EC ei suostu sammumaan ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

EC ei suostu sammumaan ?

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Tervehdys !

Kyllä nämä autot on niin kivoja :roll:
Ohjaustehostinpumppu vaihdettu ja nyt kun kaikki pitäisi olla taas pulkassa niin "harrastukset" jatkukoon.
Ilmastoinninkenno tuli vaihdettua ja järjestelmä tankattua, no viikon sitä riemua riitti.
No tarkistukseen mistä vuotaa ja kennonliitosten kytkijä jäljitti vian täyttöventiiliin. No sehän Saksasta sitten tilattiin ja eikun vaihtoon ja saman tien uusi täyttö.
No eikös sitten ilmennyt tässä täytössä että ne kennonliitokset vuotaa ja ihan selvästi valui maahan mönjät, jota ei ensimmäisellä täytöllä tietysti pojat huomanneet täyttäessä järjestelmää.
No taas auto vietävä tähän ensimmäiseen täyttöliikkeseen päiväksi huoltoon.
No toivottavasti nyt mömmöt pysyy sisällä ja järjestelmä alkaisi toimia.
No jotei riemu tähän loppuisi, niin nyt sitten on ilmastoinissa palaa päällä EC ja eipä tunnu lähtevän pois päältä, siis ymmärtääkseni taas järjestelmä ei toimi.
Ohjekirja on tietysti tuota sakemannienkieltä, niin eihän sitä tavallinen tollo ymmärrä.
Villi arvaukseni on että kuivuri juntturissa, kun sehän taitaa kytkeytyä pois käytöstä tuolla EC nappulalla ?

Nyt alkaa vit...maan oikein todella tämä maanantaimallin osto :?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Mukava olis tietää auton malli jne...
Että osaisivat antaa kenties ohjeita.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

vm 1996 140 koppanen 420 kottero kysessä.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

EC-valon palaminen tarkoittaa ainakin sitä että järjestelmäpaine ei ole riittävä.
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Tuo kyllä kuulostaisi pätevältä selvitykseltä.
Jos ei muuta diaknoosia löydy, niin lähtee Mersu taas kerran ihmeteltäväksi paikalliseen huoltoon.
Kivahan se on aina viedä 10 kilometrin päähän päiväksi hoitoon ja hankkia kyyti itselle aamusta sieltä sekä iltapäiväksi sinne :?

Perhana systeemi toimi ihan hienosti viikon ensimmäisellä kerralla ja kyllä kuitissa luki että sinne oli taas ruutattu toista kiloa mömmöä.
Olivat tehneet myös testauksen jollain kaasulla viimeksi eli kyllähän järjestelmän pitäisi olla täysi.

Perhana ostan kohta jonkun japanilaisen kulkuneuvoksi, jos tämä helvetin härveli vielä kerran ryppyilee.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

meinaat että siitä nipponista jotaki iloa olisi?

BTW: miksi ei heti kerralla ole tarkistettu kaikkia vuotoja ;)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ei kai se auton vika ole, jos on huonot korjaajat :shock: toki näissä ikääntyneissä voi tulla 2 uutta vikaa heti, kun yksi vanha on saatu korjattua, mutta maltilla ja asinatuntevalla huoltamisella tuosta tulee varmaan vielä ihan soiva peli...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Shrek kirjoitti:Tuo kyllä kuulostaisi pätevältä selvitykseltä.
Jos ei muuta diaknoosia löydy, niin lähtee Mersu taas kerran ihmeteltäväksi paikalliseen huoltoon.
Kivahan se on aina viedä 10 kilometrin päähän päiväksi hoitoon ja hankkia kyyti itselle aamusta sieltä sekä iltapäiväksi sinne :?

Perhana systeemi toimi ihan hienosti viikon ensimmäisellä kerralla ja kyllä kuitissa luki että sinne oli taas ruutattu toista kiloa mömmöä.
Olivat tehneet myös testauksen jollain kaasulla viimeksi eli kyllähän järjestelmän pitäisi olla täysi.

Perhana ostan kohta jonkun japanilaisen kulkuneuvoksi, jos tämä helvetin härveli vielä kerran ryppyilee.
-96 pelissä lienee ilmastoinnissa näyttö? Siitä saa itsediagnoosin ulos ja näkee paineet, lämpötilat ja vaikka mitä ihan auton nopeutta myöten.... Rest nappulan takaa löytyy toiminto, pidä sitä vaan pohjassa. Ohjeet löytyy kuuklettamalla netistä. Samaisella ohjeella voi myös vaihtaa vaikka moottorikoodin (mikä mylly autossa) jos ilmastointi on sen tiedon hukannut...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

napa kirjoitti:ei kai se auton vika ole, jos on huonot korjaajat :shock: toki näissä ikääntyneissä voi tulla 2 uutta vikaa heti, kun yksi vanha on saatu korjattua, mutta maltilla ja asinatuntevalla huoltamisella tuosta tulee varmaan vielä ihan soiva peli...
monestihan se meneekin siihen että joku korjaa vikoja ja sit loppujelopuks kyllästyy korjailemaan ja myy korjatun pelin halvalla ja seuraava omistaja ajaa ne tyydyttävät kilometrit... ja uusi auto osoittautuu yhtä sudeksi.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

varsinainen kauhuskenaariohan on se, kun joku korjauttaa vikoja monella tonnilla ja sitten tosiaan myy auton pois pilkkahintaan paskan maku suussa ja uusi omistaja korjaa itse ne 5 euron loput viat mitä autoon oli jäänyt, kun hermo pettää sillä alkuperäisellä omistajalla :?
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

OT eikä olis tälläkään foorumilla eka kerta /OT
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Niinpä niin !

Kyllähän se niin on käynyt monasti, että auto on tullut korjautettua ja sitten myyty pois kun kehtaa ehjän auton myydä.
V-käyrä kun nousee tarpeeksi, niin ei auto tunnu enään hyvältä.
Yleensä nämä tulee kyllä ostettua innostuttua autoon, mutta kyllähän kaikista tulee kulkuneuvoja pariviikon päästä.
Kyllähän tämäkin lähtee kiertoon kunhan vika on korjattu :?

Perhana tuota en muistanutkaan, että kyllähän se näyttö kertoo mahdollisen häiriön, kun painaa sitä rest-nappulaa tovin.

Oikein karvahattumallin kun riisikupista ostaa, niin eihän siinä yleensä ole muuta kuin korkeintaan hitsarille hommia :wink:
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

No niin !

Nyt sitten ihmetelty numeroita, mutta eihän tuo numero tietämättömälle mitään kerro.

Saadut tulokset:
1 :arrow: 20
2 :arrow: 18
3 :arrow: 20
4 :arrow: 20
5 :arrow: 19
6 :arrow: 88
7 :arrow: 5
8 :arrow: 37
9 :arrow: 0
10 :arrow: 1,9
12 :arrow: 4,2
20 :arrow: 0
21 :arrow: 7
22 :arrow: 0
23 :arrow: 0
24 :arrow: 14,4
40 :arrow: 4
41 :arrow: 3
42 :arrow: 75
43 :arrow: 136

Jos tuo jollekin jotain kertoo, niin saa jakaa tiedon kanssani :roll:
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Nuohan on eri lämpötila- ym. sensorien lukemia, ei varsinaisia vikakoodeja. Tässä ohjeet vikakoodien lukemiseen ja nollaukseen: http://www.benzworld.org/forums/w210-e- ... -code.html

Ohjeet tosin väykkyyn, mutta voisi toimia myös W140:ssä.

Väykyssä muuten tuo sensori 7 näyttää kylmäjärjestelmän paineen. Sinulla tuo arvo näyttäisi olevan 5 (bar), mikä kyllä kertoo aineiden pysyvän sisällä.
S204
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Kiitos !

Joka päivä oppii jotain uutta ja jo pelkästään tieto tuosta järjestelmänpaineesta 5 bar (7) helpotti hivenen.
Leikki jatkuu kunhan kerkiä tuolta työmaan vikatilasta takaisin eli sen koodi on YT-2010 :(

Suomennos googlesta noilla koodeilla vaatinee hivenen oikomista :wink:
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ikävä pilata ilo, mutta jos tuon diagnostiikan painearvo näyttää 5:ttä, niin aineet on jo pihalla eikä varmasti tule kylmää. Sen pitää olla tyyliin 16 jos haluaa kylmää.

Meillä just nimittäin lauhduttimessa reikä, paineet näytti aluksi tuolta anturilta 8:a ja hiipui siitä pikku hiljaa päivien jälkeen nollaan.

Noista mittauksista näkee muutenkin, että ei toimi -> höyrystimen lämpötila ei ole yhtään ulkoilman lämpötilaa pienempi...
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Tuo kylmäjärjestelmän painehan vaihtelee suuresti olosuhteiden mukaan. Itselläni se pyörii yleensä välillä 7-20 bar. Paikallaan seisoessa paine tuppaa nousemaan, kunnes flekti pyörähtää ja alkaa jäähdyttämään lauhdutinta, ja paine laskee. Jos kompura ei käy lainkaan jostain viasta johtuen ja systeemissä on silti riittävästi kylmäainetta, voi systeemin paine olla hyvinkin tuon 5 bar. Silloin ei myöskään höyrystimen lämpötila laske. Jos ei paine tuosta 5 barista ajan kanssa mihinkään laske, niin tuskin systeemi mitään vuotaa. Itselläni kun oli systeemi tyhjä, niin paineanturi näytti arvoa 0,7 bar.
S204
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Do niin !

Seuraavia tuloksia nyt sitten näytöstä ilmaantui.

E61 231
E61 234
E61 241
E61 461

Ja vinkkejä peliin.
Tämä EC muuten syttyi sitten ihan itsekseen palamaan eli ajossa kun järjestelmä oli tyhjä ja ei poistunut järjestelmän huollon jälkeen jossa tehtiin oliko se nyt typpitesti sekä järjestelmän täyttö.
Jonze
Mersumies
Mersumies
Viestit: 514
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jonze »

Edelleen väykyn koodeja, mutta mahtaa toimia myös tässä:

B1231 Engine coolant temperature (ECT) sensor
B1234 AC sunlight sensor
B1241 AC refrig pressure sensor, AC temp pressure sensor refrigerant level

Tuo 1241 on mun mielestä merkitsevin. Se viittaa joko kylmäaineiden vähyyteen tai paineanturin viallisuuteen.
S204
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Huolto väitti 5 bar paine riittäväksi näille peleille, joten uskoisen mömmöjen olevan vielä pelissä ja pitäisi siis sen puolesta pelittää.
Perhana yritän soitella itse "oberstdorfiin" eli Veholle, josko niillä olisi jotain tietoa tähän vaivaa.
Toivottavasti vastaukseksi ei tule se tuttu "tuo tänne", sillä sitten rupeaa maksamaan :shock:
Shrek
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: To 15.07.2010 23:22

Viesti Kirjoittaja Shrek »

Ihan hämy jutuksi jäi !

