Nähin ei uusi E10 bensa käy
Nähin ei uusi E10 bensa käy
Mersun mukaan näihin autoihin ei uusi E10 bensa käy
http://www.mercedes-benz.de/content/med ... %20E10.pdf
Muihin E10 bensa mersuihin käy.
http://www.mercedes-benz.de/content/med ... %20E10.pdf
Muihin E10 bensa mersuihin käy.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
W201
190 E
201.024
02.1982 / 10.1982 - 08.1988
M 102 E 20 / 102.962
nur ohne geregelten 3-Wege-Katalysator
Eli jos autossa on katalysaattori ja se on valmistettu 08.1988 jälkeen E10 sopii polttoaineeksi?
190 E
201.024
02.1982 / 10.1982 - 08.1988
M 102 E 20 / 102.962
nur ohne geregelten 3-Wege-Katalysator
Eli jos autossa on katalysaattori ja se on valmistettu 08.1988 jälkeen E10 sopii polttoaineeksi?
201.024 mit 102.962
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Zurück zu den Neunziger Jahren, bitte.
"You've got a key to my house and my heart, but you ain't got a key to my Mercedes-Benz..."
Mercedes-Benz 190E 1992
DS9 E-Tense 4x4 Rivoli 360 2022
Alfa Romeo 75 2.0 TC 1986
Fiat 124 Spider 2018
Fiat 500 1.4 Sport 2010
Subaru Outback 3.0R ZU 2007
Jaahas. Kunnon mersuihin vain kunnon tavaraa tankkiin 

MB A140 W168 11/99 R4
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
MB 300 E W124 -8/89 R6 (rx)
MB 250 D W124 -92 R5 (ex)
MB C280 T Automatic S202 -97 V6 (ex)
MB 300 SEL Automatic W126 -85 R6 (ex)
MB 190E 2.0 Automatic W201 -85 R4 (ex)
MB 280 E Automatic w123 -79 R6 (ex)
MB 280 E W115 -75 R6 (ex)
no, tuo on mersun mielipide... oma 300E löytyy myös tuolta listalta, mutta hyvin se ainakin kulkee sinolilla, sinolin, asetonin ja ksyleenin seoksilla, bensan ja sinolin seoksilla jne.
vai miten tuota listaa luetaan
helvetti saisivat opetella mersulla laittamaan jollakin kansainvälisemmällä kielellä, kuin saksalla, nuo ohjeensa jakoon 
vai miten tuota listaa luetaan


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Munkin käsityksen mukaan juurikin mm. tiivisteet yms. kumitavara ei tietyn laatuista ollessaan kestä noita "luontaisia" aineita. Miten olin jostain lukevinani joskus, että biotiisselinkin kanssa olis nämä kumihommat ongelmallisia vanhemmissa ja joissain uudemmissakin vekottimissa.JP74 kirjoitti:Kyllähän nuo vanhemmat autot käy tosiaan hyvin, vaikka olisi pirtua seassa. Jostakin on tullut käsitys, että jotkin kumilaadut ottaa alkoholeista itseensä?
Toki, kestäähän ne varmasti ihan hyvin, jos seokset pysyy mietoina ja niin pois päin, mutta ehkä jos pidempään vaikkapa E85:llä tahi rypsiöljyllä kaahailee niin voi olla osa tiivisteistä hassun näkösiä..??
Näillä mennään:
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Mercedes 300CEA 24V -91
Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
muistelen kanssa jotakin saman moista. liian vahvasti etanoli pitoinen polttoaine pistää kumiosat koville. oliskohan ollu niin, että kovettuu ja halkeilee ja lopulta alkaa vuotaan. en muista kunnolla, mutta kuitenkaan ei kunnolla toimi.
ja biodiiseleissä sama homma. miedoilla seoksilla toimii pitempään. kunnon kasvisrasvoilla ei kovin kauaa aja, kun jo on tiivisteet huonossa kunnossa. tässä diiseli tapauksessa vaan en muista, että oliko juju siinä, että tiivisteet kovettuu ja halkeilee, vai että tiivisteet osittain liukenee polttoaineeseen. no jommin kummin kuitenkin. ja semmonenkin vielä muistu mieleen biodiiselistä, että vanhemmissa autoissa, missä on mekaanisella pumpulla varustettu kone, ei sais pitkiä aikoja antaa hörsköttää tyhjäkäynnillä. voitelee kait huonommin tms.
ja biodiiseleissä sama homma. miedoilla seoksilla toimii pitempään. kunnon kasvisrasvoilla ei kovin kauaa aja, kun jo on tiivisteet huonossa kunnossa. tässä diiseli tapauksessa vaan en muista, että oliko juju siinä, että tiivisteet kovettuu ja halkeilee, vai että tiivisteet osittain liukenee polttoaineeseen. no jommin kummin kuitenkin. ja semmonenkin vielä muistu mieleen biodiiselistä, että vanhemmissa autoissa, missä on mekaanisella pumpulla varustettu kone, ei sais pitkiä aikoja antaa hörsköttää tyhjäkäynnillä. voitelee kait huonommin tms.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
- LopenUupunut
- Mersumaanikko
- Viestit: 8347
- Liittynyt: Ti 12.01.2010 22:40
tuo 10% etanolipitosuus ei kyllä pitäis vielä olla esteenä sen käytölle, ainakaan niiden tiivisteiden osalta...
olis mukava kuulla ihan tekninen selitys mersun puolelta, miksi muka se E10 ei sovi, jos nykyinen "E5" kerran sopii
ja millä muutoksilla se kävis näihin nyt "bannattuihin" autoihin... 5% etanolia on ollut jo ainakin viimevuoden alusta max. pitoisuus, mitä öljy-yhtiöt on voineet sitä lantrata bensan joukkoon...
biodiesel taas on teknisesti jo niin eri ainetta, kuin normaali diesel, että sen ongelmat ymmärtää, jos sitä valmistelemattomaan moottoriin laittaa...
olis mukava kuulla ihan tekninen selitys mersun puolelta, miksi muka se E10 ei sovi, jos nykyinen "E5" kerran sopii

biodiesel taas on teknisesti jo niin eri ainetta, kuin normaali diesel, että sen ongelmat ymmärtää, jos sitä valmistelemattomaan moottoriin laittaa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
http://www.mitsubishiclubfinland.com/ke ... ic=30571.0 <-tuolta löytyy kans hyvää keskustelua, oli siellä joku tuota syövyttävyyttä testannut. Ei alumiini reagoinut hirveästi ennenkuin siihen etanoli settiin sekaantui vettä sekaan. Löytyy myös joku kaavio noista mitkä mallit pystyy käyttään E10 sotkua.
C230K - 215HV - 345Nm
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Maailma tarvitsee niitä esikuvia
Huoltotiedote koskee vain Saksaa ja siksi se on saksaksi.napa kirjoitti:no, tuo on mersun mielipide... oma 300E löytyy myös tuolta listalta, mutta hyvin se ainakin kulkee sinolilla, sinolin, asetonin ja ksyleenin seoksilla, bensan ja sinolin seoksilla jne.
vai miten tuota listaa luetaan :roll: helvetti saisivat opetella mersulla laittamaan jollakin kansainvälisemmällä kielellä, kuin saksalla, nuo ohjeensa jakoon :x
Bensiinimoottoriset Mercedes-Benz ja smart -henkilöautot voivat
enimmäkseen käyttää E10:a. Poikkeuksena ovat alkupään
suoraruiskutusmoottoriset (C200 CGI 203 ja CLK 200 CGI -209)
vuosilta 2002-2005. Samaten poikkeus ovat autot, joissa ei ole tehtaan
katalysaattoria tai joissa on kaasutin. Nämä autot ovat
säännönmukaisesti vanhempia kuin 23 vuotta.
Taulukossa listataan autot, joissa ei voi käyttää enempää etanolia kuin
5%. Näihin pitäisi tankata korkeaoktaanista (98) bensiiniä. AMG ja
Maybach huolivat vain 98:a.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
tänään mulle selvis, että tuo E10 tuleekin sen 95E:n tilalle, jota en ole käyttänyt ikinä, edes ruohonleikkurissa, joten 98E jää kai vielä ihan yleiseen jakeluun
kunnes sitten joskus tulevaisuudessa (toivottavasti) E85 korvaa sen...
se vain hämäs aluksi, etä kun bensaan laitetaan jatkoksi viinaa, sen oktaani nousee, mutta nyt nuo öljy-yhtiöt on oppineet tekemään sen niin, että ne osaa sotkea niin "huonolaatuista" bensaa (luultavasti jotain 88 okt.) ja viinaa keskenään, että eivät meinaa päästä edes 95E:n oktaaneihin
eli nytkin ratkaiseva tekijä oli enemmän otaaneissa, kuin missään kumitiivisteissä, miksi tätä E10 ei saa kaikissa autoissa käyttää 

se vain hämäs aluksi, etä kun bensaan laitetaan jatkoksi viinaa, sen oktaani nousee, mutta nyt nuo öljy-yhtiöt on oppineet tekemään sen niin, että ne osaa sotkea niin "huonolaatuista" bensaa (luultavasti jotain 88 okt.) ja viinaa keskenään, että eivät meinaa päästä edes 95E:n oktaaneihin


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Mitenkähän vm. 1984 M110 ruiskulla? Ei tule ainakaan kaasariongelmia, mutta kestääköhän tiivisteet ym. muuten. 98E:llä tähän asti juotettu ja hyvin on juoma kelvannut. 

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Etanolin tuottaminen Koto-Suomessa lienee kalliimpaa kuin bensiinin. Tuleekohan 98E:n hinta putoamaan alle 95E10:n hinnan vai pidetäänkö se keinotekoisesti korkeampana?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
eiköhän ne sen hinnan verolla tasaa... eli 98E:lle lisää veroa, kun se on niin ympäristölle "haitallista"...tomant kirjoitti:Etanolin tuottaminen Koto-Suomessa lienee kalliimpaa kuin bensiinin. Tuleekohan 98E:n hinta putoamaan alle 95E10:n hinnan vai pidetäänkö se keinotekoisesti korkeampana?
tomant
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Toisissa moottoreissa mainitaan katalysaattori, toisissa ei. Esim. 110.994Saul kirjoitti:Mitenkähän vm. 1984 M110 ruiskulla? Ei tule ainakaan kaasariongelmia, mutta kestääköhän tiivisteet ym. muuten. 98E:llä tähän asti juotettu ja hyvin on juoma kelvannut.
ilman kattia on listalla, katin kanssa ei ole. 110.987 eli 260SE on listalla
ilman mainintaa katista. Ja listalla on siis ne, jotka eivät kestä 10% etanolia.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
taitaa tuo lista olla vain sellainen, että noissa autoissa E10 ei voi käyttää sellaisenaan, vaan vaatii seoksen säätöä... katalysaattoriautoissa lambda hoitaa sitten sen asian automaattisesti, eli niihin kelpaa ilman mitään "säätöjä"...
amg ja muut erikoisemmat putoaa käyttäjistä varmaan lähinnä huonojen oktaanien takia
amg ja muut erikoisemmat putoaa käyttäjistä varmaan lähinnä huonojen oktaanien takia

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Luulisin, että vanhoissa mersuissa oktaanivaatimus ratkaisee.
Jos auto on tarkoitettu 98:lle, ei 95 käy. Ja etanoliseostettu bensa
on nimenomaan 95-oktaanista. Jos auton säätää 95:lle, niin uskoisin
sen kulkevan hyvin myös etanoliseoksella. Tosin teho laskee.
Suoraruiskutusmalleissa ongelma on seoksen kanssa, kun etanoli
on laihempaa polttoainetta kuin bensiini. Sitä on syötettävä enemmän.
Jos auto on tarkoitettu 98:lle, ei 95 käy. Ja etanoliseostettu bensa
on nimenomaan 95-oktaanista. Jos auton säätää 95:lle, niin uskoisin
sen kulkevan hyvin myös etanoliseoksella. Tosin teho laskee.
Suoraruiskutusmalleissa ongelma on seoksen kanssa, kun etanoli
on laihempaa polttoainetta kuin bensiini. Sitä on syötettävä enemmän.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Öljy- ja kaasualan keskusliiton uutisoinnin mukaan. 95E10 korvaa nykyisen 95E:n ja 98E:stä tulee 5%:nen 98E5. Eli valtalaatu 95E muuttuu ja 98E pysyy pääosin nykyisellään. Verotuksen puolesta tilanne on vielä auki. Itse veikkaan, että 95E10 vero voi jopa karvan laskea ja 98E5 pysyä nykyisellään. Valtio kuitenkin pitää huolen verotuloistaan sitä kautta, että E10 bensiiniä kuluu hivenen enemmän kuin vanhaa. Joten jos biokomponentti saa jonkun suuruisen verohelpotuksen, niin se kompensoituu valtionkassaan lisääntyneen kulutuksen kautta tapahtuvina alv-verona ja muina maksuina.sportsman kirjoitti:98E ei jää yleiseen jakeluun vaan sitä löytyy jatkossa vain isommilta asemilta.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy
sportsman kirjoitti:Mersun mukaan näihin autoihin ei uusi E10 bensa käy
http://www.mercedes-benz.de/content/med ... %20E10.pdf
Muihin E10 bensa mersuihin käy.
Osaako joku tulkita, että käykö vm. 2002 W203:een (tarkka malli 203.045) tuo uusi E10 bensa? Tuo CGI-merkintä myös mietityttää eli mitä se tarkoittaa?
Tomppa
Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy
suoraruiskutteista bensaa, taitaapi tulla sanoista CGI = (Stratified?)Charged Gasoline Injection. Eli voidaan ajaa ilmaylimäärällä ja ruiskutus tapahtuu monessa eri vaiheessa jne...vee203 kirjoitti:? Tuo CGI-merkintä myös mietityttää eli mitä se tarkoittaa?
Tomppa
Eikös noita CGI koneita ollut CLK-malleissakin?
Edit: Niin ja siis sulla näyttäis olevan C200 compressor, eli eri kone...
http://mbspecialist.com/mercedes_modelinfo/203/40/
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Nähin ei uusi E10 bensa käy
Juu, kompressori on. Kiitos paljon tuosta linkistä. Sieltähän näkyy selkeästi tuo mallinumero alanumeroineen ja helpottava tieto että E 10:llä voi ajella.MiHe kirjoitti:
Edit: Niin ja siis sulla näyttäis olevan C200 compressor, eli eri kone...
http://mbspecialist.com/mercedes_modelinfo/203/40/

Tomppa
Sun kone on siis 102.920 ja tuo listalla mainittu on 102.922 (käytännössä sama kone)heikkisj kirjoitti:Yritin tavata tuosta listasta mutta en ihan ymmärtänyt logiikkaa. Eli minulla on siis W123 200 1985, listassahan on W124 200 alkaen 1984 (!), eli siis sen perusteella E10 ei kävisi?
Eli ei käy.
Jos yhtään lohduttaa niin tuo tuleva E10 sisältää niin vähän energiaa että sitä kuluu enemmän. Enkä usko että hinta laskee juurikaan nykyiseen 95:een verrattuna, (vaikka laskisikin niin vain hetkeksi) joten E10 vain lisää polttoainekuluja. 98:lla ajavat säästää.
Ja pystyyhän sillä E10:lläkin ajamaan, tiivisteet vaan alkaa vuotamaan polttoaine järjestelmässä jonkin ajan kuluttua)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...