Tälläistä veholla tälläkertaa.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
h.hartikainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja h.hartikainen »

tai lisätään ainoastaan jos mittatikussa vajaata, onhan sekin tavallaan moottoriöljynvaihto. osa öljystähän vaihtuu. tämä on nyt se asia mistä purnaan.--->>
mutta miten sinne lootaan vois kaikki öljyt vaihtaa ilman huuhtelua jos kerta muuntimen proppukin uupuu ja tässä tapauksessahan on nyt maksettu osaöljynvaihdosta?? :lol: ei varmaan kovin usein oo öljyjä siihen sun lootaan vaihdeltu jos ne aivan mustat on?
hessuha
Sisäänajossa
Sisäänajossa

sori vaan

Viesti Kirjoittaja hessuha »

En ole veholla töissä mutta olen kuitenkin joutunut tappelemaan kyseisen ''ongelman kanssa'' joskus joten luulen että olen asiassa aikalailla oikeassa.
M-B W 203 220cdi

EX:
M-B W 124 200TD
M-B W 124 250ST
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

napa kirjoitti:tännehän nyt oikein vehon opetuslapsi ilmestyi :D ei nimittäin noin kovaa voi ottaa luonnonpäälle, jos ei ole vähintään asentajana veholla...
tuli ihan sama mieleen. :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kuten Hessuha kirjoitti että kirjoitellaan vaikka EI TIEDETÄ MISTÄÄN MITÄÄN :!:
Voit lukea itsesi samaan kastiin jos alat kyseenalaistamaan täällä esim jäsen Dealerin ammattitaidon tällä sarkaa. Täällä palstalla oleva moni käyttäjä on vielä imeny paskat housussa peukaloa kun hän on jo huoltanut/korjannut autoja. Ja osaltaan näyttää tilanne olevan edelleen sama :lol:.

Käsitin jutuistasi että jos turbiinissa ei ole proppua niin vaihteiston öljyä laitetaan pohjaan vain 8L ja lasketaan se n. 4 L pois samasta propusta samantien ja öljy ei käytännössä käy ns."kierroksella" ollenkaan. Selkeästikään et tiedä mitä sanamuoto HUUHTELU tarkoittaa. :idea:

Mitäpä näistä täällä sen enempää jauhaa kun täällä sekotetaan 5v, 7v ja kohta vanhat 4 laatikotkin keskenään. Kohta joku varmaan sanoo että kun se 115 oli viimenen kunnon mersu. Mun mielestä se oli 120-korinen 8)
Joku mersupurkaamo??
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta tämä veho keskustelu menee nyt vähän oudoksi koska yleensä asikas ja liike hoitaa nämä keskenään ja jälkeen päin sovittua on turha itkeä ja sättiä vehoa.
Muutenkin asioin esim.tojotan merkkiliikkeen kanssa ja kaikki on oolut aika hyvin toimivaa ja ainahan näissä on orkkis osa hintoja ja sehän on selvä.
Tuntuu vain oudolta että veho olisi korjaamon alaarvoinen muihin nähden mutta kuitenkin heillä on ammattitaitoa .Toki on hyviä muitakin korjaamoita jotka ovat perehtyneet mersuihin ja ovat alansa pelle pelottomia.tosiammattilaisia.
Häpeän kaikkien vehoa haukkivien puolesta koska tällöin saa kuvan että mersu on hyvä ja veho on paska ja foorumimme saa lukijoiden mielestä kuvan että tämähän on vasta valittajien ja köyhien foorumi.
Eihän kaikki tieten täällä oleniitä jotka aina vie autonsa vehoon pukupäällä ja laitattaa autonsa siellä kuntoon ja makselee laskunsa tyytyväisenä että taas päästään mutta olenkin katsellut jo uutta autoa alle.
Minusta kaikki tietää merkkiliikkeen olevan kallis mutta varaosat ovat orginaalia ,se on hyvä ja myöskin se että heillä kuitenkin on mersun kokemus ja he pelkästään laittavat mersuja ja tehtaan tieto ja tuki takanaan.
Voihan asentajille tulla mokiakin mutta ihmisiähän me kaikki olemme.
minusta ei Toyota kuski hauku merkkiliikettään mutta mersu mies voi ja mistähän tämä johtuu?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
JeremyH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