Kun lähdin töistä ajelemaan kotia, niin vielä tuo EC oli päällä, mutta kun huvikseni uutta oppineena painoin EC ja REST kytkimiä niin että selailisin läpi niitä lukemia ajellessa niin yhtä äkkiä EC valo sammui ja raikas viileä ilma alkoi soljumaan autoon.
Nyt sitten ilmastointi taas pelaa jostain kumman syystä :lol:
Vaikka mersua sanotaankin mulkun jatkeeksi, niin annan omalleni uuden lisänimen eli mulkku.
Eli kun tarpeeksi räplää, niin lopputuloksena on hyväolo :wink:

Kiitos kaikille osaaottaneille, tuskin tämä jumi olisi selvinnyt ilman noita räpläysneuvojanne. :wink:

Voipi olla että mersu saa nyt ainakin vähäksi aikaa jäädä meidän talouteen :shock:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Shrek kirjoitti:Ihan hämy jutuksi jäi !

Kun lähdin töistä ajelemaan kotia, niin vielä tuo EC oli päällä, mutta kun huvikseni uutta oppineena painoin EC ja REST kytkimiä niin että selailisin läpi niitä lukemia ajellessa niin yhtä äkkiä EC valo sammui ja raikas viileä ilma alkoi soljumaan autoon.
Nyt sitten ilmastointi taas pelaa jostain kumman syystä :lol:
Vaikka mersua sanotaankin mulkun jatkeeksi, niin annan omalleni uuden lisänimen eli mulkku.
Eli kun tarpeeksi räplää, niin lopputuloksena on hyväolo :wink:

Kiitos kaikille osaaottaneille, tuskin tämä jumi olisi selvinnyt ilman noita räpläysneuvojanne. :wink:

Voipi olla että mersu saa nyt ainakin vähäksi aikaa jäädä meidän talouteen :shock:
Siitä diagnostiikastahan saa resetoitua sen omat vikakoodit halutessa ja asetettua sen moottorikoodin ja ehkä muutakin.

Varmaan halusi että resetoit sen ja rupes pelaamaan kun niin kaiketi teit. Hyvä näin jos vaan pelaa jatkossakin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

AK47 kirjoitti:
Shrek kirjoitti:Ihan hämy jutuksi jäi !

Kun lähdin töistä ajelemaan kotia, niin vielä tuo EC oli päällä, mutta kun huvikseni uutta oppineena painoin EC ja REST kytkimiä niin että selailisin läpi niitä lukemia ajellessa niin yhtä äkkiä EC valo sammui ja raikas viileä ilma alkoi soljumaan autoon.
Nyt sitten ilmastointi taas pelaa jostain kumman syystä :lol:
Vaikka mersua sanotaankin mulkun jatkeeksi, niin annan omalleni uuden lisänimen eli mulkku.
Eli kun tarpeeksi räplää, niin lopputuloksena on hyväolo :wink:

Kiitos kaikille osaaottaneille, tuskin tämä jumi olisi selvinnyt ilman noita räpläysneuvojanne. :wink:

Voipi olla että mersu saa nyt ainakin vähäksi aikaa jäädä meidän talouteen :shock:
Siitä diagnostiikastahan saa resetoitua sen omat vikakoodit halutessa ja asetettua sen moottorikoodin ja ehkä muutakin.

Varmaan halusi että resetoit sen ja rupes pelaamaan kun niin kaiketi teit. Hyvä näin jos vaan pelaa jatkossakin.
Millähän opilla se resetointi vaiheittain mahtaa mennä? Ei taida auttaa Mersuissa muuten melko yleisesti toimiva reset-taika eli käyttää ko. kohteeseen liittyvät sulakkeet kuutamolla hetkiseksi.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Shrek kirjoitti:Perhana tuota en muistanutkaan, että kyllähän se näyttö kertoo mahdollisen häiriön, kun painaa sitä rest-nappulaa tovin.
Kokeilinpa pitää Rest-namikkaa pohjassa tovin. En ensihätään saanut näyttöön kuin nämä.
Vasemman puolen lämpötilalukeman kohdalle tuli
1 ja oikealle 22 Sitten kun hetken odotteli, ilmestyi
1 25
1 26

Eipä muuta näkynyt ja kun restiä uudestaan näppäsi, niin normintavara palasi näyttöön.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin