-86 230e ke-jet ongelmaa - vikalistaa haettu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Boksin aukaisin, ei silminnähden mitään erikoista näkynyt. Ei ollut kosteutta sisällä, liittimen pinnit siistin näköiset. Nyt kun selvittelee mistä liittimen pinnistä johdot menee minnekin, jos yleismittarilla kokeilis et edes välillä johdot on ehjät.
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Nyt iteltä keinot ja hermot loppui, tiistaiksi aika bosch-korjaamoon, jos siellä pystyisivät mittailla ja säätää kohilleen, ei tällä koulupohjalla uskalla kokeilla noita säädellä.

Mutta hassu juttu ilmeni, jos joku sen pohjalta osais jotain sanoa:
Kokeilin alipainevuotoja metsästellä kahdenkin eri starttisprayn avulla, ensin bilteman, sitten jollain "merkkiaineella", oiskohan valmistaja ollu crc..

Joka tapauksessa, ap letkut suihkin läpi, ei vuotoja, ja kokeilin sitten ruiskuttaa suoraan ilmanputsariin, ihan kokeillakseni miten se vaikuttaa. No tuo perkuleen laitos pudotti kierroksia het parilla sataa ja meinas sammua. Eikös starttisprayn pitäisi kuitenkin jokatapauksessa nostaa kierroksia? Aluksi epäilin sitä bilteman sprayta, mutta kun toisella aineella teki saman, niin pakkohan tuo on uskoa. :shock: Kysyin vielä ostaessa et eikös tämä nyt sitten ole ihan oikea aine mersun alipaineletkujen vuotojen ettimiseen, ja kovasti ad:lla vakuuttivat että näin on.

Kertooko tämä jostain jotain, vai oonko ymmärtänyt starttisprayn idean ihan väärin?

Sen verran muutosta tullut, et löytyi vielä yks vuotava ap-letkun pätkä, se lyhyt imusarjan kuskinpuoleisesta reunasta. Uus virranjakajan kansi vaihdettu. Käynti parani, mutta kulutus edelleen yläkanttiin, rauhallisella maantieajolla härmä-jkl 10.5l/100, kylmänä 2000-2500rpm kohilla nykii sietämättömästi, mittarin kivutessa 80 tienoille se lakkaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mites se lambda olikos tässä sitä ja onko se mitattu että olisi kunnossa?
Seos mittauksessa tai siis pakokaasumittauksesta näkee myös sen lambdan toimivuuden.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ei ole lambdaa eikä kattia, jos tässä joskus ees ollut, niin on johtoja myöten poistettu paljon ennen kuin itelle tullut. Eikös sen tunnista siitä sytkäboksistakin? Tuossa se vanhemman mallinen, sama joka oli tuossa alkuperäisessä korissa, -85 200kaasaribensa, jossa ei sitä oktaanisäätöä tahi alipaineletkua.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

sv22 kirjoitti:kokeilin sitten ruiskuttaa suoraan ilmanputsariin, ihan kokeillakseni miten se vaikuttaa. No tuo perkuleen laitos pudotti kierroksia het parilla sataa ja meinas sammua. Eikös starttisprayn pitäisi kuitenkin jokatapauksessa nostaa kierroksia? Aluksi epäilin sitä bilteman sprayta, mutta kun toisella aineella teki saman, niin pakkohan tuo on uskoa. :shock: Kysyin vielä ostaessa et eikös tämä nyt sitten ole ihan oikea aine mersun alipaineletkujen vuotojen ettimiseen, ja kovasti ad:lla vakuuttivat että näin on.

Kertooko tämä jostain jotain, vai oonko ymmärtänyt starttisprayn idean ihan väärin?
Noin se toimii.
Käsittääkseni se syrjäyttää ilman ja siksi kierrokset laskee. Eli siis menee rikkaalle. :roll:
Imuvuodossahan seos on valmiiksi laihalla ja siksi rikastus (vuotokohdasta) nostaa kierroksia.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun ei ole lambdaa niin mistähän se haista sen seoksen?
Tämä mallihan on kaiketi olemassa,lambdaton ke-jet.
EHA säätää seosta kuitenkin niin miten ihmeessä se saa tietoa siitä?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kun miettii autosi vikoja ja ei ole vielä lambdaa niin kyhää suosiolla siihen megasqruit.NAPAlta voisi saada vähän apuja kun hänellä tietoa on kyseisestä ruiskusta ja jos sen saisi vielä monisteltua niin muitakin osto halukkaita löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tekniikkakin on ihan suomi-autosta, oon kuullut huhuja et lambdattomia ke-jettejä tuontipeleistä lähinnä löytyy. Mutta ei tosiaan lambdaa eikä kattia. ECUsta boschin numero 0 280 800 124, mersun numero 003 545 49 32. Tiedä sitten oisko joku repinyt lambdan johtoineen joskus aikoinaan.

Kyllähän se MS olis hyvin kiinnostava vaihtoehto, mutta sikses hankala toteuttaa kun mese käyttöautona, kaikki rempat pitäis saada aina parin päivän pohjanmaanreissuihin mahtumaan. Luulen että aika arvokkaaksi tulis et joku täysin bolt-on paketin siihen suostuis tekemään.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tuota lambdaa olen itsekin ihmetellyt.
Mikä hemmetti sen korvaa?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Jostain päin foorumia löytyi tähän aiheeseen liittyvää keskustelua, ja siinä yhteydessä tais olla jotain siihen suuntaan et se lämpöanturitiedon tai jonkun vastaavan avulla säätelee. Taisin jotain sen EHAn säätämiseen liittyvää haulla katella.

Mutta tuossa sähköfysiikan ihmeelliseen maailmaan perehtynyt tuttava kertoi et mahtanee tuo yleismittarin 2000y tarkoittaa vaan et näyttää 2000mikroamppeeriin asti. Eli kaiken logiikan mukaan saamani 80-120 ja jotain tulokset jotka aiemmin mainittu tarkoittais vaan sitä et EHAn arvot ois tällä hetkellä 0.08-0.12mA, tai sama miinusmerkkisenä. Eikös tämä nyt kerro et siinä säädöt ainaki veellään? Foorumilta löytyi ohjearvoiksi myös -2 - 2mA, en tiiä kumminpäin tuo nyt menee, mutta on siis aina joko plussalla tai miinuksella. Jos en siis väärin käsittänyt, pitäis alkuun olla miinusta ja vaihtua sitten plussan puolelle lämmetessä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Se ehan arvo muuttuu kun ajat,kiihdytät,moottorijarrutat ja sen säätö alue pitää pysyä mahdollisimman paljon nollan molemmin puolin.Jos se näyttää miinus merkkiä siellä-25 niin rikkaalla pyörii perus seos säätö ja jos taas +25 ja jatkuvasti siinä niin laihalla paukkuu .
Sen kuuluu olla noin siinä molemminpuolen nollan.Tasalukua se antaa tasakaasulla ja se reagoi nopeasti seoksen muutos tarpeeseen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Piti käyttää boschin liikkeessä jotta asiaan saa jotain tolkkua. Kyllähän sieltä vikaa löytyi sitten vähän reilumminkin..

Paine-ero (yläkammio/alakammio) liian suuri -> paine-erosäätimessä tai määräjakajassa vikaa

Kaasuläpän täyskuormakärjessä ylimenovastusta

Ilmamäärämittarin potentiometrin lepojännite liian pieni -> säätö pielessä

Virranjakajan alipainesäädin rikki

Seokset liian rikkaalla

Otetaas ekaksi pakokaasut:

......................ennen......jälkeen
RPM.................720........790
CO..................9.249......1.640 %vol
HC..................723.........287 ppmvol
CO2................8.37........13.34 %vol
02...................1.19........1.35 %vol
Lambda...........0.764.......0.998

Sitten lappunen jossa ROV YKK-anturi

R-Mitta1 JK-kärki 0.41ohm Täyskuormakosketin 46.13ohm

Eli onko tuo täyskuormakosketin nyt sitten sama kuin kaasuläpän asentoanturi, tarkoittaako tuo siis JoutoKäynti asentoa ja tuo toinen kaasuläppä täysin auki asentoa?

Millainen urakka tuo virranjakajan ap-säätimen vaihto on? Ja onko tuo paine-ero säädin eri osa kuin se paluupuolella oleva paineensäädin johon se huohotinputkiston letku tulee?

Se MS-projekti alkaa kutkutella mieltä aika paljon, se virranjakaja taitaa olla ainoa joka pitää korjata sen toteuttamiseksi. Vielä kun selviäis mitkä suuttimet menee ilman imusarjamuutoksia paikoilleen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

tehopainotteiset säädöt sulla on ollut, eikä mitään "liian rikkaalla" :D ja kone tuntuu muuten olevan ihan ok. kunnossa päästöjen perusteella...

täyskuorma kosketin on juuri siellä TPS anturin (kaasuläpän asentoanturi) sisällä.

paine-ero säädin on se EHA, ja on kallis, jos edes saa uutena enää... toki siinä voi olla vain säätökin pielessä :roll: vanhemmiten se vaatii uudelleen säätämistä...

japsien suuttimet yleensä on sen malliset, että menee ilman koneistusta parin ylimääräisen O-renkaan kanssa vakio imusarjaan... näissä on vain se 11 mm yläpää, eli ei voi käyttää saabin tai volvon bensatukkia, vaan se pitää askarrella itse, kuten kuvasta näkyy :P

Kuva
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää joku kaunis ilta muutaman rohkaisuryypyn jälkeen kokeilla miten sitä EHAa vois säädellä.. :D Vaikuttaa vaan turhan uhkaavalta jos EHA ja/tai määräjakaja paskana, ei taida olla kummamkaan hankkimisessa uutena yhtään mitään järkeä. Mutta saman kommentin oon saanut jo koko vanhan rouvan pitämisestä, et ei sillä..

Kannattaakohan tuolle kaasuläpän asentoanturille tehä yhtään mitään kun se kuitenkin on se kaks johtoinen päälle/pois malli? Jos nyt ei sitte MS viritelmään harkitsis sitä oikeaa TPS:ää, mut ei taida saada tuon vanhan mallisen tilalle suoraan.

Seuraavaksi pitää tutkailla mitä vaihtoehtoja tuon virranjakajan kanssa on, vaikuttaako se oikeasti miten paljon?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sv22 kirjoitti:Pitää joku kaunis ilta muutaman rohkaisuryypyn jälkeen kokeilla miten sitä EHAa vois säädellä.. :D Vaikuttaa vaan turhan uhkaavalta jos EHA ja/tai määräjakaja paskana, ei taida olla kummamkaan hankkimisessa uutena yhtään mitään järkeä. Mutta saman kommentin oon saanut jo koko vanhan rouvan pitämisestä, et ei sillä..

Kannattaakohan tuolle kaasuläpän asentoanturille tehä yhtään mitään kun se kuitenkin on se kaks johtoinen päälle/pois malli? Jos nyt ei sitte MS viritelmään harkitsis sitä oikeaa TPS:ää, mut ei taida saada tuon vanhan mallisen tilalle suoraan.

Seuraavaksi pitää tutkailla mitä vaihtoehtoja tuon virranjakajan kanssa on, vaikuttaako se oikeasti miten paljon?
EHA:n säätöön on oikein ohjekkin olemassa ja sitä ei ole tarkoitus kännipäissään ruuvailla ;) olikohan se jotain 1/32 tai 1/64 kierrosta myös myötä- tai vastapäivään ja sitten taas kokeillaan...säätöä ei voi tehdä irrottamatta EHA:a, mulla ei kyllä ole käytännön kokemusta EHA:n hienosäädöstä, kun kyllästyin ke-jettin ja laitoin sen megan, ennekuin pääsin tuohon EHA:n säätämiseen...

jos jakajasta on alipainekalvo paskana, niin se vaikuttaa osakaasu kulutukseen ja tehoihin aika paljon... ennakot jää laimeiksi... täyskaasu ennakoihin sillä ei ole vaikutusta...

omasta myin 60 €:lla EHA:n, määräjakajan ja potentiometrin, että ei ne aina niin kalliita ole :wink:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
ari y
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: To 10.03.2005 21:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari y »

Mulla alko eha vuotamaan bensaa.Vaihdoin ne kaksi o-rengas tiivistettä uusiin.Tihkuminen jatkui edelleen.Siinä pohjassa tai sivulla on pienet juorureijät joista vuoto tuli.Ostin käytetyn ehan RTO-TUONNISTA HKI 120e.Uusi olis ollu Vehossa 350e.Katsoin että varaosanumero oli sama.1.vuoto loppui.
2.Röpötys katosi.
3.Kulutus pieneni.
4.Käynnistyi lämpimänä paremmin.
5.Sammahtelu häipyi.
6.Kiihtyvyys parani.
7.Tyhjäkäynti tasainen.
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Taitaa olla fiksumpaa jättää ne ryypyt jälkikäteen otettaviksi.. :)

Niitä EHAn säätöohjeita tuossa aika paljonkin lueskellut, ja vähän on vaihtelua siinä arvossakin, on +/-15A, ja sitten +/- 2mA. Ja nyt kun jotain opin tuosta mittarin käytöstä, olen aika varma että ne aiemmin laittamani tulokset pitää paikkansa. EHA ei kuitenkaan onneksi vuoda, joten sillä tavoin ei ole rikki. Sille määräjakajalle tuskin saa ite mitään tehtyä? Sitä potikkaa voisin jossain vaiheessa kokeilla säädellä, se ehkä onnistuis helpommin. Eikös se ole niillä neljällä ruuvilla kiinni jotka on peitetty jollain möhnällä, eikä sen irrottamisessa sinänsä mitään ihmeellistä?
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sv22 kirjoitti:eikös se ole niillä neljällä ruuvilla kiinni jotka on peitetty jollain möhnällä, eikä sen irrottamisessa sinänsä mitään ihmeellistä?
tuosta kuvauksesta päätellen sitä on jo joku ronklannut ja laittanut sikaliimalla kasaan :roll: ei siinä mitään töhnää kuulu olla niissä ruuvien kolojen tukkeena, vaan sellaiset muoviklipsut/suojat...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Meikäläisellä EHA on kiinni kahdella ruuvilla.
Eikö se olekaan samanlainen kaikissa?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Harri126 kirjoitti:Meikäläisellä EHA on kiinni kahdella ruuvilla.
Eikö se olekaan samanlainen kaikissa?
tässä puhuttiin jo potikasta, eli siitä lautasen potentiometristä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sv22
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Noihin pitää joskus paremmissa olosuhteissa paneutua, taitaa mennä tovi et saa budjetin MS:ää varten kuntoon..

Ihmettelinkin tuota möhnää, mut kait sieltä alta ruuvitkin löytyy. Vaikka aiheesta jo kirjoiteltu, niin onko jotain erityistä huomioitavaa sitä irrottaessa? Kerrostalon parkkipaikalla hyvin veemäistä huomata jos sitä irrottaessa lentelee pieniä osia joiden olemassaoloakaan ei tiedä. Tahi sitten jos sieltä paineen kanssa jotain nestettä lennähtää päälle..

Mut mitenkäs se virranjakajan alipaineohjaus? Itänaapurin osaluetteloa tavailin, eikä sitä löytynyt moottoripuolelta, eikä ainakaan virranjakajan osaluettelosta. Oletan että se on ihan erikseen vaihdettavissa? Onko kellään tietoa miten monimutkainen homma on kyseessä, ja vaatiiko vaihtamisen jälkeen jotain säätöjä?

EDIT: jaa olihan se, pitikin valita europa 504 eikä europa 14G..
Vastaa Viestiin