atlas kirjoitti:Häpeän kaikkien vehoa haukkivien puolesta koska tällöin saa kuvan että mersu on hyvä ja veho on paska ja foorumimme saa lukijoiden mielestä kuvan että tämähän on vasta valittajien ja köyhien foorumi.
Noista foorumi ja häpeä kohdista olen eri mieltä, mutta muuten samoilla linjoilla.
atlas kirjoitti:minusta ei Toyota kuski hauku merkkiliikettään mutta mersu mies voi ja mistähän tämä johtuu?
Hintaerosta, Toyotalla saa jopa vähän vastinetta rahoilleen, mutta sama palvelu Veholla ei riitä samaan hinta/laatu suhteeseen.
Marmoritiskin hinnoilla pitäisi palvelun olla täysin moitteetonta.
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minulla ei ole intoa aiheesta enempää kiistellä, sotkin jo käteni tarpeeksi tähän öljyyn.
Kun en osaa selittää ymmärrettävästi niin en osaa, se siitä :wink:
hessuha
Sisäänajossa
Sisäänajossa

vastaus.

Viesti Kirjoittaja hessuha »

Käsitin jutuistasi että jos turbiinissa ei ole proppua niin vaihteiston öljyä laitetaan pohjaan vain 8L ja lasketaan se n. 4 L pois samasta propusta samantien ja öljy ei käytännössä käy ns."kierroksella" ollenkaan. Selkeästikään et tiedä mitä sanamuoto HUUHTELU tarkoittaa.

Ei öljyä proputtomasta mallista lasketa heti täytön jälkeen lasketa pois. Kyllä sitä joutuu käyttelemään ennen pois laskua.
Mutta ei siittä sen enempää..

Eli en puhunut siinä huuhtelusta vaan normi vaihdosta ilman huuhtelua.

Uskoisin tietäväni mitä huuhtelu 7G vaihteistoon tarkoittaa koska olen itse nähnyt miten se pitää tehdä.

Itse en vaihdata muuta kuin huuhtelemalla koska yleensä näihinkin meinaa jäädä likaa paljon sekaan ilman huuhtelua. Siis jos ei oo sitä proppua.....

Mitäpä näistä täällä sen enempää jauhaa kun täällä sekotetaan 5v, 7v ja kohta vanhat 4 laatikotkin keskenään. Niinpä 8)
M-B W 203 220cdi

EX:
M-B W 124 200TD
M-B W 124 250ST
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Re: Tälläistä veholla tälläkertaa.

Viesti Kirjoittaja AM »

Syprus kirjoitti:veholla juurikin sovittiin huuhtelemalla öljynvaihto->sopimuksessa lukee öljynvaihto
hessuha kirjoitti:Eli oisit halunnut työläämmän homman helpomman työn hinnalla?
elikkäs suullinen ja kirjallinen sopimus poikkeaa toisistaan.
Voiko vaatia että asiakkaan pitää tietää erinlaiset korjaamotermit? Jos suullisesti sovitaan että öljyt vaihdetaan huuhtelemalla pitäisi asiakkaalle tulla ahaa-elämys kun sopimuksessa lukeekin "öljynvaihto" ?

Minähän en tuollaisen öljynvaihdosta tiedä mitään. Kuulostaa vaan melko oudolle jos tuo "ylitäyttö" on 4 litraa? Eli otetaan 4? litraa pihalle öljypohjan kautta ja laitetaan tilelle 8 litraa? Mikä hyöty tuossa saavutetaan? Käytetäänkö autoa välillä ja vaihdellaan pikkuhiljaa öljyä...No ei kai minun tarvitsekaan ymmärtää.

atlas kirjoitti:minusta ei Toyota kuski hauku merkkiliikettään mutta mersu mies voi ja mistähän tämä johtuu?
Tätäkään en ymmärtänyt :D Miksei merkkiliikettä voi haukkua jos hommat ei suju niinkuin sovitaan?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Re: vastaus.

Viesti Kirjoittaja Aki P »

hessuha kirjoitti:

Uskoisin tietäväni mitä huuhtelu 7G vaihteistoon tarkoittaa koska olen itse nähnyt miten se pitää tehdä.

8)
Jep jep. Toiset tietää ja toiset tekee
Joku mersupurkaamo??
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Hyvä Aki :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
mika4matic
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mika4matic »

atlas kirjoitti:Tuntuu vain oudolta että veho olisi korjaamon alaarvoinen muihin nähden...
Ei se välttämättä ole ala-arvoisempi kuin muutkaan, mutta ei se tee siitä hyvääkään.
atlas kirjoitti: ...mutta kuitenkin heillä on ammattitaitoa
Edellisen autoni kanssa huoltoa piti harjoitella kolme kertaa, että oppivat lukemaan Veholla mitä asioita pitää huoltaa määräaikaishuollossa. Jostain syystä en preferoi Vehoa enää.
atlas kirjoitti: Häpeän kaikkien vehoa haukkivien puolesta koska tällöin saa kuvan että mersu on hyvä ja veho on paska
Ei tarvitse hävetä. Se vain kertoo, ettei Veho pysty samaan laatuun huollon kanssa mitä Mercedes-Benz autojen kanssa. Mikä on tietysti Mercedes-Benz auton omistajalla oletuksena, että myös huollon laatu vastaa vähintään auton laatua.
atlas kirjoitti: ...ja he pelkästään laittavat mersuja ja tehtaan tieto ja tuki takanaan.
Veho myy ja huoltaa seitsemää merkkiä: Mercedes-Benz, Citroën, Mitsubishi, Ford, Škoda, Honda ja smart.
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tossa pitähänmäessä niitä ei veholla enää varaosamyynti kiinnosta, palvelua saa aina lypsää niiltä ukoilta.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Aapo.T kirjoitti:Tossa pitähänmäessä niitä ei veholla enää varaosamyynti kiinnosta, palvelua saa aina lypsää niiltä ukoilta.
sano varaosamyyjälle jos työt ei kiinnosta, että miten sattuki ja viimesenä työpäivänä ja pyydät johtajan paikalle :wink: jos kaveri ei ole tyhmä niin alakaa työt maittaa :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mersun status taitaa tehdä varaosa myyjistäkin ylimielisiä kun halutaan palvella vain pukukansaa ja köyhät kyselijät katsotaan nenänvartta pitkin.
Toki omalla käytöksellään vaikuttaa myös palveluun.
Toyota -liike ehkä on kohde myynti ryhmänä keski siis rahvasta kansan osaa ja silloin palvellaan kunnolla???
Joskus on muuten sattunut niin että asiakas ja työnjohto eivät ymmärrä toisiaan ja jälkeen päin sitten on huomattu että tätä ei pitänyt ja tämä jäi tekemättä.
Mutta näistä on pitänyt oppia ja nykyään katson vielä itse tilaus lapun läpi kun hyväksyn sen.

Kyllähän on tosi että liikkeiden erot palveluissa on valtavia eroja.
Itse kyllä käytän enemmän vehon kuorma-auto puolta joka toimii mutta on joka liikkeessä kuitenkin joskus ollut jotain ongelmia mutta ne on sitten kuitenkin selvitetty takuun kautta tai ihan sovittelemalla.

Tosiaan jos ei saa hyvää ,ystävällistä palvelua niin tällainen asiakas palvelija joutaa lapion varsi töihin.

Toisekseen on tullut huomattua että mitä suurempi firma sitä huonompaa on sen palvelu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Arno
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Arno »

AM kirjoitti:Vaihdetaankohan siellä moottoriöljyistäkin vain puolet jos ei ole vieressä katsomassa?
Joskus kiinnitin huomiota, että moottoriöljyn tilavuuden perusteella laskutetaan uudet öljyt, mutta tuskin "imemällä" saadaan kaikkea ulos.
JeremyH kirjoitti:Marmoritiskin hinnoilla pitäisi palvelun olla täysin moitteetonta.
Tästä lauseesta muuttaisin sanan "hinnoilla" muotoon "statuksella."
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

Arno kirjoitti:Joskus kiinnitin huomiota, että moottoriöljyn tilavuuden perusteella laskutetaan uudet öljyt, mutta tuskin "imemällä" saadaan kaikkea ulos.
Kyllä imemällä saadaan ulos kaikki se mitä propun kauttakin.
S210 220 CDI A -02
shade_z
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja shade_z »

Arno kirjoitti:
AM kirjoitti:Vaihdetaankohan siellä moottoriöljyistäkin vain puolet jos ei ole vieressä katsomassa?
Joskus kiinnitin huomiota, että moottoriöljyn tilavuuden perusteella laskutetaan uudet öljyt, mutta tuskin "imemällä" saadaan kaikkea ulos.
tässä nähdään taas kun "matti köyliöstä" joka on joskus omaa kahdeksankymmentäluvulla w201 mersuunsa pyyhkimensulan vaihtanut jopa itse ja sen johdosta pirun hyvä mekaanikko, niin sitten mutuillaan p***** tänne asioista joista näyttää ettei ole pienintäkään hajua jälleen.. jos ei asiasta ole mitään tietoa niin parempi silloin olla kirjoittamatta niitä turhia kommentteja.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

