Dumppi

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petri Männikkö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Dumppi

Viesti Kirjoittaja Petri Männikkö »

Heips kaikki

Missä olisi paras paikka dumpille, kyseessä on 312 sprintteri ja mistä saisi ohjauksen dumpille kun se on säädettävä.
MB 300 TE
MB 312 D
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

mahdollisimman lähelle kaasuläppää
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

nj^ kirjoitti:mahdollisimman lähelle kaasuläppää
olikos spintterissä kaasuläppää :roll:
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
cali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ke 21.09.2005 18:12

Viesti Kirjoittaja cali »

diisseliin dumppia? mitäköhön mahdat sillä hakee?
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

soita rumilukselle...
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Stonehead kirjoitti:soita rumilukselle...
:lol:
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Ei siinä varmaan ole kaasuläppää, mutta kuitenkin mahdollisimman lähelle imusarjaa olisi hyvä, sieltä ylimääränen ilma pihalle niin ei esim. vaihteenvaidossa lyö takaisin ahtimelle, joka taas hidastaisi ahtimen toimintaa. En tosin osaa varmaksi sanoa miten se kiisselissä kunnolla toimii, mutta bensassa oikeinkin hyödyllinen vehje. Jos ei paipässiä haluu virittää, joka tietenkin olisi parempi, mutta huomattavasti vaikeampi tehdä. Enemmänkin siis tietämystä bensavehkeistä kun kiisselistä, vaikka kiisseli projektina :roll:
W211


Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja rapelo »

eihän tiisseli tarvii tunbbii!! :shock:
vaan tytöt tykkää ku suhahta :lol:
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Tuota on mietitty. Eikös se olis hyvä dieselissäkin? 2bar ahtopaine pysyy korkeella, kun pakopaine romahtaa -> ei mitään pyörittävää liikettä pakosiivellä -> sakkaus. Yllättävän helposti tulee tuo sakkaus ääni. Paine koko ahtoputkistosta kääntyy väärinpäin, ja painaa kompuran siivelle. Ohjaus tähän vaan olis vaikeempi tehä, kun ei tuu mitään alipainetta minkään kaasuläpän taakse. Mutta joku paine-ero venttiili pakosarjan ja imusarjan välille, tai sitten vaan sähköohjaus kaasupolkimelta tms.

Näin äkkiseltään aateltuna paras paikka olis heti kompuran jälkeen. Ei ainakaan menis sinne siivelle mitään väärin päin...? :roll:
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Syprus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: La 07.07.2007 23:49
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Syprus »

eikös niitä ole olemassakin ihan diisselille tarkoitettuja sähköisiä dumppeja? :wink:
Kuva
MB C 320 cdi Sport edition 2005 +200kw,+600nm(diesel power)
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja rapelo »

bensiini (ruisku) moottorissa on kaasuläpät jotka jurahtaa kiinni
ku kaasu nostetaan. silloin ahtopaine purkaantuu takasin päin turbolle
tuolloin se dumppi on ehdoton.

diiselissä kun ei ole kaasuläppiä niin yhtä kovaa vasta iskua kaasua nostettaessa ei saada aikaseksi ihan miedoilla ahtopaineilla, ilma siis pääse virtaamaan koneen läpi vaikka pumppu ei lörkisttä annakkaan

ja se dumppia ohjaa va letku pitää laittaa siis imusarjaan, kaasuläpän ja kannen väliin, tällöin se alipaine sen sitten avaa näppärästi


näin sen itse kuvittelisin toimivan
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Joo-o, mutta jos painetta on. Ilmavirta kääntyy turbolle ja se sakkaa. Jos isoja kuorma-autoja kuuntelee, missä on vaikka putki poikki ni turbo sakkaus äänen kuulee niin rajusti että melkeen pahaa tekee... Sehän se on ongelma isoissa ahtopaineissa.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
rapelo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ma 28.06.2010 19:39
Paikkakunta: imatra

Viesti Kirjoittaja rapelo »

minä ku luulin että se ääni on just sitä voimaa
:lol:

kyllä 16litrasessa kuorma-autossa on varmaan ihan eri paineet menossa koneeseen ku sprintterissä, tietysti riippuu miten kovin on ahdettu.

semmonen sähkönen dumppihan se pitäs olla

mites ne uudempien autojen muuttuva siipiset ahtimet. vaikuttaako se siihen sakkaamiseen miten?

:lol:
Avatar
Petri Männikkö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Petri Männikkö »

Kiitti vinkeistä. En nyt vielä ole dumppia asentamassa mut tuonnempana
olisi tarkoitus vähän kutitella tota 312sta. Tulossa on isompi välijäähy ja fööni olisi tarkoitus suurentaa kuhan sopiva löytyy. Tällähetkellä Ahdot on 1,4 ja j&j mashineryn lastu. Vaan näilläkin tuppaa kytkin luistaan.
MB 300 TE
MB 312 D
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Tuommoseen törmäsin taannoin, käy suoraan joihinkin vageihin. Ei muutakuin sovittamaan mersuun:

http://www.katuauto.fi/product_info.php ... 6a7dbe4634
Mb star C3
w210 270cdi

EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Avatar
Kummeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ma 20.04.2009 22:06
Paikkakunta: Etelä-Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Kummeli »

Pikkusen kallis. Normaali dumppi vaan ja tekee sähköohjauksen sille. Kaasupolkimien alle joku asentotunnistin tms. jne.
It's hard to be a mersumies...

w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)

Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
Avatar
Petri Männikkö
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Petri Männikkö »

Morjes.Tuli välijäähy otin kuvia, mutta kuis ne tänne laitetaan.
MB 300 TE
MB 312 D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin