut levyt yhä paikallaan, joten kukon laulun aikaan ylös, ulos ja talliin sotkemaa. :evil: Olisihan tuo navan irrottaminenkin perjaatteessa varmasti toimiva vaihtoehto. Levyssähän on kahdessa reijässä sellaiset metalliset kiinnikkeet, jotka menevät koko systeemistä läpi.. Pitääkö niiden olla siinä, vaiko onko joku vittuillakseen laittanu? Ihan ku 20v jarrujen irrottamisessa muuten ei olis duunia.. :D
-91. 190E 2.3
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

kyllä ne putkisokat on siihen ihan tehtaalla laitettu... mun ainakin piti ne muistaakseni lyödä ensin irti, että alkoi jotain tapahtua, kun omaan w124 jarruja tein :roll: ne pirun putkisokat osaa pitää sen levyn aika tiukasti kiinni navassa ja estävät pienenkin sivuttain nitkuttamisen...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

SamiI kirjoitti:Kerran otin itse laakerin auki ja otin koko etunavan käteen. Löin koko navan maassa olevaa puupölkkyä vasten ja levy irtosi ensimmäisellä kerralla. Tässä on se etu että isku tulee akselin suuntaan eikä vinottain niinkuin levyn reunaan lyödessä.
Ei kuulu koskaan syödä siihen levyn reunaan, se vaan nalkkaa sen levyn entistä tiukemmin. Lyödään siihen levyn keskiosaan ikäänkuin väärään suuntaan niin se pomppaa sieltä irti. (kuten edellä jo koitin kirjoittaa).

Levyn reunaan saa hakata vaikka isommalla lekalla, siinä hajoaa levy palasiksi, ja ohjauskulmat menee viksalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ja onha se kuusiokoloruuvi varmasti pois 8)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eipä väliä koska se ruuvi kyllä varmasti katkeaa samalla kun levyn lyö irti (jos oikeesti lyödään) :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

älä ny, ei muute oo iha mikä tahansa ruuvi. mulla se oli pyöristyny ni joutu tosiaa hulluna takomaan lekalla että se katkes. Käytettiin 5kg lekaa loppujen lopuks et se napsahti poikki. Se venyy hemmetisti.

Tarjousladon poranteräki vaa pirstoutu :roll:
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sergey kirjoitti:ja onha se kuusiokoloruuvi varmasti pois 8)
Ja jarrusatula... :D
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5680
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

itte en kyllä sitä levyä paikallaan hakkais millään irti, ennemmin koko levy naponeen irti ja sitten vasta jonkin alustan päälle ja laakia sitten, mutta ne prikat ihmetyttää, että mikkä prikat, eikai siinä ole speisereitä paikallaan vai mikkä ne vanteen ja navan välissä olevat palat ovat nimeltään :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Etujarrulevyjen irrotus 190E 91

Viesti Kirjoittaja AK47 »

veskola kirjoitti:Mitään kumivasaraa kun isolla lekalla lyöt sitä levyä vasten renkaan pulttien välisiin kohtiin, kohta se pompsahtaa sieltä irti.
Kyse oli irroituksesta, ei vaihdosta??? Muovisella massavasaralla (ei siis kokonaan kumisella) ei riko levyä. 10kg lekalla saa siitä palan irti...

Mutta jos vaihto oli kyseessä, niin sama kai se on sitten vetää rälläkällä halki koko entinen levy;)

Niin, mihinkähän semmoista kokonaan kumista tehtyä vasaraa mahtaa itseasiassa tarvita?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Rekyylitön kumivasara jossa on hauleja sisällä kelpaa moneen tarkoitukseen, kun se ei pomppaa. Tähän tarkoitukseen se on liian köykäinen jos levy on kunnolla jumissa.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

AK47 kirjoitti:
Perde kirjoitti:Kyseinen operaatio on käynnissä, mutta onko kellään havaintoa levyssä sijaitsevien reikien sisällä olevista prikoista? Levy ei nimittäin lähdepaikaltaan, vaikka kiinnitysmutteri on irti. Levyä on revitty ja nuijittu siihenmalliin, että on ihme ettei auto ole kaatunut.
Aamulla pitäis ajoon päästä, joten nopeita neuvoja kunnioitetaan korkealle. :)
Älä nyt laakerin kiristysmutteria irroita ;)
Nähtävästi se kolo on jo purettu :shock: Laakerivälyksen säätöhommat edessä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Ne on siis ne putkisokat, jotka hommaa hankaloittaa.. Ja nehän ei muuten suostunu lähtemään kirveelläkään.
Levythän siis menee vaihtoon, eli rälläkkä..
Eilen tuli ajeltua Lappeenrannasta Lahteen ja etulevy oli jokseenkin pommitetun oloinen. Johtunee usean tunnin nuijimisesta. :lol:
Eiköhän ne sieltä aikanaan tipahda, kunhan vain oikeat työvälineet (leka/rälläkkä) ja tarpeeksi suuri agressio päällä.
-91. 190E 2.3
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5680
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mitkä putkisokat sitä etulevyä pitelee :roll: ylleensä kun ottaa jarrusatulan pois niin jarrulevyn kiinnitys ruuvi vaan irti ja levy on irti :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Levyt on halpoja, kannattaa aina vaihtaa samalla kun irroittaa. Mitä sillä kierolla levyllä siellä tekee :lol:

Annat vähän kuumaa varovasti siihen navan ympärille jarrulevyyn ja sitten tarvitaan tarjoustalosta se ison moska. keskiosan voi sitten jäähdyttää jollain irroitussprayllä kun on levy saatu kuumemmaksi.

Pitäisi kyllä irrota :twisted:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Kyllä mulla oli putkisokat tenavassa ja kun sitä levyä hakkasin irti navasta, niin kyllä oli muuten piukalla.. (Oli kyllä napa, ei siis tuo mersufoorumin napa, vaan pyörännapa irti, koska laakerijumppaa harrastettiin). Vaikka millään ei ollut olevinaan kiinni, niin ei se vaan irti suostunut lähteemään, paskaa levyn ja navan välissä enemmän kuin tarpeeksi :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Mää on laittanu ison ulosvetäjän siihen pänninkiin ja pikkuvasaralla
kopsauttanu kylkeen. Heleppo homma ja semmosen ison ulosvetäjän
voi tehä itekkin ja huom! joku holkki siihen että painaa rasvakupin
reunoista eikä keskeltä.
Perde
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 25.08.2010 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Perde »

Irti on. Eli leka ja raakaa voimaa.. :) Ihan kunnolla saa hakata ja ruoste senkun ropisee.
-91. 190E 2.3
Avatar
Huikko
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2134
Liittynyt: Pe 21.11.2008 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Juu.

Älä tee väkisin, hae isompi vasara.
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.

"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."

Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Vastaa Viestiin