osataan sitä muuallakin kuin veholla... viimeviikolla oli äijä käynyt opelinsa kanssa merkkihuollossa, kun sen kone oli alkanut käymään huonosti... no ne oli sitten vaihtaneet siellä vedenlämpöanturin (niissä kuulemma on vikaa...) ja kaataneet 2 kpl 25 €:n hintaista forte purkkia tankkiin, kun olivat meinanneet, että kone olis niin karstasta tukossa, että johtuu siitä... puristuksetkin ne oli mitanneet ja kun vähän kyselin tekniikaa, että miten ja millä tyylillä, niin lakkasin uskomasta niihin lukemiin (ekassa pytyssä 13, toisessa 10, kolmannessa 8 ja 4 pytyssä enää 7...) suuttimia/ruiskua ei siis oltu eliminoitu toiminnasta ja pesty kone bensalla... eikä kukaan ollut edes kaasua painanut mittauksen aikana...

hetken sitä päivällä ihmettelin ja totesin 3 pytystä olevan tulpanjohdon paskana... no tottakai uudet koneet menee sekaisin, jos yksi pytty jättää polttamatta bensa annoksensa, lambda luulee koneen käyvän laihalla ja lisää annostusta sitten sen mukaan... vaihdoin sen rikkinäisen tulpanjohdon ja kone pelaa taas kuin uutena 8) opelin merkkihuolto veloitti sähläilyistään yli 300 € ja vika oli vain 5 €:n johdossa :evil:

mä olen kyllä kieltänyt sitä viemästä autoaan ikinä sinne opelin merkkihuoltoon, mutta ei se oikein meinaa uskoa :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
JeremyH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

shade_z kirjoitti:
Arno kirjoitti:
tässä nähdään taas kun "matti köyliöstä" joka on joskus omaa kahdeksankymmentäluvulla w201 mersuunsa pyyhkimensulan vaihtanut jopa itse ja sen johdosta pirun hyvä mekaanikko, niin sitten mutuillaan p***** tänne asioista joista näyttää ettei ole pienintäkään hajua jälleen.. jos ei asiasta ole mitään tietoa niin parempi silloin olla kirjoittamatta niitä turhia kommentteja.
Mä voin kyllä auttaa sua sen pyyhkimen kanssa, jos tuut käymään. :wink:
Tuosta haukkumisestako sitten on hyötyä?
Vehohan todellakin laskuttaa sen mukaan mitä sinne laatikkoon tms. mahtuu tavaraa, ei sen mukaan kuinka paljon sinne on oikeasti laitettu. Ainakin oman vähäisen kokemukseni perusteella Vehosta tai muistakaan merkkiliikkeistä. (Käytän nykyään ammattilaisten palveluja, en Vehon amispoikien)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
RH
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja RH »

napa kirjoitti:
mä olen kyllä kieltänyt sitä viemästä autoaan ikinä sinne opelin merkkihuoltoon, mutta ei se oikein meinaa uskoa :D
...ja tosiuskovaisia riittää, merkkiin katsomatta. Mitenköhän Ruotsin poikien invaasio onnistuu. Kun kerran Suomi menetettiin jo parisen sataa vuotta sitten, niin kaappaavat sen takaisin auto kerrallaan. :lol:
tn62634
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Ikävä kyllä monella eri merkkien merkkiliikkeillä tosiaan on tapana käyttää vielä ammattikoulusta valmistumattomiakin poikia asentajina paikkakunnilla, jossa tämä on mahdollista.

Eikä siinä sinällään mitään, hyvähän kokemusta on saada, mutta se pitäisi tapahtua kyllä kokeneemman henkilön valvonnassa ja saisiko täyttä hintaakaan ottaa "epäpätevän" työstä...
Sami H.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

tn62634 kirjoitti:...ja saisiko täyttä hintaakaan ottaa "epäpätevän" työstä...
Kyllähän se työn lopputulos hinnan pitäisi ratkaista. Jos epäpätevä ja pätevä tekevät työn samalla hyväksyttävällä lopputuloksella, pitää työstä veloitettava hinta olla sama, siis saman firman sisällä. Eri asia on sitten, jos lopputuloksessa on sanomista. Silloin haetaan/annetaan jotain hyvitystä, jos pelataaan reilusti. Yrityksellehän vaan on tietenkin taloudellisesti järkevämpää käyttää matalapalkkaisempia työntekijöitä, jotta kate on suurempi. Varmaan samasta syystä pyritään minimoimaan "työparit" eli vanhemman asentajan mukana koulutettava, koska joutuu maksamaan tuplapalkan yhden miehen hommista.

Jotta ei menisi ihan OT:ksi, voisko joku kertoa, mikä ero on (uudemman) automaattilaatikon öljynvaihdolla ja huuhtelulla, joista tässä kinasteltiin? Kiinnostaa niin kovasti.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Roisto
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Moro,

OT jatkuu: :D
Sami H. kirjoitti:Kyllähän se työn lopputulos hinnan pitäisi ratkaista. Jos epäpätevä ja pätevä tekevät työn samalla hyväksyttävällä lopputuloksella, pitää työstä veloitettava hinta olla sama, siis saman firman sisällä.
Jep tätä mieltä myös. Tieten jos tuntihinta on sama ja ei-niin-pätevä asentaja käyttäisi esim. tupla-ajan pätevään verrattuna, niin silloin tulee korjaukselle myös tuplahinta. Tietenkin minkään firman toimintaan puuttumatta, joissain puljuissahan voidaan pyöristää asiakkaalle näkyvää tuntimäärää alaspäin, jos aikaa on mennyt uutta asiaa opetellessa normaalia enemmän.

t.
Risto
E500 – 211.070
Sami H.
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Roisto kirjoitti:...joissain puljuissahan voidaan pyöristää asiakkaalle näkyvää tuntimäärää alaspäin, jos aikaa on mennyt uutta asiaa opetellessa normaalia enemmän.
Ja joissakin firmoissa on kiinteät taksat esim. iskarien vaihdoille, öljynvaihdoille jne. riippumatta siitä tunaroiko joku sitä kolme tuntia vai yhden. Se on sitten firman sisäinen asia hoitaa ne hommat kannattavassa tuntimäärässä tai antaa pojan opetella.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

MatKa kirjoitti:
Arno kirjoitti:Joskus kiinnitin huomiota, että moottoriöljyn tilavuuden perusteella laskutetaan uudet öljyt, mutta tuskin "imemällä" saadaan kaikkea ulos.
Kokeilin joskus tuota imemishommaa. Kun imemällä ei enää tullu avasin piruuttani propun. Noin 1/2 litraa lorahti astiaan. Tän jälkeen nuo imemishommat loppu tyystin vaikka hommaan on ihan kunnon kone käytettävissä. Voi tietty olla etten vaan osaa.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jari Ke kirjoitti:
Kokeilin joskus tuota imemishommaa. Kun imemällä ei enää tullu avasin piruuttani propun. Noin 1/2 litraa lorahti astiaan. Tän jälkeen nuo imemishommat loppu tyystin vaikka hommaan on ihan kunnon kone käytettävissä. Voi tietty olla etten vaan osaa.
ei tuo imemällä tehty öljynvaihto nyt niin "vaarallinen" ole, vaikka sinne sitä vanhaa öljyä hieman jäiskin... moneen moottoriin jää se 1/2 litraa öljyä, vaikka propun kautta vaihtais :wink: parempi se tietysti aina propun kautta on vaihtaa, kun se sakka ja muu paska mitä öljypohjaan on kertynyt, tulee sitten paremmin virtauksen mukana pois...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Jari Ke kirjoitti:
MatKa kirjoitti:
kyllä ne öljyt koneesta tullee aivan kaikki, siihen mittatikun reikään tarttee vaan olla just sopiva ja tiivis liitin kappale :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
tn62634
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Jonkun öljynvaihdon varmaan tekee kuka tahansa, mutta esim. jos pitäisi tehdä vaikkapa kitkalukollisen tasauspyörästön kasaus niin se vaatii jo enemmän. Tosin ei näitä kai laitetakaan tehtäväksi kuin osaavammille kavereille.

Ja olisi se varmaan vähän myrkkyä esim. monelle tuliterän ässämersun omistajalle, jos tiskillä selviäisi jonkun koulupojan tehneen työt. Tosin ei varmaan kaikille kuitenkaan. Jos minulla olisi sellainen auto, en haluaisi sen toimivan kenenkään opettelukohteena, koska luultavasti olisin autostani melkoisen tarkka.
Roisto
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Kun asia lähti lipsumaan, niin liukastellaan lisää... :D
touhottaja kirjoitti:kyllä ne öljyt koneesta tullee aivan kaikki, siihen mittatikun reikään tarttee vaan olla just sopiva ja tiivis liitin kappale :wink:
Mittatikun putkessa on ainakin M104:ssä sekä ylä-, että alapäässä pienet "ilmausreiät". Horineko se alapään reiästä jossain tapauksessa ilmaa?

Omalla imurilla vaihtaessanini pukkaan imurin oman letkun sinne mittatikun putkeen ja öljypohjaan asti.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin