syöttöpumpun säädöstä?
syöttöpumpun säädöstä?
eli vaihoin 7mm elementit pumppuun ja pitäs sylinterikohtaiset määrät kahtoa eli miten se tapahtuu ja millasia määriä pitäs "tyhjäkäynnillä" olla?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
täh?joku on pielesä kun savuttaa mustaa tyhjäkäynnilläkin tai vähä aikaa kun käy nii sitte alkaa savuaan
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
No ei niitä sylinterikohtaisia syöttöjä katsota kun pumppu on koneessa kiinni, eikä savutus johdu syöttöeroista, pikemminkin epätasainen käynti.
Tyhjäkäynnillä ihan jokaisessa sylinterissä on ihan tarpeeksi happea...ei aiheuta savua.
Syöttöennakko ? Puristus puuttuu jostain sylinteristä ? Suuttimet on paskat, kusee tjms ?
Tyhjäkäynnillä ihan jokaisessa sylinterissä on ihan tarpeeksi happea...ei aiheuta savua.
Syöttöennakko ? Puristus puuttuu jostain sylinteristä ? Suuttimet on paskat, kusee tjms ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
en oo kyllä niin väittänykkään, enkä sitäkään että se eroista johtuisi se savuaminen vaan aattelin et jos noisa isommisa elementeisä on urat jotenki eri paikasa kun alkuperäsesä siis että joutuu pienentään niistä säädöistä mutta nyt kun ajattelen tarkemmin niin kun sammuttimen vipua käänsin niin ei vaikuttanut savuamiseen eli eipä se siitäkään johdu tosiaan.
en tiiä sitte siitä ennakosta mutta muistelin että 602 ois 14 astetta jälkeen ykk:n??
en tiiä sitte siitä ennakosta mutta muistelin että 602 ois 14 astetta jälkeen ykk:n??
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
onhan kaikkien elementtien lukitus kiinni syöttötangossa? ja edes suunnilleen samoissa asennoissa? meinaan vaan, että jos on jääny joku löysälle ja jumahtanu vaikka reippaasti isommalle, kun muut, niin sillonhan tyhjäkäynti voi olla pientä, käynti ontuvaa ja savu mustaa.
musta savu siitä, että yhden sylinterin soppamäärä isolla ja muissa sitten taas niin pienellä, ettei ne käytännössä pyöritä konetta ollenkaan.
EDIT: ainakin tuolla kuvissa ne elementtien säädöt näytti olevan ainakin aikalailla sinneppäin. tarkkaanhan noista ei voi sanoa ilman mitään mittalaitteita.
EDIT2: kuinka kattoit sen ruiskuennakon? noihin 7 millin tappeihin ei taida soveltua se sama, mikä soveltuu normitappeihin. eli lukitus kiinni ja pummpu 14 astetta jykkiin jne. noille isotappisille on todellinen ruiskuennakko jotakin 15 astetta eykk. varmaan riippuu pitkälti elementeistä, mutta ainakin sinne päin se on. eli ykkös pytyn suutinputkesta alkaa tulla naftaa 15 astetta ennen yläkuolokohtaa ns tipalla katottuna.
musta savu siitä, että yhden sylinterin soppamäärä isolla ja muissa sitten taas niin pienellä, ettei ne käytännössä pyöritä konetta ollenkaan.
EDIT: ainakin tuolla kuvissa ne elementtien säädöt näytti olevan ainakin aikalailla sinneppäin. tarkkaanhan noista ei voi sanoa ilman mitään mittalaitteita.
EDIT2: kuinka kattoit sen ruiskuennakon? noihin 7 millin tappeihin ei taida soveltua se sama, mikä soveltuu normitappeihin. eli lukitus kiinni ja pummpu 14 astetta jykkiin jne. noille isotappisille on todellinen ruiskuennakko jotakin 15 astetta eykk. varmaan riippuu pitkälti elementeistä, mutta ainakin sinne päin se on. eli ykkös pytyn suutinputkesta alkaa tulla naftaa 15 astetta ennen yläkuolokohtaa ns tipalla katottuna.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
elementien vaihdon yhteydessä kuuluisi ensin asettaa ruiskutuksen alkamisajnkohta sylinteri kohtaisesti samaksi säätö tapahtuu vaihtamalla erikokoisilla nostimen rullilla mautta ei takerruta siihen enää
syöttömäärien tasaus
pumpun sivu kansi auki
moottori käyntiin
syöttötangosta yhden sylinterin lukitus auki (vain yksi kerrallaan auki )
jollain pieinellä esineellä naputtaen etsitään oikea kohta korvalla kyllä kuulee käynnistä
ruuvi kiinni
seuraava sylinteri
ja niin edelleen
uskon että tämä lekalta onnistuu kun elementitkin on saanut vaihdettua pumpun muut säädöt saavat olla samat kuin edellisilläkin elementeillä maksimi syöttömäärää voi tietenkin säätää ja tyhjäkäyntiä pumpun sisältä ei pumpun ulkopuolelta koskaan tyhjäkäynnin muutos mielessä vaika ruuvin nimi on tyhjäkäynnin henosäätö sillä säädetään paljonko ruoka lisääntyy kun esim. käännetään ohjaus ääriasentoon jolloin moottori kuormittuu tai vedetään automaatissa vaihde päälle tai manuaalissa liiroitetaan kytkintä eli ruuvin säädöllä säädetään tyhjäkäynti tilanteen vaatima lisä ruoka kuormitus tilanteessa
ennkkoa kyllä myöhäitäisin voi olla aika kalinaa tuolla ennakolla

syöttömäärien tasaus
pumpun sivu kansi auki
moottori käyntiin
syöttötangosta yhden sylinterin lukitus auki (vain yksi kerrallaan auki )
jollain pieinellä esineellä naputtaen etsitään oikea kohta korvalla kyllä kuulee käynnistä
ruuvi kiinni
seuraava sylinteri
ja niin edelleen
uskon että tämä lekalta onnistuu kun elementitkin on saanut vaihdettua pumpun muut säädöt saavat olla samat kuin edellisilläkin elementeillä maksimi syöttömäärää voi tietenkin säätää ja tyhjäkäyntiä pumpun sisältä ei pumpun ulkopuolelta koskaan tyhjäkäynnin muutos mielessä vaika ruuvin nimi on tyhjäkäynnin henosäätö sillä säädetään paljonko ruoka lisääntyy kun esim. käännetään ohjaus ääriasentoon jolloin moottori kuormittuu tai vedetään automaatissa vaihde päälle tai manuaalissa liiroitetaan kytkintä eli ruuvin säädöllä säädetään tyhjäkäynti tilanteen vaatima lisä ruoka kuormitus tilanteessa
ennkkoa kyllä myöhäitäisin voi olla aika kalinaa tuolla ennakolla
pitääpä tuollai kokeilla.oon säädellykki pienemmälle niitä mut en käynnisä ja tein merkit siihen tankoon ennenku otin alkuperäset pois et ne on aika suunnilleen samoilla kohilla mut määrä taitaa olla vaan suurellaxr kirjoitti:elementien vaihdon yhteydessä kuuluisi ensin asettaa ruiskutuksen alkamisajnkohta sylinteri kohtaisesti samaksi säätö tapahtuu vaihtamalla erikokoisilla nostimen rullilla mautta ei takerruta siihen enää![]()
syöttömäärien tasaus
pumpun sivu kansi auki
moottori käyntiin
syöttötangosta yhden sylinterin lukitus auki (vain yksi kerrallaan auki )
jollain pieinellä esineellä naputtaen etsitään oikea kohta korvalla kyllä kuulee käynnistä
ruuvi kiinni
seuraava sylinteri
ja niin edelleen
uskon että tämä lekalta onnistuu kun elementitkin on saanut vaihdettua pumpun muut säädöt saavat olla samat kuin edellisilläkin elementeillä maksimi syöttömäärää voi tietenkin säätää ja tyhjäkäyntiä pumpun sisältä ei pumpun ulkopuolelta koskaan tyhjäkäynnin muutos mielessä vaika ruuvin nimi on tyhjäkäynnin henosäätö sillä säädetään paljonko ruoka lisääntyy kun esim. käännetään ohjaus ääriasentoon jolloin moottori kuormittuu tai vedetään automaatissa vaihde päälle tai manuaalissa liiroitetaan kytkintä eli ruuvin säädöllä säädetään tyhjäkäynti tilanteen vaatima lisä ruoka kuormitus tilanteessa
ennkkoa kyllä myöhäitäisin voi olla aika kalinaa tuolla ennakolla

ja tosta ennakosta nii kyl joutuu varmaa myöhästään vähä, tolla lukitus systeemillä laitoin 14 jykk mut meinaakko et pitäs tipalla kahtoa 15eykk vaikka ei ole mitää säätimiä käyttäny mistään irti?
