W115 etuoven ikkunankarmin "suoristaminen"?
W115 etuoven ikkunankarmin "suoristaminen"?
Mikäpä neuvoksi? Kuskioven ikkunankarmi on jostain syystä vääntynyt niin paljon, että kun ovi on kiinni niin sormet mahtuvat oven ja korin väliin! Ruoste ei ole syypää, koska viimeisin koriremontti on tehty 1½ vuotta sitten ja auton on käytännössä ruosteeton. Tuulen suhina ei siis johdukaan (ainoastaan) murtuneesta tiivisteestä.
Uskaltaako tuota ikkunankarmia lähteä omin päin vääntelemään, vai mitä arvoisa raati suosittelee?
Uskaltaako tuota ikkunankarmia lähteä omin päin vääntelemään, vai mitä arvoisa raati suosittelee?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Trukilla päin?
Tee niin kuin minä:
Hiacen ylöspäin aukeavan takaluukun alta mahtuu ajamaan trukilla. Mutta jos auton lastaa raskaasti ja ovi ei ole kunnolla työnnetty ylös, niin ei mahdu. Kerran tulin varastossa vauhdilla ja ajoin oven alta, mutta eipä mahtunut. Trukin katto osui oveen, auto meinasi keikahtaa kyljelleen, ja tämän jälkeen ovessa oli "lieviä" kohdistusvaikeuksia. Taisin karusti vaan työntää vastapuolelta takaisin. Työnantaja ei edes huomannut koko juttua.
Eli hankit trukin? Ei vaan, jos rakentaisi jonkinlaisen jigin eli kehikon ja tunkilla painaisi hallitusti sitä karmia oikeen suuntaan? Vai onko karmiputki jäykempää kuin oven kotelointi - toisin sanoen, antaako ovi ensin periksi?
-Daaz
Hiacen ylöspäin aukeavan takaluukun alta mahtuu ajamaan trukilla. Mutta jos auton lastaa raskaasti ja ovi ei ole kunnolla työnnetty ylös, niin ei mahdu. Kerran tulin varastossa vauhdilla ja ajoin oven alta, mutta eipä mahtunut. Trukin katto osui oveen, auto meinasi keikahtaa kyljelleen, ja tämän jälkeen ovessa oli "lieviä" kohdistusvaikeuksia. Taisin karusti vaan työntää vastapuolelta takaisin. Työnantaja ei edes huomannut koko juttua.
Eli hankit trukin? Ei vaan, jos rakentaisi jonkinlaisen jigin eli kehikon ja tunkilla painaisi hallitusti sitä karmia oikeen suuntaan? Vai onko karmiputki jäykempää kuin oven kotelointi - toisin sanoen, antaako ovi ensin periksi?
-Daaz
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Re: Trukilla päin?
Ei mitään havaintoa.Daaz kirjoitti:Vai onko karmiputki jäykempää kuin oven kotelointi - toisin sanoen, antaako ovi ensin periksi?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: W115 etuoven ikkunankarmin "suoristaminen"?
Uskaltaa, kun varovasti vääntää. Ikkuna alas ja pitää vääntäessä esim. polvella ovea vastaan.Saul kirjoitti:Uskaltaako tuota ikkunankarmia lähteä omin päin vääntelemään, vai mitä arvoisa raati suosittelee?
Oven säätäminen saattaa myös auttaa.
Re: W115 etuoven ikkunankarmin "suoristaminen"?
OK. Säätöjen pitäisi olla kohdillaan. Toinen asia, mitä tuosta ongelmasta syytän on entisestään paksuuntunut kustomovipahvi. Pitäis varmaan laittaa ne pahvitkin uusiksi ja vähän vääntää oveakin.Leka kirjoitti:Uskaltaa, kun varovasti vääntää. Ikkuna alas ja pitää vääntäessä esim. polvella ovea vastaan.
Oven säätäminen saattaa myös auttaa.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Ikkunakarmia saa aika hyvin väännettyä esim. pesäpallomailalla. Eli laittaa pesäpallomailan A-pilaria tms. vasten, mailan ympärillevaikkapa työrukkanen pehmusteeksi, ja eikun työntää ovea mailaa vasten. Kaveri on hyvä olla touhussa mukana, ja maila voisi olla joku leveämpi kanki, esim. koivuinen kirveenvarsi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vielä ei ole niin radikaaleihin toimenpiteisiin ryhdytty, että oikomista olisi edes suunniteltu käytännön tasolla.
Täsmennetään. Kun istun autossa kuskin paikalla, niin sormet mahtuvat silloin (oven ollessa kiinni ) ikkunankarmin ja auton korin väliin oven yläreunan kohdalta. Tuli mieleen, että jos apukuskin puolella ei ole samanlaista ilmiötä, niin ei niitä ovipahvejakaan voi siitä syyttää.
Täsmennetään. Kun istun autossa kuskin paikalla, niin sormet mahtuvat silloin (oven ollessa kiinni ) ikkunankarmin ja auton korin väliin oven yläreunan kohdalta. Tuli mieleen, että jos apukuskin puolella ei ole samanlaista ilmiötä, niin ei niitä ovipahvejakaan voi siitä syyttää.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Aijaa... no eikös sen noin kuulu ollakin? Onhan siellä vielä tiiviste ulompana. Ainakin mulla on nyt W123:ssa ovien vaihdon jälkeen. Ulkoa kaikki karmin linjat täsmäävät, joten...Saul kirjoitti:
Täsmennetään. Kun istun autossa kuskin paikalla, niin sormet mahtuvat silloin (oven ollessa kiinni ) ikkunankarmin ja auton korin väliin oven yläreunan kohdalta. Tuli mieleen, että jos apukuskin puolella ei ole samanlaista ilmiötä, niin ei niitä ovipahvejakaan voi siitä syyttää.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Linjat täsmää (ainakin riittävästi), mutta tuo rako on vain kuskin ovessa. W123:n ja W114/115:n tiivisterakenne on ihan erilainen. Ei kai tässä vanhemmassa ole kuin yhdet tiivisteet ovessa ja pieni liepare b-pilarissa. Vai onko meikäläisen autosta tiivisteet tippuneet matkan varrelle? W123:ssa oven sisäosa on nurkistaan pyöristetty, mutta W114/115:ssa ihan kanttinen, mistä seuraa se, että tiiviste repeytyy herkästi yläkulmasta.Timo L. kirjoitti:Aijaa... no eikös sen noin kuulu ollakin? Onhan siellä vielä tiiviste ulompana. Ainakin mulla on nyt W123:ssa ovien vaihdon jälkeen. Ulkoa kaikki karmin linjat täsmäävät, joten...Saul kirjoitti:Täsmennetään. Kun istun autossa kuskin paikalla, niin sormet mahtuvat silloin (oven ollessa kiinni ) ikkunankarmin ja auton korin väliin oven yläreunan kohdalta. Tuli mieleen, että jos apukuskin puolella ei ole samanlaista ilmiötä, niin ei niitä ovipahvejakaan voi siitä syyttää.
Kaikki ei ole kohdallaan ja sen tietää siitä, että vauhdissa suunnilleen puhaltaa korvaan ja pesuvehkeessä työntää vettä sisään.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Hehe
Tosi psykedeelistä!Muffler kirjoitti:Mä kerran meinasin tippua yhden pystärin lattian läpi kun se oli aivan mätä ja purin siinä mittaristoa ni eikös se lattia revenny, no onneks siinä oli Plyyssipenkit
-dAaZ
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1222
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Ikkuna alas, ovi kiilaten raolleen (puuta tms väliin ettei tule jälkiä) ja oven karmista työntäen. Näin ainakin meillä on kertaalleen hienosäädetty kuskin ovenkarmia. Menee kyllä vieläkin sisäpuolelta sormet karmin ja rungon väliin, mutta eikös siellä semmoinen väli kuulu ollakkin. (on mulla kyllä pienet sormetkin)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Vähän samanlaista tekniikkaa olen käyttänytkin. Olen liimannut mustaa kangasta kontaktiliimalla halkeaman päälle. Se yleensä auttaa, mutta tässä vinkumisessa ei. Tiivisteet ovat tosiaan aika kovissa hinnoissa, mutta eniten tässä hommassa pelottaa se, ettei niitä kohta saa mistään. No ehkä jostain löytyy, jos tarvetta tulee.Tuc kirjoitti:Jollain hyvin pitävällä mustalla kangasteipillä voi saada haljenneet tiivisteet siistiksi ja vinkuminenkin vähenee kummasti. Uudet maksaa niin älyttömästi, ettei kyllä hevillä sellaista osta.
