-86 230e ke-jet ongelmaa - vikalistaa haettu
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
-86 230e ke-jet ongelmaa - vikalistaa haettu
näistä ke-jet ongelmista jo muutaman romaanin sais, mut täytyy vielä lisää kysellä.
jo aiemmin oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmaa, P-asennossa kierrokset 1500, auttaa kun polkaisee kaasun pohjaan->kierrokset putoaa 6-700 tienoille. Auttoi myös se että käsin pökkäsi vivustoa. Pidin näin ollen ihan mekaanisena vikana. Ongelma alkuun korjaantui ilmanputsarin vaihdolla. Tähän liittyi myös se et esim. valoissa joutui seisoa jarrun päällä ettei rouva ryntää karkuun. Kolme kk meni hyvin, ja sitten katkesi kaasuvivuston palautusjousi, ja sen uusimisen jälkeen ongelmat vain pahentuneet.
Tyhjäkäynti edelleen jää 1500 tienoille, enimmäkseen auttaa kaasun polkaisu, toisinaan taas on hetken 1500 ja lähtee seilaamaan 1000-2000. Ajossa pyrkii koko ajan pitämään kierrokset korkealla, köyhån kaupunkivakkari. Vauhdissa kun kaasun päästää alkaa hyvin hitaasti laskea kierrokset, sitten kuuluu naks ja kierrokset laskee normaaliin tahtiin. Tätäkin pidin alkuun jonkin osan jumittamisena, mutta nykyään se lyö kierrokset takaisin ylös. Kulutuskin on pompannut pari litraa sadalla ylös. Kylmänä sekä s että e asennossa kunnolla kaasua painaessa alkaa nykiä.
Eilen huomasin että laatikosta kuskinpuolelta siitä painesäätimestä letku irronnut, ajattelin että vika löytyy siitä. Nyt kun letkun laitto takasin niin tuntui et vika vaan paheni. Lisäksi sen kiinnittämisen jälkeen economymittari ei millään meinaa mennä pohjaan, aiemmin se tasaisesti ajaessa pysyi aika kivasti vasemmassa laidassa. Ja taitaapi tuo käydä vielä rikkaallakin hajusta päätellen, tällaisen kommentin myös itteäni viisaammilta sain.
Tulpat, syttyjohdot, kumikaukalo, virranjakajan osat ja yj-rele vaihdettu tammikuussa 10tkm sitten. 5tkm sitten vaihdettu ilmanputsari, tyhjäkäyntimoottori putsattu, kaikki letkun putsariin ja tkmoottoriin vaihdettu. Kylmäkäynnistyssuutin viritelty erillisen katkaisimen taakse joten sekään ei jää päälle. Samassa myös bensapumppu+suodatin uusittu.
Imuilmavuodot toki vielä kertaalleen täytyy tarkastaa, mutta mistäs seuraavaksi lähetään ettimään vikaa? Voiko tuo nyt kuitenkin olla joko liian heikko palautusjousi, jumittanut vivusto vai lähdetäänkö muualta ettimään? Sytytys pitäis olla kohillaan, keväällä liikkeessä tarkisivat, ja silloin päästötkin oli ok. Voiko pielessä olevat seokset tehdä tuon, vai johtuuko liian rikkaalla käynti tyhjäkäynnin heittelystä.
jo aiemmin oli tyhjäkäynnin kanssa ongelmaa, P-asennossa kierrokset 1500, auttaa kun polkaisee kaasun pohjaan->kierrokset putoaa 6-700 tienoille. Auttoi myös se että käsin pökkäsi vivustoa. Pidin näin ollen ihan mekaanisena vikana. Ongelma alkuun korjaantui ilmanputsarin vaihdolla. Tähän liittyi myös se et esim. valoissa joutui seisoa jarrun päällä ettei rouva ryntää karkuun. Kolme kk meni hyvin, ja sitten katkesi kaasuvivuston palautusjousi, ja sen uusimisen jälkeen ongelmat vain pahentuneet.
Tyhjäkäynti edelleen jää 1500 tienoille, enimmäkseen auttaa kaasun polkaisu, toisinaan taas on hetken 1500 ja lähtee seilaamaan 1000-2000. Ajossa pyrkii koko ajan pitämään kierrokset korkealla, köyhån kaupunkivakkari. Vauhdissa kun kaasun päästää alkaa hyvin hitaasti laskea kierrokset, sitten kuuluu naks ja kierrokset laskee normaaliin tahtiin. Tätäkin pidin alkuun jonkin osan jumittamisena, mutta nykyään se lyö kierrokset takaisin ylös. Kulutuskin on pompannut pari litraa sadalla ylös. Kylmänä sekä s että e asennossa kunnolla kaasua painaessa alkaa nykiä.
Eilen huomasin että laatikosta kuskinpuolelta siitä painesäätimestä letku irronnut, ajattelin että vika löytyy siitä. Nyt kun letkun laitto takasin niin tuntui et vika vaan paheni. Lisäksi sen kiinnittämisen jälkeen economymittari ei millään meinaa mennä pohjaan, aiemmin se tasaisesti ajaessa pysyi aika kivasti vasemmassa laidassa. Ja taitaapi tuo käydä vielä rikkaallakin hajusta päätellen, tällaisen kommentin myös itteäni viisaammilta sain.
Tulpat, syttyjohdot, kumikaukalo, virranjakajan osat ja yj-rele vaihdettu tammikuussa 10tkm sitten. 5tkm sitten vaihdettu ilmanputsari, tyhjäkäyntimoottori putsattu, kaikki letkun putsariin ja tkmoottoriin vaihdettu. Kylmäkäynnistyssuutin viritelty erillisen katkaisimen taakse joten sekään ei jää päälle. Samassa myös bensapumppu+suodatin uusittu.
Imuilmavuodot toki vielä kertaalleen täytyy tarkastaa, mutta mistäs seuraavaksi lähetään ettimään vikaa? Voiko tuo nyt kuitenkin olla joko liian heikko palautusjousi, jumittanut vivusto vai lähdetäänkö muualta ettimään? Sytytys pitäis olla kohillaan, keväällä liikkeessä tarkisivat, ja silloin päästötkin oli ok. Voiko pielessä olevat seokset tehdä tuon, vai johtuuko liian rikkaalla käynti tyhjäkäynnin heittelystä.
Viimeksi muokannut sv22, Ti 28.09.2010 18:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
se mikrokykin ei nyt toimi siellä vivustossa, joka määrää auton tyhjäkäynnille...
putsari pois ja tarkista vastaako vivusto siihen mikrokytkimen sakaraan ja että se varmasti toimii, siitä kuuluu pieni napsahduskin, kun osaa oikein kuunnella...
putsari pois ja tarkista vastaako vivusto siihen mikrokytkimen sakaraan ja että se varmasti toimii, siitä kuuluu pieni napsahduskin, kun osaa oikein kuunnella...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Eilen viimeksi tarkistin mikrokytkimen, naksuu ja vastaa hyvin vivustoon. nyt vaijeri säädetty siihen mahdollisimman löysäksi. Yj-releen sulake tarkistamatta, se seuraavaksi siis listalle.
Aiemmin ehdotettu kaasuläpän asentotunnistinta, sitä en silloin vaihtanut kun ilmanputsarin vaihto auttoi. Lähinnä tuo diagnostiikka eri osille, riittääkö mikrokytkimellä se et virta kulkee läpi? Ja samoin tuo tyhjäkäyntimoottorin kokeilu, miten sinne virtaa pitäis tulla, ja mitä sen sitten irrallisena pitäis tehä kun saa virtaa? Saadaanko jotain tietoa liittimiä irti nyppimällä?
Aiemmin ehdotettu kaasuläpän asentotunnistinta, sitä en silloin vaihtanut kun ilmanputsarin vaihto auttoi. Lähinnä tuo diagnostiikka eri osille, riittääkö mikrokytkimellä se et virta kulkee läpi? Ja samoin tuo tyhjäkäyntimoottorin kokeilu, miten sinne virtaa pitäis tulla, ja mitä sen sitten irrallisena pitäis tehä kun saa virtaa? Saadaanko jotain tietoa liittimiä irti nyppimällä?
Taitaa se kaasuvivusto takerrella.Kunnon voitelu ja herkistys vois auttaa.Ehkä jäykempi jousi olis paikallaan.Ne seokset on voitu säädellä aiemmin,kun on putkea ollut irti ja imuvuotoja.Kumikaukalo ym.On käyny laihemmalla ja sen jälkeen säädetty rikkaammalle.Elikkä voi olla nyt tosi rikkaalla.Mulla oli mikrokytkimen johdot aikoinaan laitettu niin,että yksi johto siitä töpselistä ei osunut ollenkaan siihen tappiin.Töpselissä on kolmelle johdolle paikat,mutta kaksi johtoa tulee siihen.Töpskä on
joskus varmaan vaihdettu ja johdot oli laitettu huolimattomasti paikalleen.Korjattuani tämän alko kierrokset toimia normaalistiNiin ja sitä kaasuvivustoakin voi säädellä.Se vaan on aika vaativa projekti,ei kannata koskea kuitenkaan jos ei ole varma mitä tekee.
joskus varmaan vaihdettu ja johdot oli laitettu huolimattomasti paikalleen.Korjattuani tämän alko kierrokset toimia normaalistiNiin ja sitä kaasuvivustoakin voi säädellä.Se vaan on aika vaativa projekti,ei kannata koskea kuitenkaan jos ei ole varma mitä tekee.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Mikrokytkin toimii, tkm liittimiin keskelle tulee sen 12.3v maata vasten, ja kummastakin reunasta tulos on 11.5 virrat päällä. Ja virtaa antaessa liikkui, ilman virtaa sinne jäi vajaa milli rakoa kun sitä tuijotteli.
Vika tosin saattaa sittenkin olla ainakin osittain mekaaninen. Linkkiä en saanut toimivaksi, mutta detalista ke-jetronic control kuvista löytyvä rulla, osa nro 20, on väljä. Se sisempi varsi ei nouse tarpeeksi ylös kun jousi palauttaa ulomman varren normiasentoon. Tässä tosin ihmetyttää eniten se miksi käynti heittelee ajaessa kun kaasun päästää ylös? Kierrokset jää ylös kun varsikin jää, ja kun se yllättäen putoaa alas niin se kuitenkin jostain syystä pääsee nousemaan takaisin ylös.
Hienoa että tuolle osalle löytyy oikein varaosanumero, josko tuosta KL:stä sellainen löytyis. Täytyy sen vaihdon jälkeen tehdä uus arvio tilanteesta.
EDIT:
Samasta paikasta kun kuvia kattelee, niin ite ke-jetin kuvista löytyy jousi numerolla 101, joka todennäköisesti ratkaisis myös tuon ongelman. Sieltä ei vaan näyttäisi löytyvän paikkaa mihin jousen alapää oikeaoppisesti kiinnittyis.
Kierrosten jäädessä ylös siihen ulompaan vipuun koskeminen ei auta, vaan just sitä rullan kanssa olevaa kun pökkää niin putoaa kierrokset.
Lisäksi ihmetyttää miksi keväällä tyhjäkäynti ongelma katosi sillä putsarin vaihdolla, tuskin tuo neljässä kuukaudessa aivan älyttömästi ole lisää kulunut.
Vika tosin saattaa sittenkin olla ainakin osittain mekaaninen. Linkkiä en saanut toimivaksi, mutta detalista ke-jetronic control kuvista löytyvä rulla, osa nro 20, on väljä. Se sisempi varsi ei nouse tarpeeksi ylös kun jousi palauttaa ulomman varren normiasentoon. Tässä tosin ihmetyttää eniten se miksi käynti heittelee ajaessa kun kaasun päästää ylös? Kierrokset jää ylös kun varsikin jää, ja kun se yllättäen putoaa alas niin se kuitenkin jostain syystä pääsee nousemaan takaisin ylös.
Hienoa että tuolle osalle löytyy oikein varaosanumero, josko tuosta KL:stä sellainen löytyis. Täytyy sen vaihdon jälkeen tehdä uus arvio tilanteesta.
EDIT:
Samasta paikasta kun kuvia kattelee, niin ite ke-jetin kuvista löytyy jousi numerolla 101, joka todennäköisesti ratkaisis myös tuon ongelman. Sieltä ei vaan näyttäisi löytyvän paikkaa mihin jousen alapää oikeaoppisesti kiinnittyis.
Kierrosten jäädessä ylös siihen ulompaan vipuun koskeminen ei auta, vaan just sitä rullan kanssa olevaa kun pökkää niin putoaa kierrokset.
Lisäksi ihmetyttää miksi keväällä tyhjäkäynti ongelma katosi sillä putsarin vaihdolla, tuskin tuo neljässä kuukaudessa aivan älyttömästi ole lisää kulunut.
Jos en pahasti muista väärin,niin siihen kaasuvivustoon kuuluis kaksi jousta.Ainakin 3ooce:ssä.Kattelin just tota vanhaa mikrokytkintä,niin siinä on osanumerona 0025456814.On voinut numero vaihtuakkin vuosien saatossa.Ootko muuten tarkistanut ilmämäärämittarin asentopotikan.Siitä voi olla vastusrata kulunut puhki.Se aiheuttaa myös kierrosten heittelyä.Pientä säätövaraa siinä on.Ohjeita löytyy sen säätöön tältä foorumilta.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Kuten ari y muisteli niin myös 230e kuuluu sinne kaasuvivustoon kaksi jousta,toinen kaasuläpälle siellä kumikaukalon alla,toinen tuohon mikrokytkimen viereen..On kohtuu jäykät nuo orkkis jouset uutena ainakin ja vetävät aika tiukasti,josta johtuen monasti korvakeet kuluneet puhki,tuossa 92 200e esimerkiksi kalvautuneet jo yli puolen välin vaikka mittarissa ei vielä 150th edes ole..
Kemppiliimallahan tuosta selviää....

Kemppiliimallahan tuosta selviää....
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Siihen en oo uskaltanu sattua, tiemmä aika helkkarin kallis potikka vaihdettavaksi. Katotaas miten tuolla sujuu.
Tarkotatko et olis kokonaista kolme jousta? Se vaijerivivussa oleva katkes, ihan vastaavaa ei löytynyt, ja tuon kuvan perusteella toinen olis siinä sisemmän vivuston tienoilla. En vaan tosiaan näe mihin sen jousen toinen pää sitten siellä kiinnittyis, eikä niistä kuvistakaan tolkkua saa. Pitää laittaa ne tilaukseen ja kattoa jos sillä paranis. Jos sitten kävis tarkastuttamassa/säädättämässä seokset uusiksi.
Tarkotatko et olis kokonaista kolme jousta? Se vaijerivivussa oleva katkes, ihan vastaavaa ei löytynyt, ja tuon kuvan perusteella toinen olis siinä sisemmän vivuston tienoilla. En vaan tosiaan näe mihin sen jousen toinen pää sitten siellä kiinnittyis, eikä niistä kuvistakaan tolkkua saa. Pitää laittaa ne tilaukseen ja kattoa jos sillä paranis. Jos sitten kävis tarkastuttamassa/säädättämässä seokset uusiksi.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Sori vähän tyhmä linkki, mut tuosta kuvasta se jousi 101.
Sen toisen jousen just kuukaus takaperin uusin, ei KL:ltä siihen hätään löytynyt sitä alkuperäistä vaan antoivat jonkun lähimmän vastaavan.
Se kyllä palauttaa sen vivuston napakasti paikoilleen, sen rullan kuluneisuuden vuoksi se sisempi vipu ei seuraa täysin ulomman vivun
liikkeitä, sinne jää pieni välys jonka vuoksi se ei painu ihan pohjaan.
Sen toisen jousen just kuukaus takaperin uusin, ei KL:ltä siihen hätään löytynyt sitä alkuperäistä vaan antoivat jonkun lähimmän vastaavan.
Se kyllä palauttaa sen vivuston napakasti paikoilleen, sen rullan kuluneisuuden vuoksi se sisempi vipu ei seuraa täysin ulomman vivun
liikkeitä, sinne jää pieni välys jonka vuoksi se ei painu ihan pohjaan.
Viimeksi muokannut sv22, La 04.09.2010 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Eli tuossa kuvassa tuo 101 jousi on juuri kaasuläpän jousi,jos tuo irti ei mikään ihme et kierrokset jää 2000 ja ylikin niin ja bensaakin palaa....
Sillekin on oma korvake,on noi ke-jetin hilpeet vaan mukavasti edessä.
Alakautta voisi tuon yritää paikaleen saada,sieltä tulipellin puolelta...
Pieni peili ja kirkas valo voisi autaa etsinnässä.
Voin vilkaista tuosta omasta 230e kuis se nyt menee siellä!
Se rulla kannattaa putsata ja rasvata vaseliinilla hyvin,ellei ole kulunut liian syville urille.?
Sillekin on oma korvake,on noi ke-jetin hilpeet vaan mukavasti edessä.
Alakautta voisi tuon yritää paikaleen saada,sieltä tulipellin puolelta...
Pieni peili ja kirkas valo voisi autaa etsinnässä.
Voin vilkaista tuosta omasta 230e kuis se nyt menee siellä!
Se rulla kannattaa putsata ja rasvata vaseliinilla hyvin,ellei ole kulunut liian syville urille.?
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Just tuota 101 jousta en ole missään tuolla nähnyt, oletan nyt kuitenkin että se kuuluu vivustoon ulkopuolelle, ei sinne jonnekin syvälle sisälle. Näyttäis siinä poikittain rungon takana olevassa läppäosassa olevan jousen mentävä paikka, mutta kuvittelin et jossain aika lähellä imusarjaa sen toinen pää pitäis sijaita.
Rullaa ja vivustoa olen ulkoisesti rasvaillut reippaasti eikä siitä apua. Siinä rullan ja vivuston välillä tosiaan mielestäni turhan paljon tyhjää, joten siitä jousesta sekä rullasta lähti tänään tilaus KL:ään, huomiseksi lupasivat. Jos jonkinlaisen tarkennuksen niistä jousen kiinnityspisteistä sais niin ehkä tuo homma onnistuis. Varmaan auttaa sekin kun saa sen jousen käteen niin hahmottaa miten kaukaa toista päätä pitää ettiä.
Rullaa ja vivustoa olen ulkoisesti rasvaillut reippaasti eikä siitä apua. Siinä rullan ja vivuston välillä tosiaan mielestäni turhan paljon tyhjää, joten siitä jousesta sekä rullasta lähti tänään tilaus KL:ään, huomiseksi lupasivat. Jos jonkinlaisen tarkennuksen niistä jousen kiinnityspisteistä sais niin ehkä tuo homma onnistuis. Varmaan auttaa sekin kun saa sen jousen käteen niin hahmottaa miten kaukaa toista päätä pitää ettiä.
Kaasuläpällä oleva kolmevaiheinen kytkin tunnistaa moottorin tyhjä,keski ja täyskaasun.
Kolmi karvainen johto eli siitä tutkit toimiiko se ,jos kärjet ovat rikki ei jetti tunnista tyhjäkäynnin tarvetta ja sitten kyllä huutaa.
Kolmi karvainen johto eli siitä tutkit toimiiko se ,jos kärjet ovat rikki ei jetti tunnista tyhjäkäynnin tarvetta ja sitten kyllä huutaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Osat tuli ja on vaihdettuna, tyhjäkäynti ongelma ratkesi siihen. Kävin mittauttamassa päästöt, niissä ei ollut huomautettavaa.
Edelleen tosin on tunne ettei ihan kunnossa ole, epäilen että se laatikon ap-letku ollut jo melkoisen tovin poissa paikoiltaan, ja jotenkin ongelmat
alkaneet sen kiinnittämisen jälkeen. Tuntuu vieläkin että valoihin pysähtyessä yrittää turhan innokkaasti lähteä, vaikka nyt selkeästi aikaisempaa parempi onkin.
Se kaasuläpän asentotunnistin tosiaan 2-johtoinen, normaalisti ei yhdistä, täyskaasulla taasen yhdistää.
Varmistetaas nyt kuitenkin, eihän laatikkoon tule kuin kaksi ap-letkua? Tammikuussa tuohon tosiaan tekniikan vaihdoin, moottori ja laatikko yhtenä
pakettina joten en ihan hirveästi jo kiinni olevia letkuja tarkistellut, mielestäni kuitenkin katoin että siihen kuskinpuolelle se letku tuli. Nyt kun
letkun kohtaloa aloin selvitellä, molemmat ap-letkut löytyivät laatikon päältä, toinen ei ollut missään kiinni. Eipä se tosin siitä olisi painesäätimelle yltänyt,
joten aloin miettiä kuuluuko se letku jonnekin muualle, vai onko siitä muutaman kymmenen sentin letkun pätkä lähtenyt kokonaan pois.
Edelleen tosin on tunne ettei ihan kunnossa ole, epäilen että se laatikon ap-letku ollut jo melkoisen tovin poissa paikoiltaan, ja jotenkin ongelmat
alkaneet sen kiinnittämisen jälkeen. Tuntuu vieläkin että valoihin pysähtyessä yrittää turhan innokkaasti lähteä, vaikka nyt selkeästi aikaisempaa parempi onkin.
Se kaasuläpän asentotunnistin tosiaan 2-johtoinen, normaalisti ei yhdistä, täyskaasulla taasen yhdistää.
Varmistetaas nyt kuitenkin, eihän laatikkoon tule kuin kaksi ap-letkua? Tammikuussa tuohon tosiaan tekniikan vaihdoin, moottori ja laatikko yhtenä
pakettina joten en ihan hirveästi jo kiinni olevia letkuja tarkistellut, mielestäni kuitenkin katoin että siihen kuskinpuolelle se letku tuli. Nyt kun
letkun kohtaloa aloin selvitellä, molemmat ap-letkut löytyivät laatikon päältä, toinen ei ollut missään kiinni. Eipä se tosin siitä olisi painesäätimelle yltänyt,
joten aloin miettiä kuuluuko se letku jonnekin muualle, vai onko siitä muutaman kymmenen sentin letkun pätkä lähtenyt kokonaan pois.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Näin lyhyen ajelun jälkeen vieläkin tuo kulutus aikalailla turhan korkealla.
Kävin saman tien mittauttamassa päästöt, totesi vain että kyllähän ne läpi meni, muttei sen tarkemmin. Ite kun en noihin syventynyt, jos viisaammat
valaisevat:
Rpm 700
Lambda 1.109
CO 0.188%
CO2 13.52%
HC 298ppm
O2 2.62%
COcor 0.206%
Tosissaan nyt uutena oireena loppukesän mittaan tuo kylmällä koneella melkoinen nykiminen, nyki sekä ennen että jälkeen sen laatikon ap-letkun
kiinnittämisen, S tai E asennolla ei mitään vaikutusta. Lisäksi ajon jälkeen tuoksahtaa hieman ikävältä.
Nuo edellä mainitut nyt siis tähän mennessä tarkastettu, tekniikanvaihdon yhteydessä käyty tarkistuttamassa myös sytytys kohdilleen.
Tulpat, syttyjohdot sekä virranjakajan osat sen 10tkm nyt ajettu.
Kävin saman tien mittauttamassa päästöt, totesi vain että kyllähän ne läpi meni, muttei sen tarkemmin. Ite kun en noihin syventynyt, jos viisaammat
valaisevat:
Rpm 700
Lambda 1.109
CO 0.188%
CO2 13.52%
HC 298ppm
O2 2.62%
COcor 0.206%
Tosissaan nyt uutena oireena loppukesän mittaan tuo kylmällä koneella melkoinen nykiminen, nyki sekä ennen että jälkeen sen laatikon ap-letkun
kiinnittämisen, S tai E asennolla ei mitään vaikutusta. Lisäksi ajon jälkeen tuoksahtaa hieman ikävältä.
Nuo edellä mainitut nyt siis tähän mennessä tarkastettu, tekniikanvaihdon yhteydessä käyty tarkistuttamassa myös sytytys kohdilleen.
Tulpat, syttyjohdot sekä virranjakajan osat sen 10tkm nyt ajettu.
laihalla tuo näyttää käyvän ja aika paljonkin vielä... tuosta lambda arvosta se näkyy aika hyvin...
"optimi seos" on lambda 1, jos laihalla, niin silloin luku on suurempi (tuo 1.1 on jo reilusti laiha ja aiheuttaa varmasti nykimistä...) rikas seos taas on alle 1, paras teho saadaan jollakin n. 0.82 lamda arvolla...
pakoputkikaan ei näytä vuotavan, joten se ei lambda arvoa vääristä, se näkyis kyllä noista arvoista, jos vuotais...
HC näyttää myös olevan niin matala, että itse kone on varmaan muuten kunnossa, se vain jostain syystä käy nyt liian laihalla... itse säätäisin siitä CO ruuvista hieman lisää kakkua koneelle (1/4 - 1/2 kierrosta ja ajelisin tyytyväisenä, kunnes seuraava KE-jet vika tulee...)
"optimi seos" on lambda 1, jos laihalla, niin silloin luku on suurempi (tuo 1.1 on jo reilusti laiha ja aiheuttaa varmasti nykimistä...) rikas seos taas on alle 1, paras teho saadaan jollakin n. 0.82 lamda arvolla...
pakoputkikaan ei näytä vuotavan, joten se ei lambda arvoa vääristä, se näkyis kyllä noista arvoista, jos vuotais...
HC näyttää myös olevan niin matala, että itse kone on varmaan muuten kunnossa, se vain jostain syystä käy nyt liian laihalla... itse säätäisin siitä CO ruuvista hieman lisää kakkua koneelle (1/4 - 1/2 kierrosta ja ajelisin tyytyväisenä, kunnes seuraava KE-jet vika tulee...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Selittääkö se tuon rajusti kasvaneen kulutuksen? Aiemmin matka-ajossa 9 pintaan, kaupungissa 11, nyt matka-ajo sen 11, kaupungissa lähentelee 16..
Kukakohan tässä Keskisuomen alueella noita pystyis säädellä kohilleen? Ylämaan autosta sanoivat et enemmänkin dieselvehkeisiin perehtyneet.
Ja mitäköhän tuon kanssa kannattaisi tehdä ennen säädättämistä?
Ja liittyykö noihin lukuihin mitenkään se et tuo on se katiton versio?
Kukakohan tässä Keskisuomen alueella noita pystyis säädellä kohilleen? Ylämaan autosta sanoivat et enemmänkin dieselvehkeisiin perehtyneet.
Ja mitäköhän tuon kanssa kannattaisi tehdä ennen säädättämistä?
Ja liittyykö noihin lukuihin mitenkään se et tuo on se katiton versio?
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Mitenkäs tuo virranjakajan kansi,onko minkä merkkinen??
Jos mallia Motonet ja vielä Italiaano tahi muu tuo kymppi on jo tehnyt selvää ehkä siitä!?
Muutoin saattaa olla tuo vuotava kylmäkäynistin suutin otappa piuha irti kun kone lämmin ja ajappa sitten testilenkki,onko vaikutusta??
Se sininen suutin keskellä,ainut johon menee piuha..
Muutoinkin vuotavat suuttimet voivat aiheutaa suurentunutta kulutusta ja pahin ehkä tulviva määränjakaja!
Jos mallia Motonet ja vielä Italiaano tahi muu tuo kymppi on jo tehnyt selvää ehkä siitä!?
Muutoin saattaa olla tuo vuotava kylmäkäynistin suutin otappa piuha irti kun kone lämmin ja ajappa sitten testilenkki,onko vaikutusta??
Se sininen suutin keskellä,ainut johon menee piuha..
Muutoinkin vuotavat suuttimet voivat aiheutaa suurentunutta kulutusta ja pahin ehkä tulviva määränjakaja!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Virranjakajan osat noudettu KL:stä, täytyy se vielä tarkistaa kertaalleen.
Bensapumpun/kickdown rele ilmeisesti vikana ettei kks muutoinkaan toimi, joten se on erillisellä katkaisijalla toteutettu. Siitä näin ollen ei vikaa pitäisi löytyä, jos se suutin ei ole kunnolla hajonnut.
Pystyykös tuota määräjakajaa jotenkin tarkistella? Ainakaan konehuoneessa ei bensa haise.
Bensapumpun/kickdown rele ilmeisesti vikana ettei kks muutoinkaan toimi, joten se on erillisellä katkaisijalla toteutettu. Siitä näin ollen ei vikaa pitäisi löytyä, jos se suutin ei ole kunnolla hajonnut.
Pystyykös tuota määräjakajaa jotenkin tarkistella? Ainakaan konehuoneessa ei bensa haise.
itse ainakin huomasin tuota omaa 300E:tä säädellessäni, että mersun kone ei ole taloudellinen laihalla seoksella, kulutus oli yli 10 ltr/100 km, kun yritin tehdä näiden viherpipertäjien teorian mukaan, eli ajella laihalla seoksella (lambda 1.1 - 1.15...)sv22 kirjoitti:Selittääkö se tuon rajusti kasvaneen kulutuksen? Aiemmin matka-ajossa 9 pintaan, kaupungissa 11, nyt matka-ajo sen 11, kaupungissa lähentelee 16..
Kukakohan tässä Keskisuomen alueella noita pystyis säädellä kohilleen? Ylämaan autosta sanoivat et enemmänkin dieselvehkeisiin perehtyneet.
Ja mitäköhän tuon kanssa kannattaisi tehdä ennen säädättämistä?
Ja liittyykö noihin lukuihin mitenkään se et tuo on se katiton versio?
kun säädin seokset rikkaan puolelle (lambda n. 0.85 - 0.9), kulutus on nyt asettunut n. 6.5 ltr/100 km sekalaisessa ajossa... nyt kylläkin koneessa on kiinni megasquirt, joten nämä ei ole ke-jettiin suoraan verrannollisia lukemia...
KE-jetin aikana säädin seokset niin, että se oli myös hivenen rikkaan puolella, en käyttänyt kylmäkäynnistys suutinta ollenkaan, kun se toimi ilman sitäkin ihan hyvin, kulutus oli 700 km otannalla silloin n. 7.5 ltr/100 km...
edit: poistele sv22 tuolta nuo kaksi ylipitkää linkkiä, kun ne tekee tästä sivusta huonosti luettavan...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 101
- Liittynyt: La 10.10.2009 14:39
- Paikkakunta: Keski-Suomi/Etelä-Pohjanmaa
Täytynee ettiä joku asiansa osaava firma joka tuon pystyis säätää kohilleen. Ihmetyttää vaan mikä tuon on nyt tehnyt tässä lyhyessä ajassa et kulutus
kasvanut noinkin dramaattisesti. Säädöt varmaan laitettava kohilleen, mutta kyllä sieltä jotain muutakin on tainnu mennä kun noin yllättäen ongelmat tulleet.
Jos kokeilis tuon virranjakajan kannen syynätä läpi tarkemmin, mutta jos vikaa ei siitä löydy niin aika hukassa seuraavan tarkistuskohteen kanssa ollaan.
kasvanut noinkin dramaattisesti. Säädöt varmaan laitettava kohilleen, mutta kyllä sieltä jotain muutakin on tainnu mennä kun noin yllättäen ongelmat tulleet.
Jos kokeilis tuon virranjakajan kannen syynätä läpi tarkemmin, mutta jos vikaa ei siitä löydy niin aika hukassa seuraavan tarkistuskohteen kanssa ollaan.
NAPA siis sulla on nyt mega paikallaan 300e.ssä.napa kirjoitti: kulutus on nyt asettunut n. 6.5 ltr/100 km sekalaisessa ajossa... nyt kylläkin koneessa on kiinni megasquirt, joten nämä ei ole ke-jettiin suoraan verrannollisia lukemia...
Millaisia lukuja ja kokemuksia olet saanut aikaan,ja miten pelaa?
Entäs kylmäkäynnistys?
Ihan mielenkiinnosta vaikka saishan siitä vaikka hyvän kertomuksen toiselle sivustolle.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-