MB 220 CDI moottorin kolina

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kariirak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 14.09.2010 07:50

MB 220 CDI moottorin kolina

Viesti Kirjoittaja Kariirak »

Minulla on 240tkm ajettu 03 mallin cdi, nyt moottorista on alkanut kuulua kolina/kalina kun lähtee liikkeelle pienillä kierroksilla, kolina lakkaa kun antaa kierroksia. Myös tasaisesta ajosta kiihdyttäessä kolina kuuluu. Ääntä voisi kuvailla sellaiseksi vanhan dieselin louskutukseksi. Mistähän vois olla kysymya? :roll:
Avatar
terasjussi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ti 30.12.2008 08:48
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja terasjussi »

Tarkista alipainepumppu ensimmäiseksi.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

tuleeko savuja tai muita oireita?

laturin vapaa kytkin pitää usein mölyä ennen lopulista hajoamista
(jokusen niitä joutunut vaihtamaan)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kariirak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 14.09.2010 07:50

Kalina

Viesti Kirjoittaja Kariirak »

Ei ole muita oireita kuin tuo kalkatus, kiihtyy ja kulkee hyvin, suutimet juuri huollettu. Tuo kalkatus kuuluu nimenomaan vain lähtiessä vedättämään pieniltä kierroksilta ja kun mennään tasasta pintakaasulla.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

onko kovaa terävää vai minkä moista kolinaa?
tulee selvästi kone huoneesta?
saako metelin kuulumaan paikallan ollessa?
automaatti vai manuaali?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kariirak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 14.09.2010 07:50

Viesti Kirjoittaja Kariirak »

Automaatti, kun laittaa vaihteen eteen ja pistää jarrun päälle, antaa hiukan kierroksia, niin alkaa ääni kuulua. Ääni on sillain enemmänkin raksuttava kuin koliseva........kuin krak,krak,krak.........enpä tiiä kuvailla paremmin :oops:
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Tämä aihe kiinnostaa itseänikin.
Omassa 200cdi -02 manuaalivaihteisessa myös liikkeelle lähtiessä pienillä väännöillä jonkin verran kolinaa jostain koneesta. Huomaa eritoten lämpimän koneen aikana kun lähtee hitaasti liikkeelle ja päästää kytkimeltä kun vääntövaihe alkaa kuluu ääni. vauhtia kun tulee lisää ääni lakkaa. Ajon aikana ei juurikaan ääntä kuulu. Ainoastaan paikalta lähtiessä ja pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä. Ääni on kuin venttiilit nakuttaisi tai vastaava. Suuttimet on testattu ja kunnossa. Täytyy varmaa käyttää apulaitehihnaa irti ja kokeilla liikkeelle lähtöä tulisiko ääni apulaitteista.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Karhu78 kirjoitti:Tämä aihe kiinnostaa itseänikin.
Omassa 200cdi -02 manuaalivaihteisessa myös liikkeelle lähtiessä pienillä väännöillä jonkin verran kolinaa jostain koneesta. Huomaa eritoten lämpimän koneen aikana kun lähtee hitaasti liikkeelle ja päästää kytkimeltä kun vääntövaihe alkaa kuluu ääni. vauhtia kun tulee lisää ääni lakkaa. Ajon aikana ei juurikaan ääntä kuulu. Ainoastaan paikalta lähtiessä ja pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä. Ääni on kuin venttiilit nakuttaisi tai vastaava. Suuttimet on testattu ja kunnossa. Täytyy varmaa käyttää apulaitehihnaa irti ja kokeilla liikkeelle lähtöä tulisiko ääni apulaitteista.
Koita lähteä liikeele niin että toisella jalalla painat samalla jarrua
kuulukko kolina sillon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kariirak kirjoitti:Automaatti, kun laittaa vaihteen eteen ja pistää jarrun päälle, antaa hiukan kierroksia, niin alkaa ääni kuulua. Ääni on sillain enemmänkin raksuttava kuin koliseva........kuin krak,krak,krak.........enpä tiiä kuvailla paremmin :oops:
hankala sanoa kuulematta
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oisko tuo huonosta suuttimet suihkusta johtuvaa paloääntä.
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Kävin testaamassa autoa vähän koittaen samalla jarrutella. Hieman hankalaa kyllä manuaalilootalla, mutta kun liikkeelle lähtiessä antoi hieman jarrulla vastusta ääni koveni.
Itse liikkeelle lähtö on äänekäs, vauhtiinkun pääsee yli 15km/h vaihtaa vaihteen 2:selle ei mitään ongelmaa, tai ei ainakaan kuulu ääntä.
Testailin tuossa jyrkkään ylämäkeen pysäyttäen ja testasin liikkeelle lähtöä, ääni kuuluu tosihyvin. Voisiko liittyä jotenkin kuitenkin tuohon kytkimeen. Tuntuu kuin kone joutuisi todella koville liikkeelle lähtiessä ja ääni sytyy siitä. Täytyy jatkaa vielä tutkimuksia.

Paloääni voi myös olla syynä, mutta eikös se kuuluisi myös isommilla kierroksilla, eikä vain 800-1400rpm vastuksen kanssa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Yleensä jos on korvin huomattava ääni mikä tulee suutimista
tai palotapahtumaasta suutin ruikki mitan sattu on myös muita
oireita

kuvailusta tulee mieleen että
kytkimestä/vauhtipyörästä on jouset pas***
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kariirak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 14.09.2010 07:50

Viesti Kirjoittaja Kariirak »

Vein auton "mersulääkärille" lupasi tutkia asiaa, katsoa pumpun ja laturin...ehkä muutakin. Saapa nähdä löytyykö vika.......niin ja millä hinnalla????? Voi olla että saa ostaa ulos. :shock:
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Saas nähdä mitä tuleman pitää. Laitatko Kariirak viestiä mitä lääkäri löysi potilaalta.

Itse suunnittelen viikonlopulle tuon kytkimen tarkistusta, josko vika olisi siellä päässä omassa autossa.
Avatar
harrikka95
Mersumies
Mersumies
Viestit: 643
Liittynyt: Ma 19.11.2007 17:06
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja harrikka95 »

Kariirak kirjoitti:Vein auton "mersulääkärille" lupasi tutkia asiaa, katsoa pumpun ja laturin...ehkä muutakin. Saapa nähdä löytyykö vika.......niin ja millä hinnalla????? Voi olla että saa ostaa ulos. :shock:
Meidän C250 vastaava ääni kuului moniura hihnan kiristin mekanismista, rämyytti aikalailla määrätyillä kierroksilla.
Mercedes-Benz W212 E220CDI -11
jamo78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 132
Liittynyt: Ti 03.04.2007 11:11
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jamo78 »

Mika.T kirjoitti:Oisko tuo huonosta suuttimet suihkusta johtuvaa paloääntä.
Samaa veikkaan tai laturin hihnapyörästä vapaakytkin jumissa.
Viimeksi muokannut jamo78, Su 19.09.2010 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 300TDT 24v -93
mustang ht -66
mustang ht -68
crown pick-up -70
taunus coupe -75
escort -70
sierra 2,9 24v -90
Siinäpä nykyset käyttis ja harraste pelit!
Karhu78
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Ma 22.02.2010 17:26
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Karhu78 »

Omassa pirssissä jatkoin tutkimuksia aamusta ja vika painottuukin johonkin apulaitteeseen. Otin moniurahihnan irti ja kokeilin ylämäkeen vähän liikkeelle lähtöä ja ääntä ei kuulu. Tuntuu mystiseltä, että joku niistä voisi tuollaisen äänen pitää.
Oma veikkaukseni painottuu myös tuohon laturin vapaakytkimeen, mutta käsituntumalta tuntuu toimivan ok tai ainakin luulisin. Eli laturi pyörii molempiin suuntiin mutta kun laitan esim. sormen laturin sisäkehälle pysäyttäen laturinsisuksen vapaakytkin pyörii hyvin vastapäivään. Kuuluuko sen pyörittää laturin sisuskaluja molempiin suuntiin?

Vanhassa pirssissä tuo vapaakytkin oireili todella kovana pärinänä moniurahihnan pidemmällä kohdalla, mutta nyt hihna ei kovasti tärise. Hihnankiristin kyllä väpättää tyhjäkäynnillä noin 5-10mm.

Mitä mieltä sopiiko tuo kohta jämähtävään vapaakytkimeen?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Vapaa kytkin on hyvin yleinen(helppo vaihtaa paikallan) koita vielä tuntuuko missän muusa
mitä se remmi pyörittä mitään outoa
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Kariirak
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 14.09.2010 07:50

Viesti Kirjoittaja Kariirak »

No niin "lääkärin" diaknoosi, imusarjan alla kaikki vaimenninkumit riekaleina, jotain rae tai rai arvoa muutettu, oli pielessä, kolmossuutin seilaa, eli korjaa koko ajan itseään....täytyy kait vaihtaa, pakokaasun paluu poistettu käytöstä, ohjelman viritysastetta hiukan nostettu.......tollasia tehtiin......ääni on lähes häipynyt, vain kylmänä aavistuksen kuuluu jokin ääni lähdettäessä liikkeelle.........voi olla että johtuu siitä 3 suuttimesta.......kiihtyvyys ja kaasuun reakointi paranivat huomattavasti........että tollasta
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Kariirak kirjoitti:No niin "lääkärin" diaknoosi, imusarjan alla kaikki vaimenninkumit riekaleina, jotain rae tai rai arvoa muutettu, oli pielessä, kolmossuutin seilaa, eli korjaa koko ajan itseään....täytyy kait vaihtaa, pakokaasun paluu poistettu käytöstä, ohjelman viritysastetta hiukan nostettu.......tollasia tehtiin......ääni on lähes häipynyt, vain kylmänä aavistuksen kuuluu jokin ääni lähdettäessä liikkeelle.........voi olla että johtuu siitä 3 suuttimesta.......kiihtyvyys ja kaasuun reakointi paranivat huomattavasti........että tollasta
rai? tai rae?
imusarjan alla vaimenuskumit?
missäs siellä semosia?
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

kolkutus

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

Sprintterissä kolkuttaa remmin kiristin tyhjäkäynnillä
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

CDI203 kirjoitti:
Kariirak kirjoitti:No niin "lääkärin" diaknoosi, imusarjan alla kaikki vaimenninkumit riekaleina, jotain rae tai rai arvoa muutettu, oli pielessä, kolmossuutin seilaa, eli korjaa koko ajan itseään....täytyy kait vaihtaa, pakokaasun paluu poistettu käytöstä, ohjelman viritysastetta hiukan nostettu.......tollasia tehtiin......ääni on lähes häipynyt, vain kylmänä aavistuksen kuuluu jokin ääni lähdettäessä liikkeelle.........voi olla että johtuu siitä 3 suuttimesta.......kiihtyvyys ja kaasuun reakointi paranivat huomattavasti........että tollasta
rai? tai rae?
imusarjan alla vaimenuskumit?
missäs siellä semosia?
ei imusarja vaan ilmanputsarikotelo
ilman putsari kotelossa oleva lämpösuoja kilpi vastasi ahtimeen antaen resonansi ääntä
kolmosen suuttimen korjaus arvon ero parhaimpaan on 4,5-5
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xr kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Kariirak kirjoitti:No niin "lääkärin" diaknoosi, imusarjan alla kaikki vaimenninkumit riekaleina, jotain rae tai rai arvoa muutettu, oli pielessä, kolmossuutin seilaa, eli korjaa koko ajan itseään....täytyy kait vaihtaa, pakokaasun paluu poistettu käytöstä, ohjelman viritysastetta hiukan nostettu.......tollasia tehtiin......ääni on lähes häipynyt, vain kylmänä aavistuksen kuuluu jokin ääni lähdettäessä liikkeelle.........voi olla että johtuu siitä 3 suuttimesta.......kiihtyvyys ja kaasuun reakointi paranivat huomattavasti........että tollasta
rai? tai rae?
imusarjan alla vaimenuskumit?
missäs siellä semosia?
ei imusarja vaan ilmanputsarikotelo
ilman putsari kotelossa oleva lämpösuoja kilpi vastasi ahtimeen antaen resonansi ääntä
kolmosen suuttimen korjaus arvon ero parhaimpaan on 4,5-5
eli kumien sijainti kuvaus oli pikasen pielessä(ilman putsari ei imusarja)
jos korjaus arvo 5 niin vaati remonttia(ei kannata odottaa että tulee pahempia vaivoja)
rai? tai rae? (railipaine)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Vastaa Viestiin