En tosiaankaan vieläkään ole päässyt niin pitkälle, että olisin väännellyt ikkunankarmia, koska tutkin autoa ulkoa päin ovi ja ikkunankarmi ovat täysin samassa linjassa. Ei viitsisi niin hyvin linjattua karmia alkaa vääntelemään. Pitääköhän kehittää jokin patentti ja rakennella lisätiivistys...
Ja Tuc, sinulla on muuten tosi siistinnäköinen W115.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Kiitos kiitos, harmittaa vaan, ettei ollu digikameraa tuon kunnostusprojektin aikana (2000-2001, tosin tuntuu jatkuvan edelleen...). Sulla tuntuu olevan toi /8 oikein sydämellä tehty. Propsit siitä, että jaksaa vielä dieseleitä lähteä kunnostamaan!
Ja tuo ruumisauto on kyllä aivan huippu. Unelma-auto olisi pystylyhty-ruumisauto (varaa ei kuitenkaan siihen 600:n pohjalle tehtyyn ole). Nyt jo vähän eksytään aiheesta, mutta kuinkas vaikea tuohon on löytää varaosia? Ei kuitenkaan ole mikään massatuotantovehje...
Ja tuo ruumisauto on kyllä aivan huippu. Unelma-auto olisi pystylyhty-ruumisauto (varaa ei kuitenkaan siihen 600:n pohjalle tehtyyn ole). Nyt jo vähän eksytään aiheesta, mutta kuinkas vaikea tuohon on löytää varaosia? Ei kuitenkaan ole mikään massatuotantovehje...
Ollos hyvä! Enpä minäkään vieläkään omista digiä. Dialta skannasin. Mutta mutta, asiaan. Vaatimattomuus kaunistaa eli tuntuu kyllä siltä, että vaikka ruoste tuosta kiisselistä onkin lähtenyt (uutta odotellessa), niin jonkinlaiseen pikkutarkkuuteen ja yksityiskohtiin olisi pitänyt panostaa enemmän ja pitää vähemmän kiirettä. No seuraavaa seitsenvuotisremonttia ootellessa.Tuc kirjoitti:Kiitos kiitos, harmittaa vaan, ettei ollu digikameraa tuon kunnostusprojektin aikana (2000-2001, tosin tuntuu jatkuvan edelleen...). Sulla tuntuu olevan toi /8 oikein sydämellä tehty. Propsit siitä, että jaksaa vielä dieseleitä lähteä kunnostamaan!
Se auton on ollut meikäläisen nimissä vasta niin vähän aikaa, ettei paljon osien saatavuudesta ole tietoa. Periaatteessa se on kuitenkin täysin sama kuin mikä vain W114, paitsi etupää on muokattu. Muita poikkeavia osia löytyy varmaan lähinnä vain takaluukusta ja sivulasit tietty! Suurimmaksi osaksi kuitenkin ihan samaa tavaraa kuin kaikki muutkin. Vähän aina välillä mietityttää, että pitäisikö nokka vaihtaa pystylamppumalliin vai ei. Toisaalta, toisaalta ei. Kovin montaa peltiosaa ei kuitenkaan tarvitsisi vaihtaa, mutta harvinaisuus/erikoisuuskerroin on vielä suurempi tällä "kustomnokalla".Tuc kirjoitti:Ja tuo ruumisauto on kyllä aivan huippu. Unelma-auto olisi pystylyhty-ruumisauto (varaa ei kuitenkaan siihen 600:n pohjalle tehtyyn ole). Nyt jo vähän eksytään aiheesta, mutta kuinkas vaikea tuohon on löytää varaosia? Ei kuitenkaan ole mikään massatuotantovehje...
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial