Dumppi
- Petri Männikkö
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
- Paikkakunta: Jyväskylä
Dumppi
Heips kaikki
Missä olisi paras paikka dumpille, kyseessä on 312 sprintteri ja mistä saisi ohjauksen dumpille kun se on säädettävä.
Missä olisi paras paikka dumpille, kyseessä on 312 sprintteri ja mistä saisi ohjauksen dumpille kun se on säädettävä.
MB 300 TE
MB 312 D
MB 312 D
olikos spintterissä kaasuläppäänj^ kirjoitti:mahdollisimman lähelle kaasuläppää

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei siinä varmaan ole kaasuläppää, mutta kuitenkin mahdollisimman lähelle imusarjaa olisi hyvä, sieltä ylimääränen ilma pihalle niin ei esim. vaihteenvaidossa lyö takaisin ahtimelle, joka taas hidastaisi ahtimen toimintaa. En tosin osaa varmaksi sanoa miten se kiisselissä kunnolla toimii, mutta bensassa oikeinkin hyödyllinen vehje. Jos ei paipässiä haluu virittää, joka tietenkin olisi parempi, mutta huomattavasti vaikeampi tehdä. Enemmänkin siis tietämystä bensavehkeistä kun kiisselistä, vaikka kiisseli projektina 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Tuota on mietitty. Eikös se olis hyvä dieselissäkin? 2bar ahtopaine pysyy korkeella, kun pakopaine romahtaa -> ei mitään pyörittävää liikettä pakosiivellä -> sakkaus. Yllättävän helposti tulee tuo sakkaus ääni. Paine koko ahtoputkistosta kääntyy väärinpäin, ja painaa kompuran siivelle. Ohjaus tähän vaan olis vaikeempi tehä, kun ei tuu mitään alipainetta minkään kaasuläpän taakse. Mutta joku paine-ero venttiili pakosarjan ja imusarjan välille, tai sitten vaan sähköohjaus kaasupolkimelta tms.
Näin äkkiseltään aateltuna paras paikka olis heti kompuran jälkeen. Ei ainakaan menis sinne siivelle mitään väärin päin...?
Näin äkkiseltään aateltuna paras paikka olis heti kompuran jälkeen. Ei ainakaan menis sinne siivelle mitään väärin päin...?

It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
bensiini (ruisku) moottorissa on kaasuläpät jotka jurahtaa kiinni
ku kaasu nostetaan. silloin ahtopaine purkaantuu takasin päin turbolle
tuolloin se dumppi on ehdoton.
diiselissä kun ei ole kaasuläppiä niin yhtä kovaa vasta iskua kaasua nostettaessa ei saada aikaseksi ihan miedoilla ahtopaineilla, ilma siis pääse virtaamaan koneen läpi vaikka pumppu ei lörkisttä annakkaan
ja se dumppia ohjaa va letku pitää laittaa siis imusarjaan, kaasuläpän ja kannen väliin, tällöin se alipaine sen sitten avaa näppärästi
näin sen itse kuvittelisin toimivan
ku kaasu nostetaan. silloin ahtopaine purkaantuu takasin päin turbolle
tuolloin se dumppi on ehdoton.
diiselissä kun ei ole kaasuläppiä niin yhtä kovaa vasta iskua kaasua nostettaessa ei saada aikaseksi ihan miedoilla ahtopaineilla, ilma siis pääse virtaamaan koneen läpi vaikka pumppu ei lörkisttä annakkaan
ja se dumppia ohjaa va letku pitää laittaa siis imusarjaan, kaasuläpän ja kannen väliin, tällöin se alipaine sen sitten avaa näppärästi
näin sen itse kuvittelisin toimivan
Joo-o, mutta jos painetta on. Ilmavirta kääntyy turbolle ja se sakkaa. Jos isoja kuorma-autoja kuuntelee, missä on vaikka putki poikki ni turbo sakkaus äänen kuulee niin rajusti että melkeen pahaa tekee... Sehän se on ongelma isoissa ahtopaineissa.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
minä ku luulin että se ääni on just sitä voimaa
kyllä 16litrasessa kuorma-autossa on varmaan ihan eri paineet menossa koneeseen ku sprintterissä, tietysti riippuu miten kovin on ahdettu.
semmonen sähkönen dumppihan se pitäs olla
mites ne uudempien autojen muuttuva siipiset ahtimet. vaikuttaako se siihen sakkaamiseen miten?


kyllä 16litrasessa kuorma-autossa on varmaan ihan eri paineet menossa koneeseen ku sprintterissä, tietysti riippuu miten kovin on ahdettu.
semmonen sähkönen dumppihan se pitäs olla
mites ne uudempien autojen muuttuva siipiset ahtimet. vaikuttaako se siihen sakkaamiseen miten?

- Petri Männikkö
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitti vinkeistä. En nyt vielä ole dumppia asentamassa mut tuonnempana
olisi tarkoitus vähän kutitella tota 312sta. Tulossa on isompi välijäähy ja fööni olisi tarkoitus suurentaa kuhan sopiva löytyy. Tällähetkellä Ahdot on 1,4 ja j&j mashineryn lastu. Vaan näilläkin tuppaa kytkin luistaan.
olisi tarkoitus vähän kutitella tota 312sta. Tulossa on isompi välijäähy ja fööni olisi tarkoitus suurentaa kuhan sopiva löytyy. Tällähetkellä Ahdot on 1,4 ja j&j mashineryn lastu. Vaan näilläkin tuppaa kytkin luistaan.
MB 300 TE
MB 312 D
MB 312 D
Tuommoseen törmäsin taannoin, käy suoraan joihinkin vageihin. Ei muutakuin sovittamaan mersuun:
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... 6a7dbe4634
http://www.katuauto.fi/product_info.php ... 6a7dbe4634
Mb star C3
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
w210 270cdi
EX:
w210 290turbodiesel
w202 c220
w201 190E
w124 200D
Pikkusen kallis. Normaali dumppi vaan ja tekee sähköohjauksen sille. Kaasupolkimien alle joku asentotunnistin tms. jne.
It's hard to be a mersumies...
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
w203 c55 amg
w114 V8 sbc (=ei tarkoita jarruyksikköä...)
Ex:
W211 320cdi -04
w124 2.6
w126 420 SEL
w124 3.0 CE
MB 190 cosworth, sittemmin om603, hx40 super, 722.3 jne.
- Petri Männikkö
- Sisäänajossa
- Viestit: 8
- Liittynyt: Ma 03.05.2010 22:27
- Paikkakunta: Jyväskylä