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
syöttötötankoa ei olisi tarvinnut irroitaa elementtien vaihdossa
merkkaamalla niitä ei saaa tarkasti samaan kohtaan on ihan sadasosa milleistä kiinni oikea kohta siksi naputtelemalla kun käsin ei pysty niin vähää kerralla siirtämään
perus asetus on sammuksissa keskellä suoraan sivulle päin
laittaisin ainakin neljä-kuusi astetta myöhäisemmälle
merkkaamalla niitä ei saaa tarkasti samaan kohtaan on ihan sadasosa milleistä kiinni oikea kohta siksi naputtelemalla kun käsin ei pysty niin vähää kerralla siirtämään
perus asetus on sammuksissa keskellä suoraan sivulle päin
laittaisin ainakin neljä-kuusi astetta myöhäisemmälle
perkele eipä tarvikkaan muuten irrottaa voi paska noo ens kerralla tulee parempi sitte
se on ny vaa liian aikasella sen takia se savuttaa näi sano paikallinen pumppupaja

se on ny vaa liian aikasella sen takia se savuttaa näi sano paikallinen pumppupaja
Tiedän omiin tarpeisiini riittävästi, loput kokeillaan.
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
w201 2.5st ralliauto
w210 200CDI
w124 250touring diesel
EX:
500SEL
300SE nivalan jaoksen pojat risti Sheikiksi
w123 om602
w123 om 617a 7mm hx40 341hp
+monia muita
Olen nähny kun äijät sääti sylinterikohtaista syöttömäärää siten että pyörittivät sammuksissa olevaa konetta muutamia täysiä kierroksia ja laskivat kuinka monta tippaa mistäkin suutinputkenpäästä tipahtaa. (Kun kone on sammuksissa niin silloin syöttö on kait täysillä? ) No kun useita kierroksia pyörittää niin kyllä sieltä erot näytti elementtien suhteen löytyvän. Sit vaan ruuvista elementin syöttömäärää muuttivat ja taas sama hommeli.xr kirjoitti:elementien vaihdon yhteydessä kuuluisi ensin asettaa ruiskutuksen alkamisajnkohta sylinteri kohtaisesti samaksi säätö tapahtuu vaihtamalla erikokoisilla nostimen rullilla mautta ei takerruta siihen enää![]()
syöttömäärien tasaus
pumpun sivu kansi auki
moottori käyntiin
syöttötangosta yhden sylinterin lukitus auki (vain yksi kerrallaan auki )
jollain pieinellä esineellä naputtaen etsitään oikea kohta korvalla kyllä kuulee käynnistä
ruuvi kiinni
seuraava sylinteri
ja niin edelleen
uskon että tämä lekalta onnistuu kun elementitkin on saanut vaihdettua pumpun muut säädöt saavat olla samat kuin edellisilläkin elementeillä maksimi syöttömäärää voi tietenkin säätää ja tyhjäkäyntiä pumpun sisältä ei pumpun ulkopuolelta koskaan tyhjäkäynnin muutos mielessä vaika ruuvin nimi on tyhjäkäynnin henosäätö sillä säädetään paljonko ruoka lisääntyy kun esim. käännetään ohjaus ääriasentoon jolloin moottori kuormittuu tai vedetään automaatissa vaihde päälle tai manuaalissa liiroitetaan kytkintä eli ruuvin säädöllä säädetään tyhjäkäynti tilanteen vaatima lisä ruoka kuormitus tilanteessa
ennkkoa kyllä myöhäitäisin voi olla aika kalinaa tuolla ennakolla
Ei kovinkaan tieteellistä hommaa mutta näytti toimivan. Voortin mettäkoneesta leikkas yx elementti kiinni mettässä. Uus tilalle säätö perään ja ihan nätisti voorti kävi. Tietty vaatimukset jollekkin traktorille ja autolle on pikkasen erilaiset vissiin...

Muuutta aivan kamalasti säätö ei me tällä menettelyllä pieleen.