vetarin mutteri
vetarin mutteri
w124 300d vm88. ASD perällä.
millä saa helpoiten jumittuneen vetarin mutterin irti? ja onko niissä jenka aina oikean kätinen, vai voiko olla vasenkätinen jenka?
tässä nyt kaks iltaa yrittäny irrottaa vetaria mersusta. eipöä ole vieläkään lähteny. perän päästä sain helposti irti, ei tarttenut edes voimaa. sitten sen napamutterin kimpussa onkin menny jo kaks iltaa. oon koittanu ruikkia CRC:n irrotusöljyä, paukuttan aika tehokkaalla pulttipyssyllä, mutta ei aukene. yks hylsy meni jo halkikin, kun aikani paukutin. koitin sillainkin, että pulttipyssy hylsyineen mutteriin, sitten putkipihdeillä ja metrin varrella vääntäen hylsyä ja samalla ampuen. eipä auennu. pihdit melkein väänty rikki ja rauta putki meni jontkalle. sitten koitin porata sitä, mutta jotenkin niin kovaa se mutterin materiaali, että ei oikein poraannu. vähän matkaa meni jotenkin, sitten lakkas vetämästä. jo monella tarällä koittanu, ei uppoo enenmpää. tais karkentua se mutteri siitä kohtaa.
seuraavaks sitten rälläkällä, taikka hitsaten jotakin siihen. olisko ehdotuksia?
viime viikolla vaihdoin tenavaan pyöränlaakerin, niin ei ollu samalla pyssyllä mitään ongelmia. hylsy mutteriin ja pyssystä liipasin pohjaan, niin mutteri oli irti.
millä saa helpoiten jumittuneen vetarin mutterin irti? ja onko niissä jenka aina oikean kätinen, vai voiko olla vasenkätinen jenka?
tässä nyt kaks iltaa yrittäny irrottaa vetaria mersusta. eipöä ole vieläkään lähteny. perän päästä sain helposti irti, ei tarttenut edes voimaa. sitten sen napamutterin kimpussa onkin menny jo kaks iltaa. oon koittanu ruikkia CRC:n irrotusöljyä, paukuttan aika tehokkaalla pulttipyssyllä, mutta ei aukene. yks hylsy meni jo halkikin, kun aikani paukutin. koitin sillainkin, että pulttipyssy hylsyineen mutteriin, sitten putkipihdeillä ja metrin varrella vääntäen hylsyä ja samalla ampuen. eipä auennu. pihdit melkein väänty rikki ja rauta putki meni jontkalle. sitten koitin porata sitä, mutta jotenkin niin kovaa se mutterin materiaali, että ei oikein poraannu. vähän matkaa meni jotenkin, sitten lakkas vetämästä. jo monella tarällä koittanu, ei uppoo enenmpää. tais karkentua se mutteri siitä kohtaa.
seuraavaks sitten rälläkällä, taikka hitsaten jotakin siihen. olisko ehdotuksia?
viime viikolla vaihdoin tenavaan pyöränlaakerin, niin ei ollu samalla pyssyllä mitään ongelmia. hylsy mutteriin ja pyssystä liipasin pohjaan, niin mutteri oli irti.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Mutta laakeri ehkä ottaa siipeensä siitä lämmittämisestä. Eli jos vaihdat laakerin niin ok. Itse otin seuraavalla tavalla: porasin sen halki. Sopivaan kohtaan kun poraat sopivan kokoisella poralla sen mutterin kehän halki, tai melkein halki ja napautat sitä sopivalla tuurnalla jotta halkeaa. Toimiva konsti.
MB W201 2.5 TURBO
semmosia pitäis hankkia ittellenikin. ei mulla ollu kotona, ku joku semmonen budjetti sarja. kaikkeen normaaliin porailuun ihan toimivia, mutta sitten, kun tarvitaan sitä suorituskykyä, niin siihen ne ei enään pysty.Spudenius kirjoitti:Joo. Mulla taisi olla laadukkaat kobolttiporat tuohon hommaan. Porasin ensin ihan pienellä (2mm) ja sitten isommalla. Hyvä että aukesi, kyllä se lämpö on yleensä se kuningas.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Täällä oli aikanaan C124:n vetarin mutteri niin tiukkaan kiinni ettei lämpökään auttanut. Poralla kolmeen osaan, niin irtosi 

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
- mika4matic
- Vakiokalustoa
- Viestit: 147
- Liittynyt: Ma 12.04.2010 22:12
- Paikkakunta: Espoo
Re: vetarin mutteri
Itse olen naputellut auki sen lukituskohdan joka lyödään sinne akselin sisään. Sen jälkeen olen laittanut noin metrin varren hylsyyn, nousut seisomaan jatkovarren päälle ja hypännyt pari kertaa.pera8x kirjoitti:millä saa helpoiten jumittuneen vetarin mutterin irti?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
jokunen sata mutteria tullu avattua,vaan ei ole tullu yhtään viellä vastaan mikä ei olis auennu kunnollisella 1/2" pulttipyssyllä + pitkällä voimahylsyllä.
kompuralta kun tulee paksut letkut ja kunnollinen pyssy + kunnollinen painava hylsy niiin ihme pitää käydä jos ei aukea. ja ainoatakaan "lukitusta" en ole avannu kun eise mitään pidä kiinni.
kompuralta kun tulee paksut letkut ja kunnollinen pyssy + kunnollinen painava hylsy niiin ihme pitää käydä jos ei aukea. ja ainoatakaan "lukitusta" en ole avannu kun eise mitään pidä kiinni.
ei te ole sitten ikinä vanhan kuorma-auton pyöränpultteja irrotellutlaineracing kirjoitti:jokunen sata mutteria tullu avattua,vaan ei ole tullu yhtään viellä vastaan mikä ei olis auennu kunnollisella 1/2" pulttipyssyllä + pitkällä voimahylsyllä.
kompuralta kun tulee paksut letkut ja kunnollinen pyssy + kunnollinen painava hylsy niiin ihme pitää käydä jos ei aukea. ja ainoatakaan "lukitusta" en ole avannu kun eise mitään pidä kiinni.



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
kettu nyt koitin puhua noista mersun vetarin muttereista. tiedän kyllä että on olemassa semmosia pultteja muttereita joihin on ihan turha pistää pikkukonetta kiinni. esimerkiksi jos on joku 100mm pultti jossa mutteri ruostunu kiinni,ihan turha pikkukonetta laittaa siihen.napa kirjoitti:ei te ole sitten ikinä vanhan kuorma-auton pyöränpultteja irrotellutlaineracing kirjoitti:jokunen sata mutteria tullu avattua,vaan ei ole tullu yhtään viellä vastaan mikä ei olis auennu kunnollisella 1/2" pulttipyssyllä + pitkällä voimahylsyllä.
kompuralta kun tulee paksut letkut ja kunnollinen pyssy + kunnollinen painava hylsy niiin ihme pitää käydä jos ei aukea. ja ainoatakaan "lukitusta" en ole avannu kun eise mitään pidä kiinni.omassa w124 oli myös aika lujassa vetarin mutteri, 1/2" pyssyllä ei tehnyt mitään, 1" pyssyllä ei tehnyt mitään (jäi sillä samalla pyssyllä kyllä kuormurin pyöränpulttikin avautumatta, mutta 4 mertin jatkolla ja hitsipillillä sitten lähti
), 3 metrin jatkolla sain omasta sitten irti, mutta meinas usko loppua jo välillä
- petri
- Mersumies
- Viestit: 1212
- Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
- Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas
Ei taida kuulua planeetta ihan joka pojan työkaluvalikoimaansompio kirjoitti:Kun täräyttää kakstuumasella karalla olevan 1/100 välityksellä olevan planeetta-avaimen mutteriin kiinni niin on vain kaksi vaihtoehtoa joko mutteri aukeaa tai akseli katkeaa.

S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot
EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00