idea virtalukosta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

idea virtalukosta.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

kertokaapa miksi ei mersu ensimmäisenä kehitä virta-avainta johon ei tarvitse vaihdella pattereita vuoden välein...

http://www.youtube.com/watch?v=KuWQrvJN ... re=related

katselin tuota videota ja tuli mieleen että miksi avain ei voisi latautua ollessaan virtalukossa?...eli pieni akku sinne avaimeen?

no, kait me ollaan menossa avaimettomaan autoon..joten tämä idea tuli myöhässä...mutta olipahan aamuksi aivojumppaa. :wink:

ja kun omasta w210:sta pitäis vaihdella patterit....
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: idea virtalukosta.

Viesti Kirjoittaja tempera »

W210 E420 kirjoitti:kertokaapa miksi ei mersu ensimmäisenä kehitä virta-avainta johon ei tarvitse vaihdella pattereita vuoden välein...

http://www.youtube.com/watch?v=KuWQrvJN ... re=related

katselin tuota videota ja tuli mieleen että miksi avain ei voisi latautua ollessaan virtalukossa?...eli pieni akku sinne avaimeen?

no, kait me ollaan menossa avaimettomaan autoon..joten tämä idea tuli myöhässä...mutta olipahan aamuksi aivojumppaa. :wink:

ja kun omasta w210:sta pitäis vaihdella patterit....
Eihän siihen pattereitten=2kpl vaihtoon mene kun minuutti puheineen ja ovat melkein ilmaiset.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Re: idea virtalukosta.

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tempera kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:kertokaapa miksi ei mersu ensimmäisenä kehitä virta-avainta johon ei tarvitse vaihdella pattereita vuoden välein...

http://www.youtube.com/watch?v=KuWQrvJN ... re=related

katselin tuota videota ja tuli mieleen että miksi avain ei voisi latautua ollessaan virtalukossa?...eli pieni akku sinne avaimeen?

no, kait me ollaan menossa avaimettomaan autoon..joten tämä idea tuli myöhässä...mutta olipahan aamuksi aivojumppaa. :wink:

ja kun omasta w210:sta pitäis vaihdella patterit....
Eihän siihen pattereitten=2kpl vaihtoon mene kun minuutti puheineen ja ovat melkein ilmaiset.
no oikeestaan noinkin.
mutta jos kuitenkin ajattelisin asiaa noin, silloinhan en tarvitse esim. kaukosäätöistä keskuslukkoakaan...eihän avaimen pyöräyttämiseen lukkopesässä mene kuin kolme sekuntia.... :wink:

lähinnä tuli vaan mieleen että tuokin patterinvaihto yleensä sattuu juuri siihen kohtaan kun olet 1000km kotoa ja maillahalmeilla ei ole mitään kauppaa josta noi patterit saa...ja eikös ton joudu vielä koodaamaan uudelleen patterinvaihdon jälkeen?
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
tn62634
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Su 06.09.2009 13:49
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Olen ollut tyytyväinen Mersun avaimen patterinkestoon. Auto on ollut minulla nyt yli 13kk eikä sinä aikana ole tarvinnut patteria uusia enkä tiedä koska siihen edellinen omistaja olisi vaihtanut. Avainta käytetään lähes päivittäin. Volkkarissa patteria piti uusia 2½ vuoden aikana ainakin kaksi kertaa.
Avatar
LopenUupunut
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 8347
Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40

Viesti Kirjoittaja LopenUupunut »

tn62634 kirjoitti:Olen ollut tyytyväinen Mersun avaimen patterinkestoon. Auto on ollut minulla nyt yli 13kk eikä sinä aikana ole tarvinnut patteria uusia enkä tiedä koska siihen edellinen omistaja olisi vaihtanut. Avainta käytetään lähes päivittäin. Volkkarissa patteria piti uusia 2½ vuoden aikana ainakin kaksi kertaa.

joo, voi olla uusissa sitten eri...w210 tuntuu 70tkm pätkäajon aikana syövän vuodessa ton pariston....

ps. mulla on toi audi vuodelta 2006...eipä ole vielä patteria vaihdettu vaikka auto päivittäin käytössä...ja sehän loppuu ihan varmasti just ex-vaimolla mökille keskisuomeen :wink:
Opel, "weird lieben autos"....
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1803
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Ja minun W124 avaimeen ei ole vielä vaihdettu patteria kertaakaan ikää 18 v ja kilometrejä 340000. Ja emännän autossa sama juttu ikä 17 v ja kilometrejä 700000. Joten eiköhän tuo lie vanha systeemi tässäkin kohtaa parempi :lol: 8)
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: idea virtalukosta.

Viesti Kirjoittaja tempera »

W210 E420 kirjoitti:
tempera kirjoitti:
W210 E420 kirjoitti:kertokaapa miksi ei mersu ensimmäisenä kehitä virta-avainta johon ei tarvitse vaihdella pattereita vuoden välein...

http://www.youtube.com/watch?v=KuWQrvJN ... re=related

katselin tuota videota ja tuli mieleen että miksi avain ei voisi latautua ollessaan virtalukossa?...eli pieni akku sinne avaimeen?

no, kait me ollaan menossa avaimettomaan autoon..joten tämä idea tuli myöhässä...mutta olipahan aamuksi aivojumppaa. :wink:

ja kun omasta w210:sta pitäis vaihdella patterit....
Eihän siihen pattereitten=2kpl vaihtoon mene kun minuutti puheineen ja ovat melkein ilmaiset.
no oikeestaan noinkin.
mutta jos kuitenkin ajattelisin asiaa noin, silloinhan en tarvitse esim. kaukosäätöistä keskuslukkoakaan...eihän avaimen pyöräyttämiseen lukkopesässä mene kuin kolme sekuntia.... :wink:

lähinnä tuli vaan mieleen että tuokin patterinvaihto yleensä sattuu juuri siihen kohtaan kun olet 1000km kotoa ja maillahalmeilla ei ole mitään kauppaa josta noi patterit saa...ja eikös ton joudu vielä koodaamaan uudelleen patterinvaihdon jälkeen?
Ei tarvinnut koodata koska ei mennyt kun muutama sekuntti kun oli ilman pattereita.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13744
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ei sitä MB:n nykyistä avainta koodata tarvitse pattereiden vaihdon jälkeen. Oma auto on vuodelta 2006 eikä ole mitään pattereita vaihdettu. Se 210 jossa pelkkä IR-vastaanotin voi olla pahempi kun siinä se IR-linkki aika epäherkkä.

Ja ei haittaa jo patteri loppuu reissun aikana, auto lähtee käyntiin vaikka paristoa ei olisi avaimessa paikalla ollenkaan. Ovet saa auki mekaanisella avaimella joka siellä avaimen sisällä kulkee mukana.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

DBFI kirjoitti:Ei sitä MB:n nykyistä avainta koodata tarvitse pattereiden vaihdon jälkeen. Oma auto on vuodelta 2006 eikä ole mitään pattereita vaihdettu. Se 210 jossa pelkkä IR-vastaanotin voi olla pahempi kun siinä se IR-linkki aika epäherkkä.

Ja ei haittaa jo patteri loppuu reissun aikana, auto lähtee käyntiin vaikka paristoa ei olisi avaimessa paikalla ollenkaan. Ovet saa auki mekaanisella avaimella joka siellä avaimen sisällä kulkee mukana.
Näin on
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

DBFI kirjoitti:Ei sitä MB:n nykyistä avainta koodata tarvitse pattereiden vaihdon jälkeen. Oma auto on vuodelta 2006 eikä ole mitään pattereita vaihdettu. Se 210 jossa pelkkä IR-vastaanotin voi olla pahempi kun siinä se IR-linkki aika epäherkkä.

Ja ei haittaa jo patteri loppuu reissun aikana, auto lähtee käyntiin vaikka paristoa ei olisi avaimessa paikalla ollenkaan. Ovet saa auki mekaanisella avaimella joka siellä avaimen sisällä kulkee mukana.
Ilman ovien aukaisua "sähköisesti" alkaa täällä häly huutaa heti kun ovi aukeaa mekanisella avaimella (vänkärin puolelta) ja ei kyllä silloin starttaa minnekkään. Infrapunakake avaimessa ja vastaanotin peilissä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Akku + latauselektroniikka avaimen mokkulaan sijoitettuna on liian kallis ja tilaa vievä ratkaisu patteriin verrattuna.
Lisäksi vikatodennäköisyys nousee entisestään, ja vieläpä paljon.
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

AK47 kirjoitti:
DBFI kirjoitti:Ei sitä MB:n nykyistä avainta koodata tarvitse pattereiden vaihdon jälkeen. Oma auto on vuodelta 2006 eikä ole mitään pattereita vaihdettu. Se 210 jossa pelkkä IR-vastaanotin voi olla pahempi kun siinä se IR-linkki aika epäherkkä.

Ja ei haittaa jo patteri loppuu reissun aikana, auto lähtee käyntiin vaikka paristoa ei olisi avaimessa paikalla ollenkaan. Ovet saa auki mekaanisella avaimella joka siellä avaimen sisällä kulkee mukana.
Ilman ovien aukaisua "sähköisesti" alkaa täällä häly huutaa heti kun ovi aukeaa mekanisella avaimella (vänkärin puolelta) ja ei kyllä silloin starttaa minnekkään. Infrapunakake avaimessa ja vastaanotin peilissä.
:idea: Luin juuri ohjekirjasta että kun kuskin oven avaa metalliavaimella alkaa hälyytys mutta lakkaa kun työntää elektronisen avaimen virtalukkoon. Tämä siis kuskin puolelta ja kuka nyt vänkärin puolelta yrittäisikään.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Peetus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 28.06.2009 20:28
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Peetus »

Meillä taloudessa 03 E46 bmw ,jonka ohjekirjassa kehoitetaan käyttämään myös vara-avainta aika ajoin jotta akun varaus säilyy.

Lienee jo siis keksitty.
W204 220cdi
ruikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Pe 03.09.2010 22:05

Re: idea virtalukosta.

Viesti Kirjoittaja ruikku »

W210 E420 kirjoitti:kertokaapa miksi ei mersu ensimmäisenä kehitä virta-avainta johon ei tarvitse vaihdella pattereita vuoden välein...

http://www.youtube.com/watch?v=KuWQrvJN ... re=related

katselin tuota videota ja tuli mieleen että miksi avain ei voisi latautua ollessaan virtalukossa?...eli pieni akku sinne avaimeen?

no, kait me ollaan menossa avaimettomaan autoon..joten tämä idea tuli myöhässä...mutta olipahan aamuksi aivojumppaa. :wink:

ja kun omasta w210:sta pitäis vaihdella patterit....
BMW:llä taitaa olla jo ollu vuosia käytössä toi lataava sydeemi, mm. E39-mallissa. Ehkä siksi mersu ei kehitä sitä ensimmäisenä.. :wink:
Avatar
Lipsanen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 19.08.2008 15:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Lipsanen »

Jos en ihan väärin muista niin FORDeissa se on ollu jo kans muutaman vuoden.
W212 350cdi
-Ex S211 320cdi AMG-
-Ex S124 300TDT-
-Ex E50 AMG-
-Ex S211 320cdi-
Elämä on liian lyhyt kytkimen polkemiseen
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13744
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Peetus kirjoitti:Meillä taloudessa 03 E46 bmw ,jonka ohjekirjassa kehoitetaan käyttämään myös vara-avainta aika ajoin jotta akun varaus säilyy.

Lienee jo siis keksitty.
Mitenkäs tuo avain toimii bemarissa, lähteekö silti käyntiin vaikka avaimen akku olisi tyhjentynyt? Kai niillä on vastaava virransyöttö virtalukosta eli vaikka tuo lataus lähtisi heti käyntiin kun avaimen laittaa virtalukkoon.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Onko siellä oikeesti akku...? Semmosia avaimia on ollu muissakin sovelluksissa, joissa on suurikapasitanssinen konkka.
Jos on tosiaan akku, niin pahimmassa tapauksessa tuon kanssa voi olla siinä tilanteessa, että auton akku on tyhjä, avaimen akku on tyhjä, ja auto käyntiin lisävirralla... mitähän arvelee siinä tilanteessa hälyttimet sun muut... :shock:

Onko tuossa avaimessa käynistyksenesto kuitenkin toteutettu tavalliseen tapaan induktiivisesti?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13744
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

vanttom kirjoitti:Onko siellä oikeesti akku...? Semmosia avaimia on ollu muissakin sovelluksissa, joissa on suurikapasitanssinen konkka.
Jos on tosiaan akku, niin pahimmassa tapauksessa tuon kanssa voi olla siinä tilanteessa, että auton akku on tyhjä, avaimen akku on tyhjä, ja auto käyntiin lisävirralla... mitähän arvelee siinä tilanteessa hälyttimet sun muut... :shock:

Onko tuossa avaimessa käynistyksenesto kuitenkin toteutettu tavalliseen tapaan induktiivisesti?
Eiköhän BMW:kin ole tuon tyhjän akun huomioinut. Mesenkään avain ei toimi ennen kuin auton akussa on sähköä, tarpeen tullen lisävirralla (puhutaan siis nykyisistä avaimista).

Mesen avain ei kommunikoi "induktiivisesti" kuten transponder-avaimet vaan infrapunalla (siis virtalukon kanssa). Ehkä tarkoititkin sähkön syöttöä.
Easy Rider
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 219
Liittynyt: Pe 20.08.2010 06:12
Paikkakunta: Esbåå

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Entäs ku akku on kypsä ja uutta ei saakaan aakkosasemalta, menee sormi nenään. Lakki kourassa marmoritiskille ja jätetään avain huoltoon, maksaa kaks kertaa sen mitä patterit auton elinikänä? :lol:

No kun Cadillac joskus liitukaudella lanseerasi sähkökäynnistimen, niin tykättiinhän siitä, mutta kiroiltiin kun autossa piti olla hankala, painava ja kallis akku, jota sai hapotella ja vesittää. Uusi oli siihen aikaan suunnattoman iso investointi, vaikkei Käkkylän ostaja ehkä köyhälistöä ollutkaan. :roll:
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Minkänäköinen on se mersun avain, joka kommunikoi IR:lla virtalukon kanssa?

Mulla on ainaki vitossa ihan semmonen oikee avain, eikä siinä ole mitään "oikeeta elektroniikkaa", korkeintaan saattomuisti + kela (antenni) valettuna muoviin, virtalukon kanssa kommunikointia varten...
Jonkinlainen käynnistyksenestohan tuossakin kuitenkin on...

Työn puolesta olen joutunut noiden IR-transceiverien kanssa tappelemaan, mutta toki ovat sovelleuksetkin olleet pikkusen kompleksisempia kuin auton lukituksen ohjaaminen...

Mielenkiinolla odotan aikoja, kun virta-avaimen tilalla on USB-tikku, johon voi kotona omalla tiatokoneella ohjelmoida autolle sopivat säädöt ym... :shock: :lol:
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

vanttom kirjoitti:Mielenkiinolla odotan aikoja, kun virta-avaimen tilalla on USB-tikku, johon voi kotona omalla tiatokoneella ohjelmoida autolle sopivat säädöt ym... :shock: :lol:
Eikös niissä keyless go läpysköissä ole jo tälläinen toiminto?
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13744
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

vanttom kirjoitti:Minkänäköinen on se mersun avain, joka kommunikoi IR:lla virtalukon kanssa?

Mulla on ainaki vitossa ihan semmonen oikee avain, eikä siinä ole mitään "oikeeta elektroniikkaa", korkeintaan saattomuisti + kela (antenni) valettuna muoviin, virtalukon kanssa kommunikointia varten...
Jonkinlainen käynnistyksenestohan tuossakin kuitenkin on...

Työn puolesta olen joutunut noiden IR-transceiverien kanssa tappelemaan, mutta toki ovat sovelleuksetkin olleet pikkusen kompleksisempia kuin auton lukituksen ohjaaminen...
Sinulla on ilmeisesti transponder avain. Tuo IR:llä kommunikoiva avain on mersuissa ollut jo lähes ikuisuuden. Face lift 210:ssä sellainen oli mutta varmaan tuli jo aiemmin.

Se drive authorization systeemi ei sekään ole ihan yksinkertainen mutta IR-kommunikointi siinä välissä ei kovin eksoottinen ole.
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

DBFI kirjoitti:Tuo IR:llä kommunikoiva avain on mersuissa ollut jo lähes ikuisuuden. Face lift 210:ssä sellainen oli mutta varmaan tuli jo aiemmin.
CLK:hon tuo tuli -98 päivityksen myötä eli jo pari vuotta ennen väykkyä.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin